Er der nogen der kan huske OS9?
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-10-07 08:56

Jeg har måttet skifte drev i en ældre PowerMac, der kører OS 9.2.2.

Drevet er ikke understøttet af Authering support og fungerer ikke med
systemets Disc burning software.

Derfor slog jeg dette fra, da Toast virker OK med drevet.

MEN hver gang man putter en disk i drevet opfatter systemet det som en
ny-tilkoblet disk og vil til at formattere disken. Og så kan man kun
ejecte den igen.

Jeg har derfor indtil videre valgt at lade Apples disc burning software
forblive slået til, men ignorerer det og anvender Toast istedet.

Kan man evt. få Finder til at ignorere de tomme diske helt?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-07 13:16

Stig Leerbeck wrote:
> [...]
> systemets Disc burning software.
>
> Derfor slog jeg dette fra, da Toast virker OK med drevet.

Du skal huske at slå _alt_ Authoring support fra - både USB Authoring,
Firewire Authoring, LDAP Atthoring + QuickTime Authoring Support (QT
filen ligger i QuickTie Extensions i udvidelsesmappen.

Om du har Diskburner liggende i 'Utilities''Hjælpeprogrammer' gør ikke
noget.

> MEN hver gang man putter en disk i drevet opfatter systemet det som en
> ny-tilkoblet disk og vil til at formattere disken. Og så kan man kun
> ejecte den igen.

Hvilket drev drejer det sig om? - Nogle modeller vil simpelthyen ikke
lade sig genkende af andet end Toast. Mht. Toast bør du bruge en ver.
5.1.2 eller den seneste til OS 9.x - ver. 5.2.2.

Her er nogle af de drev, jeg med sikkerhed véd vil virke på både Beige
G3, B&W G3, G4 PCI, G4 AGP (til og med MDD Dual 1,42ghz).
- Pioneer: DVR-103D, DVR-105D, DVR-106D, DVR-107D, DVR-109D
(ComboDrive), DVR-117A (SuperDrive), DVR-127AD (SuperDrive), DVR-111D
(modeller prod. _før_ 2006).
- NEC: ND-2500A, ND-2520A, ND-3500A, ND-3520A
- NEC: Ingen modeller i ND-1500, 2510, 2550, 3510, 3550 serierne kan
monteres og genkendes som interne drev. De er heller ikke bootable i
eksterne FW eller USB kabinetter.
- LiteOn: De fleste modeller fra før 2006
- LiteOn: Ingen modeller med LightScribe vil virke i G3 og G4.

Husk også lige, at drevet skal sidde med jumpere sat til 'Master' på ATA
BUS 2 ID 0, (ATA BUS 1 ID 0, hvis din maskine reg. ATA BUS'erne som 0 og
1 og ikke som 1 og 2).

Hvis du har Toast CD Reader installeret i systemets udvidelsesmappe,
skal du tilføje '~' foran navnet, så ''toast CD Reader' loader
allersidst. Der er en kendt konflikt mellem 'CD/DVD Reader Extension' og
'Toast CD Reader'.

> Jeg har derfor indtil videre valgt at lade Apples disc burning software
> forblive slået til, men ignorerer det og anvender Toast istedet.

Jeg vil fraråde, at du har DiskBurner/Authoring Support slået til, da
det pr. automatik ofte giver fejlbrændinger, selv hvis du bruger Toast.
Toast og DiskBurner softwaren _kan_ ikke forliges.

> Kan man evt. få Finder til at ignorere de tomme diske helt?

Nej, dun ved at montere et drev, der er kompatibel, vil du kunne omgå det.

Men nogle gange kan man godt 'drille' systemet og Toast ved at lade være
med at lukke skuffen med det tomme medie ved først at trykke på 'Burn'
knappen i Toast 5.x, inden man lukker skuffen, men det virker ikke altid.

Hvis du evt. er interesseret, har jeg et NEC ND-2500A DVD-R/CD-RW
liggende, som jeg ikke bruger mere. Det er taget ud fra en 'afdød' G4
AGP. Det er både bootable og genkendes fint af OS 9.2.x og OS X 10.4.x
uden problemer. - Send mig bare en mail off-list, hvis du er
interesseret. - Det skal ikke koste en bondegård...

