Skraldning af æbler
Fra : Sympatic 777

Dato : 13-07-01 03:29

Hej derude,

da jeg har hørt to modstridende argumenter for, om man bør skralde (fjerne
skindet) æbler, vil jeg gerne høre Jeres mening om et æble bør skraldes
eller ej...

1. man bør ikke skralde æbler, fordi det er her hovedparten af vitaminerne
(og evt. andet) sidder

2. man bør skralde æbler, fordi det er her i det yderste lag, som alle
pesticiderne sidder - de trækker ikke ind i æblet

og hvor slemt står det egentlig til med pesticidrester i ikke-økologiske
æbler.

Venlig hilsen

Sympatic

ps spørgsmålet er også postet i dk.videnskab.sundhed

Fra : Mai-Brit

Dato : 13-07-01 08:20

"Sympatic 777" <sympatic_777@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> 2. man bør skralde æbler, fordi det er her i det yderste lag, som alle
> pesticiderne sidder - de trækker ikke ind i æblet

Hej!
Jeg ved godt jeg til tider er naiv, men jeg skræller de udenlandske frugter,
men vasker kun de danske. Det er tilladt at grine, men jeg vælger at tro, vi
herhjemme ikke sprøjter så meget som i udlandet.
Hilsen
Mai-Brit

Fra : /arcana

Dato : 13-07-01 12:21

"Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk> wrote in message

> [...]
vi
> herhjemme ikke sprøjter så meget som i udlandet.

Det gør vi nok heller ikke - der hvor der dyrkes økologisk, i hvert fald.

Mht sprøjtede overflader på frugt er det tit en voks-agtig belægning. Den
kan man få af ved at vaske frugten skiftevis i varmt og koldt vand, to gange
i hver (tip fra tidl. kollega på Levnedsmiddelstyrelsen).

/arcana

Fra : Sympatic 777

Dato : 14-07-01 04:41

"/arcana" <noemail@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gange
> i hver (tip fra tidl. kollega på Levnedsmiddelstyrelsen).

Det er jo godt, at man kan undgå sprøjtegift på denne måde - så langt så
godt. Men er det ikke et eller andet sted sørgeligt, at vi som forbrugere
skal gennem så omstændelig en proces, før vi kan sætte tænderne i æblet, og
hvor mange forbrugere er klar over dette? Og kan man være sikker på, at
giften kun sidder helt ude på overfladen af skindet og ikke er trængt så
langt ind, at det ikke kan nåes?

vh

Sympatic

Fra : /arcana

Dato : 15-07-01 09:55

"Sympatic 777" <sympatic_777@hotmail.com> wrote in message news:maP37.5629

> [...]
> skal gennem så omstændelig en proces, før vi kan sætte tænderne i æblet,

Undskyld - jeg var upræcis. Voksbehandling bruges til citrusfrugter, så det
er kun hvis man vil bruge skallen (til te eller marmelade, f. eks.) at rådet
er aktuelt.
Mht. æbler kan man jo købe økologisk - de er ikke sprøjtede.

/arcana

Fra : Sympatic 777

Dato : 14-07-01 04:36

"Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vi
> herhjemme ikke sprøjter så meget som i udlandet.

Der er heller ikke grund til at grine af dig, da du ikke er helt på afveje.
Undersøgelser (stikprøvekontroller) viser, at der er pesticider i flere
udenlandske æbler end i danske. Men hvordan kan man vide sig sikker på, at
netop det danske (ikke-økologiske) æble, du spiser, ikke indeholder
sprøjtegift? Og hvorfor er det overhovedet tilladt, at der må være
pesticidrester i æbler op til en hvis grænse. Mig bekendt er der ikke
foretaget nogen undersøgelser, som viser at dette minimumsindhold af
pesticid ikke er skadeligt.

vh

Sympatic

Fra : /arcana

Dato : 15-07-01 09:57

"Sympatic 777" <sympatic_777@hotmail.com> wrote in message news:b6P37.5628

> [...]
> pesticidrester i æbler op til en hvis grænse. Mig bekendt er der ikke
> foretaget nogen undersøgelser, som viser at dette minimumsindhold af

Det er af rent økonomiske årsager (money makes the world go round...) - og
fordi vi åbenbart er så forkælede, at vi ikke vil købe æbler, som eventuelt
har en lille plet.

/arcana