Bedste "lossless" videocodec?
Fra : Franz Berliner

Dato : 05-10-07 13:06

Jeg har en masse diske med nogle store ukomprimerede videooptagelser.
Nogle af dem måtte godt fylde lidt mindre, da de bare skal ligge nogle
år og vente på de måske skal bruges igen. De skal gemmes uden
forringelse i kvalitet da de skal bruges til at redigere videre fra på
et tidspunkt.

Hvad er det bedste lossless eller næsten lossless videoformat at gemme i
hvis man skulle spare lidt plads? - det skal sandsynligvis redigeres i
FCP, men det ville ikke gøre noget at man også var kompatibel med
omverdenen i en eller anden grad. (det skal fortsat ligge på diskene, så
løsninger med bånd og den slags duer ikke).

Kan se at der er kommet et par nye codecs siden jeg sidst selv var med
til sådan noget. Fx Apple Intermediate mv.

Hvad gør videofolkene herinde? Skal jeg vælge animation i 100%, mjpeg?
Apple intermediate? eller noget helt andet?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : nada

Dato : 05-10-07 13:20

On 2007-10-05 14:06:28 +0200, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> [...]
>
> Hvad gør videofolkene herinde? Skal jeg vælge animation i 100%, mjpeg?
> Apple intermediate? eller noget helt andet?

Tror at n god ide kunne være mp4 i omkring ... 1,5 GB for 85 minutter..
Mener uden at være helt sikker at det er omkring 1700 kbit/s
Det er rimeligt losless.
Det kommer dog an på hvilket format de ligger i oprindelligt.. altså om
vi taler (reelt ukomprimeret 720 x 576 @ 250 Mbit/s / 16 bit ) eller om
der er tale om en anden kvalitet)
Problemet med pm4 er desuden at PCerne ikke helt er kommet med på den
vogn, endnu..
Skal det være 100 procent kompatibelt så .wmv
Ellers læs videre på fcf.dk der kan du finde mange godbidder

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-10-07 14:50

nada <nowhere@somerertime.se> wrote:

> Det kommer dog an på hvilket format de ligger i oprindelligt.. altså om
> vi taler (reelt ukomprimeret 720 x 576 @ 250 Mbit/s / 16 bit )

Jep.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Lyrik

Dato : 05-10-07 14:37

On Fri, 05 Oct 2007 14:06:28 +0200, Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk>
wrote:

> [...]
>
> Hvad gør videofolkene herinde? Skal jeg vælge animation i 100%, mjpeg?
> Apple intermediate? eller noget helt andet?
Ukomprimerede i hvilket codec?
Du modsiger lidt dig selv. Du vil gerne have dem mindre-hvor meget mindre
og i forhold til hvad?
Skal noget gemmes i fuld kvalitet bruger jeg Apple intermediate codec. Men
den fylder nok ikke meget mindre end din ukomprimerede-.

Skal noget gemmes i så lidt som muligt uden at tabe i kvalitet bør man
vælge Mpeg2 i en bitrate ækvivalent til den der bliver brugt på en DVD.
Vi får jo løsningen på et sølvfad idet selveste filmindustrien bruger den
løsning!
Det ligger i flere ting. Sort er for eksempel rigtig natsort og farverne
står som de skal. Bitraten er høj så den ukomprimered kvalitet bevares
pænt. Den er hurtig at indkode, hvilket sparer tid og penge for industrien.
Den har i det regí tilføjet den nye H.264 superkompression et sviende
nederlag for nyligt idet en talsmand for BlueRaystandarden udtalte at de
satsede på mpeg2. Den var nemmere at arbejde med påstod han.

Ukomprimeret AVI skal ifølge MS ikke eksistere mere som standard. Nu skal
gælde de nye mpeg4 avi-er. De fylder dramatisk mindre, er mere moderne i
algoritmerne og kan godt matche den gammeldags ukomprimerede AVI hvis man
giver dem en ordentlig bitrate.
Man kan således få en flottere film ved at give en DivX de samme
5000-8000 kilobits per sekund som man giver en DVD-mpeg2.

