Fusion billigt i Danmark?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-10-07 20:54

Hej,

Hvis man bor i USA eller Canada, kan man via VMWare.com få refunderet
$20 efter køb af Fusion. Alternativt kan man købe en boxed udgave på
buy.com til $35, men de sender ikke til Danmark.

Kan jeg overhovedet købe Fusion herhjemme - og vil nogen give mig rabat
på det?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-10-07 21:05

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Hvis man bor i USA eller Canada, kan man via VMWare.com få refunderet
> $20 efter køb af Fusion. Alternativt kan man købe en boxed udgave på
> buy.com til $35, men de sender ikke til Danmark.

Jeg gav US$40 (plus lidt moms, tror jeg), fra VMwares egen webshop. Så
ja, det kan man godt. Jeg ved dog ikke, om man kan få rabatten med...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-10-07 22:09

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Jeg gav US$40 (plus lidt moms, tror jeg), fra VMwares egen webshop. Så
> ja, det kan man godt. Jeg ved dog ikke, om man kan få rabatten med...

Var det et specielt tilbud, eller er det mig der er blind? Jeg kan kun
finde prisen på $79 -> http://tinyurl.com/3bzka8

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 04-10-07 22:25

> Var det et specielt tilbud, eller er det mig der er blind? Jeg kan kun
> finde prisen på $79 -> http://tinyurl.com/3bzka8

Det var vist kun for dem der købte mens den stadig var i beta...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 04-10-07 22:29

Peter Farsinsen skrev:
> [...]
> buy.com til $35, men de sender ikke til Danmark.
>
> Kan jeg overhovedet købe Fusion herhjemme

Jada: http://eshop.pc-ware.dk/Products/Description.asp?itemNo=38622
Der er sikkert andre steder også.

> - og vil nogen give mig rabat på det?

Rabat? Det er ikke ligefrem det begreb Vmware er mest kendt for. De
giver i hvert fald ikke ved dørene selvom man køber licenser for over
100.000 ad gangen. Man kan risikere lidt bundle-rabat når man køber det
sammen med noget hardware.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-10-07 23:18

Frank E. N. Stein wrote:

> Jada: http://eshop.pc-ware.dk/Products/Description.asp?itemNo=38622
> Der er sikkert andre steder også.

Tak. De andre faldt jeg ikke lige over.

Det er dog lidt underligt, at der er to dages levering på et link til
det købte download ;)

> [...]
> giver i hvert fald ikke ved dørene selvom man køber licenser for over
> 100.000 ad gangen. Man kan risikere lidt bundle-rabat når man køber det

Nu er VMWare vel heller ikke (endnu) kendt for at være specielt store
spillere på konsumentmarkedet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-07 04:58

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> [...]
> giver i hvert fald ikke ved dørene selvom man køber licenser for over
> 100.000 ad gangen. Man kan risikere lidt bundle-rabat når man køber

Man kan jo se hvor lang tid der gik inden de lavede et gratisprodukt,
og det var kun for at holde på markedet.

Mit bud er at det samme skal ske på Mac-platformen førend Fusion
bliver rabatramt.

Det er i øvrigt lykkedes mig at migrere en oldgammel Win98 maskine
over i vmware med hiv og sving. Det er altså skønt at køre de gamle
skrammelprogrammer 10 gange hurtigere (eller mere) end før, plus man
slipper for VNC.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-10-07 23:36

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Man kan jo se hvor lang tid der gik inden de lavede et gratisprodukt,
> og det var kun for at holde på markedet.
>
> Mit bud er at det samme skal ske på Mac-platformen førend Fusion
> bliver rabatramt.

Alternativt skal Parallels få mere vind i sejlene og sætte prisen ned på
deres produkt så det ikke længere er nøjagtigt samme pris som VMwares
produkt.

> [...]
> over i vmware med hiv og sving. Det er altså skønt at køre de gamle
> skrammelprogrammer 10 gange hurtigere (eller mere) end før, plus man

Jeg er glad for at der ikke er sådanne gamle skrammelprogrammer jeg er
nødt til at køre.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-10-07 23:45

Frank E. N. Stein wrote:

> Alternativt skal Parallels få mere vind i sejlene og sætte prisen ned på
> deres produkt så det ikke længere er nøjagtigt samme pris som VMwares
> produkt.

