PDA eller telefon. Hvad skal jeg købe?
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-10-07 19:31

For et par måneder siden fik jeg min Palm Tungsten repareret hos
PDA-land i Måløv. Tænd/sluk-knappen var gået i stykker. Nu holder den
reparation heller ikke lænegere.

Når jeg ser mig om, er det nu næsten ikke mere til at finde et sted,
hvor man kan gå ind og købe en ny PDA. Der er i virkeligheden ikke noget
større udvalg hos PDA-land. Hvor er der overhovedet butikker, der sælger
Palm?

Så det er måske på tide at kapitulere og anskaffe en telefon med
kalender og adressebog. Med beklagelse. Jeg er glad for at have en lille
Nokia, der har kostet 1. kr. Hvad skal jeg med en telefon, der kan
spille musik og tage billeder? Jeg min iPod og et glimrende kamera?

Men jeg ville gerne kunne tage nogle enkelte computerfunktioner med mig
i lommen.

Jeg vil gerne kunne have adressebog og kalender fremme i arbejdstiden.
Men jeg er ked af at det absolut skal forbindes med at have en
mobiltelefon tændt. For det vil næsten altid være i situationer, hvor
jeg enten underviser eller er til møde. Jeg hverken kan eller vil være
typen, der ringer op eller lader sig ringer op når som helst og hvor som
helst. Dertil er jeg for gammeldags blufærdig og for stærkt belastet af
gammeldags hensyntagen til mine medmennesker.

På Palms hjemmeside omtales en Treo, som jeg mener, at flere her på
stedet har nævnt. Jeg kan ikke se, at Mac-kompatibilitet nævnes. Men
det må der vel være(?) - Jeg kunne tænke mig, at sådan en måtte være det
mest tilfredsstillende, når man nu kommer fra en Palm.

Er det muligt, at man kan holde de øvrige faciliteter åbne uden at tænde
for telefonen?

Hvor skal man henvende sig for at købe sådan en ting? Det haster.

--
Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 05-10-07 19:45

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> for telefonen?
>
> Hvor skal man henvende sig for at købe sådan en ting? Det haster.

Jeg ser nu, at Palm har en PDA, der hedder T | X

http://eurostore.palm.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/ConsumerNL/en_US
/-/EUR/ViewProduct-Start;sid=ou8wFkAErMIwFgcCIT3o42CArWi3mAUzPcA=?Produc
tID=eWXY9SCrvnYAAAELXaKe%2eewB&CatalogCategoryID=He3Y9SCrbvQAAAELAJme%2e
ewg

Er der nogen, der har kommentarer til denne sag, der for mig ser ganske
lækker ud?

Hvis man vil købe sådan en, skal man så bestille den fra Palms
hjemmeside? Eller er der en smartere måde at gøre det på?

Fra : Martin Bech

Dato : 05-10-07 21:25

In article <1i5j2v3.1lxup5m1y9yui1N%ossmidt@tdcadsl.dk>,
ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Hvis man vil købe sådan en, skal man så bestille den fra Palms
> hjemmeside? Eller er der en smartere måde at gøre det på?

Tja, jeg ville da forsøge at spare lidt penge og shoppe rundt efter den
på Ebay.
--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Marianne

Dato : 06-10-07 07:21

> Tja, jeg ville da forsøge at spare lidt penge og shoppe rundt efter den
> på Ebay.

Jeg har lige kigget og kan se, at der er en del til salg fra Irland. Hvad
vil det sige? Er der problemer (=en masse ekstra omkostninger) i at købe fra
Irland, som jo i modsætning til USA (hvor der også er mange til salg), er
inden for EUs grænser?

mvh
Marianne

Fra : Martin Bech

Dato : 06-10-07 20:29

In article <47072948$0$69304$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> Er der problemer (=en masse ekstra omkostninger) i at købe fra
> Irland

Du kan altid spørge sælgeren om prisen på forsendelsen, inden du byder,
hvis det ikke er angivet allerede. Told er der intet af i EU.

Jeg købte min treo hjem fra Frankrig via Ebay. Men af og til er der også
treo'er til fair pris på dba.dk .

