Connection not stable
Fra : Mich Ottosen

Dato : 03-10-07 21:47

og så vistnok noget med en fejlmelding 50 ?
Mellem min MB OSX 10.4.10 og min eksterne brænder (en La Cie med et NEC
(?) værk) via et firewirekabel.
Forbindelsen har fungeret perfekt i efterhånden nogle år. Men når jeg
køber nogle (tysk indkøbte) RiDATA 16x dvd-r i, får jeg ovenstående
melding.
De samme skiver brænder fint nok på det interne Matshita værk i MB'en.
I begge tilfælde bruger jeg 2x hastigheden, så det er næppe det.
Da jeg gerne vil skåne den interne brænder, bekymrer det mig lidt, at
jeg ikke kan bruge den eksterne. Jeg vil skåne den interne ud fra
filosofien om, at det er nemmere (og billigere) at købe et nyt værk til
et eksternt kabinet end til min MB. Hvis noget altså skulle bryde helt
sammen.

Har nogen af jer et godt råd til afhjælpning af problemet den eksterne?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-07 22:03

Mich Ottosen wrote:
> [...]
> De samme skiver brænder fint nok på det interne Matshita værk i MB'en.
> I begge tilfælde bruger jeg 2x hastigheden, så det er næppe det.

Nej, det er kombinationen af NEC og RIDATA, der er problemet. Selvom NEC
type 25xx og 35xx hævder, at de brænder lige godt på alt, så er de
eneste, de rigtig kan lide faktisk TDK -R medier.

Har selv haft et lignende problem med nogle billige DVD-R medier og et
NEC 2500A drev. Jeg købte så som forsøg nogle andre, - tror faktisk det
var nogle Medion fra ALDI, - og de kørte fint. - Ellers bruger jeg mest
TDK i DVD medier....

> [...]
> filosofien om, at det er nemmere (og billigere) at købe et nyt værk til
> et eksternt kabinet end til min MB. Hvis noget altså skulle bryde helt

Lyder i mine ører megt fornuftigt. - Jeg ha selv eksterne brændere, som
jeg primært bruger - både CD og DVD bærndere.

> Har nogen af jer et godt råd til afhjælpning af problemet den eksterne?

Prøv med DataWrite Titanium 16x DVD-R. De kører i svjv. alt. Jeg har
brugt dem uden problemer også med mit NEC drev. De fås i de samme tyske
forretninger - Azomedia.de Nierle.dk osv.osv.....

mvh. Erik Richard