Selvom Parallels sænker prisen og VMWare ikke følger med, vil jeg gerne
betale merprisen for Fusion. Der er altså alt for meget gøgl i Parallels
til min smag ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-10-07 03:47

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Selvom Parallels sænker prisen og VMWare ikke følger med, vil jeg
> gerne betale merprisen for Fusion. Der er altså alt for meget gøgl i
> Parallels til min smag ;)

Vil du uddybe? Er det bolcher, farver og striber? Eller er der en
anden tilgangsvinkel til tingene der gør det sært at bruge?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-10-07 10:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Vil du uddybe? Er det bolcher, farver og striber? Eller er der en
> anden tilgangsvinkel til tingene der gør det sært at bruge?

Jeg vil gerne prøve. Den med bolcher, farver og striber kender jeg ikke
- vil du ikke forklare?

Den korte version er: Med én instans af XP under Parallels er det
tåleligt af bruge OS X og XP samtidig. Under VMWare kan jeg have én
instans af XP OG Vista kørende, mens det stadigt er tåleligt at bruge
'alle tre' OS'er.

Parallels bliver godt nok rost for deres 'release early, release often'
strategi, men det er som regel nye features de frigiver. Feature creep
er ikke en god ting i min bog. Jeg vil hellere satse på et produkt, hvor
fokus er på at have en stærk kerne. Desuden er min oplevelse at
Parallels forsøger at gå host og guest OS til at smelte sammen, mens det
i Fusion er ret tydeligt at guest'en kører oven på hosten. Det kan jeg
egentlig godt lide, for i virkeligheden ville jeg helst være fri for alt
andet end hosten.

Jeg tror det er noget med at prøve det ad. Mit behov er at køre mere end
en guest på samme tid - ikke at spille spil eller at kunne tilgå filer i
guest'en uden at starte den.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-10-07 12:44

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Jeg vil gerne prøve. Den med bolcher, farver og striber kender jeg
> ikke - vil du ikke forklare?

Gerne, den version af Word der kom til Mac OS X tilbage i tidernes
morgen lignede en tyggegummireklame. Farver og striber og
bolcheknapper. Troede det var det du mente med gøgl.

> [...]
> tåleligt af bruge OS X og XP samtidig. Under VMWare kan jeg have én
> instans af XP OG Vista kørende, mens det stadigt er tåleligt at bruge

Tåleligt? Dvs man kan arbejde eller man kan overleve?

Du har givet systemerne RAM "nok"?

> Parallels bliver godt nok rost for deres 'release early, release
> often' strategi, men det er som regel nye features de
> frigiver. Feature creep er ikke en god ting i min bog. Jeg vil hellere

Min formodning er at de går meget målrettet efter slutbrugerne inden
de andre kommer på banen og det kræver alt andet lige noget andet end
bare til administratordimsen.

> oven på hosten. Det kan jeg egentlig godt lide, for i virkeligheden
> ville jeg helst være fri for alt andet end hosten.

Skal jeg forstå det sådan at Parallels har fået lavet samme nummer som
Apple har med X11 at vinduerne er integreret i selve OS X, og at
vmware kører hele XP's skrivebord i et OS X vindue?

> Jeg tror det er noget med at prøve det ad. Mit behov er at køre mere
> end en guest på samme tid - ikke at spille spil eller at kunne tilgå
> filer i guest'en uden at starte den.

Jeg er godt tilfreds med vmware under XP (bortset fra antivirus suk
suk) - kan uden problemer køre en gæstXP og en anden gæst. Det er nu
checket at man kan hive ting frem og tilbage via fjernskrivebord og
vmware. Det ER meget nemmere end at skulle lægge filer her og der og
alle vegne og så hente dem.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-10-07 13:58

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Gerne, den version af Word der kom til Mac OS X tilbage i tidernes
> morgen lignede en tyggegummireklame. Farver og striber og
> bolcheknapper. Troede det var det du mente med gøgl.

