MacBook til Windows-brug
Fra : Sørensen

Dato : 20-09-07 14:12

Hej!
Jeg kan forstå, at nedenstående spørgsmålet sikkert vil virke stødende
på nogle (kæmpede selv indædt mod Windows-facismen
tilbage da jeg var Amiga-fanatiker) men det er faktisk ikke et valg jeg
foretager mht. at køre Windows - det ER tvunget pga. mit job og de
applikationer, jeg skal bruge der. Så håber I vil hjælpe alligevel - måske
begynder jeg jo at køre lidt OSX i fritiden og overbevise firmaet om
multiplatform app's. )

Nå tilbage til det seriøse:
Efter at have søgt på Edbpriser, tegner der sig et billede af, at en MacBook
faktisk møder mine minimumskrav til den bedste PRIS. Det virker meget
mystisk synes jeg faktisk, men ikke desto mindre...

Men så er spørgsmålet bare: Jeg ved at en ny Mac KAN køre Windows, men hvor
HURTIGT går det?
Er det præcist lige så hurtigt som andre mærkevare-PC'er med samme
specifikationer - eller er der nogle "forhindringer" i det?
Herunder tænker jeg også på boot (selvom det ikke er dét vigtigste)
- skal man boote op i noget sjov Mac-program,
eller kan den bare boote direkte til Windows - i praksis som en hel alm.
Windows-bærbar?

Mine krav ender formentning i at være (er stadig under overvejelse, skal
mest bruges til web-arbejde):
Min 1 GB ram, OVER 1024x768 i skærmopløsning, min. 13" (da jeg skal kunne se
meget på / hvad der foregår på skærmen uden at knibe øjene sammen),
max 2,5KG vægt (da den skal med rundt en del),
gerne godt batteri (af samme grund), gerne en Core 2 Duo CPU (da jeg hører
det er den mest effektive CPU mht. strøm og ydelse).
Det resulterer i en søgning a la: http://kortlink.dk/edbpriser/494p
Selvfølgelig skæmmer det en hel del, at den billigste MacBook på listen ikke
engang har DVDbrænder, men ellers ser den da umiddelbart god ud i specs..

TAK!
MVH Sørensen

Fra : Jesper

Dato : 20-09-07 14:46

Sørensen <duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> wrote:

> [...]
> engang har DVDbrænder, men ellers ser den da umiddelbart god ud i specs..

Du har tre valgmuligheder:

1. Parevirtualisering i Parallels ($80)
2. Paravirtualisering i WMFusion (gratis)
3. Installering i BootCamp (gratis)

Ved 1 og 2 får du ikke fuld hastighed men du kan kopiere og copypaste
imellem mac og windows, du kan installere en hvilkensomhelst version af
Windows.

Ved 3 henter du BootCamp gratis hos Apple, den guider dig igennem
processen, den opretter en ny partition på din harddisk, så skal du
enten brænde en CD/DVD med drivers til Windows eller kopiere dem til en
hukommelsespind. Så booter du i Windows, skal være XP SP2 eller nyere
eller Vista. Så installere du på helt normal vis. Ved opstart kan du så
vælge om du vil boote i OSX eller Windows og så fungerer MacBook som en
ganske almindelig PC.
--
Jesper

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-09-07 14:55

Jesper wrote:

> [...]
>
> Ved 1 og 2 får du ikke fuld hastighed men du kan kopiere og copypaste
> imellem mac og windows, du kan installere en hvilkensomhelst version af

Desuden kan man lave en kombination af 1 og 3 eller 2 og 3 - dvs. at du
kan vælge at boote direkte ind i BootCamp eller boote til OS X og bruge
din BootCamp partition fra enten Fusion eller Parallels.

BootCamp er i Tiger en tidsbegrænset beta (men hvornår den udløber er
vist uvist!), men giver til gengæld fuld udnyttelse af hardwaren - dvs.
ingen performancetab i forhold til en 'almindelige pc'. Til gengæld kan
du jo så ikke bruge OS X og Windows samtidig, hvis du vælger den model.

