Leoparden er løs
Fra : Jon

Dato : 16-10-07 16:11

Levering 26. oktober, kan bestilles nå. Se Applestore.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-07 16:19

Og den er også bestilt!
mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 16-10-07 16:41

> Og den er også bestilt!
> mvh. Erik Richard

Family pack underveis!

Fra : jakob

Dato : 16-10-07 16:48

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Levering 26. oktober, kan bestilles nå. Se Applestore.

Er det virkeligt så interesant med den opgradering ? Er det ikke lidt
nørdet ?

Hvad bringer det system som det gamle ikke kan ? :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-10-07 17:24

jakob wrote:

> Er det virkeligt så interesant med den opgradering ? Er det ikke lidt
> nørdet ?

Personligt glæder jeg mig helt vildt. I bund og grund er jeg glad for
Tiger, men der er en række ting som irriterer mig dagligt - forhåbentlig
er de løst i Leopard.

Derudover har jeg en sund interesse i nye teknologier og teknologiske
tiltag - det er en hobby på samme niveau som andre følger med i fodbold.
Kald det nørdet hvis du vil, men tænk lige på konteksten for dit indlæg.
I folkemunde tror jeg en overvejende del af skribenterne i denne
gruppe, vil blive kaldt for nørder.

> Hvad bringer det system som det gamle ikke kan ? :0)

Bl.a. en opdateret version af Finder og en masse andre ting:
http://www.apple.com/dk/macosx/leopard/

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-10-07 20:18

> [...]
> gruppe, vil blive kaldt for nørder.

> Bl.a. en opdateret version af Finder og en masse andre ting:

Sålænge Finder ikke længere crasher blot fordi man mister sin netværks
forbindelse når man har mountet en server disk er jeg glad ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-10-07 03:01

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Sålænge Finder ikke længere crasher blot fordi man mister sin netværks
> forbindelse når man har mountet en server disk er jeg glad ..

Det har jeg aldrig set ske på 10.4, men default timout værdien som
sættes på afp klienten er ret høj. Derfor kan Finder kan stå stille ret
længe indtil den opdager at sharet er uigenkaldeligt væk. Hvis shaet
understøtter reconnect kan det tage endnu længere tid.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-10-07 18:20

jakob skrev:

> Er det virkeligt så interesant med den opgradering ? Er det ikke lidt
> nørdet ?

Det plejer at være som at få en helt ny Mac, og intet tyder på at det er
spor anderledes med Leoparden. Næsten tvært imod, med ovre 300 nye ting
og en ny Finder - noget mange har efterspurgt længe.

> Hvad bringer det system som det gamle ikke kan ? :0)

Jeg må indrømme at jeg var solgt ret hurtigt, da jeg begyndte at læse om
alle de nye funktioner på linket herunder. Der er godt nok mange gode
ting imellem, flere end jeg umiddelbart turde håbe på:

Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte, hvis jeg blot skal nævne et
par af dem. Men et par tilfældige kan jeg da godt hive frem:

Automator » UI Recording and Playback - Altså mulighed for at optage
arbejdsgange, blot ved at udføre den ønskede arbejdsgang. Hvis det er
bare halvt så smart, som det lyder, er det altså stort.

Desktop » Spring-Loaded Dock - En lækker ny ting, hvor ting i docken
selv åbner op når man trækker noget derhen. F.eks. hvis du har et
billede som du vil trække ind i et bestemt iPhoto-album, så peger du
bare på iPhoto ikonet i docken og trykker på mellemrumstasten. Op hopper
iPhoto-vinduet hvor du så kan pege på albummet og "tabe" billedet
derind, som ved mapper i Finder nu.

Finder » Instant Screen Sharing from the Finder - Muligheden for at dele
skærmen, det er genialt hvis man skal hjælpe en bekendt med noget. Uden
videre installering af software, kan man se hvad der sker på personens
skærm.

Networking » Self-Tuning TCP - Lader OS X selv optimere TCP bufferen til
ens forbindelse, så man får mest mulig saft og kraft ud af bredbåndet.

Preview » PDF Manipulation in Preview - En masse redigeringsmuligheder
med PDF filer, så man f.eks. kan flytte rundt på sider og tilføje/fjerne
dem direkte i Preview. Det har jeg personligt savnet meget.