Arh - nej både Parallels og Fusion er 'pæne' imho ;)

> Tåleligt? Dvs man kan arbejde eller man kan overleve?

Nu bruger jeg næsten kun browsere under Windows, dem kan jeg sagtens
arbejde i - jeg føler mig ret sikker på at de sagtens kan køre alt
muligt andet. Der er ingen lag eller langsomme starttider.

> Du har givet systemerne RAM "nok"?

XP har 512MB og Vista 1024MB - det er RIGELIGT til mit brug. Så har OS X
stadig en go' slant til sig selv ;)

> Min formodning er at de går meget målrettet efter slutbrugerne inden
> de andre kommer på banen og det kræver alt andet lige noget andet end
> bare til administratordimsen.

Præcis. Men jeg tror at slutbrugerne er opdelt i - i hver fald - to
segmenter. Dem der virkelig gerne vil have Windows <whatnot> og OS X til
at smelte sammen og dem der ser Windows under OS X som et nødvendigt
onde. Jeg hører til i det sidste segment.

> Skal jeg forstå det sådan at Parallels har fået lavet samme nummer som
> Apple har med X11 at vinduerne er integreret i selve OS X, og at
> vmware kører hele XP's skrivebord i et OS X vindue?

Ja og nej. De har begge en håndfuld 'modes' som viser gæsten på
forskellige måder: i et vindue, full screen eller Unity
(Fusion)/Coherence (Parallels) som virker som du beskriver.

Parallels understøtter desuden, at du fra OS X kan tilgå filsystemet i
en gæst uden at gæsten er startet. Derudover kan du åbne programmer i
gæsten uden at starte selve gæsten osv. Siden jeg droppede Parallels er
der vist nok kommet flere af den slags features til.

> [...]
> checket at man kan hive ting frem og tilbage via fjernskrivebord og
> vmware. Det ER meget nemmere end at skulle lægge filer her og der og

Igen jeg tror det afhænger enormt meget af hvad ens behov er. Jeg har
ikke behov for at flytte filer og har derfor aldrig spekuleret på om det
er muligt. IE6 og IE7 er et nødvendigt onde i min hverdag, og mit behov
er at kunne køre dem samtidig, mens de (og hjælpesoftwaren) gør mindst
muligt opmærksom på, at de er der. Til det formål synes jeg Fusion er bedst.

Jeg har prøvet andre løsninger med VMWare server på en anden pc, RDC,
VNC osv. men det er for sløvt og underligt at arbejde med.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-10-07 03:46

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Alternativt skal Parallels få mere vind i sejlene og sætte prisen ned
> på deres produkt så det ikke længere er nøjagtigt samme pris som
> VMwares produkt.

Mon ikke det er den anden vej rundt? At vmware omhyggeligt har
prissat deres produkt mod konkurrentens?

vmware tager ikke skade af lidt konkurrence. Virtual PC der er gratis
fra Microsoft og Parallels der ikke er gratis, men absolut heller ikke
er dyrt.

Det de tjener gysser på er jo deres serverprodukter - så kan man godt
lokke kunder ind ved at lave indgangsprodukterne gratis.

Jeg er i hvertfald meget begejstret den fagre nye verden.

> Jeg er glad for at der ikke er sådanne gamle skrammelprogrammer jeg er
> nødt til at køre.

Vær du bare det. Undertiden er det det muliges kunst og kunder vil
betale for de underligste ting.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-10-07 10:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> vmware tager ikke skade af lidt konkurrence. Virtual PC der er gratis
> fra Microsoft og Parallels der ikke er gratis, men absolut heller ikke
> er dyrt.

VirtualBox (http://virtualbox.org/) tilbyder altså også gratis
virtualisering og det virker rigtig godt. Det er ikke helt så nemt at
bruge, afpudset eller stabilt som Fusion, men til ingen penge kan man
måske leve med det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-10-07 12:45

> [...]

