Sammenligning af ydelsen på PC/MAC?
Fra : SrS

Dato : 01-10-07 21:32

Hej

Jeg skal til at købe ny PC/Mac, og valget står imellem IMAC 24" og HP M9067.

Men hvordan sammenligner man ydelsen på de 2 maskiner? Bl.a. ift. at spille
spil og eksekvere andre programmer?

SrS

Fra : Lyrik

Dato : 01-10-07 22:00

On Mon, 01 Oct 2007 22:31:45 +0200, SrS <SrS@fjernes_os.dk> wrote:

> [...]
> M9067.
>
> Men hvordan sammenligner man ydelsen på de 2 maskiner? Bl.a. ift. at

Det er ikke ydelsen du skal sammenligne, det er N-ydelsen.))
Nydelsen består i at køre mac styresystem uden virus, uden spyware, uden
irritation og afbrydelser i tide og utide. Nydelsen består også i al det
lækre software du får med i iMac-en og som du ikke får i Windows.
Billedprogram videoprogram Bluetooth der bare virker med det samme, intet
ekstra der skal installeres uden en gratis Neo Officepakke.
Har du et kamera? Du plugger det bare i og så virker det. Et videocam? du
plugger det bare i og så virker det.
Kalender? Den er indbygget og kan kalde på dig. Maskinen kan tale og
fortælle dig klokkeslettet hver time. Min(20" iMac) synger!.

Så kan man installere windows for at spille de billige spil. Her kører den
upåklageligt. Hastigheden er ikke noget du bekymrer dig om. Den er bare
hurtig. Apple bruger al hardware i fineste top-top-kvalitet. Det bedste af
alt.

En her i gruppen har lige foræret to gamle maskiner væk. Han kunne ganske
simpelt hen ikke slide dem op.
Du skal bare ha' den iMac 24". Den er så smuk at du vil stå tidlig op hver
dag for at se på den.

Og bor du her i Københavnsområdet så skal du melde dig ind i
Macbrugerklubben og drikke kaffe med os andre og nyde alt det dine
medfølgende programmer kan.
Der er forøvrigt en fjernbetjening til den som ligner en iPod. Når du
trykker på den går maskinen i en helt anden displaytilstand.
Fra denne kan du ligge i sengen og afspille biograf-forfilm i high
Definition fra alle de nye amerikanske film. De kommer trådløst ned fra
nettet. Eller afspille DVD-er med samme fjernbetjening. Du kan spole frem
og tilbage i filmene og skrue op og ned fra lyden.

Med iMac-en kommer du til en helt anden computerverden. Du bliver ikke
ladt i stikken. Du er Macbruger og som sådan bliver du holdt i hånden hele
vejen. I Windows er du overladt til dig selv.

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 03:49

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Et videocam? du plugger det bare i og så virker det.

På en iMac, som han overvejede, er webcam'en nu indbygget i skærmen.
Lige som på en MacBook eller MacBook Pro.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik

Dato : 02-10-07 09:20

> På en iMac, som han overvejede, er webcam'en nu indbygget i skærmen.
> Lige som på en MacBook eller MacBook Pro.
> [...]

Jeg tror at der blev ment et video kamera, ligesom "jeg har optaget min søns
brylleup etc" jeg tro ikke det var et webcam men jeg er kendt for at
tage fejl

Fra : Bruno

Dato : 02-10-07 14:20

Lyrik wrote:
> [...]
> den upåklageligt. Hastigheden er ikke noget du bekymrer dig om. Den er
> bare hurtig. Apple bruger al hardware i fineste top-top-kvalitet. Det

Godt så - her må jeg som Mac, PC og spilnørd altså lige sige fra!

En af de ting på hardware området som flytter sig hurtigst og som
samtidig er ret afgørende for hvor godt spil afvikles er grafikkortene -
og det er altså desværre et område hvor Apple ikke bruger "hardware i
fineste top-top-kvalitet"!

Den nævnte HP kommer heller ikke som udgangspunkt med noget særligt på
grafiksiden, men man kan let montere et hurtigt grafikkort hvis behovet
er der og det kan man vist ikke sige om en iMac.

Forstå mig ret - en iMac er en ret lækker computer. Men til prisen kan
man altså få en monster PC med en skærm der mindst er i samme klasse,
den er bare ikke så strømlinet og kører selvfølgelig ikke Apples software.

