mindmapprogram søges - ikke "brainstorm"
Fra : macpst

Dato : 05-10-07 10:57

Ærede gruppe

Søgning i tidligere indlæg, bl.a. mit eget for over 2 år siden, og på
diverse sites (versiontracker, sourceforge.org etc.) har ikke hjulpet
mig i mit nye behov, og jeg beder jer nu om hjælp igen igen...
Det drejer sig om en form for mindmap, som skal vise/forklare
forståelse for relaterede begreber. Efter diverse MindMap-programmer
er jeg nu tilbage i tekstbokse i tekstbehandleren fordi alle de
mindmap-programmer, som jeg har prøvet, ikke kan skrive tekst langs
med de linier, som forbinder »noderne« - med andre ord: Hvis jeg har
brug for at forklare sammenhængen mellem hund og kat, kan jeg kun
trække en pil mellem de to begreber i mindmap-programmer, men jeg har
»kat«.
Jeg bruger det som forberedelse til undervisning, men ville meget
gerne have at eleverne også kunne lave et sådant mindmap - men der er
tekstbokse i tekstbehandleren for tung at danse med for eleverne.
Er der nogen, som har et bud?
--
Mvh. Poul

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-10-07 10:59

macpst <thingholm@gmail.com> wrote:

> [...]
> gerne have at eleverne også kunne lave et sådant mindmap - men der er
> tekstbokse i tekstbehandleren for tung at danse med for eleverne.

Har du kigget på:

<http://www.mindjet.com/eu/products/mindmanager_7_mac/>

/thomas

Fra : macpst

Dato : 05-10-07 11:11

On 5 Okt., 11:59, thomas_li...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Har du kigget på:
>
> <http://www.mindjet.com/eu/products/mindmanager_7_mac/>

Ja, det har jeg. Jeg fandt ikke lige funktionen til at skrive noget
langs med pilene - og nu har jeg googlet mig frem til, at det jeg
efterspørger ikke er et mindmap men et conceptmap: http://en.wikipedia.org/wiki/Concept_map
Jeg arbejder videre efter denne afklaring/udvikling i min søgen og
vender tilbage - men er stadig taknemmelig for gode råd (jeg ved bl.a.
at der sidder et par andre lærere her i gruppen).
--
Mvh. Poul

Fra : Bo Hovgaard Thomasen

Dato : 05-10-07 11:46

In article
<1191579046.628480.131240@22g2000hsm.googlegroups.com>macpst
<thingholm@gmail.com> wrote:

> [...]
> denne afklaring/udvikling i min søgen og vender tilbage - men er
> stadig taknemmelig for gode råd (jeg ved bl.a.at der sidder et par

CmapTools:
<http://www.macupdate.com/info.php/id/18279>

Mvh. Bo

--
I'm using an evaluation license of nemo since 53 days.
You should really try it!

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-10-07 11:46

macpst wrote:

> [...]
> brug for at forklare sammenhængen mellem hund og kat, kan jeg kun
> trække en pil mellem de to begreber i mindmap-programmer, men jeg har

Din beskrivelse lugter rigtig meget af konceptuelle grafer. Til det
formål har jeg brugt CharGer (http://charger.sourceforge.net/). Det er
ikke et pænt eller specielt Mac'ish program, men det virker temmelig
godt til formålet.

Konceptuelle grafer er måske lige lovligt langhåret (og out of scope),
hvis der er tale om folkeskoleelever, men det er et rigtig godt værktøj
til at kommunikere komplekse problemstillinger. Du kan finde en god
introduktion her: http://www.huminf.aau.dk/cg/

> [...]
> gerne have at eleverne også kunne lave et sådant mindmap - men der er
> tekstbokse i tekstbehandleren for tung at danse med for eleverne.

