Ged i den 2 (Mail opsætning)
Fra : Mich Ottosen

Dato : 26-09-07 22:10

Som et delproblem af det, som jeg skrev i den anden tråd, bokser jeg nu
med at sætte mailen op.
Det gik fint nok med indgående postserver, og Mail hentede osse post.
Men den vil ikke sende.

Opsætningen af udgående postserver giver store problemer.
Udbyderen på opkoblingen er tdc (som har købt det lokale bynet). På min
egen MacOS 10.4.10 er udgående port 25 og udgående server mail.tele.dk.
Den virker, og jeg ser den i indstillinger som "mail.tele.dk", men på
venindens maskine ser jeg udgående server som: "mail.tele.dk:<hendes
emailadresse>" ... den form har jeg lige godt aldrig set før.
Ringede til hendes mail-udbyder i Kolding og forelagde supporten
problemet med denne tekniske mærkværdighed. Han sagde, at det var Macs
måde at lave det om på (SIC). Mailværten har en vejledning, hvor der
står, at TeleDK nu bruger "smtp.mail.dk" som udgående postserver. Den
har jeg osse prøvet, men får stadgivæk tilføjelsen: ":<hendes
emailadresse>.
Kan i øvrigt slet ikke finde ud af at slette disse serverindstillinger.
Har prøvet at slette hendes postkonto i Mail og oprette hende igen i en
ny konto, men udgående vil vise "whateverservername :<emailadressen>
Maskinen vil helst have port 587 (???)
Hvad har jeg gjort forkert? Hvad skal jeg gøre for at rette det?

Sig ikke, at jeg skal geninstallere syssoftwaren Det orker jeg
næsten ikke - slet ikke så sent på dagen.
Kom med bud, jeg bliver hængende et par timer endnu.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 26-09-07 22:48

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Sig ikke, at jeg skal geninstallere syssoftwaren Det orker jeg
> næsten ikke - slet ikke så sent på dagen.
> Kom med bud, jeg bliver hængende et par timer endnu.

Hej
Prøv at søge tilbage på ordet ged. Jeg havde en længere tråd kørende for
nogen tid siden, hvor jeg fik nyttige råd efter at have slettet mig selv
som bruger (suk)

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Mich Ottosen

Dato : 26-09-07 23:09

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Hej
> Prøv at søge tilbage på ordet ged. Jeg havde en længere tråd kørende for
> nogen tid siden, hvor jeg fik nyttige råd efter at have slettet mig selv
> som bruger (suk)

Tak for dit svar. På Google kommer der en _meget_ lang tråd op, den må
jeg gennemlæse i morgen.

Men jeg tror nu ikke, at jeg har slettet "mig selv som bruger". Jeg har
har oprettet to: en admin med rootrettigheder og en bruger med kun
brugerrettigheder. Jeg skal nok læse på lektien, tak, Henrik.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-09-07 16:46

> [...]

> Prøv at søge tilbage på ordet ged. Jeg havde en længere tråd kørende for
> nogen tid siden, hvor jeg fik nyttige råd efter at have slettet mig selv

Tak, øjede den kort i går aftes, den er sandelig lang. Men jeg skal nok
nærlæse den senere i dag.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 27-09-07 19:40

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Tak, øjede den kort i går aftes, den er sandelig lang. Men jeg skal nok
> nærlæse den senere i dag.

Hej.
Det handler om, at dataene er der på harddisken, men har mistet
relationen til hjemmemappen, samt om hvordan man genopretter denne
relation.

Fra : Henrik Muenster

Dato : 27-09-07 09:45

On Wed, 26 Sep 2007 23:09:54 +0200, Mich Ottosen wrote
(in article <1i52l4x.1h6k738pleiv4N%Mich@noget.invalid>):

> [...]
> Maskinen vil helst have port 587 (???)
> Hvad har jeg gjort forkert? Hvad skal jeg gøre for at rette det?

Nu har jeg jo samme udbyder i samme by. Jeg har altid brugt smtp.mail.dk som
udgående postserver med port 25. Jeg har også .Mac's smtp-server på min
liste, og her bliver e-mail-adressen sat ind bagefter. Jeg ved ikke, om det
er noget, der kræves visse steder.
   Det undrer mig, at maskinen vil over på port 587. Hvis du åbner
indstillinger til Mail og går ind under konti, kan du klikke på en knap, der
hedder "Serverindstillinger..." nederst. I den menu, der fremkommer, står
Serverport til 25 hos mig, og der er ikke krydset af ved nogen form for
godkendelse. Det er ikke nødvendigt hos TDC. Måske er computeren sat til en
anden port end 25, eller den er sat til at kræve godkendelse.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-09-07 16:46

Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:

> [...]
> godkendelse. Det er ikke nødvendigt hos TDC. Måske er computeren sat til en
> anden port end 25, eller den er sat til at kræve godkendelse.

Tak for indspark. Det ser ud til at problemet er løst. Jeg kiggede på
opsætningen i to andre maskiner med (næsten) samme OS.

På problemmaskinen havde jeg sat noget SSL (sikkerheds noget) til, men
de to andre havde det slået fra. Da jeg slog det fra på venindens PB,
forsvandt hendes emailadresse fra serverindstillingen, og så tyggede den
pludselig de testmails i sig, som jeg havde prøvet at sende.

Den er nu osse tvunget til at bruge port 25, den med, at maskinen ville
bruge port 587, fatter jeg stadigvæk ikke.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-07 18:39

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> Den er nu osse tvunget til at bruge port 25, den med, at maskinen ville
> bruge port 587, fatter jeg stadigvæk ikke.

Det er vist så vidt jeg husker den adresse der bruges til når det er
sårn noget krypteret nowet. Gmail bruger det samme, men på et
unormalt portnummer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"