Synkronisere iPod på en anden computer
Fra : iSteen

Dato : 14-09-07 10:31

Hejsa
Jeg har været i gang med at lægge musik ind på min iPod Shuffle, fra
en pc der ikke er min egen. Da jeg kom hjem, ville jeg glad lægge
musikken ind på min iBook!
Stor skuffelse - iTunes tilbød at slette musikken, og synkronisere med
min egen iTunes.
Det sagde jeg nej til - i håbet om at kunne flytte filerne fra min
iPod til iBook.
Det kunne ikke lade sig gøre, da iPod åbenbart skulle synkroniseres
først.

Nå, hen til min pc, hvor proceduren stort set var identisk. Jeg kunne
dog se min iPod via "Denne computer" - men kunne ikke se musikfilerne
nogen steder...

Og nu til spørgsmålet: Kan jeg ikke få musikken fra min iPod ind på
min computer?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-07 10:41

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> nogen steder...
>
> Og nu til spørgsmålet: Kan jeg ikke få musikken fra min iPod ind på

Du er vel ikke ved at stjæle musik vel ?

/thomas

Fra : Lotte

Dato : 14-09-07 11:12

iSteen skrev:

> Og nu til spørgsmålet: Kan jeg ikke få musikken fra min iPod ind på
> min computer?

Jeg har samme problem - jeg har 2 pc'er, en hjemme og en hos min kæreste
og jeg vil gerne kunne synkronisere musik, podcasts og kalender på min
Ipod med Itunes på begge computere.

Kan det lade sig gøre?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-07 11:44

Lotte <post@lotte-m.dk> wrote:

> Jeg har samme problem - jeg har 2 pc'er, en hjemme og en hos min kæreste
> og jeg vil gerne kunne synkronisere musik, podcasts og kalender på min
> Ipod med Itunes på begge computere.
>
> Kan det lade sig gøre?

Det kommer vist lidt an på, hvor musikken kommer fra. Der er et
menupunkt, der hedder "Overfør indkøb fra iPod", så køber man musik på
en computer, kan man lægge det på sin iPod og overføre det til en anden
computer. Jeg ved ikke, hvad der sker, hvis bibliotekerne på de to
computere er vidt forskellige. Det bedste er nok først at lave et
bibliotek med al den musik, man ønsker, på den ene computer, og så
overføre det til den anden f.eks. med sin iPod. Fremover vil det jo kun
være få numre, der skal overføres hver gang.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300173-da>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-07 12:11

> [...]
> overføre det til den anden f.eks. med sin iPod. Fremover vil det jo kun
> være få numre, der skal overføres hver gang.

gælder kun musik købt via iTunes, ikke det du selv ripper.

/thomas

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 14-09-07 11:31

On 14 Sep., 11:30, iSteen <ist...@gmail.com> wrote:
> [...]
> nogen steder...
>
> Og nu til spørgsmålet: Kan jeg ikke få musikken fra min iPod ind på

Apples iTunes tillader at du synkroniserer mange iPods med een iTunes
bibliotek. Apples iTunes tillader ikke at du synkroniserer een iPod
med mange iTunes biblioteker.

Fyr op for din fantasi: Hvad sker der hvis det du vil kunne lade sig
gøre?

Så behøver man ikke mere omstændigt at downloade torrent filer fra
opskure steder, limewire og hvad ved jeg.
Du docker bare alle dine venners iPod og vupti har du 1,4, 8, 20, 40
eller 60 GB ny musik og film. Arrr - så nemt kan det vel ikke være.
Så dumme er pladeselskaberne nu heller ikke.

Der findes diverse iPod mounting software til Win/Mac og Linux, som
også giver dig læseadgang til musikbiblioteket. find dem fx. på
www.versiontracker.com

Men det er stadig forbudt at stjæle musik.

hilsen
Sebastian

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 14-09-07 11:35

On 14 Sep., 12:11, Lotte <p...@lotte-m.dk> wrote:

> Jeg har samme problem - jeg har 2 pc'er, en hjemme og en hos min kæreste
> og jeg vil gerne kunne synkronisere musik, podcasts og kalender på min
> Ipod med Itunes på begge computere.
>
> Kan det lade sig gøre?
Ja
Det nemmeste er nok du udnævner en computer til at være master og som
så serverer oplysningerne til den anden computer. Du kan også inddrage
en tredje computer (fx. et .mac abonnement eller anden serverplads) i
opsætningen.