Virtualisering med Fusion eller Parallels, skulle kunne give dig 80% af
den 'almindelige' performance. På stående fod, kan jeg dog ikke huske,
hvor jeg har det tal fra. Måske er det bogus :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 15:02

> 1. Parevirtualisering i Parallels ($80)
> 2. Paravirtualisering i WMFusion (gratis)

Ikke gratis, koster:

<http://www.vmware.com/vmwarestore/buyfusion.html>

> 3. Installering i BootCamp (gratis)

Koster en upgrade til 10.5 når den frigives.

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-09-07 15:08

>Koster en upgrade til 10.5 når den frigives.

Når ikke engang Apple er ude med noget endnu hvordan kan du så være så
sikker på ovenstående?

Mon ikke de blot laver en iChatAV-løsning for et symbolsk beløb?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 15:21

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Når ikke engang Apple er ude med noget endnu hvordan kan du så være så
> sikker på ovenstående?

Fordi det giver mening og fordi apple selv skriver det:

"3. Term of License. The term of this License shall commence upon your
installation or use of the Apple Software and will terminate
automatically without notice from Apple upon the next commercial release
of the Apple Software, or December 31, 2007, whichever occurs first. "

> Mon ikke de blot laver en iChatAV-løsning for et symbolsk beløb?

måske .. men så er det stadig ikke gratis.

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-09-07 15:47

> [...]
>automatically without notice from Apple upon the next commercial release
>of the Apple Software, or December 31, 2007, whichever occurs first. "

Der står jo ikke, at man kræves en 10.5 opgradering.. det er noget du
selv gætter på og det kan også sagtens være et kvalificeret gæt.. men
indtil videre er det kun et gæt = ikke et fact.

>måske .. men så er det stadig ikke gratis.

Pyt.. så længe det er billigt ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-07 15:49

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Ikke gratis, koster:
>
> <http://www.vmware.com/vmwarestore/buyfusion.html>

> Koster en upgrade til 10.5 når den frigives.

BootCamp er slet ikke nødvendig til andet end installation og ændring af
Windows-partitionens størrelse. Har man installeret Windows vha
BootCamp, kan man fortsat bruge Windows-partitionen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 17:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> BootCamp er slet ikke nødvendig til andet end installation og ændring af
> Windows-partitionens størrelse. Har man installeret Windows vha
> BootCamp, kan man fortsat bruge Windows-partitionen.

Du får heller ikke opdaterede drivere ... og drivere er ikke perfekte
endnu .. f.eks. mht. keyboard ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-07 15:49

> Du har tre valgmuligheder:
>
> 1. Parevirtualisering i Parallels ($80)
> 2. Paravirtualisering i WMFusion (gratis)
> 3. Installering i BootCamp (gratis)

Der er faktisk en valgmulighed til:

Boot fra en Windows installations CD. Formatter hele harddisken, og
installerer Windows. Så har du en ren Windows-maskine, som kører
Windows.

I forbindelse med BootCamp laves der en CD-ROM med forskellige ting i,
som installeres oven i Windows-installationen. Jeg kunne godt forestille
mig, at du også har brug for den, af hensyn til kontakten til
forskellige ting. I så fald bruger du først BootCamp til at få denne CD,
og altså med MacOS X stadig på harddisken.

BootCamp gør det, at den skaber nogle forskellige partitions på
harddisken, heriblandt en partition til Windows og en partition til
administration. Det gør det muligt at ændre størrelse på Windows [og
MacOS] partitionerne, og altså uden at miste noget. Filerne bliver
passende flyttet, hvis der ellers er plads. Administrations partitionen
gør det også muligt for Parallels at boote fra en sådan
Windows-partition.

Men når Windows-parititionen er skabt ryger du ud i en ganske normal
Windows-installation, med mulighed for at formattere hele harddisken
[hvilket naturligvis ikke skal gøres med BootCamp].

