Installere printer på 2 mac'er?
Fra : Erling Hansen

Dato : 18-09-07 16:19

Jeg har lige (efter tavs rådgivning fra min bankudskrift) erhvervet mig
én af de helt billige kombi-printere fra Brother (DCP 115C).
Nu er den installeret på min iMac og står ved siden af den. Men hvad med
min iBook? Skal jeg også installere driverne på den, for at jeg en gang
imellem kan tage den under armen og gå ind og 'låne' usb-kablet fra
printeren? Jeg er ikke meget for at eksperimentere med sådan noget
billigt kram, så hvis nogen véd.....så, please.
Mvh
Erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 17:09

Erling Hansen wrote:
> [...]
> printeren? Jeg er ikke meget for at eksperimentere med sådan noget
> billigt kram, så hvis nogen véd.....så, please.

Den er faktisk slet ikke så tosset endda. - Den har jo software til både
OS 9.x og X, som en af de få på markedet nu....

Men ja, du skal installere dirvere på din iBook også for at kunne bruge
den dér.

mvh. Erik Richard

Fra : Erling Hansen

Dato : 18-09-07 17:25

> [...]
> OS 9.x og X, som en af de få på markedet nu....
>
> Men ja, du skal installere dirvere på din iBook også for at kunne bruge

Tusind tak fordi du har fjernet min usikkerhed.
Jeg vil faktisk også installere den på min gamle Clamshell, som jeg tit
bruger til skrive-opgaver. Indtil videre har jeg klaret mig ved at
maile til mig selv ! (pr telefon. How quaint)
Mvh
Erling

Fra : Jens

Dato : 18-09-07 17:23

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> printeren? Jeg er ikke meget for at eksperimentere med sådan noget
> billigt kram, så hvis nogen véd.....så, please.

Hvis de 2 Mac'er ikke er forbundet i netværk er det metoden at få print
ud af iBook'en.

Har du neværk kan du dele printeren - og tilgå den fra iBook.

Skriv lidt mere om, hvad du har
--

Jens

Fra : Erling Hansen

Dato : 18-09-07 22:29

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Hvis de 2 Mac'er ikke er forbundet i netværk er det metoden at få print
> ud af iBook'en.
>
> Har du neværk kan du dele printeren - og tilgå den fra iBook.
>
> Skriv lidt mere om, hvad du har

Det skal jeg såmænd gerne gøre, men du må være klar over, at jeg ikke
aner en bønne om, hvorfor det fungerer !
Jeg har en iMac G5 og en MacBook - og de fungerer trådløst via en D-link
- men hvorfor de fungerer aner jeg ikke. Jeg havde indstillet D-linken
via en windows-computer, ved hjælp af telefonassistance fra Jesper
Gylling, men jeg har aldrig forstået den der med IP adresser o.s.v.
Nå, så gik der virus i min Dell, og den kom aldrig i gang igen, selv med
velvillig assistance fra folk som har forstand - en delete af hele
molivitten hjalp ikke, for ved geninstallering kom jeg kun halvvejs.
Nå, men så købte jeg en MacBook, og da jeg tændte for den tog den helt
automatisk kontakt til D-linken og fungerede trådløst alene, indtil jeg
købte iMac'en - og den hoppede også automatisk på den trådløse. Så nu
bruger jeg iMac'en som desktop og render ellers rundt i huset med min
MacBook.
Mvh
Erling
PS. Der står i installationen til Brother-printeren, at det kun er den
dyreste model, der kan fungere i netværk.

Fra : Jens

Dato : 19-09-07 08:01

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> Det skal jeg såmænd gerne gøre, men du må være klar over, at jeg ikke
> aner en bønne om, hvorfor det fungerer !

Det er heldigvis heller ikke nødvendigt

> [...]
> købte iMac'en - og den hoppede også automatisk på den trådløse. Så nu
> bruger jeg iMac'en som desktop og render ellers rundt i huset med min

Så, uden at vide det har du et fungerende netværk.

> PS. Der står i installationen til Brother-printeren, at det kun er den
> dyreste model, der kan fungere i netværk.

Det har du heller ikke brug for, for den er jo forbundet til iMac. Du
skal blot indstille iMac til at dele printeren, hvilket sker i
"Systemindstillinger", "Udskriv & Fax", fanebladet "Deling". Sæt et hak
for at du vil dele printeren med andre computere.

På iBook skal du åbne samme "Systemindstillinger, "Udskriv & fax". Hvis
printeren ikke findes i listen under fanen "Udskrivning" trykker du på
plus-tegnet under listen. Det åbner en "Printerbrowser", som
sandsynligvis finder printeren. Du skal muligvis installere driveren på
iBook for at kunne bruge printeren.
--

Jens

Fra : henrik hyre

Dato : 19-09-07 16:17

On 18 Sep., 23:29, eh...@mail.dk (Erling Hansen) wrote:

> [...]
> købte iMac'en - og den hoppede også automatisk på den trådløse. Så nu
> bruger jeg iMac'en som desktop og render ellers rundt i huset med min

Det lyder også som om dit netværk er meget åbent og ubeskyttet?

Mvh.

Henrik Hyre

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-09-07 21:13

henrik hyre <hhj@mail-online.dk> wrote:

> Det lyder også som om dit netværk er meget åbent og ubeskyttet?
>
> Mvh.
>
> Henrik Hyre

så vidt jeg husker er der firewall på min kabelforbindelse, og D-linken
er krypteret(?)
Mvh
Erling

PS. Og iøvrigt har den eneste gang bøvl jeg har haft, en virus, som min
Dell/windowsmaskine fik via en mailadresse, der smuttede under det
sikkerhedsnet jeg mente at have udspændt. Så min Explorer 'rådnede' og
så kunne der ikke geninstalleres noget.