Men nu skal de jo gemmes for senere at redigeres kan jeg forstå. Så ville
det jo være dejligt om det gemte format kunne ryge lige ind i iMovie for
eksempel. Mpeg2 er ikke skidegodt at redigere i, idet billederne ikke er
ens, men beregninger fra det foregående og det næste billede.
DivX.AVI er udemærket at arbejde videre i.
Apple intermediate codec er det som iMovie HD selv bruger som
udgangsformat til komprimering.

Men så kommer vi igen til "Prædikeren":"Endeløs tomhed-alt er
tomhed!"))-Hvad er det i grunden du har brug for? Noget hjemmevideo som
ikke skal smides væk men bare gemmes i en rimelig kvalitet og som man ikke
gider ofre DVD-plader på for at gemme i ukomprimeret kvalitet?
Altså når vi koger det ind. Du vil ikke smide dem væk men vil have gjort
dem bittesmå uden at de bliver til det rene lort! Er det det det handler
om??!))

Så følg udviklingen indenfor Mac-trenden.
Kod dem ned i iTunesformat, altså H.264 med anbefalet bitrate. De bliver
bittesmå og du har allerede kodeken
Altså H.264 AVC A-dvanced V-ideo C-odec. Billigst og bedst!))
Filmindustrien er også begyndt at bruge den by the way!)) Rigelig god
til hjemmevideoer.

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-10-07 15:11

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Ukomprimerede i hvilket codec?

None.

> Du modsiger lidt dig selv. Du vil gerne have dem mindre-hvor meget mindre
> og i forhold til hvad?

Modsiger mig selv, hvordan?

Jeg gerne vil lave en ecoding der er så tæt på lossless som den kan
være. Det kan sagtens fylde meget mindre end de gjorde ukomprimeret.
Hvis filerne encodes til Apple intermediate eller Animation fylder de
væsentligt mindre end de gør nu.

> Skal noget gemmes i så lidt som muligt uden at tabe i kvalitet bør man
> vælge Mpeg2 i en bitrate ækvivalent til den der bliver brugt på en DVD.

Det er for lossy til mit formål og alt for besværligt hvis man skal
redigere videre i filerne senere.

> [...]
> ikke skal smides væk men bare gemmes i en rimelig kvalitet og som man ikke
> gider ofre DVD-plader på for at gemme i ukomprimeret kvalitet?

Det drejer sig om nogle musikvideoer. Optagelserne kommer fra Digibeta.
De skal gemmes i nogenlunde samme kvalitet. Andre er fra DVCAM og er
dermed ganske godt komprimerede i forvejen. Andre igen er skabt i
aftereffects og 3D og eksporteret.

Jeg beholder naturligvis masterfilerne i oprindelig kvalitet, men ville
gerne spare lidt plads på diskene med råmateriale, men fortsat have
mulighed for evt. at benytte noget af det i fremtidige produktioner.

Jeg synes indtil videre at Apple Intermediate virker ret fornuftigt. Er
der nogen der har prøvet at arbejde videre med det format, fx redigeret
og rekomprimeret en 5-6 gange. Er der nogle ulemper man skal være
opmærksom på hvis jeg vælger Apple intermediate?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-07 19:04

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> writes:

> Så følg udviklingen indenfor Mac-trenden.
> Kod dem ned i iTunesformat, altså H.264 med anbefalet bitrate. De
> bliver bittesmå og du har allerede kodeken
> Altså H.264 AVC A-dvanced V-ideo C-odec. Billigst og bedst!))

Det går ok, men nørj det tager lang tid når iTunes skal gøre det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-10-07 20:46

> Det går ok, men nørj det tager lang tid når iTunes skal gøre det.

Hvis man ofte komprimerer til H.264 så kan man få hastigheden noget op
via en hardware encoder:

http://www.elgato.com/index.php?file=products_turbo264

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-10-07 04:52

> [...]