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-10-07 09:11

Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> [...]
> hvis det ikke er angivet allerede. Told er der intet af i EU.
>
> Jeg købte min treo hjem fra Frankrig via Ebay. Men af og til er der også

Der var et eksemplar til salg på eBay. Men så fik jeg at vide, at
sælgeren ikke kunne levere til Danmark. Jeg har ikke prøvet eBay før.
Det virker meget indviklet. Jeg savner en letfattelig beskrivelse af,
hvad systemet går ud på.
Nu har jeg bestilt en T | X hos Palm. Det kan godt være, at det er
dyrere. Til gengæld skulle den komme på to dage, hvis de holder hvad de
lover.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-07 10:39

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Det virker meget indviklet. Jeg savner en letfattelig beskrivelse af,
> hvad systemet går ud på.

Så vil jeg foreslå dig at pusle med QXL. De ligner meget hinanden
bortset fra at qxl er på dansk. Når man har koncepterne på plads er
ebay ikke så slem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 07-10-07 18:29

> [...]

> Nu har jeg bestilt en T | X hos Palm. Det kan godt være, at det er
> dyrere. Til gengæld skulle den komme på to dage, hvis de holder hvad de

Jeg har det ligesom du, Ove Steen. De forskellige handelssider er
komplet uoverskuelige og egentlig også tåbelige.

Jeg har været seks uger om at bestille en rejse, fordi rejsesiderne er
helt uoverskueligt opbygget - tåbelige, kvindagtige og ulogiske(for mig,
i hvert fald).

Jeg køber en "dims" i Europa - fylder kurven - går til kassen - trykker
"Maestro"(på billedet af samme) - udfylder diverse oplysninger - salg
ikke muligt.

Hvorfor?

Fordi et dansk Maestrokort ikke kan benyttes udenfor dansk jord.

Min far skal købe et sværd i England - Fint nok - Visakort og hele
baduljen, men internetbutikken vil gerne have verificeret kortet gennem
netbank, så efter indtastning af det hele stilles vi om til PBS/netbank,
for med sin netbankadgangskode at bekræfte, at det virkelig /er/ min
far, der er kortholder.

Men min far har /ikke/ netbank......Øhh - bøøhh - Günther........

Så nu er jeg kommet dertil, at de kan rende mig et vist sted, for når de
ikke er interesseret i omsætning, tjener de for mange penge, og det
bliver så ikke mine.

Jeg lever fint uden nethandel.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-10-07 20:51

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
> Så nu er jeg kommet dertil, at de kan rende mig et vist sted, for når de
> ikke er interesseret i omsætning, tjener de for mange penge, og det

Jeg var også længe om at komme igennem proceduren hos Palm. Flere gange
endte jeg på en betalingsside, der kun havde United Kingdom på
rullelisten over lande.

Men når det virker, er det fint. Muligheden for nethandel betyder vist,
at detailhandelen sætter grænser for, hvad de vil have fast på hylderne
af varer, som de ikke langer over disken hver eneste dag. Sådan er det
nu med PDA-er.
Jeg elsker, at laserdisken.dk giver mig mulighed for købe alt, hvad der
kan fås af film på DVD verden rundt.
Men gang på gang er man spændt på, om man nu har forstået det rigtigt.
Knappen med "Check our" hos Palm betyder åbenbart "Afslut bestillinger
og gå til betaling". Det kan jeg kun gætte, fordi den alternative knap
hedder "Continue".

Fra : Marianne

Dato : 09-10-07 11:01

> Jeg har været seks uger om at bestille en rejse, fordi rejsesiderne er
> helt uoverskueligt opbygget - tåbelige, kvindagtige og ulogiske(for mig,
> i hvert fald).

Kvindagtige? En rejseside?? Hvad pokker mener du med det (og det er et
seriøst ment spørgsmål)?

mvh
Marianne

Fra : Morten Lind

Dato : 09-10-07 17:00

> Kvindagtige? En rejseside?? Hvad pokker mener du med det (og det er et
> seriøst ment spørgsmål)?
>
> mvh
> Marianne

Hej Marianne - ja, vi er jo ikke så godt vant med piger herinde, så jeg
vil da først byde dig velkommen(selvom jeg godt véd, du har været her
tidligere) og dernæst opfordre dig til at blive

Jeg formoder, du har læst /hele/ tråden, inden du spørger.

Men det har du måske ikke, siden du spørger, om det er et seriøst ment
spørgsmål, for det har jo aldrig været et spørgsmål, vel?

Mit indlæg er en konklusion, en vurdering, en mening, hvadsomhelst.

Men jeg vil da gerne uddybe den mening(hvis du gider interessere dig for
den):

Jeg har handlet på internettet, siden det var muligt. Det har siden
sidst i halvfemserne været rimeligt uproblematisk, men den seneste tid
er det blevet mere og mere besværligt.

