iHjernedøde iPhoto?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-07 21:54

Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?

Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
billedfile man vil ha' over på HDDen?

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 24-09-07 22:21

> Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de
> billedfile man vil ha' over på HDDen?

Er der ikke et symbol for en disk/kamera på dit skrivebord?

Dobbeltklik på dette - så er der (højst sandsynligt) et par mapper, i en
avf dem finder du dine billeder. Nu kan du trække dem over på din hd...
simple, dear Watson

Ønsker du mere avanceret styring er Aperture en mulighed.

(for øvrigt mener jeg man kan holde alt nede, når man klikker import i
iPhoto - så får man thumbs af alle billeder, og kan vælge dem, man
ønsker til import. Men jeg bruger selv en kombi af Aperture og
LightRoom)
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-07 23:42

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Er der ikke et symbol for en disk/kamera på dit skrivebord?

Intet.

> Dobbeltklik på dette - så er der (højst sandsynligt) et par mapper, i en
> avf dem finder du dine billeder. Nu kan du trække dem over på din hd...
> simple, dear Watson

Ja, hvis den var der.

> Ønsker du mere avanceret styring er Aperture en mulighed.

Det er en HP. Jeg vil helst undgå at installere deres møg.

Takker. Jeg prøver med Alt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-09-07 00:22

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> Intet.

Den dukker ellers fint op i Windows Xp. Det skulle den vel osse i OS X?
Mærkeligt.

--
Oops!... I did it again

Fra : Henrik Muenster

Dato : 24-09-07 22:32

On Mon, 24 Sep 2007 22:53:59 +0200, Axel Hammerschmidt wrote
(in article <1i4yvcx.17qrhmri5ayieN%hlexa@hotmail.com>):

> [...]
> med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
>
> Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de

I iPhoto 7 kan du godt. Der ser man et preview, som det hedder på nudansk, af
alle billeder på hukommelseskortet. Her kan man vælge de billeder, man vil
importerer og derefter vælge "Importer valgte" frem for "Importer alt...".
Hvis jeg husker ret, er funktionen først kommet i iPhoto 7, som er den, der
følger med iLife '08.
   Ellers mener jeg da ikke, det er noget problem at mounte hukommelseskortet i
Finder, se preview af billederne og derefter manuelt trække dem over. Jeg kan
da sagtens se billederne i Finder, hvis jeg sætter kortet i min kortlæser.
Skal de ligge i iPhoto, skal man naturligvis importere dem til iPhoto. Jeg
vil tro, man blot kan trække dem over i iPhotos vindue ligesom med iTunes.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-07 23:42

Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:

> On Mon, 24 Sep 2007 22:53:59 +0200, Axel Hammerschmidt wrote
> (in article <1i4yvcx.17qrhmri5ayieN%hlexa@hotmail.com>):

> I iPhoto 7 kan du godt.

Det er version 2.0.1

Jeg har lige kørt Software Update og den siger ikke noget om iPhoto.

> [...]
> vil tro, man blot kan trække dem over i iPhotos vindue ligesom med iTunes.

Den dukker desværre ikke op. Jeg skal prøve med at holde Alt tasten nede
mens jeg trykker på Import.

Fra : Henrik Muenster

Dato : 27-09-07 10:19

On Tue, 25 Sep 2007 00:41:50 +0200, Axel Hammerschmidt wrote
(in article <1i4z0f8.rv0hxldixoiN%hlexa@hotmail.com>):

> Det er version 2.0.1
>
> Jeg har lige kørt Software Update og den siger ikke noget om iPhoto.

iPhoto er et købeprogram, så man skal betale for nye versioner. Version 7 er
den, der følger med iLife '08. Jeg ved ikke, hvor version 2 stammer fra, men
det må være en ældre iLife.

> Den dukker desværre ikke op. Jeg skal prøve med at holde Alt tasten nede
> mens jeg trykker på Import.

Hvis hukommelseskortet ikke engang dukker op i Finder, så kan computeren slet
ikke se det. Det er i hvert fald ikke iPhoto's skyld. Virker din kortlæser
ordentligt? Jeg er nogle gange ude for, at jeg skal prøve flere gange at
sætte kortet i, før computeren kan se det.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-07 20:22

> [...]

> ordentligt? Jeg er nogle gange ude for, at jeg skal prøve flere gange at
> sætte kortet i, før computeren kan se det.

chkfs processen kan godt hænge på en fat disk der er blevet afmonteret
urent. mounfs insistere på at tjekke et fat filsystem før det monteres.

De fleste memory kort er fat formateret da formatet bruges i næsten
alle kamerarer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-07 20:18

> [...]

> den, der følger med iLife '08. Jeg ved ikke, hvor version 2 stammer fra, men

v2.0 blev distribueret sammen med 10.3.

v.3.0 og fremefter blev distribueret sammen med iLife

Fra : Henrik Muenster

Dato : 28-09-07 22:58

On Fri, 28 Sep 2007 21:18:21 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote
(in article <tk00t4-0d5.ln1@wm.reippuert.dk>):

> v2.0 blev distribueret sammen med 10.3.
>
> v.3.0 og fremefter blev distribueret sammen med iLife.

Tak. Det er lidt svært at finde rundt i, når versionsnumre og iLife-numre
ikke følges ad. Tænk alligevel, at de er så længe siden, at Mac OS X 10.3 var
ny. Vi har jo haft iLife '05 og '06 siden, og nu er '08 så lige kommet. Men
det er vel også 3-4 år siden, Mac OS X 10.3 kom.
   Nogle gange kommer jeg til at se på reolen nede i kælderen og bliver helt
nostalgisk ved at se på det gamle software. Forleden faldt jeg over en Eudora
e-mail på cd! I dag henter man bare sådan noget på nettet.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-09-07 23:45

Henrik Muenster wrote:
>    Nogle gange kommer jeg til at se på reolen nede i kælderen og bliver helt
> nostalgisk ved at se på det gamle software. Forleden faldt jeg over en Eudora
> e-mail på cd! I dag henter man bare sådan noget på nettet.

Du skulle vel ikke tilfældigvis have en WorldWrite 3.x/4.x eller en
WriteNow 3.5, du så vil sælge - gerne med dansk sprogpakke til?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-07 22:25

> [...]
> med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?

> Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de

sikkert, har du kigget i /Volumes/ ?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-07 23:42

> sikkert, har du kigget i /Volumes/ ?

Jeg kigger. Tak.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-09-07 17:32

> Jeg kigger. Tak.

Hvis du stadig ikke kan hitte det menupunkt der lader dig importere
enkelt billeder i din iphoto kan du jo bar e bruge Image Capture til
at nappe billederne fra kameraet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-07 02:21

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
>
> Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de

Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i
iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.

Men du kan prøve flg.. Sæt USB kablet i, tænd for kameraet og hold øje
med, hvad der dukker op på displayet. - Hvis der kommer noget op om
opsætning, skal du finde 'connect via' og vælge en af flg. muligheder: -
'Connect via USB', 'External Connection', 'connect to PC', 'PC Mode'.
Der kan være flere valgmuligheder. 'Navnet' på, hvordan der tilsluttes,
afhænger af fabrikat og model...

Brug navigeringsknapperne til at vælge en af de eksterne muligheder og
tryk på OK (centerknappen), og det skulle nu gerne dukke op på
skrivebordet som en ekstern HD.

Dobbeltklik på symbolet på harddisken og naviger dig frem til den mappe,
der indeholder billederne.

Ovennævnte gælder for HP, Medion, Canon Ixus, Canon A Series og S
Series, Olympus, Nikon og Fuji, samt de helt billige Traveller
digitalkameraer. - På fx. min egen Olyumpus står der 'Camera Mode' og PC
Mode', - vælger jeg 'Camera Mode', vil den automatisk åbne iPhoto uden
at jeg kan gøre noget. Vælger jeg 'PC Mode', dukker den op som en
ekstern HD....

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-09-07 12:21

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in news:46f86281$0$4156
$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

<snip>

> Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i
> iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.

HP. Jeg er gået over til Xp

--
Oops!... I did it again

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-07 14:33

Axel Hammerschmidt wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in news:46f86281$0$4156
> $ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>
> <snip>

> HP. Jeg er gået over til Xp

Deres kameraer er slet ikke så tossede, men det er jo også Kyocera, der
laver dem. - Så hedder indstillingen sjvh. 'External Connection'
eller 'Connect via USB''. - Ellers skulle der meget gerne ligge drivere
til både Mac OS 9.x, og X på den medfølgende CD, - hvis altså du stadig
har den...

Du kan finde drivere her:
http://welcome.hp.com/country/us/en/support.html?pageDisplay=drivers

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-07 14:52

> Deres kameraer er slet ikke så tossede, men det er jo også Kyocera, der
> laver dem.

Kyocera stoppede sådan set med at lave kameraer i 2005 mener jeg. Link ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-07 15:52

Thomas von Hassel wrote:

> Kyocera stoppede sådan set med at lave kameraer i 2005 mener jeg. Link ?

DET kan jeg godt garantere dig for, de ikke gjorde.! - Kyocera er
verdens største producent af digitale kameraer med fabrikker i både
Japan, Sydkorea, Vietnam, Malaysia, Thailand, Taiwan og ikke mindst Kina.

Men du har så meget ret, at de stoppede omk. 2005/2006 med at sende
kameraer på markedet under eget navn. Kyocera er en del af det
konklomerat 'monsterfirma', der bla. omfatter Rollei, Yashica/Contax,
Minolta, SUNkyo og ikke mindst Sony. Det er et rent produktionsselskab,
der nu kun laver på bestilling fra enten moderfirmaet eller, hvis du nu
fx. kunne tænke dig at blive kameraproducent og lancere et nyt kamera,
så kunne du bestille de færdige produkter hos Kyocera. Udover kameraer
laver de bl.a. også laser- og inkjet printere til fx. Minolta, scannere
til mange, mange forskellige - inkl. Acer, HP, Mustec, LiAn, Amitech,
Medion, - medicinsk måle- og scanningsudstyr(MR og CT scannere),
digitalt måleudstyr til industribrug o.m.m....

Hvad angår link, så vil det være lidt svært, da producenten kun står
enten direkte på eller indeni produktet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-07 22:01

> [...]
>
> Hvad angår link, så vil det være lidt svært, da producenten kun står
> enten direkte på eller indeni produktet.

Det kan godt være at de er underleverandører til hinanden, men jeg har
svært ved at gennemskue det "monsterfirma" du hentyder til ... Især
fordi de nævnte er "public traded companies" og klart skal gøre rede for
deres ejerforhold.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 10:23

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> svært ved at gennemskue det "monsterfirma" du hentyder til ... Især
> fordi de nævnte er "public traded companies" og klart skal gøre rede for

Hm, normalt forstår man nu en 'underleverandør' som et
trediepartsselskab, der leverer til produktionsselskabet. Kyocera _er_
et rent produktionsselskab ejet af dem, jeg nævner. Men udover det er de
så også underleverandør til fx. handelsselskaber som Medion, Traveller,
Asahi m.fl..

Prøv du lige, om du kan gennemskue et japanskejet firmas ejerforhold.
Det er noget af en jungle at komme igennem. Reelt set skal du først
vide, hvilken gank, det egentlig er, der ejer moderfirmaet, før du kan
begynde at finde ud af det, og du skal endda vide præcis, hvem der _er_
moderfirmaet, før du kan finde banken.

Japansk og dansk ret er så meget forskellig fra hinanden, at du
overhovedet ikke kan sammenligne noget som helst.

Bare et lille eksempel... - Hvem ejer fx. Toyota? - Er det Toyo
Industries eller er det Shimsumi Kogaku? - eller er det ShiniunSa
Kogaku? - eller er det Toyo Industries, der ejer de to banker? -
Herhjemme ville det være meget enkel. - Du slår op i CVR registret og
ser, at firmaet hedder Toyota Danmark A/S, - og så er den ikke længere.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-07 13:28

> Hvilket kamera drejer det sig om? - Nogle digicams vil ikke mounte i
> iPhoto, hvis du ikke har den store version, der er i iLife.

Jeg vidste ikke der var forskel på iPhoto .... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-07 14:43

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg vidste ikke der var forskel på iPhoto .... ?

Den version, der følger med systemet, er en meget skrabet version - uden
fx. mulighederne for at sende billeder som 'greeting cards' - oprette og
producere greeting cards til print, lave previews, så du kan se, hvilke
billeder, der er på kameraet, inden du importerer osv....

Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til
systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html

Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-07 14:47

> [...]
> systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html
>
> Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...

Du er klar over at hvis iPhoto 6 fulgte med computeren så _har_ man
iLife ? .. der har aldrig være forskel på bundlede og "løse" iLife
pakker. Der er kommet nye versioner engang imellem, men det er jo et
andet problem.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-07 15:35

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> iLife ? .. der har aldrig være forskel på bundlede og "løse" iLife
> pakker. Der er kommet nye versioner engang imellem, men det er jo et

Jep, du kan få iLife på 3 måder...
1, bundled sammen med en ny computer
2, købe den seperat
3, købe den i en 'udvidet' "OS X Bundled Retail Edition", hvor pakken
består af OS X, iLife og iWorks.

Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke
med...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-07 15:45

> [...]
> består af OS X, iLife og iWorks.
>
> Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke

Jeg tror du blander iPhoto og Image Capture sammen ... og iPhoto har
aldrig være med en alm. OS X retail.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-07 16:04

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg tror du blander iPhoto og Image Capture sammen ... og iPhoto har
> aldrig være med en alm. OS X retail.

Nej, ikke i Danmark, - hvorfor aner jeg ikke, - men i USA kan man flere
steder købe bundled versions bestående af enten OS X+iLife, OS X+iWorks,
eller OS X+iLife+iWorks. Typisk ligger prisen for en bundle bestående af
2 dele på $129-149USd og for alle 3 på $169-199USd.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-09-07 17:28

> [...]

> eller OS X+iLife+iWorks. Typisk ligger prisen for en bundle bestående af
> 2 dele på $129-149USd og for alle 3 på $169-199USd.

Træls at du som altid har en søforklaring parrart som du kan afspore
en diskussion med. Øvenstående er noget vrøvl. At en forhandler vælger
at sælge en sampak betyder ikke at der ikke er tale om individuelle
licenser.
Dit lille sidespor betyder iøvrigt ej heller at der findes "udvidede"
eller ikke udvidede versioner af "iPhoto".

Iøvrigt har iPhoto versionen intet at gøre med hvorledes USB kamerarer
eller memory kort håndteres af Mac OS X. Understøttede enheder og
hvorledes de opfører sig håndteres af ICA*.framework'ene og
device beskrivelserne befinder sig nedenstående mappe. Device
beskrivelserne distribueres sammen med OS opdateringer, ikke sammen
med iPhoto.

/System/Library/Image\ Capture/Devices

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-09-07 17:18

> [...]

> består af OS X, iLife og iWorks.

> Men går du bare hen og køber en OS X Retail Edition, følger iLife ikke

iPhoto følger slet ikke med en retail version af Mac OS X.

Der er ikke forskellige iphoto varianter - kun forskellige versioner.

Fat det det nu så vi slipper for en potentielt pinlig diskussion.

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-09-07 21:26

On 2007-09-25 18:18:09 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> iPhoto følger slet ikke med en retail version af Mac OS X.

Forstår ikke helt? Er det ikke også det han skriver?

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-09-07 01:22

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Forstår ikke helt? Er det ikke også det han skriver?

Erik? nej

Fra : Henrik Muenster

Dato : 27-09-07 10:24

On Tue, 25 Sep 2007 15:43:23 +0200, Erik Richard Sørensen wrote
(in article <46f91082$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>):

> Hvis du kigger her, kan du fx. se, hvad iPhoto 6 kan i forhold til
> systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html
>
> Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...

Hvad er nu det? Kan man hente iPhoto gratis? Det er da et købeprogram. Er det
fordi, der nu er kommet en ny version, at man kan hente den gratis?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-09-07 10:53

> [...]

> Hvad er nu det? Kan man hente iPhoto gratis? Det er da et købeprogram. Er det
> fordi, der nu er kommet en ny version, at man kan hente den gratis?

Version 2 kunne/kan hentes gratis. Og så er der nogen der påstår det
følger med 10.4 retail pakker ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-07 12:17

Henrik Muenster wrote:

> Hvad er nu det? Kan man hente iPhoto gratis? Det er da et købeprogram. Er det
> fordi, der nu er kommet en ny version, at man kan hente den gratis?

Det er skam et købeprogram. Det blev det fra og med ver 3.0. Linket her
henviser blot til en ver. 6.0.4, der kræver en anden ver. 6.x for at
virke. Jeg henviste blot til linket for at vise, hvor stor forskel der
er mellem systemets ver. 2.0.1 og så de ver., der er/har været i iLife.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Muenster

Dato : 27-09-07 22:49

> [...]

> systemets version. http://www.apple.com/support/downloads/iphoto604.html
>
> Jeg har ikke selv iLife, så min ver. er også en 2.0.1...

Nå ja, det står der også under systemkravene. Det er altså en opdatering til
de, der har iLife '06. Jeg kunne heller ikke forstå, at det skulle være
muligt at hente iPhoto gratis.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-09-07 16:10

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> X+iWorks, eller OS X+iLife+iWorks. Typisk ligger prisen for en bundle
> bestående af 2 dele på $129-149USd og for alle 3 på $169-199USd.

Men pointen er stadigvæk, at der kun findes en udgave af iPhoto,
uanset hvordan du så anskaffer dig den. For tiden hedder den nyeste
version 7.0.2, og er inkluderet i iLife '08.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-07 16:18

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Men pointen er stadigvæk, at der kun findes en udgave af iPhoto,
> uanset hvordan du så anskaffer dig den. For tiden hedder den nyeste
> version 7.0.2, og er inkluderet i iLife '08.

Der findes _2_, - den der følger med systemet, og den, der følger med
iLife. Systemversionen har kun de basale funktioner, mens du får alle
ekstra features i købeversionen gennem den i iLife.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-09-07 17:13

> [...]

> iLife. Systemversionen har kun de basale funktioner, mens du får alle
> ekstra features i købeversionen gennem den i iLife.

Nope, der er kun een udgave. Jeg har den bundlede, og den indeholder
alle de features du mener der kun findes i "retail" udgaven.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-07 21:16

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Nope, der er kun een udgave. Jeg har den bundlede, og den indeholder
> alle de features du mener der kun findes i "retail" udgaven.

OK, for at undgå videre misforståelser, så er det en iPhoto 2.0.1, der
installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife 08. iLife
versionen _er-''retail' versionen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-07 22:01

> OK, for at undgå videre misforståelser, så er det en iPhoto 2.0.1, der
> installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife 08. iLife
> versionen _er-''retail' versionen.

Den vil jeg gerne se nogen screen shots af ... og hvor gammelt er det
system ? .. 10.2 eller 10.3 ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 09:39

Thomas von Hassel wrote:

> Den vil jeg gerne se nogen screen shots af ... og hvor gammelt er det
> system ? .. 10.2 eller 10.3 ?

Hold nu op Thomas! - Hvis du ikke selv har iLife, så gå ind i din
programmappe og tag en 'vis info' på den iPhoto, der ligger dér, så vil
du se, at den ver., der ligger i OS X 10.4.10 _er_ en ver. 2.0.1!!! - Og
nej, det er ikke et system, der re opgradret oveni og oveni, jeg kører
med, men en forholdsvis nyinstalleret 10.4 installeret fra original DVD!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-07 11:31

> [...]
> nej, det er ikke et system, der re opgradret oveni og oveni, jeg kører
> med, men en forholdsvis nyinstalleret 10.4 installeret fra original DVD!

Du vrøvler, eller ser syner ... jeg har lige chekket en maskine jeg har
stående som mailserver (installeret med 10.4 Klient, DVD, orginal) og
der er _ikke_ iphoto med, så hvordan du få en iPhoto 2 på din maskine må
være et mysterie. Den er ikke på nogen af de retail 10.4 dvd'er jeg har
haft med at gøre.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 13:59

Thomas von Hassel wrote:

> Du vrøvler, eller ser syner ...

Det kan jeg garantere dig for, jeg _IKKE_ gør.!

> [...]
> der er _ikke_ iphoto med, så hvordan du få en iPhoto 2 på din maskine må
> være et mysterie. Den er ikke på nogen af de retail 10.4 dvd'er jeg har

Den her QuickSilver Dual 1ghz, jeg sidder med lige nu er installeret fra
grunden af med en orig. 10.4.0 DVD og opdateret med samtlige
comboupdates til og med ver. 10.4.10, og jeg ejer og har aldrig hverken
ejet eller lånt en iLife og installeret den på nogen af mine
tilbageværende 2 QS. Begge har en iPhoto 2.0.1. - Jeg beklager Thomas,
men that's the fact!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-07 14:33

> [...]
> ejet eller lånt en iLife og installeret den på nogen af mine
> tilbageværende 2 QS. Begge har en iPhoto 2.0.1. - Jeg beklager Thomas,

Det var da utroligt. Men ok, hvad er varenummeret på din magiske OS X
retail box ?

Og undrer det dig ikke når to personer uahfhængitgt af hinanden
fortæller dig at iphoto ikke er bundled med Retail OS X pakker ?

Derudover, hvorfor skulle apple bundle et program som er fra ca.
2002/2003 ?!

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 15:00

Thomas von Hassel wrote:

> Det var da utroligt. Men ok, hvad er varenummeret på din magiske OS X
> retail box ?

Nu er du jo heldig med, jeg altid gemmer div. kasser til original
software.

På æsken står der: "M9839DK/A" og lige nedenunder "Mac OS X v10.4 RETAIL".

> Og undrer det dig ikke når to personer uahfhængitgt af hinanden
> fortæller dig at iphoto ikke er bundled med Retail OS X pakker ?

Det undrer mig faktisk mere, at der ikke er nogen, der har kigget efter,
hvilke versioner, de har liggende på deres maskiner - vel at mærke uden
at have installeret iLife...

> Derudover, hvorfor skulle apple bundle et program som er fra ca.
> 2002/2003 ?!

iPhoto 2.0.1 er fra 11. dec. 2004. Vis info siger "©2004 11. Dec. by
Apple Computers Inc.".... - men hvorfor de har den med i OS X 10.4, tør
jeg så ikke sige...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-07 15:06

> På æsken står der: "M9839DK/A" og lige nedenunder "Mac OS X v10.4 RETAIL".

Hvad nr. står der på selve skiven ? Jeg har en 10.4 - 2Z691-5305-A, og
der er den _ikke_ med.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 15:24

Thomas von Hassel wrote:

> Hvad nr. står der på selve skiven ? Jeg har en 10.4 - 2Z691-5305-A, og
> der er den _ikke_ med.

Det kan jeg faktisk ikke se. teksten er sort på næsten sort baggrund.
- Jeg får lige den næste, der kommer her til at sige mig det... - Men
hvis det er samme nr., der står på stregkoden på æsken, så er det
"18988-37889-B".

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-09-07 22:07

> Det undrer mig faktisk mere, at der ikke er nogen, der har kigget efter,
> hvilke versioner, de har liggende på deres maskiner - vel at mærke uden
> at have installeret iLife...

Jamen, det har jeg. Jeg har Photo ver. 6.0.6 på en maskine med MaOS X
10.4.10, men ingen iLife.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-09-07 00:34

Mich Ottosen wrote:

> Jamen, det har jeg. Jeg har Photo ver. 6.0.6 på en maskine med MaOS X
> 10.4.10, men ingen iLife.

Hm, så har du den fra en model-specifik installer CD/DVD eller en tidl.
iPhoto købt licens...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 30-09-07 22:16

> Hm, så har du den fra en model-specifik installer CD/DVD eller en tidl.
> iPhoto købt licens...

Jo, jeg har da vist installeret den fra de dvd'er der fulgte med MB'en i
januar.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-09-07 17:58

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> Nope, der er kun een udgave. Jeg har den bundlede, og den indeholder
> alle de features du mener der kun findes i "retail" udgaven.

Jeg tror at nogle har vildledt dig, ved at vise dig en iPhoto hvor de
nævnte funktioner var slået fra i Indstillinger. Eftersom Apple
alligevel er blandt de dyreste på markedet hvad trykte papirbilleder
angår, så er det vist heller ikke det store tab...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-09-07 22:05

> [...]

> installeres med systemet, og en ver. 7.x, der følger med iLife
> 08. iLife versionen _er-''retail' versionen.

Nope, jeg skriver jo netop til dig, at jeg har den der følger med
systemet, og det er en iPhoto 7.0.2.

Hvis der nu var forskel, hvorfor i alverden skriver Apple så på deres
egen webstore, at iLife '08 følger med iMac?

iPhoto 2.x var jo helt tilbage fra 2003. Det var vist i øvrigt den
sidste version, der var gratis download.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 10:30

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Nope, jeg skriver jo netop til dig, at jeg har den der følger med
> systemet, og det er en iPhoto 7.0.2.

Så har du enten en bundled version af iLife eller har købt iLife seperat.

> Hvis der nu var forskel, hvorfor i alverden skriver Apple så på deres
> egen webstore, at iLife '08 følger med iMac?

Fordi iLife følger med som en bundled version, der indeholder ver. 7 af
iPhoto.

> iPhoto 2.x var jo helt tilbage fra 2003. Det var vist i øvrigt den
> sidste version, der var gratis download.

iPhoto 2.x er stadig den ver., der følger med OS X Retail Edition -
enten 10.3.5, 10.4.0, 10.4.3 ellr 10.4.6. - Jeg har som skrevet ikke
iLife, kun en OS X 10.4 Retail Edition, og i den ligger altså kun en
iPhoto 2.0.1! - Til gengæld får jeg nu med MacPro'en en iLife, - véd
dog ikke endnu, om det bliver en 07 eller 08, der kommer med, men det
vil vise sig i morgen eller på fredag...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-09-07 17:25

> [...]

> iPhoto.

> iPhoto 2.x er stadig den ver., der følger med OS X Retail Edition -
> enten 10.3.5, 10.4.0, 10.4.3 ellr 10.4.6

Fis i en hornlygte - mon ikke Thomas har håndteret og indkøbt flere
10.4 retail pakker end dig?

Fra : Kell Christensen

Dato : 26-09-07 12:15

> [...]
> med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?
>
> Kan man ikke bare mounte cameraets SD modul som et USB drev og trække de

Smid det skodprogram ned i papirkurven og træk i snoren.
Jeg hader det som en PC....

Næste gang du så tilslutter dit cam viser OSX det som en alm. disk.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-07 13:02

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Smid det skodprogram ned i papirkurven og træk i snoren.
> Jeg hader det som en PC....
>
> Næste gang du så tilslutter dit cam viser OSX det som en alm. disk.

Der er nemmere og bedre måder. Åbn Image Capture og under preferencer
vælg hvilket program der skal håndtere digitale kameraer ?

/thomas

Fra : Kell Christensen

Dato : 26-09-07 13:13

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Der er nemmere og bedre måder. Åbn Image Capture og under preferencer
> vælg hvilket program der skal håndtere digitale kameraer ?
>
> /thomas

Nej, det nemmeste er vel blot kameraet i usb'en og disken med indhold
popper strax op på skrivebord - eller oversigt - og man kopierer blot
til sit billedelager.

Hvorfor et program til at "håndtere" dette?

Kell
www.infopod.dk/photo

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-07 13:26

> [...]

> til sit billedelager.
>
> Hvorfor et program til at "håndtere" dette?

Du kan også sætte i Image Capture at du _ikke_ vil starte noget program.
Mit argument var bare at der er bedre måder at sættte disse ting på end
at smide iPhoto ud.

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-09-07 15:10

> Så har du enten en bundled version af iLife eller har købt iLife seperat.

Nope, det var den der fulgte med en iMac.
> Til gengæld får jeg nu med MacPro'en en iLife, - véd
> dog ikke endnu, om det bliver en 07 eller 08, der kommer med, men det
> vil vise sig i morgen eller på fredag...

Det lyder da som en god måde at starte weekenden på. Jeg håber da, at
du vil melde tilbage om, hvilken version af iPhoto du fik med. Jeg kan
næsten love dig, at det er en version der er væsenligt nyere end 2.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 15:30

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Nope, det var den der fulgte med en iMac.

Hm, det her bliver mystiskere og mystiskere. - En mulig forklaring
kan være, at en 'bundled' system DVD er anderledes i indhold end en
'retail', men det betyder jo så også, at du ikke kan bruge din DVD til
fx. at installere 10.4 på en G4 eller G5 Tower...

> Det lyder da som en god måde at starte weekenden på. Jeg håber da, at
> du vil melde tilbage om, hvilken version af iPhoto du fik med. Jeg kan
> næsten love dig, at det er en version der er væsenligt nyere end 2.

DET er jeg klar over.-) Men om det bliver en ver. 6.x eller 7.x afhænger
af, hvornår MacPro'en er pakket hos Apple... - Men bortset fra det, så
glæder jeg mig næsten som var man barn igen lige før juleaften.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-07 15:35

> [...]
> 'retail', men det betyder jo så også, at du ikke kan bruge din DVD til
> fx. at installere 10.4 på en G4 eller G5 Tower...

Sådan har det altid været. Normalt standser den installationen så snart
den er bootet fra disken, men en "this software cannot be installed on
this machine"

> DET er jeg klar over.-) Men om det bliver en ver. 6.x eller 7.x afhænger
> af, hvornår MacPro'en er pakket hos Apple... - Men bortset fra det, så
> glæder jeg mig næsten som var man barn igen lige før juleaften.

Du kan få en iLife 07 gratis eller næsten gratis hvis du har
købt/bestilt efter at '07 er frigivet. Det er det de satans kuponer er
til for.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 17:41

Thomas von Hassel wrote:
> Du kan få en iLife 07 gratis eller næsten gratis hvis du har
> købt/bestilt efter at '07 er frigivet. Det er det de satans kuponer er
> til for.

Så må de kuponer nok også kunne bruges fra en iLife 07 til en iLife 08...

mvh. Erik Rcihard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-07 18:19

> Så må de kuponer nok også kunne bruges fra en iLife 07 til en iLife 08...
>
> mvh. Erik Rcihard

sorry, der skulle have stået '08 ... :)

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-09-07 15:59

> [...]

> fx. at installere 10.4 på en G4 eller G5 Tower...

> Men om det bliver en ver. 6.x eller 7.x
> afhænger af, hvornår MacPro'en er pakket hos Apple... -

Opsummeret siger du:
Når man køber Mac OS X i løs vægt, får man ingen iPhoto med, da iPhoto
er en del af iWorks.
Når man køber en ny iMac får man iPhoto 7 som en del af iLife '08.
Når man køber iLife '08 i løs vægt, får man iPhoto 7 med.

> Men bortset fra det, så glæder jeg mig næsten som var man barn igen
> lige før juleaften.

Der er nu ikke materielle goder, der er bedre end spritnyt hardware...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 17:53

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Opsummeret siger du:
> Når man køber Mac OS X i løs vægt, får man ingen iPhoto med, da iPhoto
> er en del af iWorks.

Nej, det, jeg siger, er, at iPhoto 2.0.1 er en del af Mac OS X 10.4
Retail Edition.

Den iWorks, der følger med en OS X 10.4.x Retail Edition er kun en demo,
og den indholder ikke noget som helst fra iLife pakken.

> Når man køber en ny iMac får man iPhoto 7 som en del af iLife '08.
> Når man køber iLife '08 i løs vægt, får man iPhoto 7 med.

Ja, men kun iPhoto, når man køber iMac. Køber man en MacPro, følger hele
iLife pakken med.

> Der er nu ikke materielle goder, der er bedre end spritnyt hardware...

Enig, men andre goder kunne da nu også være rart - fx., hvis man nu
havde syn nok til at kunne købe sig en ny bil. - OK, jeg kunne jo
købe mig en racer simulator...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-07 18:19

> Ja, men kun iPhoto, når man køber iMac. Køber man en MacPro, følger hele
> iLife pakken med.

eh, nej alle mac'er fra macmini til macpro incl. imac leveres med den
fulde iLife pakke som nu engang er gældende, dvs. 08 ligenu

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 18:52

Thomas von Hassel wrote:

> eh, nej alle mac'er fra macmini til macpro incl. imac leveres med den
> fulde iLife pakke som nu engang er gældende, dvs. 08 ligenu

Hvis iLife er med på en seperat CD/DVD, og du kun installerer Mac OS X
10.4.x, så vil den iPhoto version, der bliver installeret være en ver.
2.0.1. Den overskrives selvfølgelig med installering af iLife.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-07 18:59

> Hvis iLife er med på en seperat CD/DVD, og du kun installerer Mac OS X
> 10.4.x, så vil den iPhoto version, der bliver installeret være en ver.
> 2.0.1. Den overskrives selvfølgelig med installering af iLife.

stop stop stop ... hvis du installerer det medføldende system til en ny
maskine så får du enten hele iLife eller intet, alt efter hvad du vælger
under installationen. Der følger ikke en gammel iPhoto med systemet.
Slet ikke med nye intelmaskiner ... hvorfor skulle der det ?!?

/thomas

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 26-09-07 22:43

> [...]
> under installationen. Der følger ikke en gammel iPhoto med systemet.
> Slet ikke med nye intelmaskiner ... hvorfor skulle der det ?!?

Jeg sidder her med iPhoto 2.0.1 i en Tiger installation. Den er
oprindeligt opgraderet fra Panther. Jeg sidder også med begge pakker, og
iPhoto 2 følger med Panther. Mon ikke det er derfor?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-07 22:53

Thorkil Olesen wrote:

> Jeg sidder her med iPhoto 2.0.1 i en Tiger installation. Den er
> oprindeligt opgraderet fra Panther. Jeg sidder også med begge pakker, og
> iPhoto 2 følger med Panther. Mon ikke det er derfor?

Ikke i mit tilfælde. Begge mine QS er installeret med 10.4 fra grunden
og har aldrig kørt 10.3.x, - så den må altså indgå i 10.4.x Retail
pakken som en del af selve systemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-09-07 22:07

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> eh, nej alle mac'er fra macmini til macpro incl. imac leveres med den
> fulde iLife pakke som nu engang er gældende, dvs. 08 ligenu

Min MacBook fra januar har da vist ikke noge iLife med - eller har jeg
bare valgt _ikke_ at indstille den? Det kunne skam godt tænkes.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-07 22:41

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Min MacBook fra januar har da vist ikke noge iLife med - eller har jeg
> bare valgt _ikke_ at indstille den? Det kunne skam godt tænkes.

Du kan fravælge den ved installation ... den ligger på DVD 2.

/thomas

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-09-07 23:03

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Du kan fravælge den ved installation ... den ligger på DVD 2.

Det har jeg så sikkert valgt fra, kan ikke huske det. Sådan noget med,
at jeg (måske) har en holdning med, at det får jeg ikke brug for? Men nu
er jeg blevet nysgerrig, måske skulle jeg installere den?

Jeg har i hvert fald Garageband, bare sådan af nysggerighed, men jeg har
ikke engang prøvet den endnu Det er selvfølgelig bare mig.

Med hensyn til iPhoto, for nu at blive ved udgangspunktet på tråden, jeg
bryder mig ikke meget om den. Føler, at jeg har meget bedre styr på mine
billeder, hvis de ligger i mapper med sigende titler (distribuerer en
del billeder til andre).

Og, jeg bruger, som jeg vist har skrevet i en anden tråd,
Billedoverførsel (når jeg sætter kameraet til puteren). Det giver den
efterlyste kontrol over overførslen.

--
v.h.,
Mich.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 30-09-07 22:18

> Kan det virkelig passe, at jeg skal hente alle 144 billeder fra cameraet
> med iPhoto for at få de sidste fem - som er dem jeg skal bruge?

Nu er denne diskussion løbet af sporet for længe siden, men jeg har den
erfaring, at når jeg tilslutter et digitalt kamera til min Mac, så åbner
iPhoto.

Derefter spørger iPhoto venligt om jeg vil importere fotos.

Jeg kan vælge at iPhoto sletter fotos fra kameraets memorykort efter import,
men p.gr.a. almindelig mistillid fravælger jeg altid dette. Det foregår
v.hj.a. flueben, og iPhoto husker det naturligvis til næste gang.

Efter et øjeblik finder iPhoto typisk et foto i kameraet, som allerede er
importeret - nu spørges om jeg ønsker at importere foto igen? Jeg siger nej,
og lader dette nej gælde alle dubletter.

Med andre ord: iPhoto virker bare, og er ikke særlig hjernedødt.
Har endnu ikke mødt et kamera som ikke virkede out of the box sammen med OS
X og iPhoto eller Aperture...

mvh. Mikael Kern

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-10-07 13:37

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> men p.gr.a. almindelig mistillid fravælger jeg altid dette. Det foregår
> v.hj.a. flueben, og iPhoto husker det naturligvis til næste gang.

Ja, men vi er flere om at bruge det kamera og med hver sin Mac. Og der
kan være over 800 billeder.

> [...]
>
> Med andre ord: iPhoto virker bare, og er ikke særlig hjernedødt.
> Har endnu ikke mødt et kamera som ikke virkede out of the box sammen med OS

Det vil ta' en helvedes tid i forhold til hvis kameraet bare dukkede op
på skrivebordet som en disk. Så jeg brugte en Windows PC. Og tænk, jeg
skulle klikke på "ekspert" der, for at kameraet optræder som en disk. Du
har sikkert ret, at det ikke er iPhoto der er hjernedød, det er sgu' en
helt anden, der må regnes for at være det. Godt jeg har min Rollei 35
med Tessar 3,5/40 optik.

Jeg prøver med Image Capture næste gang. Tak for tippet!