> Altså H.264 AVC A-dvanced V-ideo C-odec. Billigst og bedst!))
> Filmindustrien er også begyndt at bruge den by the way!)) Rigelig god

Du henviser til slutbruger formater, franz er interesseret i et format
der med fornugt kan bruges /inden/ materialet hældes ind i eks FCP.

Fra : Lyrik

Dato : 05-10-07 15:46

On Fri, 05 Oct 2007 16:11:18 +0200, Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk>
wrote:

> [...]

> og rekomprimeret en 5-6 gange. Er der nogle ulemper man skal være
> opmærksom på hvis jeg vælger Apple intermediate?
+++++++++++++++
Det er jo ikke chatgruppespørgsmål du kommer med det er professionelt
videoarbejde i firmaregí. Ingen kan svare dig på om dine digibeta (Sony
professionel digicam Beta?) uvurderlige musikvideoer kan tåle at blive
rekomprimerede flere gange i Intermediate Codec. Ingen i en chatgruppe
that is.
Jeg ville skyde på OK, men jeg kunne aldrig afgøre sagen for dig.
Umiddelbart ville jeg ikke se noget alternativ til at have dem på
originalbåndene og redigere dem derfra.

Men skal du have nogle kvalificerede svar på dine firmaspørgsmål om
produktion af professionelt video, så må du spørge på filmskolen for
eksempel. De kører Mac og de redigerer i professionelt regi.

I det hele taget kunne folk godt afsløre om de er almindelige mennesker
der har almindelige chatspørgsmål. Det er sådan lidt chokerende at få et
spørgsmål om for eksempel netværk for så senere at opdage at det er
"lederen af Cybercity" med 2000 servere der stiller spørgsmålet!

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-10-07 16:18

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Det er jo ikke chatgruppespørgsmål du kommer med det er professionelt
> videoarbejde i firmaregí. Ingen kan svare dig

klip

> I det hele taget kunne folk godt afsløre om de er almindelige mennesker
> der har almindelige chatspørgsmål.

klip

At du ikke selv forstår (og dermed misforstår) spørgsmålets karakter og
omfang, berettiger på ingen måde dine svar.

Der er ikke og har aldrig været, nogen skillelinie mellem amatør og
professionel i denne gruppe.

Tit og ofte er det fagfolk, som drysser deres viden herinde.
Selv indforståede debatter med kringlede formuleringer, kan man ofte
læse noget af, uagtet hvilket niveau man selv er på.

Og hvis der så dumper nogle gode råd ind til Franz, vil jeg håbe at du
også lærer noget.

/Preben (professionel i et, glad amatør i andet)
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : jakob

Dato : 05-10-07 18:29

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Det er jo ikke chatgruppespørgsmål du kommer med det er professionelt
> videoarbejde i firmaregí.

Hvad er det da for noget sludder. Det må han da selv om. Jeg synes den
affødte debat er ganske interessant og har da allerede lært noget, også
af dit foregående indlæg.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-10-07 19:02

> [...]

> professionel digicam Beta?) uvurderlige musikvideoer kan tåle at blive
> rekomprimerede flere gange i Intermediate Codec. Ingen i en chatgruppe

Jeg synes du undervurderer deltagerne i gruppen. Jeg har da gennem årene
fået svar på rigtig mange spørgsmål af kompetente folk i denne gruppe og
jeg ved der er mange der arbejder med video, så det er da ikke
usandsynligt at der var andre der havde en mening/viden om emnet.

> Men skal du have nogle kvalificerede svar på dine firmaspørgsmål om
> produktion af professionelt video, så må du spørge på filmskolen for
> eksempel. De kører Mac og de redigerer i professionelt regi.

Nu opfatter jeg mest de her optagelser som et hobbyprojekt.