Hvordan du opsætter det er afhængig af:
- computernes styresystemer
- netinfrastruktur

hilsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-07 11:46

Sebastian Loeck <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> så serverer oplysningerne til den anden computer. Du kan også inddrage
> en tredje computer (fx. et .mac abonnement eller anden serverplads) i

Hvordan skal det kunne lade sig gøre? Kan man så få overført musikken
automatisk til de andre computeres iTunes bibliotek? Vi har nemlig fire
Mac her i huset, og vi har .Mac. Jeg synes altid, det er besværligt at
skulle overføre nyindkøbt musik og holde styr på, hvad man har overført
og ikke overført.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Sebastian

Dato : 14-09-07 20:31

> Hvordan skal det kunne lade sig gøre?
Hvis det er musik, som ikke er DRM beskyttet:
Ja idet alle computere benytter samme iTunes database og samme iTunes
bibliotek. Det betyder dog at kun 1 computer ad gangen kan benytte
iTunes databasen.

Flere computere kan dog benytte samme iTunes bibliotek og har hver sin
iTunes database.

> Kan man så få overført musikken
> automatisk til de andre computeres iTunes bibliotek?
Ja, det kræver nogle scripts og de fornødne rettigheder.
Læs mere om iTunes scripting på:
http://dougscripts.com/itunes/index.php
Det bliver lidt langhåret og ikke helt mac-like men det kan lade sig
gøre.

> Vi har nemlig fire
> Mac her i huset, og vi har .Mac. Jeg synes altid, det er besværligt at
> skulle overføre nyindkøbt musik og holde styr på, hvad man har overført
> og ikke overført.
Så brug 1 Mac med iTunes som server. iTunes har med daab et deleværktøj
som er fantastisk nemt. Vi har 1 MacMini (PowerPC) stående i stuen, som
serverer alt sin Musik rundt i huset. Vi skal bare huske at smide alt
musik i den.
iTunes fildeling kræver at alle computere befinder sig i det samme net.
Protocollen indeholder en stopbit, der forhindrer at den kommer igennem
en router.

PS: Vi ejer ikke DRM belagte filer.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-07 00:22

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> iTunes fildeling kræver at alle computere befinder sig i det samme net.
> Protocollen indeholder en stopbit, der forhindrer at den kommer igennem

Tak for redegørelsen for de forskellige muligheder. Vi køber al vores
musik på iTunes Music Store, men vores ældre musik og enkelte gaver er
selvfølgelig lagt over fra cd. Vi har en svaghed for bærbare computere
her i huset, og de har det jo med at gå på vågeblus. Derfor er det ikke
praktisk, hvis musikken kun ligger på én computer. Vi vil også gerne
have musikken med, hvis vi er hjemmefra med vores bærbare computer.
Løsningen med en "server" med musik er derfor ikke god for os. Endelig
har vi efterhånden en del penge investeret i musik, så det er kun rart
med nogle ekstra kopier som backup.
Jeg har for nylig prøvet Tuneranger, som kan synkronisere iTunes
biblioteker på flere computere. Det har været et værre bøvl, da jeg skal
rende rundt i huset, tænde computerne, åbne iTunes og Tuneranger og åbne
forbindelsen mellem computerne. Der har været problemer med at aktivere
Tuneranger på min kones iBook. Desuden kan jeg ofte kun overføre
musikken ved at gøre det fra en bestemt computer. Nogle gange er det den
afsendende, andre gange den modtagende computer. Der kommer en
fejlmeddelelse, og så er jeg nødt til at gå ind til den anden computer
og gøre det derfra. For at føje spot til skade kommer der jævnligt et
nyt build af Tuneranger, som så skal installeres på alle fire computere.
Computerne er fordelt på to etager. Ofte har vi bare købt et enkelt
eller to stykker musik, som børnene vil have. Når jeg skal overføre dem,
er det endt med to timers løb op og ned ad trappen fra den ene computer
til den anden for først at tænde, så overføre en ny Tuneranger,
installere den og så endelig åbne den og synkronisere de tre andre
computere med min en efter en med jævnlige fejlmeddelelser og mindre
problemer. Det er god motion, men det er vist også det eneste positive.
Affødt af denne tråd prøvede jeg i dag at synkronisere min iPod
med min computer, da vi havde købt et par sange i går. Derefter gik jeg
rundt til de øvrig tre computere og overførte den nyindkøbte musik fra
min iPod til dem. Det var ærligt talt meget nemmere. Ingen
fejlmeddelelser eller andre problemer. Det kørte bare. Sådan tror jeg,
jeg vil gøre fremover. Det eneste problem er, at mine podcast bliver
overført til de andre, som ikke har brug for dem. Det tager jo lidt
unødig tid og plads.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-09-07 12:20