Lad os lege, at jeg skal finde en rejse til X.

Jeg begynder at Google den - tjekker diverse henvisninger, og ender et
sympatisk sted.

Dér kan jeg taste oplysninger ind om familie, børns alder, antal
værelser, afrejse-/hjem-dato - rejsetidspunkt, og meget, meget mere.

Fint, men de seks forskellige rejseselskaber, jeg frekventerede, kunne
ikke forstå en besked.

Konstant skulle jeg gentage allerede indtastede oplysninger, og så har
jeg ikke lyst at deltage.

Og derfor kalder jeg det kvindagtigt, for kvinder - dette er generelt,
og /ikke/ specifikt - tænker med maven.

Mænd tænker med hjernen.

(Venus & Mars, du véd).

Disse to ganske udmærkede måder at tænke på gør, at jeg i forbindelse
med specifikt internethandel ikke vil deltage/handle i tåbelige
netbutikker, såsom rejsebureauer, supermarkeder og andre, der henvender
sig til kvinder.

Det er for besværligt og tager for lang tid.

Ligesom jeg aldrig går i supermarkeder om lørdagen, og ligesom jeg hader
smæsser, som jeg opfatter som en ting for børn og kvinder.

Så du kan konkludere, at min holdning er, at jeg sætter effektivitet
over småsnak og gentagelser.

For at tydeliggøre det optimalt, er det sådan, at hvis du skrev en
artikel i en avis, henvendt til et sekment, hvori jeg befinder mig, og
du eksempelvis i første afsnit lavede sproglige fejl eller stavefejl, så
ville min hjerne stå af med det samme, og du ville have tabt mig som
modtager.

Altså, du ville /ikke/ være kommet igennem med dit budskab.

Præcise budskaber er en udpræget mangelvare, og det er min opfattelse,
at afsenderne er evigtgyldigt ligeglade, og det er så også min
opfattelse, at det siger mere om afsenderne end om modtagerne.

Den yderste konsekvens af denne eventuelle "rigtighed"(min opfattelse)
er blot demokratiets forfald, men hvem fanden tænker også på et lands
demokrati, når man fra sin egen navle kan købe hvadsomhelst over
internettet - uden at opnå/have menneskelig kontakt.

Alle disse bogstaver dækker blot over min ydmyge mening, holdning og
betragtning, og er aldeles generel. Jeg kender masser af mennesker(både
piger & drenge), der /ikke/ falder ind i denne vurdering

Jeg håber, jeg har kastet en smule lys over din undren, men om jeg ikke
har, er du velkommen at spørge igen

M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-10-07 18:55

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> min holdning er, at jeg sætter effektivitet
> over småsnak og gentagelser.

Kære Morten.
Hvorfor er det lige, at jeg sidder tilbage med det modsatte indtryk, når
jeg har læst tråde, hvori du skriver

Elsker de tråde, hvor intet er som det burde være. Når sproglige knuder
blandes med kærlig puffen til hinandens opfattelser og enden ikke er
forudsat.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 19:40

0906-spam@os.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Kære Morten.
> Hvorfor er det lige, at jeg sidder tilbage med det modsatte indtryk, når
> jeg har læst tråde, hvori du skriver

Næhæ! Mortens trick er bare at gøre dig MERE ineffektiv end ham. Du
ved, i de blindes rige er den enøjede konge.

Morten er åbenbart bare nødt til at være meget målrettet i sin
ineffektivering af os andre.

> Elsker de tråde, hvor intet er som det burde være. Når sproglige knuder
> blandes med kærlig puffen til hinandens opfattelser og enden ikke er
> forudsat.

Tråde... knuder... enden?

Er det tråden uden ende du er ved at lægge op til nu?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 10-10-07 04:08

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> [...]
>
> Elsker de tråde, hvor intet er som det burde være. Når sproglige knuder
> blandes med kærlig puffen til hinandens opfattelser og enden ikke er

Nåeh - jamen det er da noget andet Det var jo dén dér pokkers
hjemmeside, jeg blev sur på.

Slap du iøvrigt for oversvømmelser i sommer? (Dét gjorde vi nemlig ikke,
men du bor jo noget højere).

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-10-07 19:19

> [...]
> du eksempelvis i første afsnit lavede sproglige fejl eller stavefejl, så
> ville min hjerne stå af med det samme, og du ville have tabt mig som

Denne gang stod bemeldte hjerne vist af, inden du skrev "sekment"
(skulle have været "segment").