Jeg kunne fint spørge et andet sted, men jeg synes gruppen her er et
godt forum, hvor det er naturligt at spørge og hvor man ofte får hurtig
og venlig hjælp. Det ville da være synd hvis folk holdt op med at spørge
her i gruppen. Jeg synes jeg har stort udbytte af at læse andres indlæg
- også om emner jeg måske ikke vidste så meget om i forvejen.

> [...]
> spørgsmål om for eksempel netværk for så senere at opdage at det er
> "lederen af Cybercity" med 2000 servere der stiller spørgsmålet!

Jeg anser mig selv for at være et nogenlunde normalt menneske og jeg
anser mit spørgsmål for at være et normalt spørgsmål. Jeg skriver i mit
eget navn og har et link til min hjemmeside med mere information i min
signature. Jeg ved ikke hvad der ellers er at afsløre?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : jakob

Dato : 05-10-07 19:09

> [...]

> Jeg kunne fint spørge et andet sted, men jeg synes gruppen her er et
> godt forum, hvor det er naturligt at spørge og hvor man ofte får hurtig

spørg for gud skyld løs, jeg sidder for tiden og roder med en masse
tanker omkring video så den affødte debat har allerede været interesant
:0)

Hygge

Jakob

Fra : nada

Dato : 10-10-07 02:33

On 2007-10-05 16:45:34 +0200, Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> said:

> [...]

Er du seriøst interesseret i at gemme disse optagelser digitalt på
harddisk, synes jeg du burde ofre en professional "digitalisering".
begge formater er kendt for at kunne håndtere data nok til at kunne
blive blæst op til 35 mm film.
Så der er masser at hente.
Brug som eksempel http://www.digitalfilmlab.com/ ( de har netop
restaureret Fistful of dollars i 2k ) eller shortcut.
Begge er i KBH.
Ellers er den "klogeste måde" at beholde optagelserene på, ved at lade
dem blive på bånd.
DVCam lever helt sikkert længe endnu, ligesom der bestemt ikke er noget
der taler for at digibeta bliver opgivet ( sony frigav et nyt kamera
sidste år der optager 16:9 på digi.
Det kan sågar optage progressivt, hvilket formodentligt vil betyde at
der fortsat vil blive optaget (og afspillet) digibeta indtil alt SD TV
er væk.
Og sikkert også længere tid endnu.
Husk at det vil koste kassen for dig at gå ud og leje en digi player +
en DVCam player, og så ellers digitalisere.
Biligere og hurtigere at bruge professionelle..
Desuden kan du få dem til at gemme det i en "urimelig høj" kvalitet, og
så selv lave 25 mbit/s DV cam kopier eller andet, som - vel sagtens -
er nok til broadcast idag ( ellers kan du jo altid vælge den
professionelle version, du har på andre diske og "nøjes" med at pakke
en kopi ned til 50 (DVCPro 50 ) eller 100 mbit/s (Egentlig HD men
findes i SD varianter)

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-10-07 16:31

Franz Berliner wrote:
> [...]
> år og vente på de måske skal bruges igen. De skal gemmes uden
> forringelse i kvalitet da de skal bruges til at redigere videre fra på

Hej Franz

Den bedste tabsfrie kompression der fås i dag, er med Wavelet kompression:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wavelet_compression

http://en.wikipedia.org/wiki/Snow_%28codec%29
Citat: "... It is open source licensed under the LGPL...."

http://en.wikipedia.org/wiki/Dirac_%28codec%29
Citat: "... This implementation is written in C++ and was released at
SourceForge on 11 March 2004..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Tarkin_%28codec%29#Ogg_codecs

-

Kunne du (og/eller andre) evaluere følgende redigeringsprogam og evt.
senere svare her?:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cinelerra
Citat: "...it has also been successfully ported to Mac OS X..."

Cinelerra on Darwin / MacOS X:
http://stud3.tuwien.ac.at/~e0025274/cinelerra/Cinelerra_on_Darwin.html

Her er Fink:
http://finkproject.org/

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-10-07 16:45

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
senere svare her?:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Cinelerra
> Citat: "...it has also been successfully ported to Mac OS X..."