Plus (endelig!) Dansk stavekontrol direkte i systemet og meget meget
andet, der også er værd at nævne, men et sted må jeg jo stoppe

Kig endelig listen igennem selv, der er virkelig mange nyttige ting.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : jakob

Dato : 16-10-07 22:38

> Kig endelig listen igennem selv, der er virkelig mange nyttige ting.

He he ok jeg kan godt se at det er omfattende :0), var måske lidt
hurtigt ude med nørde bemærkningen det gik op for mig at jeg jo selv er
en af dem :0)

Hygge

Jakob

Fra : Peter Kristensen

Dato : 18-10-07 11:00

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> writes:

> Plus (endelig!) Dansk stavekontrol direkte i systemet og meget meget
> andet, der også er værd at nævne, men et sted må jeg jo stoppe

Godt at jeg ikke er den eneste der er begejstret for dansk stavekontrol!

Har godt nok ventet længe på at få en ordenlig Dansk
stavekontrol. Cocoaspell er fint, men desværre kan man ikke skifte
mellem dansk og engelsk uden, at skulle genstarte det program man
skriver i.

--
Peter Kristensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-10-07 12:20

Peter Kristensen skrev:

> [...]
> stavekontrol. Cocoaspell er fint, men desværre kan man ikke skifte
> mellem dansk og engelsk uden, at skulle genstarte det program man

Ja, det er godt nok bøvlet, når man både skriver dansk og engelsk
jævnligt. Det sker tit for mig, at jeg begynder at skrive, og så er der
fejl ved samtlige ord p.g.a. forkert sprog i stavekontrollen.

I det hele taget synes jeg det er lidt besværligt at skifte sprog, som
det er nu, så jeg håber det bliver gjort lidt lettere også. F.eks. så
man kan skifte sproget via en tastaturgenvej, og kun har de få sprog i
stavekontrollen, som man reelt bruger, at vælge imellem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-07 00:07

jakob <none@none.invalid> wrote:

> Er det virkeligt så interesant med den opgradering ? Er det ikke lidt
> nørdet ?

Jo, fuldstændig gak-gak. Er det ikke bare skønt?

> Hvad bringer det system som det gamle ikke kan ? :0)

Dansk ordbog, flere samtidige skriveborde, Time Machine til instant
backup og masser af andre småting, som andre har nævnt. Men først og
fremmest ser det bedre ud
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-10-07 17:54

On 2007-10-16 17:10:57 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> Levering 26. oktober, kan bestilles nå. Se Applestore.

Hvor tamt er det lige at den skal bestilles?

Hvorfor fa** kan den ikke bare ligge i butikkerne?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-10-07 17:58

Palle Jensen wrote:

> Hvor tamt er det lige at den skal bestilles?
>
> Hvorfor fa** kan den ikke bare ligge i butikkerne?

Har nogen sagt, at den ikke vil gøre det?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-10-07 18:44

On 2007-10-16 18:58:12 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Har nogen sagt, at den ikke vil gøre det?

I og med folk er vilde med at forudbestille den antydes det da kraftigt
at man forventer at der ikke er kopier nok i forretningerne.

Hvad skulle meningen ellers være?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-10-07 19:31

Palle Jensen wrote:

> I og med folk er vilde med at forudbestille den antydes det da kraftigt
> at man forventer at der ikke er kopier nok i forretningerne.

Arh - fejlen er tydeligvis min. Jeg kunne ikke læse, at du rent faktisk
er vidende om, at Leopard bliver tilgængelig i butikkerne.

> Hvad skulle meningen ellers være?

Nogle vil gerne have Leopard hurtigst muligt uden at skulle tænke på at
finde en butik. Det synes jeg lyder som et rimelig kvalificeret bud.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-07 00:07

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> I og med folk er vilde med at forudbestille den antydes det da kraftigt
> at man forventer at der ikke er kopier nok i forretningerne.
>
> Hvad skulle meningen ellers være?

