Kan jeg bruge en Mac?
Fra : Kim

Dato : 07-10-07 15:29

Hej

Jeg overvejer at investere i en Mac. Mit største problem er bare, om jeg
mister nogen funktioner, ved at forlade windows.
Jeg læser til dagligt økonomi på universitetet, og skal derfor bruge den som
studie-pc.
- Jeg har derfor brug for Office-pakken (Har set tilbuddet om gratis
opgradering til Office 2008, hvis man køber 2004-versionen). Så det er intet
problem.
- I forbindelse med opgaver har jeg brug for at tegne funktioner grafisk. I
Windows benytter jeg Graph, men det er udelukkende Windows. Hvad kender i af
gode programmer? Det lyder banalt, men jeg bruger virkelig tit den simple
lommeregner i Windows til små udregninger (moms osv.), findes noget lignende
i Mac OS?
- SAS-statistics kører svjv. ikke på Mac. Kender i andre gode
statistikprogrammer?

Jeg venter under alle omstændigheder til Leopard er udkommet...

Andet jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak
Kim

Fra : Jonas Delfs

Dato : 07-10-07 16:05

Kim skrev:
> Det lyder banalt, men jeg bruger virkelig tit den simple
> lommeregner i Windows til små udregninger (moms osv.), findes noget lignende
> i Mac OS?

OS X har noget der hedder et Dashboard hvortil du kan finde tusindvis af
små praktiske programmer, kaldet Widgets. En af de mange widgets der
følger med er en lommeregner. Der er derudover en universal omregner til
forskellige størrelser - mål, vægt, kurser m.m.m.
(tror måske de har forsøgt at lave noget lign. i Windows Vista)

Mvh. Jonas

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-10-07 16:47

Kim <findes@ikke.fk> skrev 2007-10-07:
> [...]
> - Jeg har derfor brug for Office-pakken (Har set tilbuddet om gratis
> opgradering til Office 2008, hvis man køber 2004-versionen). Så det er intet
Office 2008 understøtter ikke VBA, jeg ved ikke om det er et problem for
dig men jeg kender et par økonomer der bruger det meget.

> - I forbindelse med opgaver har jeg brug for at tegne funktioner grafisk.
Mener du lige som en graflomme regner? Fx en TI83.

Graph giver for mange hits på google til jeg kan finde programmet.
> - SAS-statistics kører svjv. ikke på Mac. Kender i andre gode
> statistikprogrammer?
SPSS, det findes både til mac og windows. Jeg har ikke prøvet SAS så jeg
skal ikke kunne sige hvor ens de er men SPSS har kunne opfylde alle mine
statistik krav.
http://www.spss.com/spss_mac/

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Kim

Dato : 07-10-07 19:18

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse
> Kim <findes@ikke.fk> skrev 2007-10-07:

> Office 2008 understøtter ikke VBA, jeg ved ikke om det er et problem for
> dig men jeg kender et par økonomer der bruger det meget.

VBA er meget brugt også, så det er lidt en ulempe. Men det er ikke værre
end, at jeg laver det på min hjemme-pc som kører Vista.

> Mener du lige som en graflomme regner? Fx en TI83.
> Graph giver for mange hits på google til jeg kan finde programmet.

Både og... Jeg vil gerne kunne tegne funktioner og ligge tangenter osv. på.
Selve udregningen klarer min Ti89 fint.
Programmet finder du her: http://www.padowan.dk/graph/

Fra : Jens

Dato : 07-10-07 16:55

Kim <findes@ikke.fk> wrote:

> Jeg overvejer at investere i en Mac. Mit største problem er bare, om jeg
> mister nogen funktioner, ved at forlade windows.

Hvis du kommer til at mangle et (eller flere) Mac-programmer kan du køre
Windows - enten ved at boote i Windows vha. Boot-Camp - eller ved at
køre Windows under Mac OS X gennem et virtualiseringsværktøj.
--

Jens

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-10-07 18:19

"Kim" <findes@ikke.fk> writes:

> [...]
> lommeregner i Windows til små udregninger (moms osv.), findes noget lignende

Ohh, nu har jeg endeligt anledning til at nævne et af de mere oversete
programmer, som gratis følger med alle nye Mac'er: Grapher. Det findes
i utilities mappen i programmer. Der findes lidt screenshots og mere
http://en.wikipedia.org/wiki/Grapher

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jon

Dato : 07-10-07 19:10

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Ohh, nu har jeg endeligt anledning til at nævne et af de mere oversete
> programmer, som gratis følger med alle nye Mac'er: Grapher.

Takk for reminderen! Jeg hadde også glem det, og det ser ut til å
kunne gjøre eksakt noe jeg trenger. Bra!
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Kim

Dato : 07-10-07 19:25

"Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> skrev i en
meddelelse news:86d4vqj10l.fsf@dusk.gen-v.net...
> [...]

> programmer, som gratis følger med alle nye Mac'er: Grapher. Det findes
> i utilities mappen i programmer. Der findes lidt screenshots og mere

Det ser fint ud. Det er noget jeg lige vil kigge nærmere på - tak ;)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-10-07 21:02

"Kim" <findes@ikke.fk> writes:

> "Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> skrev i en
> meddelelse news:86d4vqj10l.fsf@dusk.gen-v.net...

> Det ser fint ud. Det er noget jeg lige vil kigge nærmere på - tak ;)

Det ligger på alle de Mac'er som du kan se i Fona

Der er en ret cool demo-mode også.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Marianne

Dato : 08-10-07 19:09

> - SAS-statistics kører svjv. ikke på Mac. Kender i andre gode
> statistikprogrammer?

Næste version af SPSS (SPSS16) vil være både til pc og mac. Du kan få den
billigt på dit institut.

mvh
Marianne