Hej Franz

Cinelerra gemmer i følgende åbne format:

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenEXR
Citat: "...
OpenEXR is a high dynamic range imaging image file format, released as
an open standard along with a set of software tools created by
Industrial Light and Magic, released under a Free software license
similar to the BSD license.
Compression methods

There are 3 general types of lossless compression built into OpenEXR,
with two different methods of Zip compressing. For most images without a
lot of grain, the two Zip compression methods seem to work best, while
the PIZ compression algorithm is better suited to grainy images.
...."

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-10-07 17:13

Glenn Møller-Holst wrote:
> senere svare her?:

Hej Franz

Her er andre frie (binære) videoredigeringsprogrammer til Mac OS X -
hvem tester dem?:

Free Video Editors:
http://www.thefreecountry.com/utilities/free-video-editors.shtml

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-10-07 20:05

Hej Franz

Der er søreme også en OpenEXR viewer til MacOS X:

OpenEXR Viewer - 1.6:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/mac/18134
Citat: "...
License:    Freeware
OpenEXR Viewer is an image viewer for the OpenEXR image file format.
Features include QuickTime export, RGB channel filters and exposure
controls similar to those found in exrdisplay. Sample images and file
format details can be found at openexr.com.
...."

hilsen

Glenn

Fra : nada

Dato : 10-10-07 02:20

On 2007-10-05 21:05:28 +0200, Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> said:

> [...]
> Features include QuickTime export, RGB channel filters and exposure
> controls similar to those found in exrdisplay. Sample images and file

Kræver så vidt jeg husker blot at alle billeder er eksponeret i seks
versioner, og gemt i formatet..
Typisk fra blænde 22 til 1,4 ( eller bedre)
I den forbindelse vil jeg lige understrege at der - stadig - ikke
findes et kamera der kan eksponere 25 billeder i sekundet, med seks
forskellige blændeåbninger, eller shutter placeringer..
( Hvis open EXR er det format jeg tænker på, bruges det udelukkende i
forhold til 3D og grafisk produktion)
Det klassiske eksempel er billedet taget inde fra en mørk skov.
Ud på en åben himmel..
Himmelen vil være korrekt eksponeret ved den højeste blænde ( omkring
bl22) mens skoven vil være eksponeret korrekt ved største åbning..
Kombineres de seks optagelser, vil det være muligt både at eksponere
træet korrekt og himmelen...
( har netop set det gjort på en flame.. ret overbevisende)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-07 19:09

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> writes:

> Hej Franz
>
> Den bedste tabsfrie kompression der fås i dag, er med Wavelet kompression:

Snup for guds skyld en udbredt standard - der er ikke meget grin ved
at have det i et format der kun kan læses af noget binært fluf du er
nødt til at køre i MAME eller en anden videospilsemulator.

Lidt sammenligneligt med om man har det på ZipDisk eller en brændt
cdrom.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-10-07 19:23

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> nødt til at køre i MAME eller en anden videospilsemulator.
>
> Lidt sammenligneligt med om man har det på ZipDisk eller en brændt

Hej Thorbjørn

Cinelerra gemmer i følgende åbne format - med Wavelet kompression:

[...]

PIZ (wavelet compression)

This uses a new combined wavelet / Huffman compression. This form of
compression is quite effective when dealing with grainy images, and will
often surpass any of the other options under grainy conditions.
...."

http://www.openexr.com/
Citat: "...
OpenEXR is a high dynamic-range (HDR) image file format developed by
Industrial Light & Magic for use in computer imaging applications.

OpenEXR is used by ILM on *all* motion pictures currently in production.
The *first* movies to employ OpenEXR were Harry Potter and the Sorcerers
Stone, Men in Black II, Gangs of New York, and Signs.
[<- ret kendte film! ]
Since then, OpenEXR has become ILM's main image file format.
OpenEXR's features include:
Multiple lossless image compression algorithms. Some of the included
codecs can achieve 2:1 lossless compression ratios on images with film
grain.
...."

