Ged i den 1 (MacOS10.4.10)
Fra : Mich Ottosen

Dato : 26-09-07 21:58

Ups, så er den gal. Har hjulpet en veninde med en PB 12" med ovenn. OS.
Den var gået i udu efter, at en fremmed havde haft en DVD inde i drevet.
Den ville absolut have indstillet region. Det er ikke nogen ordinær
spillefilms DVD, men der skulle være levende billeder på den. Det havde
de så mokket tilstrækkeligt længe, og så kaldte de på mig. Ingen kunne
huske adgangskoder bruger/root niveau.
Så smed jeg en install.disk 1 og brugte hjælpeprogrammer til at
nulstille adgangskoder. Det virkede heller ikke. Startede så op igen fra
install. dvd og genindstallerede med gem gamle indstillinger og gem
gamle system i previous system folder. Så blev det til en MacOS 10.4
maskine.
Alt så ud til at være i orden, så jeg mente, at jeg hellere måtte
opdatere syssoftwaren via systemopdateringer, kørt den kombiopdatering,
der skulle give en maskine med 10.4.10. På vores langsomme net skulle
den jo tygge i mere end en time (suk).
Startede fint nok, og jeg oprettede to konti: en brugerkonto i hendes
navn og en root i system administrator - med to forskellige adg.koder,
naturligvis.
Men nu kan jeg ikke se nogen dokumenter (og andre filer ((tør jeg sige
filer?))). De må da vel være der et eller andet sted?

Hvad gør den hjælpsomme Mich., der altså ikke har været til meget hjælp
... ?

Det er hendes arbejdsmakine, så den skulle gerne være fit for fight i
morgen, så hjælp haster jo

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Muenster

Dato : 27-09-07 10:06

On Wed, 26 Sep 2007 22:58:00 +0200, Mich Ottosen wrote
(in article <1i52kke.1mktiec1ymfu8sN%Mich@noget.invalid>):

> [...]
> .. ?
>
> Det er hendes arbejdsmakine, så den skulle gerne være fit for fight i

Uha! Nogle gange er det bedst at beholde hænderne i lommerne.
Du skriver, at du har oprettet to konti. Så vidt jeg husker, skal man ikke
oprette konti, hvis man installarer og gemmer de gamle indstillinger. Så
skulle den gamle konto da gerne være der endnu, efter man har installeret.
Det er klart, at der ikke er nogen dokumenter i de to konti, du har oprettet.
Er der ikke en tredje konto, den gamle konto? Her burde alle dokumenter
ligge.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-09-07 16:46

Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:

> Uha! Nogle gange er det bedst at beholde hænderne i lommerne.

Var det det, de tidligere sagde hos de koservative: "hænderne har det
bedst i borgernes lommer"

> [...]
> Er der ikke en tredje konto, den gamle konto? Her burde alle dokumenter

Tak, du har naturligvis ret. Men efter nyinstalleringen startede
installmanageren, så jeg måtte indtaste hende på ny. Det skulle ellers
ikke være nødvendgt, iflg. proceduren.
Når jeg går ind i brugere, kan jeg se den gamle konto, så nu har hun to
konti (og jeg har oprettet en Sys:admin. med root rettigheder).
Så nu er spørgsmålet, om jeg bare kan slette den nyeste konto uden
problemer. Hun kan f.eks. ikke få adgang til printeren, der "tilhører"
den gamle konto (som ikke er logget ind).
Må nok hellere starte fra SYSdvd'en og nulstille koden på den gamle
konto før noget andet?

Men altså: kan jeg bare slette den nyeste konto? Den er hendes home for
nuværende.

--
v.h.,
Mich.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-09-07 21:49

> Så nu er spørgsmålet, om jeg bare kan slette den nyeste konto uden
> problemer. Hun kan f.eks. ikke få adgang til printeren, der "tilhører"
> den gamle konto (som ikke er logget ind).

Jow. Slet du bare, hvis den alligevel er tom = hun har ikke arbejdet,
skrevet doukumenter, HENTET MAIL, SOM ER SLETTET PÅ SERVEREN, osv.

Hvis hun ikke er logget ind, kan hun ikke gøre noget/få adgang til noget på
den gamle konto.

Har du oprettet hendes nye konto med præcis samme brugernavn og password?

mvh. Mikael Kern

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-09-07 22:03

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Jow. Slet du bare, hvis den alligevel er tom = hun har ikke arbejdet,
> skrevet doukumenter, HENTET MAIL, SOM ER SLETTET PÅ SERVEREN, osv.

Tak for svar, navnebror. Hun har arbejdet hele dagen med maskinen, så
der skal nok være dette eller hint, men det kan jeg godt finde frem til
og lægger over på en ekstern hd. Mails bliver _ikke_ slettet på
serveren. Det skal hun (og de andre i firmaet) gøre mauelt, men det er a
piece of cake med Mail

> Hvis hun ikke er logget ind, kan hun ikke gøre noget/få adgang til noget på
> den gamle konto.

Jo, det kan hun faktisk. I brugermappen er der to brugere med hendes
navn (den nyeste konto har _heldigvis_ et andet shortname, så jeg burde
kunne kende forskel.

> Har du oprettet hendes nye konto med præcis samme brugernavn og password?

Ja, jeg skrev det hele (undtagen shortnamet) med de faktiske oplysninger
og samme kode (som hun selv har valgt).

Men mon det ikke er en god ide, at gå ind og slette adgangskoden via
sys-dvd og sætte et nyt? Så der ikke er tal eom samme kode?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-09-07 13:21

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Ja, jeg skrev det hele (undtagen shortnamet) med de faktiske oplysninger
> og samme kode (som hun selv har valgt).

Det er faktisk et af de steder hvor det ville være på sin plads med en
Windows type "er det virkelig det du vil" dialog. Det korte brugernavn
er et af de steder hvor UNIX laget stikker op og laver ballade i
brugerfladen.