Så kort sagt: Du behøver slet ikke at have hverken BootCamp eller MacOS
X på maskinen. Så snart du har ovennævnte CD, kan du køre med en ren
Windows-installation.

Og du vår så en 2,16 GHz Inten Core Duo maskine med op til 2 GiB RAM.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 17:49

> [...]

> Boot fra en Windows installations CD. Formatter hele harddisken, og
> installerer Windows. Så har du en ren Windows-maskine, som kører

Nej .. XP (og vista) spiller ikke sammen med EFI firmware, så du har
brug for apple's bootcamp partitionering for at det virker.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-07 19:10

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nej .. XP (og vista) spiller ikke sammen med EFI firmware, så du har
> brug for apple's bootcamp partitionering for at det virker.

Har du prøvet? Det har jeg ...

Da jeg første gang gik i gang med BootCamp, fjernede jeg nemlig den
partition, som havde med BootCamps administration at gøre. Og
installerede derefter XP Pro.

Jeg kunne derefter konstatere, at Parallels ikke ville kendes ved
partitionen, og at ej heller BootCamp-programmet ville. Det ver dermed
umuligt at fjerne eller ændre Windows-partitionen, uden at reformattere
harddisken [jeg købte så en 160 GB harddisk, og satte i i stedet for dem
oprindelige på 80 GB, der havnede i en ekstern usb-boks.

Men når Windows skulle installeres under BootCamp skete der altså efter
partitioneringen en reboot fra XP CDen, altså en helt normal
installation.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 19:12

> [...]

> Men når Windows skulle installeres under BootCamp skete der altså efter
> partitioneringen en reboot fra XP CDen, altså en helt normal

jojo, men bootcamp installationen har fixet EFI firmwaren, så du skal
have den på mindst én gang.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-07 20:03

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> jojo, men bootcamp installationen har fixet EFI firmwaren, så du skal
> have den på mindst én gang.

Det er jo i forvejen nødvendigt at hensyn til at skabe den CD som skal
bruges til diverse drivere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 20:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er jo i forvejen nødvendigt at hensyn til at skabe den CD som skal
> bruges til diverse drivere.

Korrekt .. det var bare for at gøre opmærksom på at du ikke kommer
udenom bootcamp i løssalg eller 10.5 for at få gang i en windows på en
mac.

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-07 22:04

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nej .. XP (og vista) spiller ikke sammen med EFI firmware, så du har
> brug for apple's bootcamp partitionering for at det virker.

såvidt jeg ved shipper apple i dag modeller med BIOS compatibility
layer i deres EFI. dvs bootcamp er kun nøjvendigt mht bootmanager og
apple drivere til hele svineriet (eks isight osv)

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-07 05:10

> såvidt jeg ved shipper apple i dag modeller med BIOS compatibility
> layer i deres EFI. dvs bootcamp er kun nøjvendigt mht bootmanager og
> apple drivere til hele svineriet (eks isight osv)

Helt kompatibel er BIOS-emuleringen nu ikke. Der er visse problemer med
beskyttet software, hvor man regelmæssigt skal isætte original CDen for
at få det til at virke.

Det er et problem i forhold til bl.a. Oxford English Dictionary. Med
C-dilla kan det klares ved at køre Windows gennem Parallels [og gerne
VirtualCD], med direkte boot kan det slet ikke køre.

Med den kopibeskyttelse der ligger i den oprindelige Store Danske
Encyklopædi [og i den nye Oxford English Dictionary], som hedder noget i
retning af CopyCops, kan det slet ikke lade sig gøre. Men jeg er altså
ikke stødt ind i andet, der giver disse problemer, der udelukkende er
knyttet til kopibeskyttelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-07 15:40

> Helt kompatibel er BIOS-emuleringen nu ikke.