> virtualisering og det virker rigtig godt. Det er ikke helt så nemt at
> bruge, afpudset eller stabilt som Fusion, men til ingen penge kan man

Jeg kiggede på det men da det crashede med de Unixsystemer jeg var
interesseret i, så røg det ud igen. Kan være det er bedre nu.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-10-07 14:01

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg kiggede på det men da det crashede med de Unixsystemer jeg var
> interesseret i, så røg det ud igen. Kan være det er bedre nu.

Jeg kørte XP under det i ca. 3 måneder, inden jeg - for en kort
bemærkning - skiftede til Parallels. Det virkede ret fint.

Jeg brugte det ikke til noget seriøst, men sideløbende med XP havde jeg
Ubuntu Feisty installeret. Det oplevede jeg ingen problemer med.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-10-07 19:37

> Mon ikke det er den anden vej rundt? At vmware omhyggeligt har
> prissat deres produkt mod konkurrentens?

Aner ikke hvem der satte prisen først, men jeg tvivler på at VMware vil
være den første til at sætte den ned.

> [...]
>
> Det de tjener gysser på er jo deres serverprodukter - så kan man godt
> lokke kunder ind ved at lave indgangsprodukterne gratis.

Jeg er lidt usikker på om man kan kalde Fusion et indgangsprodukt. Der
er jo ikke så mange veje videre på Mac'en.

> Jeg er i hvertfald meget begejstret den fagre nye verden.

Det er intet mindre end genialt.

> Vær du bare det.

Det er jeg også. De eneste skrammelprogrammer jeg er nødt til at køre,
behøver ikke at køre virtualiseret.

> Undertiden er det det muliges kunst og kunder vil
> betale for de underligste ting.

Det er et spørgsmål om at sætte den rigtige pris og tidsramme, så kommer
de som regel på andre tanker.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-10-07 21:53

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Aner ikke hvem der satte prisen først, men jeg tvivler på at VMware
> vil være den første til at sætte den ned.

vmware sidder ret solidt på førepositionen, så de har noget at
forsvare, men ikke at indhente.

> Jeg er lidt usikker på om man kan kalde Fusion et indgangsprodukt. Der
> er jo ikke så mange veje videre på Mac'en.

Kan det ikke snakke med deres serverprodukter da (selvom det ikke lige
kører på Mac's)?

> Det er jeg også. De eneste skrammelprogrammer jeg er nødt til at køre,
> behøver ikke at køre virtualiseret.

Det er ellers en rigtig god ting. Så kan man lukke og slukke for dem
når det er færdigt og glemme alt om dem.

Der hvor det virkelig er helt oppe at ringe, er hvis man er velsignet
med flere forskellige, inkompatible VPN-produkter... Der er
columbusægget virkelig at have flere igang med hver sin.

> Det er et spørgsmål om at sætte den rigtige pris og tidsramme, så
> kommer de som regel på andre tanker.

Problemet er at den udøvende, prissættende, og dømmende magt ikke er
ens i dette tilfælde Pyt, det går nok :))

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-10-07 22:52

> vmware sidder ret solidt på førepositionen, så de har noget at
> forsvare, men ikke at indhente.

Nemlig.

> Kan det ikke snakke med deres serverprodukter da (selvom det ikke lige
> kører på Mac's)?

Snakke med? En virtuel maskine man har "bygget" med Fusion kan godt køre
på en ESX, men man kan lige så godt bygge den på ESX'en.
Det er de færreste der sidder med Mac'er der også har fingrene i ESX'er.

> Det er ellers en rigtig god ting. Så kan man lukke og slukke for dem
> når det er færdigt og glemme alt om dem.

De skrammelprogrammer jeg skal bruge, skal jeg bruge dagligt i minimum
et år ad gangen.

> Der hvor det virkelig er helt oppe at ringe, er hvis man er velsignet
> med flere forskellige, inkompatible VPN-produkter... Der er
> columbusægget virkelig at have flere igang med hver sin.

Den slags er jeg heldigvis heller ikke udsat for.

> Problemet er at den udøvende, prissættende, og dømmende magt ikke er
> ens i dette tilfælde Pyt, det går nok :))

Bedømmelsen af pris og tidsramme havner heldigvis på mit bord, så jeg
har lidt at skulle have sagt der. Nogen gange er valget desværre bare
mellem varierende grader af skrammel.