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-10-07 19:39

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> Multiple lossless image compression algorithms. Some of the included
> codecs can achieve 2:1 lossless compression ratios on images with film

Hej Thorbjørn

Her er lidt om ILM (Industrial Light & Magic):
http://en.wikipedia.org/wiki/Industrial_Light_%26_Magic
Citat: "...
Industrial Light & Magic (ILM) is a motion picture visual effects
company, founded in May 1975 by George Lucas and owned by Lucasfilm Ltd.
Lucas created the company when he discovered that the special effects
department at Twentieth Century Fox was shut down after he was given the
green light for his production of Star Wars.
...."

Så de førende professionelle filmmagere - og innovative videoprodukter
anvender OpenEXR som container-videoformat.

Prøv at læse lidt mere om OpenEXR - f.eks. her:
http://www.openexr.com/documentation.html

http://savannah.nongnu.org/projects/openexr/
Citat: "...OpenEXR was developed by Industrial Light & Magic and
released as free software. It has been used on many feature films and is
the standard file format for visual effects work at ILM..."

hilsen

Glenn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-07 20:11

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> writes:

> Her er lidt om ILM (Industrial Light & Magic):
> http://en.wikipedia.org/wiki/Industrial_Light_%26_Magic

Jeg kender skam godt Industrial Light and Magic.

> Prøv at læse lidt mere om OpenEXR - f.eks. her:

Jeg er nu ikke så interesseret i at læse men at se noget kode. Helst
noget der faktisk kører.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-10-07 20:43

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg kender skam godt Industrial Light and Magic.

> Jeg er nu ikke så interesseret i at læse men at se noget kode. Helst
> noget der faktisk kører.

Hej Thorbjørn

Her er kildekode og testbilleder (OpenEXR sample images):
http://www.openexr.com/downloads.html

Apples indbyggede Billedfremviser i 10.4.10 kan også åbne .exr billeder.

OpenEXR Viewer:
....."

Det virker fint!

hilsen

Glenn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-07 20:10

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> writes:

> Hej Thorbjørn
>
> Cinelerra gemmer i følgende åbne format - med Wavelet kompression:

Jovist da, men du fangede ikke lige den med at det skulle være et
bredt understøttet format. Hvad hjælper det at have det supersmart
hvis man ikke kan læse det om 10 år.

Et nærliggende eksempel er et komprimeringsprogram der kun kører under
OS/2.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-10-07 20:32

> [...]
> hvis man ikke kan læse det om 10 år.
>
> Et nærliggende eksempel er et komprimeringsprogram der kun kører under

Hej Thorbjørn

Det at man har kildekode til at (af)kode OpenEXR garanterer at man kan
få hjælp en gang ude i fremtiden til at få en (af)koder implementeret.

http://www.openexr.com/downloads.html

I øvrigt finder der:

OpenEXR Shake 3.x plugin source code

I øvrigt understøttes OpenEXR af:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=OpenEXR+video+support
http://www.google.dk/search?q=openexr+support+mpeg

photoshop:
http://www.adobe.com/dk/products/photoshop/photoshopextended/features/
Citat: "...Importer og eksporter endnu flere filformater, herunder PSD,
BMP, DICOM, Cineon, JPEG, JPEG2000, OpenEXR, PNG, Targa og TIFF...."

http://www.laptopworld.dk/Go7800GTX.php
"...
64-Bit Floating Point Texture Filtering and Blending
Baseret på ”OpenEXR technology fra Industrial Light & Magic”
(http://www.openexr.com/), ”NVIDIA’s 64-bit texture implementation” yder
state-of-the-art ”high dynamic-range (HDR)” visuelle effekter gennem
“floating point” egenskaber i skygge, filtering, texturing, and blending.
...."

http://www.mainconcept.com/site/index.php?id=features_10258
"...
* Unterstützung für eine Vielzahl bekannter Formate
* HD-Support für 720p und 1080i
* QuickTime Import
* Ogg Vorbis Import
* DivX Import
* Umfassender ILM OpenEXR Support
...."