Alternativt kan du kigge på OmniGraffle
(http://www.omnigroup.com/applications/omnigraffle/). Det er dyrt men
super Mac'ish og laver rigtig flotte diagrammer. Det er ikke specifikt
lavet til én type diagrammer, men der er vel heller ikke noget galt i at
eleverne har mulighed for at udfolde sig ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-07 12:03

macpst <thingholm@gmail.com> wrote:

> diverse MindMap-programmer

Inspiration har jeg meget glæde af.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-07 12:19

Flemming Rubini wrote:

> Inspiration har jeg meget glæde af.

Øh... Fås den også til OS X? - Det var en af de bedste på OS 9.x sammen
med Acta...

mvh. Erik Richrd

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-10-07 12:22

> Øh... Fås den også til OS X?

System 8.6, 9.x or OS X (10.1.5 or higher)
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-07 12:12

Min Ærede Herre

Jeg have hermed denne store og veldædige ære at kunne meddele, at der
findes flere af hin type advisioner, som den ærede herre efterlyser.
[jeg ku' ik' dy mig.]

OK, mindmapping og outliners kan ofte bruges til det samme, så hvis man
søger på begge, får man en hel del frem.

Søgning på 'mindmapping' gav disse tre:
NovaMind 4 Platinum 4.0.11
mind mapping app: presentation, task, screenwriting, 28.3M, 2007-09-24
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/33194
CONSIDEO 3.0
decision support tool for systems thinking & dynamics, 2007-07-04
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31502
ThoughtOffice 1.0
brainstorming, innovation, coaching, consulting, 8.7M, 2007-03-16

Outliners:
Opal 1.0.9 *)
outliner for easy notes and organizing, successor to Acta
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30747
DEVONnote 1.9.10 **)
note pad, bookmark manager and webcam browser
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22729
OmniOutliner Pro 3.6.2
outline & organize thoughts, tasks, projects.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25330
OmniOutliner 3.6.2 ***)
outline & organize thoughts, tasks, projects...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/8610
iLiner 2.0.2 ****)
outliner for writers, researchers, teachers
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23518

Og så har NisusWriter Pro en indbygget mindmapper/outliner. Jeg véd ikke
hvor godt det virker, da jeg aldrig har prøvet. De få kommentarer, der
er kommet om outliner funktionen har dog været positive. kig på
http://nisus.com/pro/, hvor 14-dages fullworking demo også kan hentes.

*) Jeg har selv brugt Acta på System 7.1 til OS 9.2, som den henviser
til. Acta er fremragende, så hvis Opal bare holder halvdelen, er den det
hele værd.
**) Blev givet væk med reg.nr. og det hele i dec. 06. Hm, udmærket men
lidt besværlig i brug...
***) Den følger faktisk med en MacPro, så jeg glæder mig til at afprøve
den, om den er lige så god som den gamle OS 8.x version, som var rigtig god.
****) Hm, det siges, at den er både god og effektiv og let i brug, - jeg
synes, den er besværlig og uhandy...

mvh. Erik Richard

Fra : macpst

Dato : 05-10-07 14:35

On 5 Okt., 12:46, Bo Hovgaard Thomasen <reklame.bo.thoma...@gmail.com>
wrote:
> In article
> <1191579046.628480.131...@22g2000hsm.googlegroups.com>macpst

> CmapTools:
> <http://www.macupdate.com/info.php/id/18279>

Det er præcis dette program, der var i min hjerne! Det er nu ved at
blive installeret på alle skolens computere og hos eleverne! Yes!
--
Mvh. Poul

Fra : macpst

Dato : 05-10-07 20:15

Tak for det fyldige svar. Jeg har en MacBookPro med Omni-outliner men
den kan ikke det med conceptmaps. Heller ikke den glimrende mymind
(freeware) som er god til hurtige og simple mindmaps.
CmapTools var præcis det som jeg ledte efter, men tak alligevel.
--
Poul

Fra : Niels - Amager

Dato : 07-10-07 18:38

macpst skrev:
> Er der nogen, som har et bud?

Evt. tror jeg www.mindmeister.com kan klare opgaven - særligt, hvis der
skal samarbejdes om den og dele den viden og de forbindelser der bliver
"oplagret" hos eleverne.
Bruger det selv og er glad for det til visse opgaver.

Venligst

Niels