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Og nu til spørgsmålet: Kan jeg ikke få musikken fra min iPod ind på
> min computer?

Jep - o det er jo ikke ulovligt, sålænge du selv har købt musikken. Jeg
har f.eks. da ikke min musik både på min mac og min iPod (40 GB fylder
trods alt 40GB):

Hent "Senuti" - et blandt mange programmer, der klarer opgaven:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23390

vh

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-09-07 12:23

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> sålænge du selv har købt musikken.

UPS - glemte lige det ikke gælder musik fra MusicStore. Den er
krypteret, men såfremt du henter dem ind på den mac, du har købt dem
fra, er der ingen problemer.

Fra : iSteen

Dato : 14-09-07 13:26

On 14 Sep., 11:41, thomas_li...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Du er vel ikke ved at stjæle musik vel ?
>
> /thomas

HVEM, MIG?
Narj, det kunne jeg aldrig finde på!

Fra : iSteen

Dato : 14-09-07 13:28

On 14 Sep., 12:31, Sebastian Loeck <thorf...@ofir.dk> wrote:
> Fyr op for din fantasi: Hvad sker der hvis det du vil kunne lade sig
> gøre?

Okay, fint med skrækscenarier!
Det begrænser bare samtidigt, at jeg ikke kan købe/downloade/rippe min
musik på min pc, og derefter bruge det hjemme på min Mac.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-07 13:35

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Okay, fint med skrækscenarier!
> Det begrænser bare samtidigt, at jeg ikke kan købe/downloade/rippe min
> musik på min pc, og derefter bruge det hjemme på min Mac.

Sludder ... du skal bare flytte det på andre måder end ved at synce dem
i iTunes.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-07 23:55

iSteen <isteen@gmail.com> writes:

> Det begrænser bare samtidigt, at jeg ikke kan købe/downloade/rippe min
> musik på min pc, og derefter bruge det hjemme på min Mac.

Kan du ikke bare åbne det som en USB-disk, og flytte det ud på
skrivebordet, og importere derfra...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : iSteen

Dato : 14-09-07 17:02

On 14 Sep., 13:20, mart...@yzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote:

> Hent "Senuti" - et blandt mange programmer, der klarer opgaven:http://www..versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23390

Månedens tip - nej, hvor var det lækkert!
Tak for tippet.

Musikken jeg ville have flyttet, var bla. Tommy Conwell:
http://www.pdsway.com/wotw/

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-09-07 17:19

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Musikken jeg ville have flyttet, var bla. Tommy Conwell:
> http://www.pdsway.com/wotw/

dejligt - altid spændende med "uhørt" musik

Fra : iSteen

Dato : 15-09-07 08:43

On 15 Sep., 00:54, nospam0...@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen)
wrote:

> Kan du ikke bare åbne det som en USB-disk, og flytte det ud på
> skrivebordet, og importere derfra...
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Nej, så skal man først have delt sin iPod op i en musikdel, og en usb-
del.
Hvis jeg havde gjort det fra starten, havde det straks været lettere.

Fra : P. Rongsted

Dato : 15-09-07 19:25

On Fri, 14 Sep 2007 02:30:57 -0700, iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
>nogen steder...
>
>Og nu til spørgsmålet: Kan jeg ikke få musikken fra min iPod ind på

Hvis iTunes på både pc og mac er autoriseret til at afspille dine
filer købt fra iTunes Store, så kan du hente de købte filer uden
ekstraprogrammer.

Hvis du installerer iPodDisk - gratis (søg på Google) - på din mac, så
kan du se din iPod som en disk, og hente alle filerne der ligger på
den. Bemærk dog at de samme filer ligger flere gange i forskellige
biblioteker. Så hent fx kun Albums ind.

Peter