Supported file formats in After Effects (7.x):
http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=331840&sliceId=1
"...
OpenEXR (.exr)   import, export
...."

Final Cut Studio:
http://www.dataquest.ch/aktuell/appleprodukte/software/proapps/finalcutstudio/m2.html
"...
Output to 16-bit float OpenEXR format, HDV, H.264, MPEG-4 and other
QuickTime-supported codecs
...."

hilsen

Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-10-07 22:00

> [...]
> hvis man ikke kan læse det om 10 år.
>
> Et nærliggende eksempel er et komprimeringsprogram der kun kører under

Hej Thorbjørn

Fandt nogle flere programmer som understøtter OpenEXR:

http://www.fnordware.com/ProEXR/ProEXR_Manual.pdf
Citat: "...
OpenEXR support in other apps
Wondering who you might exchange these fancy EXR files with? Wonder no more…
Application   OpenEXR support
Maya   Basic support with included Mental Ray renderer. 3Delight, Renderman
other renderers also support OpenEXR.
3DS Max      Max now includes Splutterfish’s OpenEXR format module, which saves
all 3D channels available in Max.
Lightwave   Full multi-channel output support using exrTrader,
www.exrtrader.com.
Softimage   Multiple channel support possible using Mental Ray shaders.
Cinema 4D   Basic RGBA support.
Houdini   Full support for piping arbitrary data to EXR channels.
Shake   Full access to all channels from the FileIn node.
Fusion   Good multi-channel input and pipeline support.
Nuke   Full support for multiple channels through the entire pipeline.
...."

Endnu et testbillede:
http://www.fnordware.com/OpenEXR/x35_3a.exr

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-10-07 19:20

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> wrote:

> [...]
> senere svare her?:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Cinelerra
> Citat: "...it has also been successfully ported to Mac OS X..."

Hej Glenn

Tak for alle linksne - spændende læsning. Jeg har læst lidt om
Cinelerra, men har aldrig prøvet det - prøver også lige at se hvad det
kan.
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Lyrik

Dato : 05-10-07 16:30

On Fri, 05 Oct 2007 17:17:54 +0200, "Preben Bødker Nielsen"
<0906-spam@os.dk> wrote:

> [...]
> også lærer noget.
>
> /Preben (professionel i et, glad amatør i andet)

++++++++++
"Knippe-knippe-regel-knippe-knippe-knippe-klip!-Fuck You!"

Jeg forstår udmærket spørgsmålet men manden afslører ikke meget omkring
sit formål.

Der er jo forskel på hvilket råd man vil give en amatør og en professionel.

Fagfolk kan drysse deres viden efter forgodtbefindende, men så skal de
&%€#"(&%6€#"! fortælle hvad det er de sidder og roder med.
Det gjorde han først i anden omgang.

I regelknipperregí:
**"Kære ven, hvis du vil have et kvalificeret svar på dine spørgsmål, så
sørg for at svarerne véd på hvilket plan dine spørgsmål skal svares. Du
kan jo nok forstå at der er forskel på, for eksempel, en der spørger om
hvilken cykel han kan få anbefalet. Den ene gang er det "Mikael Rasmussen"
der spørger, den anden gang er det fru "Hansen".
Hvis du ikke skriver om du tilhører gruppen "Mikael Rasmussen" eller
gruppen "Fru Hansen", så kan du jo ikke forvente at få det optimale svar
som du søger***<pædagogak off!>

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : jakob

Dato : 05-10-07 18:29

> ++++++++++
> "Knippe-knippe-regel-knippe-knippe-knippe-klip!-Fuck You!"

Wow måske var det for tidligt at smide prosac på hylden....

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 07-10-07 15:25