opdatere en Mac?
Fra : Erling Hansen

Dato : 28-09-07 18:24

Er det dyrt/svært at opdatere en Mac? Jeg tænker præcist på en
Quicksilver. Jeg har set på Mediamac at Erik Richard Sørensen har en
opdateret sag til salg.
Så lyder spørgsmålet: 1) Er det svært at gøre det selv, og 2) er
det kostbart? Jeg ku' godt tænke mig at få den op omkring 900 mhz.
mvh
Erling

Fra : arne.and

Dato : 28-09-07 18:38

undskyld im sorry but back in 96 i købte en mac i fona so alt det med at
sprede macen nu gennem merlin er ikke særlig fair og ja er syg og undskyld
for det that, is im sick men helt ærlligt prøvede bare at skrive at det
ikke er alle der har et job der har givet dem mulighed for at ha monopol på
det at ha enn mac.har vært til fleren mac kom samnre men har aldrig følt mig
velkommen... og meget af det i/du skriver gør det ikke bedre, der findes mac
nørder stadig væk og ja købte min første mac i fona for 11år siden, og i mit
halv fulde jeg blev jeg bare ked af at du skrev du købte den i merlin for at
støtted masserene , for det gjore jeg for 11år siden ... men jo er krunk og
frack up og undskyld det var bare det du skrev der sendte raket af
sted...... og dig peter kill det er sgu syndt for dig du ikke har plads til
ordblinde eller folk der ikke er gode til dansk. shame on you ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-07 19:33

Hej Erling

Erling Hansen wrote:
> [...]
> Så lyder spørgsmålet: 1) Er det svært at gøre det selv, og 2) er
> det kostbart? Jeg ku' godt tænke mig at få den op omkring 900 mhz.

Hvis du vil sætte en ny processor i den, så er de hundedyre, hvis de
købes her i Danmark, og det vil næppe kunne betale sig - medmindre du
kan finde fx. en 933mhz, en 1ghz eller Dual 1ghz original QuickSilver
processor. Det sker en gang imellem, der kommer nogen af de typer på
både ebay og i MediaMac.

Så er det kun at løsne nogle få skruer, tage den lille 733mhz processor
ud, sætte den større orig. processor i og igen skrue skruerne på plads.
Og et tryk på den lille PMU knap ved PRAM batteriet, lukke den og sætte
strømkabel i og starte, - så kører det...

MEN - hvis du tænker på en decideret processoropgradering fra fx.
PowerLogix, NewerTech eller GigaDesigns, så kræver det noget mere, da
disse processorer kan bruges på flere forskellige maskiner lige fra en
gl. G4/400mhz til den store QuickSilver Dual 1ghz. Så hvis du ikke er
særlig teknisk mindet, så ville jeg alliere mig med en eller anden, der
har lidt flair for at læse instruktions- og monteringsdiagrammer, da der
er en del jumpere/dipswitches, der skal sidde præcist, for at det vil
komme til at virke

Selvom jeg véd, hvordan en processor skal skiftes, tør jeg ikke selv
gøre det pga. mit dårlige syn, så det har jeg altid en af mine venner
til at hjælpe mig med, - jeg vil jo nødig risikere at bærnde en ny CPU
af ved forkert behandling... - Men sætte ny RAM og PCI kort i, det gør
jeg selv uden problem...

Generelt vil jeg så sige, at fx. en QS 733mhz skal være fyldt med RAM,
ha' godt med diskplads +2x120gb, større grafikkort end det orig. GForce
2MX, 1 eller flere ekstra PCI kort osv., for at det vil kunne betale
sig. - ELLER - hvis man stadig har et nødvendigt behov for at kunne
boote i OS 9.2.x pga. speciel software m.m., så er en opgradering af
CPU, et par større diske + fylde den helt op med de max. 1,5gb RAM en
god løsning.

- Jeg kan ihvertfald sige, at jeg ikke har fortrudt de opgraderinger på
de maskiner, jeg selv har brugt. - Man kan altså godt mærke forskel på
en 867mhz og så en Dual 1,8ghz - også i OS 9.2.2. - Jeg skal hilse og
sige, at OS 9.2.2 kører stærkt på en Dual 1,8ghz - selv med en gammel
InDesign 1.5. - Jeg er egentlig også lidt ked af at sælge den, men
jeg har altså ikke brug for 2 så store monstere, nu hvor jeg også har
købt en MacPro...

mvh. Erik Richard

Fra : Erling Hansen

Dato : 28-09-07 20:29

> [...]
> InDesign 1.5. - Jeg er egentlig også lidt ked af at sælge den, men
> jeg har altså ikke brug for 2 så store monstere, nu hvor jeg også har

Tusind tak for en god og letforståelig redegørelse. Jeg kan se, at jeg
nok får mest ud af at vente på at der kommer en hurtigere computer til
salg til en rimelig pris. Jeg har ikke tekniske evner til at kaste mig
ud i det, der virkelig skulle til.
Mvh
Erling Hansen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-07 20:29

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:
> [...]
> Så lyder spørgsmålet: 1) Er det svært at gøre det selv, og 2) er
> det kostbart? Jeg ku' godt tænke mig at få den op omkring 900 mhz.

Jeg mener ikke det kan svare sig at opgradere en mac eller for den
sags skyld købe en brugt G4. De maskiner der er tale om er efterhånden
ret gamle i computer sammenhæng. En brugt iMac G5 eller lignendne bør
kunne fås ret billigt hvis du har behov for en hurtigere computer.