Det er nok til at den kan boote OS'er fra BIOS hvilket er compatiblity
layer'ets eneste formål.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-07 18:12

> Det er nok til at den kan boote OS'er fra BIOS hvilket er compatiblity
> layer'ets eneste formål.

Men ikke nok til visse kopibeskttelsesprogrammer - den kan ikke erkende
originale CDere som netop - originale.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-07 22:12

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Men ikke nok til visse kopibeskttelsesprogrammer - den kan ikke erkende
> originale CDere som netop - originale.

der er din ordbog publishers hovedpine.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-07 04:27

> der er din ordbog publishers hovedpine.

Jeg har kontaktet OEDs 'publisher', Oxford University Press, og de siger
at det /ikke/ er deres problem. Ordbogen er ikke beregnet til Mac'er.
Heldigvis kan min lidt halvgamle udgave godt køre under Parallels da den
bruger C-dilla [men altså ikke ved boot direkte i Windows], mens Store
Danske Encycklopædi til Windows ikke kan [bruger CopyCops]. Men 1) her
findes jo så udgaven til MacOS og 2) den nye udgave er dels både til Mac
og Win, dels er den ikke på samme måde kopibeskyttet. Man skal indtaste
et nummer der fører til registrering i fælles database.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-09-07 13:45

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men ikke nok til visse kopibeskttelsesprogrammer - den kan ikke erkende
> originale CDere som netop - originale.

Hvad står der på pakken om hvilke platforme de understøtter?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-07 14:21

> Hvad står der på pakken om hvilke platforme de understøtter?

På SDE til Windows står der: Windows NT/98/ME/2000/XP.

På OED nok noget tilsvarende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-09-07 14:31

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> På SDE til Windows står der: Windows NT/98/ME/2000/XP.
>
> På OED nok noget tilsvarende.

Så er de jo understøttede, klag til du dejser :D
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-07 14:49

> Så er de jo understøttede, klag til du dejser :D

På en maskine forsynet med en BIOS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-09-07 11:51

> På en maskine forsynet med en BIOS.

Det vil jeg godt vædde på at der ikke står på kassen!

Du må hitte en knækket version et eller andet sted, eller lade væremed
at eksperimentere med forskellige avancerede tiltag.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 23-09-07 14:05

> Det vil jeg godt vædde på at der ikke står på kassen!
>
> Du må hitte en knækket version et eller andet sted, eller lade væremed
> at eksperimentere med forskellige avancerede tiltag.

Jamen, min version af OED kan køre på Parallels [men ikke den nyere
version], og selv om Windows-versionen af SDE ikke kan køre på
MacBook'en overhovedet, så kan Mac-versionen, som endda er bedre.

For slet ikke at tale om den nye version, som kommer på en DVD til såvel
Mac som Win, og hvor kontrollen går over internettet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 22-09-07 14:34

> På SDE til Windows står der: Windows NT/98/ME/2000/XP.
>
> På OED nok noget tilsvarende.

Så står der sikkert også noget med en PC med min x MB RAM og x GHz
processor og X MB ledig harddisk.
--
Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-07 16:38

> [...]

> engang har DVDbrænder, men ellers ser den da umiddelbart god ud i specs..

Vil din sysadmin supporte windows på en macbook?

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-07 18:08

> Vil din sysadmin supporte windows på en macbook?

Sammenlign: Vil din sysadm supporte Windows på din Dell, hvis han nu er
vant til Compaq?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-09-07 19:04

> Sammenlign: Vil din sysadm supporte Windows på din Dell, hvis han nu er
> vant til Compaq?

Der er nu mere forskel på en mac og en dell end der er mellem dell og
noget andet ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-09-07 19:36

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Der er nu mere forskel på en mac og en dell end der er mellem dell og
> noget andet ...

Ja, jeg er udmærket klar over at MacBook'en mangler en BIOS.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-07 22:01

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Ja, jeg er udmærket klar over at MacBook'en mangler en BIOS.