Ud over prisovervejelser er spørgsmålet om man ser den integrerede iMac
som kun et plus, eller om man synes den manglende fleksibilitet er et
problem. Min erfaring er eksempelvis at gode skærme er gode længe og
sagtens holder til et par generationer af computere, men med en iMac så
går det jo ikke at udskifte den ene del.

> Med iMac-en kommer du til en helt anden computerverden. Du bliver ikke
> ladt i stikken. Du er Macbruger og som sådan bliver du holdt i hånden
> hele vejen. I Windows er du overladt til dig selv.

Nu er der jo enkelte mennesker der på trods af det fremragende Apple
hard- og software har valgt at bruge Windows, så alene og ladt i stikken
bliver man vist kun hvis man selv vil det

Mvh
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 15:11

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
> sagtens holder til et par generationer af computere, men med en iMac så
> går det jo ikke at udskifte den ene del.

Han kunne jo så overveje en Mac Pro, hvor han kan sætte en vilkårlig
skærm på, og hvor der er gode udvidelsesmuligheder, og hvor man endda på
sigt vil kunne udskifte processoren - som jeg har gjort det med min
G4/867, som ikke længere kører med en 867 MHz enkeltprocessor, men med
en 1,6 GHz dobbeltprocessor.

<http://www.apple.com/dk/macpro/>

3 GHz, op til otte kerner. Altså otte parallele processorer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-07 19:27

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:
> Lyrik wrote:
> Sa kan man installere windows for at spille de billige spil. Her korer
> >
> Godt sa - her ma jeg som Mac, PC og spilnord altsa lige sige fra!

> En af de ting pa hardware omradet som flytter sig hurtigst og som
> samtidig er ret afgorende for hvor godt spil afvikles er grafikkortene -
> og det er altsa desvaerre et omrade hvor Apple ikke bruger "hardware i
> fineste top-top-kvalitet"!

Apple s?lger ikke spille maskiner, de s?lger hjemme/kontor computere med
integreret grafikkort. Det er den slags computere der s?lges flest af p?
verdensplan og de er hurtige nok hvis man ikke skal spille spil.

Dern?st s?lger de Pro/multimedie computere (iMac/MacBook Pro) til
power'usere der gerne vil kunne det hele. De er hurtige nok, ogs? til
lidt spil i ny og n?.

Sidst men ikke mindst s?lger de workstations, der som standart kommer
med glimrende grafikort der ogs? kan spilles lidt p? - De kan envidere
leveres med workstation grafikkort der ikke er optimeret til spil, men
derimod til professsinele billed, video og 3D programmer.

For Apple giver det ikke rigtigt meniing at s?lge "spille" computere da
der alligevel ikke udvikles spil i stor skala til Mac OS X.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-10-07 21:46

On 2007-10-02 20:26:39 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Apple s?lger ikke spille maskiner, de s?lger hjemme/kontor computere med
> integreret grafikkort. Det er den slags computere der s?lges flest af p?

Et sidespring:

Hvorfor mon jeg ikke kan se dine ÆØÅ tegn i dine indlæg?

Kan ikke se hvilket tegnsæt du bruger i din header.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Bruno

Dato : 02-10-07 22:27

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Apple s?lger ikke spille maskiner, de s?lger hjemme/kontor computere med
> integreret grafikkort. Det er den slags computere der s?lges flest af p?
> verdensplan og de er hurtige nok hvis man ikke skal spille spil.

Der blev specifikt spurgt til spil, hvilket jeg så kommenterede og så
nytter det ikke at dreje diskussionen over på kontormaskiner.

> Dern?st s?lger de Pro/multimedie computere (iMac/MacBook Pro) til
> power'usere der gerne vil kunne det hele. De er hurtige nok, ogs? til
> lidt spil i ny og n?.

Det handler vel ikke kun om hvad der er hurtigt nok i dag, men også
hvordan det ser ud om et år eller to. Man kan ikke skifte grafikhardware
i en iMac og den leveres ikke med det der er dagens hurtigste på det
område, altså reagerede jeg på det der med "top-top-kvalitet" for det
vil altså være en fejl at tro iMac er en den ideele spillemaskine.

> [...]
> leveres med workstation grafikkort der ikke er optimeret til spil, men
> derimod til professsinele billed, video og 3D programmer.

Lyrik anbefalede en iMac med 24" skærm, hvor er det lige at workstations
kommer ind henne. Det var i hvertfald ikke hvad jeg kommenterede.

> For Apple giver det ikke rigtigt meniing at s?lge "spille" computere da
> der alligevel ikke udvikles spil i stor skala til Mac OS X.

Hønen og ægget

Som skrevet ovenfor gik min kommentar på Lyriks lovprisning af en iMac
til spil, så jeg forstår ikke hvad Apples politik har med sagen at gøre.

Mvh
Bruno

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-10-07 23:00

SrS <SrS@fjernes_os.dk> wrote:

> Jeg skal til at købe ny PC/Mac, og valget står imellem IMAC 24" og HP M9067

Se på specs. En Mac bruger Intel hardware li'som mange windows PC'er.
Ydelsen med samme OS på ens bestykkede (dvs. begge med windows) Macs og
PC'er er derfor også ens.

Men nu er det jo sådan at Mac'en kan (og bør) bruges med OS X og skal
man sammenligne en Mac på OS X med en windows PC er der alle mulige og
umulige måder at sammenligne dem på: stopur, æstetik, effektivt
workflow, osv. osv.
--
Mvh Martin

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-10-07 10:19

On 1 Okt., 23:00, Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Og bor du her i Københavnsområdet så skal du melde dig ind i
> Macbrugerklubben og drikke kaffe med os andre og nyde alt det dine
> medfølgende programmer kan.

Information om den Macbrugergruppe. NU!

Jeg ka' li' Mac. Jeg ka' li' kaf'.

Men hvor går jeg hen?

--
Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 10:38

Palle Jensen <LaboratorieX@gmail.com> wrote:

> Information om den Macbrugergruppe. NU!
>
> Jeg ka' li' Mac. Jeg ka' li' kaf'.
>
> Men hvor går jeg hen?

<http://www.macbruger.dk/>

- hvor du også kan blive medlem.

> --
> Palle

Og så i al venskabelighed et godt råd: en signatur starter med to
minustegn, et blanktegn og derefter linieskift. Du har glemt blanktegnet
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-10-07 19:43

On 2007-10-02 11:37:49 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Og så i al venskabelighed et godt råd: en signatur starter med to
> minustegn, et blanktegn og derefter linieskift. Du har glemt blanktegnet

Hmm.... Det vidste jeg faktisk godt. Men,

Unison sætter selv signaturadskilleren, så det er uden for min
rækkevidde. I Unison ser det faktisk også ud som om der ER en spacer
efter "--". Altså "-- "

Ellers må jeg gribe pennen og skrive til dem..

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-07 19:49

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> [...]
> efter "--". Altså "-- "
>
> Ellers må jeg gribe pennen og skrive til dem..

Nu var den der i hvert fald - på MacSOUP ser man straks forskellen
[signaturen er grå], og ved svar fungerer det også lettere [signaturen
kommer ikke med i citater].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-10-07 20:01

On 2007-10-02 20:48:46 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Nu var den der i hvert fald - på MacSOUP ser man straks forskellen
> [signaturen er grå], og ved svar fungerer det også lettere [signaturen
> kommer ikke med i citater].

Arh for fan***

Sorry. My bad!

Slår mig lige at jeg havde skrevet det omtalte indlæg FRA Google groups
et andet sted fra. Der laver jeg adskilleren manuelt, og har altså i
farten ikke fået ramt space teasten ordentlig.

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-10-07 19:45

On 2007-10-02 11:37:49 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Og så i al venskabelighed et godt råd: en signatur starter med to
> minustegn, et blanktegn og derefter linieskift. Du har glemt blanktegnet

I Google groups er der altså også en spacer efter signaturadskilleren.

Kan andre tjekke dette.

Måske der blot er huller i "Suppen"

Fra : Lyrik

Dato : 02-10-07 11:30

Den 02.10.2007 kl. 11:18 skrev Palle Jensen <LaboratorieX@gmail.com>:

> Information om den Macbrugergruppe. NU!
>
> Jeg ka' li' Mac. Jeg ka' li' kaf'.
>
> Men hvor går jeg hen?
>
> --
> Palle
That's the spirit! That's my Boy!
Mød op sammen med "The usual suspects" i Valby kulturhus(det bliver måske
snart for trangt?) når du har betalt dit altforbillige kontingent!

Hilsen
Jens Erik Bech.

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Lyrik

Dato : 02-10-07 19:46

On Tue, 02 Oct 2007 15:19:48 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

> [...]
> samtidig er ret afgørende for hvor godt spil afvikles er grafikkortene -
> og det er altså desværre et område hvor Apple ikke bruger "hardware i
Når WOW kan køre fra en MacBook med grafik på bundkortet, hvilke spil er
det så du ikke kan køre? En film kører med ca 25 frames i sekundet,
alligevel sidder små fedtede windowsspillenørder og konkurrerer om at få
250 frames i sekundet.)) Til hvilket formål udover pral?
Til sammenligning havde jeg en ACER Windows-bærbar(3 Gigahertz) med
grafikkort Geforce 5200. Den kunne ikke spille Farcry. Grafikken gav op.
Hvorfor virker bundkortsgrafikken i MacBooken så godt at den kan køre WOW!?
Der må da være forskel på kvaliteten af selve maskinen. Andet kan jeg ikke
få ud af det.
Jeg synes at de grafikmuligheder som Apple installerer er tilstrækkelige
til spil. Jeg er ikke stødt på et spil endnu som ikke kan køre på min iMac
med Ati 1600 grafikkort.
Og de har endda lige sat et nyt grafikort i den nyeste 24"
Det er jo også resten af maskinens hardware som skal spille sammen med
grafikken. Det betyder virkelig noget at det er ingeniørtilpasset til
hinanden med topnotch komponenter.
Apple er altid først fremme med den hurtigste ram på markedet, bare for at
tage et eksempel.

Tag en spilpakke fra Bog og Ide for eksempel. Læs på den omkring
systemkrav. De er forbavsende lave. Alligevel er der mange hjemmebryggede
Windowsmaskiner der hakker i det selv om de tilsyneladende er langt forbi
spillets krav.
Undrer windowsmanden sig? Næh! Han bestiller bare et dyrere grafikkort. Så
skal det nok gå tænker han. Jeg har selv tænkt sådan. jeg er selv blevet
skuffet. Jeg har set andre blive skuffede over at det grafikkort de havde
forhåbninger til ikke kunne alligevel.
Jeg har efterhånden den erfaring at det er hele maskinen der spiller. Ikke
kun grafikkortet.))

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-07 20:25

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Nar WOW kan kore fra en MacBook med grafik pa bundkortet, hvilke spil er
> det sa du ikke kan kore? En film korer med ca 25 frames i sekundet,
> alligevel sidder sma fedtede windowsspillenorder og konkurrerer om at fa
> 250 frames i sekundet.)) Til hvilket formal udover pral?
> Til sammenligning havde jeg en ACER Windows-baerbar(3 Gigahertz) med
> grafikkort Geforce 5200. Den kunne ikke spille Farcry. Grafikken gav op.
> Hvorfor virker bundkortsgrafikken i MacBooken sa godt at den kan kore WOW!?

FX5200 har aldrig v?ret noget at raabe hurra for i spil, heller ikke for
_4_ aar siden da det kom paa markedet.

Dernaest er CPU'en i din macbook mange gange hurtigere og selv den delte
hukommelse er hurtigere end paa dit FX kort.

Sidst men ikke mindst: generationer af GPU og ikke mindst er den delte
hukommelse paa dit IGP naesten lige saa hurtig som hukommelsen paa dit
+4 aar gamle FX5200

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Bruno

Dato : 02-10-07 23:06

Lyrik wrote:
> Når WOW kan køre fra en MacBook med grafik på bundkortet, hvilke spil er
> det så du ikke kan køre?

WOW er lavet til at køre på det meste ikke til at være det ypperste ud i
spilgrafik, der er massevis af spil som kræver mere af computeren og
især kræver det meget af grafikhardwaren når man vil spille på en stor
skærm da spil så skal køre i høj opløsning for at se ordentlig ud.

Prøv at smid F.E.A.R. på din maskine og husk at slå "soft-shadows" til,
så skal du bare se og det er endda ikke noget nyt spil. Du kan også
prøve med Crysis, Bioshock eller Oblivion for at nævne et par andre og
så tænk lige på hvad et spil vil kræve om et år eller to.