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Lind

Dato : 10-10-07 04:11

> Denne gang stod bemeldte hjerne vist af, inden du skrev "sekment"
> (skulle have været "segment").
>
> Venlig hilsen
>
> Ove Steen

Rigtigt - det var sent(jeg håber, at jeg ikke giver et indtryk af
ufejlbarlighed, for det er bestemt ikke tilfældet).

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-10-07 16:44

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Rigtigt - det var sent(jeg håber, at jeg ikke giver et indtryk af
> ufejlbarlighed, for det er bestemt ikke tilfældet).
>
> M.
Errare humanum est. - Og der var vist også en kunstner - men jeg husker
ikke hvem - der altid forsynede sine værker med en enkelt lille fejl,så
at man ikke skulle tro, at han søgte at konkurrere med Gud i
ufejlbarlighed.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-10-07 18:08

dOve Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ikke hvem - der altid forsynede sine værker med en enkelt lille fejl,så
> at man ikke skulle tro, at han søgte at konkurrere med Gud i

Ja, det er menneskeligt at fejle, særligt efter nunc bibendum est, og
det glæder mig, at din empati rækker langt. Jeg kender desværre ikke
bemeldte kunstner, men jeg spørger min far - han er suveræn i underlige
ting, he, he......(jeg har det ikke fra fremmede at være underlig).

M.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-10-07 08:30

Ove Steen Smidt wrote:

[kliiiiiiip]

> [...]
> helst. Dertil er jeg for gammeldags blufærdig og for stærkt belastet af
> gammeldags hensyntagen til mine medmennesker.

Køb en Palm Treo 680, og brug dens ringer switch til at slå lyden helt
fra. Eller slå telefon delen fra ved at holde ring op eller læg på
knappen nede.

Jeg har endda en ældre brugt Palm Treo 650, min far gad ikke bruge
den. Den vil jeg egentlig godt sælge. Jeg har givet min kæreste en
copper farvet Palm Treo 680, og jeg har selv en Palm Trep 750 (windows
mobile).

> [...]
> det må der vel være(?) - Jeg kunne tænke mig, at sådan en måtte være det
> mest tilfredsstillende, når man nu kommer fra en Palm.

Den har mac sync, men palms egen er knapt så god. Overvej at købe
"missing sync for Palm os" fra markspace.com

> Er det muligt, at man kan holde de øvrige faciliteter åbne uden at tænde
> for telefonen?

Ja, det er fuldt ud muligt at slå telefon delen fra på en Treo, men
stadig bruge resten af Palm OS.

> Hvor skal man henvende sig for at købe sådan en ting? Det haster.

hvad med palms egen europæiske webbutik?

JonB

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-07 09:45

> [...]

> for telefonen?
>
> Hvor skal man henvende sig for at købe sådan en ting? Det haster.

<http://www.sapicom.dk/index.php?side=cat&level1=6&level2=8&cat_id=8>

Og så synes jeg at det er en fordel /ikke/ at have for mange 'gadgets'
på sig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 07-10-07 18:07

Udviklingen indenfor smartphones har bevæget sig med syvmilestøvler de
sidste 3-4 år. Dengang du købte din Tungsten T, var smartphones slet
ikke på omgangshøjde med Palm OS, men siden har de altså rykket pænt.

Prøv f.eks. på at se på telefoner i Nokias E- og N-serier. De
synkroniserer fint med iTunes, iCal, Address Book, osv. Og den
indbyggede web-browser er faktisk en variant af Safari, som Apple har
udviklet til Nokia til brug på den mindre skærmstørrelse. Og du kan få
nogle meget cool apps som f.eks. Google Maps og Gmail direkte på
telefonen.

En E50, som plejer at være billigste model i serien, koster ofte
omkring 1000 kr. Et fint købt ift. PDA'er i samme eller dobbelt
prisklasse.

/hc

Fra : Esben

Dato : 08-10-07 08:47

> [...]

> for telefonen?
>
> Hvor skal man henvende sig for at købe sådan en ting? Det haster.

Hold dig fra nyere Palms og find en brugt Tungsten T3 i Den Blå Avis
eller eventuelt ebay.co.uk.

Alle er enige om at det er den bedste Palm der er lavet og de holder
stadigt fint...

Min ven gav 500,- for nyligt for én og jeg fik selv en ekstra nærmest
ubrugt én til de penge...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad