patch management og reporting
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-07 12:34

Vi står muligvis for at skulle finde en patch managetment/reporting
løsning til vores stationære og bærbare mac'er.

ARD3 har en del af de funktioner vi søger men har følgende mangler:

Advisering: Brugerene adviseres ikke om en opdatering finder sted,
ligesom det ej heller adviserer brugeren om at en OS opdatering er
færdig og maskinen derfor skal genstartes - De bliver blot bedt om at
gemme deres åbne dokumenter eller ej inden den genstarter.

Raportering: ARD kan genrere en raport for pkg kvitteringer og
versionsnummer for hver enkelt maskine. Vi har dog brug for et værktøj
der kan sammenligne imod eks vores software update mirror og fortælle
hvilke maskiner der ikke er uptodate, samt hvilke pakker der måtte
mangle.

Vi kan sikkert scripte os ud af manglerne, men det er uhensigtsmessigt
at opfinde den dybe tallerken hvis der allerede findes en løsning
eller hvis vi er nød til at opfinde den dybe tallerken for 2. gang når
10.5 frigives. Derfor vil jeg gerne høre om bud på hvad der findes af
trediepartsløsninger.

Umidelbart kan jeg kun komme i tanke om Filewave - andre muligheder?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-07 11:59

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@gmail.com> wrote:
> [...]

> trediepartsløsninger.

> Umidelbart kan jeg kun komme i tanke om Filewave - andre muligheder?

glemte helt: det kunen være rigtig nice om den kunne trække en liste
over computere fra et Directory, helst AD men noget LDAP kunne også
gøre det.

Jeg har kigget lidt videre og kan se at patchlink også har en Mac OS X
agent - det kunne være en mulighed. Derudover kan jeg se at der findes
LANrev men de øvrigt features denne løsning byder på har vi allerede i
form af andre systemer.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-09-07 19:07

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@gmail.com> writes:

> Vi står muligvis for at skulle finde en patch managetment/reporting
> løsning til vores stationære og bærbare mac'er.
[..]
> Umidelbart kan jeg kun komme i tanke om Filewave - andre muligheder?

Jeg prøver lige igen med nogle flere linjer, da Tele2s newsserver
åbenbart ikke synes, at man må poste 1-linjers postings som svar.

Har du kigget på Altiris fra Symantec?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-09-07 19:06

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-07 21:37

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Har du kigget på Altiris fra Symantec?

Jeg stødte på den da jeg forsøgte at danne mig et overblik i
eftermiddag efter mandagens telefonstorm havde lagt sig. Det eneste
jeg umiddelbart kunne finde om Altiris var en annoncering af mac
support. Hos Symantec kan jeg dog ikke finde noget.

LANrev ser sprødt ud og kan snakke med AD (inkl OU'er).

AD er tæt på at være et krav da patch/managetment behovet på vores
Mac'er skyldes at vi er underlagt Sarbanes Oxley og derfor skal
kunne dokumentere overfor såvel intern som extern revision at vi er
med mht. patches. Det er ikke fordi vi selv synes det er bydende
nødvendigt. På windows platformen har vi allrede WSUS som revisionen
ikke har problemer med.

Ellers er der Patchlink som muligvis er vejen frem, idet den er
"prefered" på globalt plan i virksomheden.

Desværre ser det ud til at AD integrationen i Patchlink i bedste fald er
rundiamentær, og jeg er heller ikke glad for at patchlink ikke selv har
stået for udviklingen af Mac OS X agenten (det har NASA). Jeg kunne
godt tænke mig noget, som vi er sikre på også virker med fremtidige OS
varianter. Hvis det tilmed gav os nogen muligheder mht at rulle SW ud i
øvrigt ville det være nice.
Umidelbart ser det ud til at kun patchlink kun kan håndtere Mac OS X,
MS Office, iLife og Acrobat Reader patches på Mac OS X.

Prisen på Patchlink Update og tilhørende klienter ser dog ud til at
være overkommelig, især hvis vi kan slippe for at investere i endnu
en windows server licens.

LANrev ville vi kunne køre på en Mac OS X Server som vi allerede har i
luften til deployment og som extern ftpserver. den vill snildt kunne
klare opgaven. Desværre kan jeg ikke umidelbart finde noget priser på
LANrev.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-09-07 23:17

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> jeg umiddelbart kunne finde om Altiris var en annoncering af mac
> support. Hos Symantec kan jeg dog ikke finde noget.

Man kunne eventuelt starte på
http://www.altiris.com/support/documentation.aspx

Har selv lige smidt vores Altiris installation ud da den krævede flere
driftstimer end der kunne forsvares.