Og en producent der supportere windows.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-07 22:02

> Sammenlign: Vil din sysadm supporte Windows på din Dell, hvis han nu er
> vant til Compaq?

I større miljøer er det ikke utænkeligt at han ikke vil.

Fra : Lyrik

Dato : 20-09-07 22:55

"Sørensen" <duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> skrev i en meddelelse
> [...]
> - skal man boote op i noget sjov Mac-program,
> eller kan den bare boote direkte til Windows - i praksis som en hel alm.
++++++++
For at vende tilbage til dit spørgsmål, så kører Macbook lige så godt som
andre PC-er der kører windows. Jeg vil sige at det er lettere at installere
windows på den end på en stationær selvsamlet og selvinstalleret windows-PC.

Årsagen er at gratis-installationsprogrammet Bootcamp installerer windows
for dig, forudsat at du har en windows installationsplade.
Den brænder en cd med drivere-luk-genstart -installationen forløber uden
gnidninger(selv om der er sata-harddisk i mac så erkender den disken i
modsætning til en PC hvor installationen går i stå med fejlmeddelelsen at
den ikke kan finde disken!)
Installation komplet.
Derefter:
I med driver-cd og alle drivere bliver installeret på én gang-færdig
arbejde!
Om installationsprogrammet Bootcamp engang kommer til at koste penge er
ligemeget for når du har installeret er det jo ikke aktuelt mere.

By the way du kan da lige hente den:
http://www.apple.com/dk/macosx/bootcamp/

Så er den da gratis for dig.

Opstart er lettere end windows, da du ikke skal time et tastetryk men tænder
og trykker "alt".
Derpå viser to ikoner sig hvor du kan vælge at starte i Windows eller Mac OS
X.
Den starter pænt hurtigt op og kører som en Windows-PC.
Det eneste der vil få dig til at rive dig i håret er at på en Mac er
tastaturet lagt anderledes ud i Windows!:

Du vil lede og lede efter et snabel-a men du kan ikke finde det og du må til
en nyhedsgruppe for at kunne skrive"@" Det er pisseirriterende, men ellers
er alt ved en Mac dejligt!))

Du skal trykke-hold dig nu fast-"CTRL"+"alt"+"2" for at kunne skrive et @.

Du vil heller ikke kunne trykke "Del"! Ingen steder på tastaturet er der et
"Del".

Din cursor står lige før et "bæbogstav" men du kan ikke slette det. Du må
passere bogstavet med piletasterne og så slette tilbage med pil
tilbagetasten!

Du river dig i håret over et så åndsvagt tastatur! Du må igen spørge på en
nyhedsgruppe hvor du får at vide at du bare! -skal trykke "fn"+"pil
tilbage"-så får du det samme som havde de forsynet tastaturet med en
"Del"-knap.

Men når du kører Mac-OS.....say no more....det er bare deiligt!)

Hilsen Jens fra MacBook i Windows fra Outlook Express

Fra : Kasper Østerbye

Dato : 21-09-07 07:44

Hej Sørensen

Jeg kender ikke Bootcamp og Fusion, men har brugt Parallels en del.
a) Du kommer til at køre OS X og Windows samtidigt. Der er derfor god
chance for at du kommer til at have mange mange programmer aktive af
gangen - det kræver RAM - masser af RAM. Jeg har det med at have hele
Word/Excell, Entourage, Oracle Calender, Safari, iTunes og lidt div.
kørende på OS X, og så en 5 -6 aktive på Windows. Det går på 2GB. Nogle
gange har jeg så haft brug for at køre en anden windows ved siden af.
Så dør maskinen. Nu har den 3GB, så kan den også det.

b) Det er ustyrligt meget nemmere at installere windows under bootcamp
end på nogen anden måde jeg nogen sinde har set. Der er ikke noget
diller daller her. 3 trin i en dialog boks, og det har kørt siden
december sidste år.

c) Jeg ved ikke om der er problemer med nogle spil - jeg spiller
Soduko. Så bliver jeg ikke ludoman, som jeg ellers har tendens til med
mere indbydende spil.

d) Det er meget meget vanedanende at køre windows på denne måde. Man
kan back maskiner op på en super bekvem måde, og det gør jeg jævnligt.
Jeg har overvejet om jeg i virkeligheden burde køre Mac OS under
Parallels også.

e) Performance - svært at sige. Min oplevelse har altid været at det
ikke er CPU kraft der har været flaskehalsen, men RAM, harddisk, skærm,
fragmentering, eller noget femte.

f) Batteri - her betyder det mere at man nemt kan kople det trådløse
net af og at man kan skrue ned for lyset i skærmen, slukke for
bluetooth etc. Det gøres ret enkelt på Mac'en.

g) Der mangler en knap på musen, men man kan indstille den til at et
slag med to fingre på kæle-pladen betyder højre muse knap - virker både
under mac og windows.

h) Nu vi er ved det med tastaturet, så er det en smerte at kopier og
indsæt på Mac gøres med deres æble-tast, mens det under windows gøres
med ctrl-tasten. I Parallels kan man sætte det op sådan at æble-tast
oversættes til crtl tast for nogle af de mest brugte ting.

Det korte af det lange er at min Macbook pro er den bedste windows
maskine jeg har haft i 10 år.

-- Kasper

Fra : Kasper Østerbye

Dato : 21-09-07 08:29

On 2007-09-21 08:43:34 +0200, Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> said:

> [...]
> end på nogen anden måde jeg nogen sinde har set. Der er ikke noget
> diller daller her. 3 trin i en dialog boks, og det har kørt siden
Her mente jeg parallels, jeg har ikke forsøgt på bootcamp, så det ved
jeg ikke noget om.

-- Kasper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-07 08:48

Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> wrote:

> Her mente jeg parallels, jeg har ikke forsøgt på bootcamp, så det ved
> jeg ikke noget om.

Nej, men det er lige så nemt *host* som enhver anden windows
installation :D

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 21-09-07 08:57

Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> wrote:

> Jeg har overvejet om jeg i virkeligheden burde køre Mac OS under
> Parallels også.

Det kunne være utroligt smart, men er ikke muligt uden alt muligt
hackeri. Apple vil jo gerne sælge en masse hardware, så de synes ikke
folk skal have lov til at køre OSX eller OSX server på virtuelle
maskiner.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-07 13:47

> [...]

> gange har jeg så haft brug for at køre en anden windows ved siden af.
> Så dør maskinen. Nu har den 3GB, så kan den også det.

Kan ikke klares med en MacBook, der kun kan køre med op til 3GiB RAM.
Der skal altså bruges en MacBook Pro.

> g) Der mangler en knap på musen, men man kan indstille den til at et
> slag med to fingre på kæle-pladen betyder højre muse knap - virker både
> under mac og windows.

Brug en ekstern mus, eventuelt en trackball. Når man sidder ved
skrivebordet sætter man den vel på en dock [bookendz.com], og kører så
også med en stor skærm.

> [...]
> med ctrl-tasten. I Parallels kan man sætte det op sådan at æble-tast
> oversættes til crtl tast for nogle af de mest brugte ting.

Min Parallels-installation har hele tiden accepteret cmd i stedet for
crtl ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Sørensen

Dato : 27-09-07 11:38

"Sørensen" <duvedikkehvemNOSPAM@hotmail.nix> wrote in message

> Men så er spørgsmålet bare: Jeg ved at en ny Mac KAN køre Windows, men
> hvor
> HURTIGT går det?

MANGE tak til alle for de mange tips / forklaringer og redegørelser.
Det var meget nyttigt!
Mac'en fører i mine interne meningsmålinger.
Dog kommer der helt sikkert nogle flere spørgsmål her i gruppen inden den
endelige beslutning tages.

MVH Sørensen