En film kører med ca 25 frames i sekundet,
> alligevel sidder små fedtede windowsspillenørder og konkurrerer om at få
> 250 frames i sekundet.)) Til hvilket formål udover pral?

Det er virkelig stil at nedgøre folk der går op i noget du tydeligvis
ikke aner en tøddel om, måske du skulle sætte dig ind i tingene inden du
udstiller dit vid på nettet.

> [...]
> Hvorfor virker bundkortsgrafikken i MacBooken så godt at den kan køre WOW!?
> Der må da være forskel på kvaliteten af selve maskinen. Andet kan jeg

Det taler så for sig selv

> Jeg synes at de grafikmuligheder som Apple installerer er tilstrækkelige
> til spil. Jeg er ikke stødt på et spil endnu som ikke kan køre på min
> iMac med Ati 1600 grafikkort.

Godt for dig - hvordan tror du så det går om et år? Og husk lige på at
der er forskel om et spil kører og at der køre ordentligt så det er en
fornøjelse uden at man pille en grafikdetaljer fra!

> Og de har endda lige sat et nyt grafikort i den nyeste 24"

Ja, og det er et fornuftigt valg de har gjort. Men det er ikke det
bedste af det bedste de har valgt, samtidig så har med så en skærm med
høj opløsning og det kræver sit grafikkort at levere varen i 1920x1200.
Selvfølgelig kan man spille i lavere opløsning, men så skal billedet
skaleres op og det gavner ikke billedkvaliteten.

> Det er jo også resten af maskinens hardware som skal spille sammen med
> grafikken. Det betyder virkelig noget at det er ingeniørtilpasset til
> hinanden med topnotch komponenter.

Selvfølgelig betyder resten noget, men hvis grafikhardwaren er en
flaskehals så kan man havde nok så hurtigt CPU, ram osv. uden det hjælper.

> Apple er altid først fremme med den hurtigste ram på markedet, bare for
> at tage et eksempel.

Bare for at tage et eksempel så kører en 24" iMac med DDR2-PC5300 ram og
DDR2 fås så hurtigt som PC10000 plus at så er der DDR3 som man er
begyndt på. Vil du ikke være rar at dokumentere den med at "Apple er
> [...]

> blevet skuffet. Jeg har set andre blive skuffede over at det grafikkort
> de havde forhåbninger til ikke kunne alligevel.

Jamen det er da imponerende så meget viden du har om området, samtidig
med at du åbenbart ikke ved en dyt om hvad framerate har af betydning.

> Jeg har efterhånden den erfaring at det er hele maskinen der spiller.
> Ikke kun grafikkortet.))

AH, skulle det så være en iagttagelse der står i modsætning til hvad jeg
har skrevet?

Selvfølgelig er hele maskinen vigtigt, men mens CPU og ram hastigheder
gradvist bliver forbedret så kommer der en ny generation af grafik-
hardware ofte - nogle gange faktisk hver 6 måned!

Resultatet er at vælger man det rigtige hardware så kan man holde en
maskine nær toppen når vi taler spil i lang tid, blot ved at opgradere
grafikkortet på passende tidspunkter. Starter man med en maskine hvor
CPU og ram måske er i underkanten fra dag et, så er situationen
selvfølgelig en anden for det handler om at undgå flaskehalse.

Mvh
Bruno

Fra : Jakob

Dato : 03-10-07 19:56

In article <op.tzk2ffukcof222@jens-erik-bechs-computer-2.local>,
lyrik@heaven.dk says...
> [...]
> alligevel sidder små fedtede windowsspillenørder og konkurrerer om at få
> 250 frames i sekundet.)) Til hvilket formål udover pral?

Det virker ikke som om du har så meget check på det med spil, sorry.
Muligt at 25 frames pr sek er ok til film, sådan er det bare ikke med
flydende spilafvikling.

Venlighilsen

Jakob

Fra : Jens

Dato : 03-10-07 20:37

Jakob <nonsense@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>
> Det virker ikke som om du har så meget check på det med spil, sorry.
> Muligt at 25 frames pr sek er ok til film, sådan er det bare ikke med

Uagtet at spørgsmålet blev stillet en kende flabet, var det dog et
spørgsmål. Og det er fortsat ubesvaret.
--

Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-10-07 03:42

spam@finds.dk (Jens) writes:

> Uagtet at spørgsmålet blev stillet en kende flabet, var det dog et
> spørgsmål. Og det er fortsat ubesvaret.