Ja, jeg bor i Esbjerg, og vi har ingen Humac. Merlin sælger Mac, men om
de får 10.5 særligt hurtigt, ved jeg ikke. Desuden skal jeg have en
familieudgave, og den er jeg helt sikker på, de ikke får hjem. Jeg kunne
sikkert bestille den, men så skal jeg ind til byen flere gange for først
at bestille den, siden for at hente den og så måske gå forgæves nogle
gange, hvis den bliver forsinket. Så er det ærligt talt nemmere at
bestille den på Apple Store. Jeg vil vende dit spørgsmål om og spørge,
hvorfor det er så forkert at bestille den? Det er da meget nemt, og det
er helt gratis, så hvorfor ikke gøre det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bruno

Dato : 16-10-07 18:30

Palle Jensen wrote:

> Hvor tamt er det lige at den skal bestilles?
>
> Hvorfor fa** kan den ikke bare ligge i butikkerne?

Det er da bare for at gøre det lidt sjovere - vær glad for at de ikke
sælger en "limited edition" i en særlig metalæske og med et stykke
plastiklegetøj ligesom det efterhånden er normen i spil delen af
software branchen.

Jeg synes det er mere tamt den koster 50% mere i DK end i USA. Selv når
man indregner moms og told er det altså lige groft nok (og desværre ikke
et særsyn)!

Mvh
Bruno

Fra : P. Rongsted

Dato : 17-10-07 11:30

On Tue, 16 Oct 2007 19:30:00 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

> [...]
>sælger en "limited edition" i en særlig metalæske og med et stykke
>plastiklegetøj ligesom det efterhånden er normen i spil delen af

enig

>Jeg synes det er mere tamt den koster 50% mere i DK end i USA. Selv når
>man indregner moms og told er det altså lige groft nok (og desværre ikke
>et særsyn)!

Øh, hvordan får du det til 50%? Den koster 129 USD i USA. Kursen 16/10
er 5,27. Det giver ca. 850 kr med moms. Den danske pris på 999 kr er
dermed ca. 17,5% højere end den amerikanske. Jeg ved ikke om der er
told på software. Hvis der er, så bliver forskellen mindre.

Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-10-07 12:01

P. Rongsted <null@rongsted.dk> wrote:

> [...]
> dermed ca. 17,5% højere end den amerikanske. Jeg ved ikke om der er
> told på software. Hvis der er, så bliver forskellen mindre.

Ja, det er jo box produkter. hvis du dertil lægger shipping og handling
så er det nok ikke helt ved siden af :)

/thomas

Fra : P. Rongsted

Dato : 17-10-07 13:13

On Wed, 17 Oct 2007 13:01:16 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas
von Hassel) wrote:

>Ja, det er jo box produkter. hvis du dertil lægger shipping og handling
>så er det nok ikke helt ved siden af :)

Der er free shipping i Apple Online shop!

Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-10-07 13:38

P. Rongsted <null@rongsted.dk> wrote:

> Der er free shipping i Apple Online shop!

Tror du virkelig på at apple får fragtet varer rundt gratis ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-07 18:43

Palle Jensen wrote:

> Hvor tamt er det lige at den skal bestilles?

Fordi det lige siden System 7.5.3 har været sådan, at os, der allerede
har et ældre system, får mulighed for at få den, før den kommer i
butikkerne.

> Hvorfor fa** kan den ikke bare ligge i butikkerne?

Det kommer den skam også...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-10-07 19:25

Erik Richard Sørensen wrote:

> Fordi det lige siden System 7.5.3 har været sådan, at os, der allerede
> har et ældre system, får mulighed for at få den, før den kommer i
> butikkerne.

Øhh... Det er da fuldstændig ligegyldigt, om man har Mac OS i forvejen -
alle kan købe det online.

> Det kommer den skam også...

Min opfattelse er, at Humac får det i butikkerne d. 26/10, men det kan
være jeg har misforstået det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 16-10-07 20:08

Peter Farsinsen skrev:

> Øhh... Det er da fuldstændig ligegyldigt, om man har Mac OS i forvejen -
> alle kan købe det online.

Jo jo, men hvem er det lige der står og skal bruge en løs OS X hvis de
ikke har en anden version i forvejen?

Mvh. Jonas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-10-07 20:26

Jonas Delfs wrote:

> Jo jo, men hvem er det lige der står og skal bruge en løs OS X hvis de
> ikke har en anden version i forvejen?

Det er en anden side af sagen ;) Min pointe er blot, at Erik konstaterer
noget, som ikke har noget med virkeligheden at gøre. Om man har Mac OS i
forvejen er fuldstændig ligegyldigt i denne sammenhæng.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-07 20:45

Peter Farsinsen wrote:

> Det er en anden side af sagen ;) Min pointe er blot, at Erik konstaterer
> noget, som ikke har noget med virkeligheden at gøre. Om man har Mac OS i
> forvejen er fuldstændig ligegyldigt i denne sammenhæng.

Tja, jeg konstaterer blot et faktum, som har været gennem mere end 16 år
nu - og ikke spor andet.

mvh. Erik Richard

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-10-07 20:13

On 2007-10-16 20:25:00 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Min opfattelse er, at Humac får det i butikkerne d. 26/10, men det kan
> være jeg har misforstået det.

Det er også min opfattelse.

Derfor undrer det mig at folk vil forudbestille?

Med mindre selvfølgelig man vil være sikker på at få en kopi når der er
udsolgt efter 2 timer fordi de har alt for lidt hjemme.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-07 20:18

Peter Farsinsen wrote:

> Øhh... Det er da fuldstændig ligegyldigt, om man har Mac OS i forvejen -
> alle kan købe det online.

Det kan du selvfølgelig godt sige, men det er/har altid været en del af
Apples image over for kunderne...

> Min opfattelse er, at Humac får det i butikkerne d. 26/10, men det kan
> være jeg har misforstået det.

Det kan jeg så til gengæld sige, at det gør de _IKKE_. - Jeg har bestilt
min gennem Humac i forb. med mit igangværende køb af MacPro, hvor der
stadig er noget i restordre. - Min faste kontakt fortalte mig i
telefonen, at de først forventer den i butikssalg efter 10.11. -
allertidligst endda...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-10-07 20:20

> [...]
> stadig er noget i restordre. - Min faste kontakt fortalte mig i
> telefonen, at de først forventer den i butikssalg efter 10.11. -

hvilket passer med Apple's politik således at de meler deres egen kage
først, og deres retail partneres bagefter ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-10-07 20:32

> [...]
> stadig er noget i restordre. - Min faste kontakt fortalte mig i
> telefonen, at de først forventer den i butikssalg efter 10.11. -

Humac skriver godt nok ikke eksplicit, at de forventer at kunne levere
pr. 26/10, men hvis dit udsagn holder vand, synes jeg, at deres
igangværende kampagne i nogen grad er misvisende. Der står i hvert fald
ikke, at de ikke vil kunne levere fra 26/10.

Link: http://tinyurl.com/2avu8w

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-07 20:53

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> igangværende kampagne i nogen grad er misvisende. Der står i hvert fald
> ikke, at de ikke vil kunne levere fra 26/10.

Læg lige mærke til, at jeg skrev "...i butikkerne..." På linket står der
klart og tydeligt "(Max OS X v.10.5 Leopard frigives d. 26. oktober
2007. Forudbestil idag!)" - Bemærk her ordet "forudbestilt". Det er det,
der afgør 'sagen'. Det kan meget vel betyde, at du kan hente en
-forudbestilt_ version d. 26.10., men du vil efter hans udsagn ikke
kunne gå hen på hylden, tage et eksemplar ned og betale ved kasse 1...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-10-07 21:01

> [...]

> -forudbestilt_ version d. 26.10., men du vil efter hans udsagn ikke
> kunne gå hen på hylden, tage et eksemplar ned og betale ved kasse 1...

Præcis. Og det har jeg tænkte mig at undersøge nærmere i morgen - med
andre ord vil jeg gi' Humac et kald.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-10-07 21:30

Peter Farsinsen wrote:

> Præcis. Og det har jeg tænkte mig at undersøge nærmere i morgen - med
> andre ord vil jeg gi' Humac et kald.

Humac har netop svaret på min e-mail (ikke et ord mere om dårlig service!).

De regner med at kunne levere d. 26/10 - det er jo fantastisk ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-10-07 22:51

On 2007-10-16 22:30:05 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Humac har netop svaret på min e-mail (ikke et ord mere om dårlig service!).
>
> De regner med at kunne levere d. 26/10 - det er jo fantastisk ;)

Tør du vædde et års abonnement på .mac på om du kan få den nede i
butikken den dag

Med den ordlyd der er på deres hjemmeside tror jeg ikke det er en god ide:

"Du kan fra idag forudbestille Apples nye styresystem Leopard. Skynd
dig at bestille din version, så du ikke skal stå for længe på
venteliste."

Fra : Michael Holm

Dato : 16-10-07 22:59

> [...]

> "Du kan fra idag forudbestille Apples nye styresystem Leopard. Skynd
> dig at bestille din version, så du ikke skal stå for længe på

skal vi ikke tales ved næste fredag, jeg har forudbestilt hos apple (var
nr. hos min apple-mand :) og regner også med at hente i humac butiken
fredag. Men er dobbeltgarderet nu - så må vi se hvad der kommer først :)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-10-07 23:12

Palle Jensen wrote:

> Tør du vædde et års abonnement på .mac på om du kan få den nede i
> butikken den dag

Nej. Jeg har ikke noget at bruge et .mac abonnement til.

> [...]
>
> "Du kan fra idag forudbestille Apples nye styresystem Leopard. Skynd
> dig at bestille din version, så du ikke skal stå for længe på

Jeg kan ikke forholde mig til andet en sælgers (Humac, Aalborg) ord. Han
skrev, at de med 99% sikkerhed regnede med at have Leopard i butikken d.
26/10.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-10-07 21:22

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Levering 26. oktober, kan bestilles nå. Se Applestore.

Og køb den her:

<http://tinyurl.com/2e8wpw>

for 158 AUD

<http://www.danskebank.dk/valutaberegner>

776,95 DKK

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-10-07 21:32

On 2007-10-16 22:21:59 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Og køb den her:
>
> <http://tinyurl.com/2e8wpw>
>
> for 158 AUD
>
> <http://www.danskebank.dk/valutaberegner>
>
> 776,95 DKK

Hvor er told & skat i det regnestykke?

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 17-10-07 11:23

Jon skrev:
> Levering 26. oktober, kan bestilles nå. Se Applestore.
Bestilt :)

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-10-07 13:41

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Levering 26. oktober, kan bestilles nå. Se Applestore.
Men hvis nu man har bestemt sig for at købe en ny Mac ved samme
lejlighed, skal man da ikke bestille en Leopard. Hele ideen med at vente
til nu er vel, at Leoparden ligger i kassen med den nye maskine.

--
Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Jon

Dato : 17-10-07 14:03

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men hvis nu man har bestemt sig for at købe en ny Mac ved samme
> lejlighed, skal man da ikke bestille en Leopard. Hele ideen med at vente
> til nu er vel, at Leoparden ligger i kassen med den nye maskine.

Med mindre du også vil ha Leopard på eldre maskiner. Installasjonsplaten
til en ny maskin kan ikke benyttes på eldre modeller, mens pakken som
selges i butikken (el. på nett) kan.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 19-10-07 19:00

Ove Steen Smidt skrev:

> Men hvis nu man har bestemt sig for at købe en ny Mac ved samme
> lejlighed, skal man da ikke bestille en Leopard. Hele ideen med at vente
> til nu er vel, at Leoparden ligger i kassen med den nye maskine.

Jeg har lige været inde i apple Super Store i London. Her skriver de
både på deres lokale hjemmeside og i forretningen at OS X Leopard ikke
følger med nye maskiner før efter 1. jan 08. Men for 5.95 pund kan man
købe opgraderingen til Leo når man får en ny maskine.

Egentlig dårligt synes jeg ... men de ligger nok inde med en masse
maskiner med eet styresystem installeret allerede og vil ikke igang med
bøvlet at installere det nye?

Jesper

Fra : P. Rongsted

Dato : 22-10-07 10:38

On Fri, 19 Oct 2007 20:00:05 +0200, Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
>følger med nye maskiner før efter 1. jan 08. Men for 5.95 pund kan man
>købe opgraderingen til Leo når man får en ny maskine.

Det kan man også i Danmark. Hvis du har købt en mac uden Leopard efter
1. oktober og inden 29. december, så kan man købe en opgradering for
69 kr + moms.

>Egentlig dårligt synes jeg ... men de ligger nok inde med en masse
>maskiner med eet styresystem installeret allerede og vil ikke igang med
>bøvlet at installere det nye?

Det er netop for maskiner med Tiger installeret.

Peter