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-10-07 13:39

Hæ! Tænkte nok jeg skulle høre fra dig - og tak for det!

> [...]
> lade sig genkende af andet end Toast. Mht. Toast bør du bruge en ver.
> 5.1.2 eller den seneste til OS 9.x - ver. 5.2.2.

Det er en NEC Optiarc AD-5170A CD/DVD brænder.

Den læser CD og DVD fint.

Men den er formentligt alt for ny til at have med Diskburner softwaren
at gøre.

Men den anvendte Toast fungerer altså OK.

> Jeg vil fraråde, at du har DiskBurner/Authoring Support slået til, da
> det pr. automatik ofte giver fejlbrændinger, selv hvis du bruger Toast.
> Toast og DiskBurner softwaren _kan_ ikke forliges.

Jo men uden diskburner/authoring support vil Finderen altså formattere
disken eller spytte den ud igen, så jeg har jo ikke meget valg!

2-3 testbrændinger fungerede OK. Det er blot forvirrende at der også
ligger et diskikon på skrivebordet (via Diskburner)

> [...]

> uden problemer. - Send mig bare en mail off-list, hvis du er
> interesseret. - Det skal ikke koste en bondegård...

Det er nok ikke besværet værd, men tak for tilbuddet! Jeg vender måske
tilbage hvis der går skruddermudder i den "tillempede" mde at gøre det
på.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-07 14:16

Stig Leerbeck wrote:
> Hæ! Tænkte nok jeg skulle høre fra dig - og tak for det!

Man er vel 'klassiker', selvom man er blevet 'Pro'.

> Det er en NEC Optiarc AD-5170A CD/DVD brænder.
>
> Den læser CD og DVD fint.
>
> Men den er formentligt alt for ny til at have med Diskburner softwaren
> at gøre.

Hm, svjh. kræver den Mac firmware højere end 4.3.8f2 for at virke
korrekt - altså mindst en MDD 1,25ghz eller 1,42ghz...

Det er lige før, jeg vil anbefale dig at købe en ekstern FW boks og så
smide dit NEC drev deri og så få fat i fx. mit ND-2500A, så vil du undgå
problemerne med DiskBurner og al dens galenskab og konflikter, - og så
vil du jo også kunne lave 1:1 kopiering.

> Men den anvendte Toast fungerer altså OK.

Selve brændingen er nok ikke problemet her. - Jeg vil umiddelbart tro,
at grunden til, du kan læse CD/DVD er, at den bruger Toast CD Reader til
at læse med og ikke Apples egen udvidelse.

> Det er nok ikke besværet værd, men tak for tilbuddet! Jeg vender måske
> tilbage hvis der går skruddermudder i den "tillempede" mde at gøre det
> på.

Du siger bare til. - Drevet bliver ihvertfald ikke bare smidt ud.

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-10-07 15:17

> Selve brændingen er nok ikke problemet her. - Jeg vil umiddelbart tro,
> at grunden til, du kan læse CD/DVD er, at den bruger Toast CD Reader til
> at læse med og ikke Apples egen udvidelse.

Det var selvfølgelig en mulighed! I så fald kunne man vel komme udenom
dens formatterings-trang ved at slå Apples CD driver fra!

Det prøver jeg ved lejlighed! Tak for hjælpen!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-07 22:25

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
> Jeg har måttet skifte drev i en ældre PowerMac, der kører OS 9.2.2.

> Drevet er ikke understøttet af Authering support og fungerer ikke med
> systemets Disc burning software.

Søg på xlr8yourmac's database, du kan højst sansynlig finde et url
til en device driver profil der duer med dit drev.

> [...]

> forblive slået til, men ignorerer det og anvender Toast istedet.

> Kan man evt. få Finder til at ignorere de tomme diske helt?

Slå auterring support udvidelsen fra, dem der hedder noget med USB ,
firewire etc behøver du ikke pille ved.