I komplicerede situationer som fx store slag kræves der ofte særdeles
meget af maskinen, og hvis respons er for sløvt får man tæv. Derfor
er stort overskud vigtigt.

Når det så er sagt er det nok mest praleværdien der betyder noget...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jens

Dato : 04-10-07 08:34

> I komplicerede situationer som fx store slag kræves der ofte særdeles
> meget af maskinen, og hvis respons er for sløvt får man tæv. Derfor
> er stort overskud vigtigt.

Jeg kan sagtens se relevansen af kravet til rekalkulering af spillets
værdier. Jo oftere,jo bedre. Og jo mindre detaljer, des bedre. Der er
blot ingen indlysende fordel ved at sende resultaterne af beregningerne
til en skærm som ikke kan vise dem - og til et sæt øjne, som ikke kan
opfatte dem.

> Når det så er sagt er det nok mest praleværdien der betyder noget...

Dén skal vi ikke underkende...
--

Jens

Fra : Lyrik

Dato : 02-10-07 23:35

On Wed, 03 Oct 2007 00:05:33 +0200, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

Jeg klippede det hele væk idet jeg holdt mig for øjnene!))

OK! OK! I get it!
Skal du bruge en Wintendo så køb en smadrekasse med 4 propeller til at
holde soveværelset varmt i juletiden. Smelt indlandsisen og vad gennem
Gudenåen med smadrekassen højt løftet over hovedet.

Vil du derimod gå over til ægte bærbar teknologi i en stationær PC og
spare 500,-kroner om året i strøm, samt få en fryd for øjet, så køb en
iMac og lad alt aspergerplageri af brugeren bag dig!)) Nyd synet af den
hver dag. Fryd dig ved at sidde ved den.
Vis den frem til vennerne og se dem kramme alpehuen på maven i respekt.

Hæv dit kulturelle niveau fra spiller til skaber af kunst. Køb en
Mac.) Kan jeg sige det tydeligere? Så vil jeg gøre det.

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-10-07 21:13

spam@finds.dk (Jens) writes:

> Uagtet at spørgsmålet blev stillet en kende flabet, var det dog et
> spørgsmål. Og det er fortsat ubesvaret.

Hvis du i _gennemsnit_ får 240 fps, så får du med lidt held også 60-75
fps (svarende til din monitors opdatering) selv når der sker rigtigt
meget i spillet. Og det er den slags, der kan gøre, at din racerbil
ikke bliver smurt ud over siden af Eau Rouge når du giver den fuld
skrue i regnvejr med 20 andre computerstyret biler på banen. Det er
lidt svært at reagere på splitsekunder, når du kun ser et billede
hvert halve sekund.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jens

Dato : 03-10-07 22:12

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> skrue i regnvejr med 20 andre computerstyret biler på banen. Det er
> lidt svært at reagere på splitsekunder, når du kun ser et billede

Jeg kan sagtens se fidusen i at hæve niveauet over 2 fps.

Men vis mig et menneske, der kan se forskel på en skærm, der opdateres
60 gange i sekundet og én, der opdateres 30 gange i sekundet.

At gå efter en større framerate i perioder, hvor der sker mindre i
spillet virker lige så interessant som at se græs gro. Især da når
opdateringerne ikke når skærmen.
--

Jens

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-10-07 22:23

spam@finds.dk (Jens) writes:

> Men vis mig et menneske, der kan se forskel på en skærm, der opdateres
> 60 gange i sekundet og én, der opdateres 30 gange i sekundet.

De findes efter sigende...

> At gå efter en større framerate i perioder, hvor der sker mindre i
> spillet virker lige så interessant som at se græs gro. Især da når
> opdateringerne ikke når skærmen.

Du skal tænke på hvad gennemsnit betyder. Et gennemsnit er målt
henover et tidsrum. Det ville selvfølgeligt være interessant at kende
spredningen af de observerede værdier, men det er måske at forlange
lige lovligt meget. Under alle omstændigheder, så er et højt
gennemsnitligt tal forhåbenligt også en indikation af, at
minimumsværdien aldrig når under en kritisk grænse. At du kan opnå 250
fps når billedet står stille, er - som du siger - ret
ligegyldigt.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH