XP på mac
Fra : Bo Hellum

Dato : 14-09-07 09:21

Hej alle

Min kære kollega vil have en mac men vil samtidig gerne køre windows, eller
i hvertfald have muligheden for det. Hun aner intet om mac, og jeg meget
begrænset. Hun har kig på en iMac.

Kan I sige hvad der skal til
kan man køre begge systemer på en gang
og hvad prisen vil være, og hvor besværligt det vil være at sætte op.

Tak

Bo

Fra : Kasper Østerbye

Dato : 14-09-07 09:54

Hej Bo

Der er forskellige muligheder, jeg har bruger et "virtualiserings
program" der hedder Parallels.
Det koster omkring $80 på nettet (www.parallels.com).
Der udover skal man så købe en WIndows XP.

Det har virket for alle de ting jeg ikke kan kan få til Mac. Jeg har
ikke prøvet at køre spil gennem Parallels. Men man kan tilgå de
netsteder der kun er designet til Windows (specielt har jeg brug for at
snakke med PBS). Jeg kan kikke på diverse kort materialer der kun er
til windows. Og i mit sygelige tilfælde laver jeg faktisk en del
software udviklingsarbejde i windows under Mac - det er den bedre til
end Windows - sjovt nok. Jeg tilbragte nogle måneder hos Microsoft, og
mange ville have en Mac til at køre windows på .

Der er andre måder også. Der er noget der hedder BootCamp hvor man
vælger Windows under opstart. Parallels tillader at man har windows og
Mac OS til at køre samtidigt. Man kan såmænd klippe/klistre tekst frem
og tilbage, og man kan tilgå (udvalgte dele af) mac's fil system fra
windows.

Uden Parallels havde jeg ikke ville/kunne skifte til Mac.

-- Kasper

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-07 20:11

Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> wrote:

> Der er andre måder også. Der er noget der hedder BootCamp hvor man
> vælger Windows under opstart. Parallels tillader at man har windows og
> Mac OS til at køre samtidigt.

Og Parallels kan bruge den partition, som bliver dannet af BootCamp til
Windows. Man kan altså bruge den samme Windows-installation såvel ved
særligt boot [hvorved Windows får den fulde kontrol over computeren] som
gennem MacOS X [hvorved hastigheden reduceres til 90% f hvad den ellers
ville have været].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Terje Rydland

Dato : 14-09-07 09:58

Bo Hellum <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
> i hvertfald have muligheden for det. Hun aner intet om mac, og jeg meget

Bootcamp, WMFusion eller Parallels.
I Bootcamp må man restarte maskinen for å bytte mellom Mac og Windows.
Bootcamp er gratis.

WMFusion og Parallels er begge virtualiseringsløsninger der man kjører
begge systemene samtidig, og kan bytte mellom dem bare ved å klikke i et
vindu. Både WMFusion og Parallels koster penger, men ikke mye (ca. 100
$).

I tillegg må man ha en lisens av Windows.

> og hvad prisen vil være, og hvor besværligt det vil være at sætte op.

Det er ikke vanskelig å sette opp. For Bootcamp må man partisjonere
disken og installere MacOSX og WIndows på hver sin partisjon.
For Parallels (som jeg har erfaring med) er det bare å starte en
installer som gjør hele greia automatisk.

Terje

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-07 10:41

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Bootcamp, WMFusion eller Parallels.
> I Bootcamp må man restarte maskinen for å bytte mellom Mac og Windows.
> Bootcamp er gratis.

Nej, Bootcamp er i beta og kræver at du køber 10.5 når den frigives.

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 11:54

>Nej, Bootcamp er i beta og kræver at du køber 10.5 når den frigives.

A hva?? Den var ny.. er du sikker?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-07 12:00

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> A hva?? Den var ny.. er du sikker?

jep

10.5 kommer til at inkludere Bootcamp og med mindre Apple laver en "køb
bootcamp til 10.4 brugere" mulighed så udløber Bootcamp på en given dato
på 10.4 maskiner.

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 12:14

>10.5 kommer til at inkludere Bootcamp og med mindre Apple laver en "køb
>bootcamp til 10.4 brugere" mulighed så udløber Bootcamp på en given dato
>på 10.4 maskiner.

Af alt hvad jeg har kunne finde på nettet, så er der 2 muligheder,
enten at Boot Camp kan købes for et lille beløb ligesom iChatAV
dengang med Jaguar/Panther eller også, at den fortsætter med, at virke
men uden driver updates og nogen form for support.

Men intet indikerer, at den udløber...

Hmm.. al den mysitk gør, at jeg lige slår koldt vand i blodet og
venter med mit Macbook køb..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-07 12:27

> [...]
> dengang med Jaguar/Panther eller også, at den fortsætter med, at virke
> men uden driver updates og nogen form for support.

Bootcamp assistenten udløber, korrekt, men dvs. du ikke får nye drivere
eller mulighed for f.eks. at fjerne din windows installation (nemt)

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 15:34

>Bootcamp assistenten udløber, korrekt, men dvs. du ikke får nye drivere
>eller mulighed for f.eks. at fjerne din windows installation (nemt)

Jeg er nødt til, at vente så.

Indrømmet, jeg køber en Macbook for udelukkende, at køre Windows XP ..
indtil videre. Måske jeg hopper over på Parallels men så vil jeg gerne
have Leopard istedet for Tiger.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-07 17:05

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Indrømmet, jeg køber en Macbook for udelukkende, at køre Windows XP ..

Hvis du kun skal køre Windows XP hvorfor så ikke bare køwe den og så
vente på den næste OS X?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 17:37

>Hvis du kun skal køre Windows XP hvorfor så ikke bare køwe den og så
>vente på den næste OS X?

Fordi hvis Bootcamp Beta bliver lukket eller ikke-supporteret så dur
det ikke - vil gerne kunne holde mig op til dato med drivere etc.

Hvis jeg for et symbolsk beløb kunne fortsætte med Bootcamp under
Tiger som med iChat AV under Panther så kunne det være fint.. men
synes ikke Apple fortæller så meget om det..

Det eneste de siger er, at det er en Trial der udløber på et tidspunkt
og at den er med i Leopard.. men hvad så med eksisterende bruger under
Tiger?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 18:58

> [...]
>
> Det eneste de siger er, at det er en Trial der udløber på et tidspunkt
> og at den er med i Leopard.. men hvad så med eksisterende bruger under

Opdater - det koster en tusse, og halvanden for en 'familielicens'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 20:25

>Opdater - det koster en tusse, og halvanden for en 'familielicens'.

Så hellere vente 1 måned.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 20:58

> Så hellere vente 1 måned.

Hvilket jeg da også havde gjort ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 21:20

On Sat, 15 Sep 2007 21:58:22 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Hvilket jeg da også havde gjort ...

Gør jeg også nu

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 17:58

> Hvis du kun skal køre Windows XP hvorfor så ikke bare køwe den og så
> vente på den næste OS X?

Han vil jo gerne have MacOS X 10.5 med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-07 18:40

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Han vil jo gerne have MacOS X 10.5 med ...

Om det er 10.4 eller 10.5 han ikke bruger er vel hip som hap?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 19:24

> Om det er 10.4 eller 10.5 han ikke bruger er vel hip som hap?

Åbenbart ikke for ham - og BootCamp kommer jo også først for alvor i
10.5.

Da jeg for et halvt år siden købte min MacBook, var jeg også indstillet
til at vente indtil Leoparden kom. Men altså ikke et halvt år ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 18:58

On Sat, 15 Sep 2007 18:58:22 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Han vil jo gerne have MacOS X 10.5 med ...

Nej Jeg kan godt undvære da jeg udelukkende skal køre XP.

Men hvis jeg forfalder til Parallels så vil jeg meget gerne have
Leopard..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-07 19:06

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Nej Jeg kan godt undvære da jeg udelukkende skal køre XP.

Må jeg spørge dumt .. hvorfor købe en macbook hvis du kun skal køre XP ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 19:28

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Må jeg spørge dumt .. hvorfor købe en macbook hvis du kun skal køre XP ?

Mange unge falder for designet. Har man en Apple-maskine har man vist at
man har god smag. Nogenlunde det samme som med et B&O anlæg ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 20:24

>Mange unge falder for designet.

Jeg er glad for du kalder mig ung

> Har man en Apple-maskine har man vist at
>man har god smag. Nogenlunde det samme som med et B&O anlæg ...

Det er nu ikke kun derfor jeg vælger den... men ja det er da med til
det. Dog ville den ikke blive valgt for design hvis ikke resten fulgte
med.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-07 20:28

Per Rønne wrote:

> Mange unge falder for designet. Har man en Apple-maskine har man vist at
> man har god smag. Nogenlunde det samme som med et B&O anlæg ...

Men modsat B&O, så er der kvalitet i en Apple. - Jeg kunne aldrig drømme
om at købe B&O, hvis det er teknisk og lymæssigt kvalitet, jeg går efter
- tværtimod!

Men bortset fra det... Jeg har ikke fulgt alle indlæg i den tråd her, så
jeg véd ikke (og orker ikke at læse alle indlæg) om det har været oppe
at vende...

Men hvad kører bedst på en IntelMac - XP Home eller XP Pro?

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-07 20:46

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Men modsat B&O, så er der kvalitet i en Apple. - Jeg kunne aldrig
> drømme om at købe B&O, hvis det er teknisk og lymæssigt kvalitet, jeg
> går efter - tværtimod!

B&O har _TO_ ting. Det ser pænt ud, men det er også nemt at betjene.

Prøv at sammenlign en japansk fjernbetjening med en B&O. For nogen
betyder det faktsik noget.

> Men hvad kører bedst på en IntelMac - XP Home eller XP Pro?

Kernen er den samme. Valget mellem de to afgøres normalt af hvorvidt
du ønsker at være medlem af et domæne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-07 21:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> B&O har _TO_ ting. Det ser pænt ud, men det er også nemt at betjene.

Det tæller til B&Os fordel, - og hvis jeg skulle bo i udlandet og
repræsentere Danmark, ville jeg da nok også have det stående, - og
ellers indrette et musikrum med noget ordentlig grej.

> Prøv at sammenlign en japansk fjernbetjening med en B&O. For nogen
> betyder det faktsik noget.

Nja, fjernbetjeningen til min Sansui forstærker har i alt kun 12
knapper. - Én til at skrue op for lyden og én til at skrue ned samt 10
til valg af indgange, så det er da ikke så mange.

Men den til min Panasonic stereo VHS, - dén er til gengæld strid, hvis
man vælger den fulde betjening, så er der ca. lige så mange taster som
på et computertastatur - i alt ca. 95 taster. - Det skal så også
siges, at den video ikke er helt alm., men specielt beregnet til både
lyd- og videoredigering sammen med Panasonics egen editorboard, hvor man
bruger samme fjernbetjening. - Jeg bruger den mest til lyd...

> Kernen er den samme. Valget mellem de to afgøres normalt af hvorvidt
> du ønsker at være medlem af et domæne.

OK, det vil sige, at i praksis er det hip som hap, så jeg tror, jeg
nøjes med en XPHome...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik MŸünster

Dato : 16-09-07 10:48

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det tæller til B&Os fordel, - og hvis jeg skulle bo i udlandet og
> repræsentere Danmark, ville jeg da nok også have det stående, - og
> ellers indrette et musikrum med noget ordentlig grej.

Jeg synes nu også, der er kvalitet i B&O's produkter. Det er helt
tydeligt dyre materialer, de er lavet af, ligesom Apples produkter. Jeg
har ofte hørt omtale af en pc, et tastatur eller noget fjernsyn, stereo
etc., der skulle være flot designet og sammenligneligt med hhv. B&O
eller Apple på det punkt. Alligevel synes jeg stort set altid, det er
noget billigt skidt. Man kan på lang afstand se, at det er billige
materialer. Den mat grå overflade er tydeligt noget billig plastic, og
rører man produktet, kan man straks mærke, hvor ringe en kvalitet, det
er. Hos B&O er det rigtig aluminum, hvis noget er mat gråt. Det samme
gælder materialevalget hos Apple. Om man så vil betale så meget for det
er ens eget valg, men man skal ikke sige, at man ikke får noget for pengene.

> [...]
> lyd- og videoredigering sammen med Panasonics egen editorboard, hvor man
> bruger samme fjernbetjening. - Jeg bruger den mest til lyd...

Det kan godt være, der kun er 12 knapper på din ene fjernbetjening, men
læg lige mærke til, hvor mange fjernbetjeninger, du er ved at remse op.
Du er ikke engang nået til radio, cd, dvd eller fjernsyn. Vi har én
fjernbetjening. Vi har godt nok måttet købe en ny for nylig, da nogle
knapper var holdt op med at virke, og hov: B&O har brugt den samme
fjernbetjening i 20 år, så man kan bare købe nøjagtig den samme igen.
Prøv lige det med at andet mærke. Vi har et B&O fjernsyn, og
fjernbetjeningen var en meget vigtig årsag. Når man sidder i sofaen og
ser fjernsyn, kan man bare lade fjernbetjeninge ligge på kaffebordet og
bare trykke med en finger, hvis man skal skifte kanal eller justere
lyden. Stort set alle andre fjernbetjeninger skal samles op med en hånd
og trykkes på med en anden, for fjernsynet kan ikke se dem, når de
ligger på kaffebordet. Og de skal altid pege hen mod fjernsynet, hvor
B&O's kan pege et tilfældigt sted hen i rummet. Jeg har ikke mødt andre,
der kan det samme.
   Vi har ogsÃ¥ trÃ¥dløse B&O telefoner. De kan ogsÃ¥ bruges til at skrue op
eller ned for lyden, og de er lige så nemme at bruge som alt andet fra
B&O. B&O kan altså noget med brugervenlighed, ligesom Apple. Man kan
sikkert have samme ophedede diskussion med tilhængere af andre mærker,
som man kan have mellem tilhængere af forskellige computere. Folk har jo
forskellig smag. Det skal siges, at vi ikke har noget stereoanlæg fra
B&O, for vi synes egentlig ikke, vi har behov for det. Vi havde
overvejet noget med link-anlæg i køkkenet og den slags, men ærligt talt,
så kostede alene køkkenhøjttaleren mindst kr. 5.000,- og anlægget i
stuen mindst kr. 30.000,-. Det var så noget af det billigste udstyr fra
B&O. Dertil kom kabler og den slags. Vi blev enige om, at vi kunne købe
ret meget køkkenradio for de penge. I stedet har vi en B&O transistor i
stuen. Den fungerer fint til den hyggemusik, vi har brug for, og den kan
betjenes med fjernbetjeningen. Vi har sat en AirPort Express til den, og
musikken streamer vi fra min kones iBook, som står i stuen. Det er nok
ikke topmålet af hi-fi, men så ringe er det altså heller ikke.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 20:58

> Men hvad kører bedst på en IntelMac - XP Home eller XP Pro?

Tjae, jeg har kun prøvet med XP Pro, men jeg kunne jo prøve at finde XP
Home CDen frem?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jakob

Dato : 16-09-07 14:54

In article <46ec3242$0$4166$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
NOSPAM@NOSPAM.dk says...
> Men modsat B&O, så er der kvalitet i en Apple.

Gælder det også for tastaturer og reklamationer ?

Det er et lidt fortærsket statement synes jeg. Jeg medgiver til fulde at
design og styresystem det har de skovlen under, men det med speciel
kvalitet det mener jeg simpelthen er noget inkarneret macbrugerer blot
render rundt og siger.

Hvorfor skulle der være bedre hardware i en mac end i en dell, det er
simpelthen bare en påstand.

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-07 15:06

Jakob <nonsense@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> render rundt og siger.
>
> Hvorfor skulle der være bedre hardware i en mac end i en dell, det er

Hvis vi snakker "build quality" så mener jeg Apple har noget at have det
i. Om de også samler deres udstyr af bedre elektroniske komponenter ved
jeg ikke, sandsynligvis ikke.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-07 15:16

Jakob <nonsense@invalid.invalid> writes:

> Hvorfor skulle der være bedre hardware i en mac end i en dell, det er
> simpelthen bare en påstand.

Jeg har slidt et Dell tastatur op, og to harddiske er afgået ved døden
i den tid jeg har været velsignet med Dell-laptop. At de har en god
bytteordning ændrer ikke på at jeg synes deres lowendprodukter er FOR
ringe - Inspiron - men at jeg har været ok tilfreds med en Latitude
(bortset fra at disken døde...).

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-07 17:06

Jakob wrote:
> [...]
> design og styresystem det har de skovlen under, men det med speciel
> kvalitet det mener jeg simpelthen er noget inkarneret macbrugerer blot

Når du siger det på den måde, nærmest påstår du samtidig, at B&Os
forstærkere og højtalere fx. har samme kvalitet som Linn eller Mark
Levinson?

Jeg medgiver, at B&Os design er raffineret og unikt. Men selvom der
bruges komponenter, der i teorien hedder det samme hos B&O som i fx.
Linn, så er der himmelvid forskel på, hvor lige netop komponent nr.
IC12345 kommer fra, - om det er fra Philips, Matshita eller Sunkyo. Den
lille forskel på måske en tolerance på +/- 0,00001% kan være afgørende,
om et signal reagerer på præcis den måde, som de tekniske specs vil have
den til at reagere på....

> Hvorfor skulle der være bedre hardware i en mac end i en dell, det er
> simpelthen bare en påstand.

Nej, det er ikke bare en påstand. Det, det kommer an på, er den
udvælgelse, der sker mht. komponentvalget. - So skrevet ovenfor, så vil
der pr. automatik være forskelle i en given komponent, når det er
forskellige fabrikker, der fremstiller komponenten.

Forskellen er jo, at Apple er bedre til at udvælge de komponenter, de
bruger end fx. Dell, Zitexh, HP/Compaq osv.. - Og så kommer det jo også
an på, hvordan komponenterne sammenstilles...

Hvis derimod alle producenter var lige omhyggelige med udvælgelse og
sammensætning, så ville al udstyr jo nærmest være ens, og det samme
ville priserne. - Og så ville der kun være designet til forskel...

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob

Dato : 16-09-07 18:26

In article <46ed5458$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
NOSPAM@NOSPAM.dk says...
> Når du siger det på den måde, nærmest påstår du samtidig, at B&Os
> forstærkere og højtalere fx. har samme kvalitet som Linn eller Mark
> Levinson?

Jeg har overhovedet ikke forholdt mig til B og O, det er noget du
misforstår hele mit indlæg går på den vildfarelse at Mac skulle være
noget ophøjet mht kvalitet.

> [...]
> der pr. automatik være forskelle i en given komponent, når det er
> forskellige fabrikker, der fremstiller komponenten.

Nu er forskellen på en påstand og et argument noget fakta. Det du
leverer er jo blot en løsreven påstand.

> Forskellen er jo, at Apple er bedre til at udvælge de komponenter, de
> bruger end fx. Dell, Zitexh, HP/Compaq osv.. - Og så kommer det jo også
> an på, hvordan komponenterne sammenstilles...

Sikke dog noget sludder. Hvad baserer du det på at apple er bedre til at
udvælge komponenter ?? Prøv nu at komme med nogle fakta. Jeg kan da med
præcis samme vægt sige at dell er bedre end apple til at udvælge
komponenter, det er jo bare en sludder for en sladder.

> Hvis derimod alle producenter var lige omhyggelige med udvælgelse og
> sammensætning, så ville al udstyr jo nærmest være ens, og det samme
> ville priserne. - Og så ville der kun være designet til forskel...

Præcis udstyret er jo næsten ens, og designet er forskelligt. Men du
laver nogle underlige konklussion. Design koster, hvilket jo præcis er
årsagen til at en mac koster mere. Som jeg ser det har det intet med
kvaliteten af komponenter at gøre. Præcis det samme er gældende for B og
O.

Men igen savner jeg noget dokumentation, og du undgik behændigt at
kommentere på de tastatur-tryk problemer der har været, og den endnu
mere skandaløse kundeservice.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-07 22:03

In article <MPG.215753efdcfdef189896b5@sunsite.dk>,
> [...]

> render rundt og siger.
>
> Hvorfor skulle der være bedre hardware i en mac end i en dell, det er

Det er da bare at stille en Mac op ved siden af stort set alle andre
computere. Der er da ingen tvivl om, at en Mac er lavet af langt bedre
materialer. Når jeg ser de IBM, vi har på min nuværende arbejdsplads,
eller de Dell vi havde på min gamle, er jeg ved at dø af grin. Det er da
det mest håbløse, billige plast i dårlig kvalitet. Jeg kan huske nogle
Dell med låger foran cd-drevene, som altid fald af og gik skævt. Og
bagsiderne er da forfædelige: Billige, tyndt bøjet blik. Man er ikke i
tvivl om, at der er sparet alle steder på en pc, mens en Mac er bygget i
gode materialer med omtanke bag designet. Det giver en det indtryk, at
firmaet bag ikke bare er ligeglad, men sætter en ære i at levere et
gennemført produkt frem for en discountvare, med nogle pæne tekniske
data. Jeg kan godt lide firmaer, der gerne vil levere gode produkter og
tænker på, om kunderne nyder at bruge dem.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-07 22:36

> [...]
> data. Jeg kan godt lide firmaer, der gerne vil levere gode produkter og
> tænker på, om kunderne nyder at bruge dem.

På den anden side bliver du træt af en MacPro og det forbandede alu
kabinet når du skal slæbe 10 af dem op på 1. sal :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-07 22:56

In article <1i4k45v.1fiqael1ghldkiN%thomas_lists@elements.dk>,
thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> På den anden side bliver du træt af en MacPro og det forbandede alu
> kabinet når du skal slæbe 10 af dem op på 1. sal :)

Aluminium skulle ellers være meget let

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-07 04:41

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> På den anden side bliver du træt af en MacPro og det forbandede alu
> kabinet når du skal slæbe 10 af dem op på 1. sal :)

Er det ikke meningen det er en stationær? Så skal du vel ikke flytte
dem så tit? Er det rigtigt slemt, må du jo få flyttefolk til det....
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jakob

Dato : 16-09-07 23:25

In article <henrik-8C3AB9.23031316092007@news.tele.dk>,
henrik@muenster.dk says...
> Det er da bare at stille en Mac op ved siden af stort set alle andre
> computere. Der er da ingen tvivl om, at en Mac er lavet af langt bedre
> materialer.

Bedre til hvad ?? Jeg har ikke betvivlet at design er bedre og de er
måske også bedre til at lave noget der "føles" bedre. Det jeg vil stille
alvorligt spørgsmålstegn ved er om en mac er mere holdbar, driftsikker
etc.

> tvivl om, at der er sparet alle steder på en pc, mens en Mac er bygget i
> gode materialer med omtanke bag designet.

Designet er gennemført det er jo tydeligt for enhver. Men hvad siger du
til tastaturtryk der forsvinder, ipods hvor skærmen knækker etc. Og de
nye iphone har vist også været ramt af en del fejl.

Jeg er bare lidt overfølsom overfor den her mærke loyalitet der åbenbart
gør lidt blind.

Som sagt betvivler jeg ikke feel good faktoren, har fået min kæreste til
at købe en ibook og ville gerne have en af de nye imacs selv,
designmæssigt styrer de, men det her sludder om at de hos apple er
særligt kræsne med komponenter etc, det holder bare ikke en meter.

Og så virker det ikke overbevisende når deres eneste reaktion på kritik
er blot at ignorere et muligt problem. Dette var jo præcis hvad der
skete i forhold til deres tastaturer.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-07 23:35

> [...]

> til tastaturtryk der forsvinder, ipods hvor skærmen knækker etc. Og de
> nye iphone har vist også været ramt af en del fejl.

Selvfølgelig er der fejl, alle produkter har fejl i større eller mindre
omfang. Men Apple's fejl har det med at blive overexponeret, gerne fordi
pressen gerne vil se guldfuglen snuble.

> Og så virker det ikke overbevisende når deres eneste reaktion på kritik
> er blot at ignorere et muligt problem. Dette var jo præcis hvad der
> skete i forhold til deres tastaturer.

Det er hvad medierne har blæst det op til. Apple er hverken værre eller
bedre end alle mulige andre store mulitnationale selskaber når det
kommer til service og kundesupport.

/thomas

Fra : Jakob

Dato : 16-09-07 23:43

In article <1i4k6ss.1s5e0xm1ibhhk0N%thomas_lists@elements.dk>,
thomas_lists@elements.dk says...
> Det er hvad medierne har blæst det op til. Apple er hverken værre eller
> bedre end alle mulige andre store mulitnationale selskaber når det
> kommer til service og kundesupport.

Det er jeg ikke sikker på. Er ret overbevist om at dell er bedre. Men
det er nu også ligegyldigt. Jeg er overbevist om at kvaliteten af apples
produkter hverken er værre eller bedre end andre store multinationale pc
producenters, det var blot det der er mit ærinde.

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-07 23:54

Jakob <nonsense@invalid.invalid> wrote:

> In article <1i4k6ss.1s5e0xm1ibhhk0N%thomas_lists@elements.dk>,
> thomas_lists@elements.dk says...
>
> Det er jeg ikke sikker på. Er ret overbevist om at dell er bedre.

Dell og Apple ligger ca. ens i diverse "Consumer Reports" ...

> [...]
> produkter hverken er værre eller bedre end andre store multinationale pc
> producenters, det var blot det der er mit ærinde.

Nu kan jeg kun vurdere visuelt, men prøv at pille låget af en MacPro og
en tilsvarende Dell. I Dell'en vil der være en urskov af kabler, i
mac'en vil der _ingen_ synlige kabler være. Det viser for mig at apple i
det mindste tænker en smule mere på hvordan tingene sættes sammen ...
Men det er igen et design spm, og ikke nødvendigvis et udtryk for at der
er brugt bedre elektriske komponenter.

/thomas

Fra : jakob

Dato : 17-09-07 18:31

> [...]
> det mindste tænker en smule mere på hvordan tingene sættes sammen ...
> Men det er igen et design spm, og ikke nødvendigvis et udtryk for at der

Ved du hvad jeg har fået fat i en brugt optiplex og den er temmelig
gennemtænkt i kabinetet. OK plasten er måske noget tynd, men det er
rigtigt gennemført lavet. Det kan åbnes på en gang, alle drev er i
skuffer og adgangen er nem.

Men ok vi kommer ikke længere :0), det var ikke for at flame mac men det
provokerer mig lidt når ERS begynder at postulerer at alt i mac er
specielt udvalgt, det er jo noget sludder.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 20:32

jakob wrote:

> [...]
> provokerer mig lidt når ERS begynder at postulerer at alt i mac er
> specielt udvalgt, det er jo noget sludder.

Det må stå for din egen regning. Jeg kender faktisk flere både nuværende
og tidligere ansatte hos Apple i Cupertino, så jeg _véd_, hvordan de
udvælger komponenter. - Faktisk ser det ud til, at jeg får besøg af en
af 'de gamle fædre' fra den oprindelige udviklingsgruppe næste sommer.

- Egentlig burde han også være rimelig kendt af stort set alle danske
børn, da det er ham, der har stået som leder af udviklingen af LEGOs
computerstyrede legetøj. - Julian Gomez, som han hedder, kommer til
Danmark næste sommer og har skrevet til mig, om jeg vil ha' besøg,
hvilket jeg selvfølgelig har sagt ja til... Jeg har kendt ham siden 1996.

mvh. Erik Richard

Fra : jakob

Dato : 17-09-07 21:26

> Det må stå for din egen regning. Jeg kender faktisk flere både nuværende
> og tidligere ansatte hos Apple i Cupertino, så jeg _véd_, hvordan de
> udvælger komponenter.

Og kender du så også en fra dell, en fra IBM og en fra HP ?

For ellers har du jo ikke rigtigt basis for at konkludere at der er
forskel, men kan blot konstatere at Apple gør sig umage. Med de penge
det koster at lave en brøler for et elektronik firma er jeg ret sikker
på at de alle prøver at undgå dem.

Dit personlige venskab er jo fint, men det virker ikke rigtigt relevant
som et argument i en generel diskussion, der skal lidt mere fakta på
bordet, ikke bare anekdoter.

Venlig hiilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-07 22:49

jakob wrote:

> Og kender du så også en fra dell, en fra IBM og en fra HP ?

Ikke fra Dell, men både fra IBM og HP/Compaq. Jeg har været reg. IBM og
HP/Compaq forhandler gennem 12 år.

> [...]
> forskel, men kan blot konstatere at Apple gør sig umage. Med de penge
> det koster at lave en brøler for et elektronik firma er jeg ret sikker

Meget kort sagt, så deler man en produktion af et komponent op i 5
grundkategorier - 00, 01, 02, 03, 04.

00 og 01 er de bedste og er bl.a. dem, der bruges i Apple og IBM*), 01
og 02 i fx. HP, 02 i Compaq, mens 03 og 04 bliver solgt til højestbydende.

Ud af en produktionsserie på 1.000.000 af et bestemt komponent er der
måske kun 75.000, der får 00, 125.000, der får 01, 150.000, der får 02.
- Resten - 03 og 04 går i en 'brokkasse' uden videre.

Og der er altså en rimelig prisforskel på, om du skal betale fx. 100kr.
pr. komponent, eller du kan handle dig frem til en flad femmer.

*) IBM producerer jo selv en stor del af de komponenter, de bruger, og
resten sælger de på verdensmarkedet til højestbydende.

> Dit personlige venskab er jo fint, men det virker ikke rigtigt relevant
> som et argument i en generel diskussion, der skal lidt mere fakta på
> bordet, ikke bare anekdoter.

Rent faktisk lærte jeg Julian Gomez at kende i forbindelse med en
diskussion netop omkring komponentvalg, og hvorfor Apples bærbare skulle
være så meget dyrere end andre tilsv. bærbare på den tid.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 18-09-07 04:49

> *) IBM producerer jo selv en stor del af de komponenter, de bruger, og
> resten sælger de på verdensmarkedet til højestbydende.

Det må så være en af dem, der sidder i min gamle PowerMac 6100/60/72 -
som jeg slipper af med i overmorgen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-07 13:05

Per Rønne wrote:

> Det må så være en af dem, der sidder i min gamle PowerMac 6100/60/72 -
> som jeg slipper af med i overmorgen.

Ja, dengang solgte IBM computerkomponenter til mange - bl.a. både Apple,
HP, Amstrad/ICL. - Jeg har selv i en gl. Amstrad Joice set IBM
komponenter.

mvh. Erik Richard

Fra : jakob

Dato : 18-09-07 19:29

> Ikke fra Dell, men både fra IBM og HP/Compaq. Jeg har været reg. IBM og
> HP/Compaq forhandler gennem 12 år.

Og giver det dig førstehåndsviden vedrørende elektronik layoutet og
komponentudvælgelseskriterier hos dem ?

Selvfølgelig kan man ikke sammeligne en mac med de billigste
bambusmaskiner men jeg finder det simpelthen ikke sandsynligt at apple
er mere kritisk i komponentvalg end andre mærkevare producenter. Hertil
er reklamationssager simpelthen for dyre.

EOD.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jakob

Dato : 17-09-07 21:31

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-09-07 21:44

In article <MPG.2157cb80fb2927149896ba@sunsite.dk>,
> [...]

> måske også bedre til at lave noget der "føles" bedre. Det jeg vil stille
> alvorligt spørgsmålstegn ved er om en mac er mere holdbar, driftsikker

Øh, forstår du ikke, hvad jeg mener? Nogle materialer er bedre og dyrere
end andre. Nogle måder at fremstille tingene på er bedre og dyrere end
andre. Det er f.eks. dyrere at støbe et emne end at bøje noget
pladejern. Resultatet er normalt mere solidt og stabilt, men det har
måske ikke nogen praktisk betydning. Til gengæld er det langt lækrere at
se på, røre ved og arbejde med. Det er kilde til en daglig glæde ved
brugen af produktet, hvis man som jeg går op i æstetik. Min pointe er
bare, at man får noget for pengene i en Mac. Design er ikke bare
udseende. Det går også i dybden. Man kan vælge at være ligeglad og købe
et produkt, der udfører samme opgave, men som er lavet på en billigere
måde og måske også er billigere. Det er en ærlig sag. Men man skal ikke
sige, at det bare er ligegyldigt, og at Apple tager en overpris uden at
levere et bedre produkt.

> Designet er gennemført det er jo tydeligt for enhver. Men hvad siger du
> til tastaturtryk der forsvinder, ipods hvor skærmen knækker etc. Og de
> nye iphone har vist også været ramt af en del fejl.

Design er hele konstruktionen af et produkt og ikke bare et overfladisk
udtryk. En Mac er langt dyrere at konstruere og fremstille end de fleste
konkurrenter. Det kan man da se på meters afstand. Selv den papæske, en
Mac leveres i, er langt dyrere.
Sagen med tastaturtryk ved jeg ikke så meget om. Var det ikke et
dansk fænomen? Det er ikke noget, der har fyldt i de internationale
diskussiongrupper. Men selvfølgelig skal bogstaverne ikke forsvinde fra
tasterne. Knækkede skærme på iPods skal også ses i forhold til, at der
er solgt et enormt antal iPods. Jeg knækkede engang en skærm på en Palm.
Jeg mente ikke, den havde været udsat for et tryk. På den anden side, så
kan jeg jo ikke love, at det ikke er sket. Min bilhandler ville nok
heller ikke acceptere, at en bule i en helt ny bil var kommet af sig
selv. Jeg kunne i hvert fald ikke få min Palm repareret under garantien.
Jeg ved godt, der har været flere sager med utilfredse kunder, og
Apple har ikke altid været lige flinke. Jeg ved ikke, om Apple er værre
end andre. Der er ingen firmaer, der forærer noget væk.
Sagerne i dansk tv har ikke rigtigt kunnet skelne mellem Apple og
forhandleren Humac. Mig bekendt er det forhandleren, der står for
garantien af et produkt. Hvis jeg køber et Philips fjernsyn i Fona, og
det går i stykker, så henvender jeg mig i Fona. Normalt ordner Fona
sagen. Er der problemer, klager jeg over Fona på rette sted. Jeg
henvender mig da ikke til Philips. Vi skal ikke være blinde overfor, at
med den succes Apple har haft de seneste år, så er det en rigtig god
historie, hvis Apple gør noget grimt. Humac er der jo ingen, der kender,
så dem er der ikke meget ved at omtale. Det ville klæde journalisterne i
fjernsynet, hvis de havde lidt bedre styr på, hvem der var hvem.
Jeg kender ikke noget til nogen fejl på iPhone. Der var lidt
problemer med at aktivere dem i starten, men det skyldtes jo
overbelastning hos teleselskabet. Selve telefonen har der vist ikke
været noget galt med.

> Jeg er bare lidt overfølsom overfor den her mærke loyalitet der åbenbart
> gør lidt blind.

Slet ikke. Det er en fordom, du og mange andre har om os Mac-brugere.
Prøv at læse et Mac-forum et sted. Der er masser, der rakker Mac ned. De
er skuffede over, at nye modeller indeholder mindre, end de havde håbet
på. De er sure over nye modeller, for nu havde de selv købt en. Der er
masser af klager over problemer og dårlig kundeservice.

> [...]
> designmæssigt styrer de, men det her sludder om at de hos apple er
> særligt kræsne med komponenter etc, det holder bare ikke en meter.

Jeg aner ikke, hvad der er inde i min computer, og det interesserer mig
heller ikke. Jeg tror egentlig også, det er lidt den filosofi, Apple
har. Men jeg ved, hvad jeg kan se og mærke, og det er langt bedre
konstrueret og udført end konkurrenterne. Jeg kan ikke lide, når det
bare bliver gjort til design og følelse. Så overfladisk er det altså
ikke.

> Og så virker det ikke overbevisende når deres eneste reaktion på kritik
> er blot at ignorere et muligt problem. Dette var jo præcis hvad der
> skete i forhold til deres tastaturer.

Det er rigtigt, at Apple Danmark ofte er frygteligt irriterende. Det er
som at slå i en dyne. De siger intet og gør intet. De har aldrig nogen
kommentarer. Sandheden er vel, at de bliver styret fra USA, og for dem
er Danmark jo meget lille. Det er modsat Microsoft. De ville ønske, at
hele verden var som Danmark, for vi er det land, hvor Microsofts
produkter er mest udbredte.
Jeg kan altså bare ikke forstå de problemer folk har med Apple eller
andre produkter. Jeg tror - næh, jeg ved, at mange folk er helt
urimelige i deres forventninger. Jeg har næsten aldrig haft vrøvl med
nogen forhandlere. Jeg opfører mig ordentligt og er høflig og korrekt.
Den måde kommer man altså længst på. Hvis man straks kæfter op og er
uforskammet, så gavner man alså ikke sin egen sag. Jeg købte en iMac hos
Fredgaard i 1998, og den havde et defekt modem. Den fik jeg byttet uden
problemer. Jeg købte en sort MacBook hos Fredgaard tidligere i år. Den
snurrede på overfladen, så den var ubehagelig at lægge hænderne på. Det
blev byttet uden problemer. Ganske vist tog det en uges tid, før de fik
en ny hjem, men jeg kunne bare bruge den første i mellemtiden. Mich. her
i gruppen købte en samme sted ugen før og var ude for det samme.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 20:24

>Må jeg spørge dumt .. hvorfor købe en macbook hvis du kun skal køre XP ?

Det er ikke et dumt spørgsmål..

Jeg har brugt de sidste 4 måneder på, at finde en afløser for min
iBook.

Macbook'en har lige det jeg søger. Nærmeste konkurrent er en Zepto til
lavere pris, men med kortere batteritid og ringere finish.

Så derfor bliver det en Macbook - jeg kan simpelthen ikke finde noget
til samme pris med samme specs.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-07 21:27

> [...]
> lavere pris, men med kortere batteritid og ringere finish.
>
> Så derfor bliver det en Macbook - jeg kan simpelthen ikke finde noget

fair nok ... i øjeblikket er en PC nok et "nemmere" valg hvis det bare
var at få XP på en bærbar ...

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 21:51

>fair nok ... i øjeblikket er en PC nok et "nemmere" valg hvis det bare
>var at få XP på en bærbar ...

Helt enig. Men det er ikke bare et spørgsmål om, at få XP eller
Windows i det hele taget.

Det er blot for, at få den lækre optimale løsning... og da jeg ikke
har over 12kilo der står bærbar på så finder jeg ikke en der tiltaler
mig så meget som en Macbook.. lav vægt, lækker skærm, lækre features,
fed kvalitet og Core2 Duo.

Uha kan snart ikke vente :P

Det jeg egentlig skal bruge XP til er mit Photoshop Elements 5 samt
DRM beskyttet materiale.. og da jeg ikke har noget, at sætte en finger
på ved XP så kan jeg ligeså godt køre "stilen" 100%.

OS X er lækkert, men falder igennem på et par punkter ligesom Linux
gør.. og det er visse, men dog få webservices der ikke virker helt som
de skal.

Kunne man bare mixe OSX og XP ... uha

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 22:51

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Kunne man bare mixe OSX og XP ... uha

Det er jo netop det du kan - med Parallels og Fusion.

Naturligvis vil der så være et hastighedstab - 10% med Parallels.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-09-07 11:41

>Det er jo netop det du kan - med Parallels og Fusion.
>
>Naturligvis vil der så være et hastighedstab - 10% med Parallels.

Det jeg mente var i et og samme styresystem. Altså at man havde det
perfekte styresystem.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-07 11:42

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Det jeg mente var i et og samme styresystem. Altså at man havde det
> perfekte styresystem.

Ah, OS X's udvalg af spil kombineret med XP's udvalg af virus?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-09-07 12:22

On 16 Sep 2007 12:41:54 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Ah, OS X's udvalg af spil kombineret med XP's udvalg af virus?

Nej :)

XP's udvalg af spil og "alt-virker-på-nettet" og OS X's udvalg af
stabilitet og minus-virus.

Det perfekte hvor man tager det bedste fra dem alle og fjerne det
dårlige.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-07 15:11

> [...]

> stabilitet og minus-virus.
>
> Det perfekte hvor man tager det bedste fra dem alle og fjerne det

Der har jo været spekulationer fremme om at Apple faktisk har adgang
til Microsofts API'er for Windows XP, og derfor faktisk godt kunne
lave deres egen implementation.

Ud fra hvad der er sket på det sidste med parallels og vmware tror jeg
at det ikke bliver aktuelt - Apple vil ikke vove at udfordre Microsoft
på hjemmebane.... tror jeg :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-09-07 15:25

>Ud fra hvad der er sket på det sidste med parallels og vmware tror jeg
>at det ikke bliver aktuelt - Apple vil ikke vove at udfordre Microsoft
>på hjemmebane.... tror jeg :)

En ting er dog sikkert.. nu hvor jeg venter på Leopard (som ser så
svinelækkert ud) så vil jeg prøve, at give Parallels en chance - måske
det virker som det skal og jeg kan leve med det.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 16:16

> En ting er dog sikkert.. nu hvor jeg venter på Leopard (som ser så
> svinelækkert ud) så vil jeg prøve, at give Parallels en chance - måske
> det virker som det skal og jeg kan leve med det.

Du kan jo downloade det, og prøve det i en måned, før de vil have penge
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-09-07 17:14

>Du kan jo downloade det, og prøve det i en måned, før de vil have penge

Næmli :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 15:46

> Ud fra hvad der er sket på det sidste med parallels og vmware

Sket - det lyder så ildevarslende ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-07 16:59

> Sket - det lyder så ildevarslende ?

Ingen grund til bekymring.

Jeg tænker på Parallels SmartSelect og Coherence, som fjerner sømmene
mellem OS X og XP set fra brugeren.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 17:46

> Ingen grund til bekymring.
>
> Jeg tænker på Parallels SmartSelect og Coherence, som fjerner sømmene
> mellem OS X og XP set fra brugeren.

Jep. Jeg har lige slået coherence til ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 19:02

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jep. Jeg har lige slået coherence til ...

Og konstaterer at det er /meget/ forbedret i forhold til den gamle
version. Ja,faktisk fuldt ud integreret i MacOS X ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 12:16

> Det jeg mente var i et og samme styresystem. Altså at man havde det
> perfekte styresystem.

Parallels integrerer nu de to ganske godt.

<http://www.parallels.com/en/products/desktop/>

Fusion skulle til gengæld køre programmerne hurtigt - ikke noget med
hele 10% hastighedsforringelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kasper Østerbye

Dato : 17-09-07 06:13

On 2007-09-15 20:06:28 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:

> Må jeg spørge dumt .. hvorfor købe en macbook hvis du kun skal køre XP ?

Mac med Parallels er en utrolig fed XP maskine, efter min mening bedre
end nogen native windows. Faktisk har jeg 6 XP'er på min Mac. En hjemme
PC, som er sat op til at kunne de ting jeg ikke kan på min Mac. Så har
jeg en der er sat op med de software versioner jeg bruger i forbindelse
med undervisning, en der er sat op med de beta udgaver jeg selv
arbejder med, en der er sat op til at køre på en af mine
samarbejdspartneres intranet (man kan jo sætte MAC addressen manuelt
, og en som er en ren XP som jeg kloner når jeg skal lave en ny -
f.eks. når der kommer nye beta-udgaver - så smider jeg bare den gamle
installation ud.

Så, Mac er en fed maskine at køre windows på

-- Kasper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-07 06:58

Kasper Østerbye <kasper@itu.dk> writes:

> , og en som er en ren XP som jeg kloner når jeg skal lave en ny -
> f.eks. når der kommer nye beta-udgaver - så smider jeg bare den gamle
> installation ud.

Må man spørge om Parallels har samme problem som vmware, nemlig at
kloning af en virtuel maskine gør Windows muggen og vil genaktiveres?

Det er et helt konkret problem jeg sidder med nu - min systemdims er
ikke glad for at give mig en ny XP licens hver anden dag.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 07:42

> [...]
>
> Det er et helt konkret problem jeg sidder med nu - min systemdims er
> ikke glad for at give mig en ny XP licens hver anden dag.

Jeg har en XP med skolelicens - så det er et problem jeg ikke kender
.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-07 07:52

> [...]

> installation ud.
>
> Så, Mac er en fed maskine at køre windows på

Ja, med VM maskiner, ikke som bootcamp .. hvilket var det indtryk jeg
fik at Martin ville køre ..

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-09-07 13:34

>Ja, med VM maskiner, ikke som bootcamp .. hvilket var det indtryk jeg
>fik at Martin ville køre ..

Det var også meningen. Som "ægte" XP maskine kan den vel svært blive
federe?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 17-09-07 18:31

> [...]

> installation ud.
>
> Så, Mac er en fed maskine at køre windows på

Hæ, hæ..... Hvilken kreativitet, hvilken indsigt, hvor fandenivoldsk,
jeg er imponeret

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 12:28

> A hva?? Den var ny.. er du sikker?

Det er velkendt at den nuværende Bootcamp er en tidsbegrænset
beta-udgave. Bootcamp bliver en integreret del af MacOS X 10.5, når den
kommer i oktober /kvartaæ/ .

Tidsbegrænset - det betyder at Bootcamp ikke kan køre efter en
bestemtdato. Men man kan dog stadig starte op i Windows, da det eneste
Bootcamp bruges til er at regulere på størrelsen af Windows-partitionen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 15:36

>Det er velkendt at den nuværende Bootcamp er en tidsbegrænset
>beta-udgave.

Ja. Men det er ikke velkendt, at den stopper med, at virker og/eller
kommer til, at koste penge.. det er kun spekulationer. Eller rettere..
jeg har ikke kunne finde noget på nettet, hverken officielt eller
uofficielt.

> Bootcamp bliver en integreret del af MacOS X 10.5, når den
>kommer i oktober /kvartaæ/ .

Ja :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 16:28

> [...]
> kommer til, at koste penge.. det er kun spekulationer. Eller rettere..
> jeg har ikke kunne finde noget på nettet, hverken officielt eller

Det har jeg så, og det var officielt. Og med angivelse af datoen - som
de så har måttet rykke. De kan jo altid rette på det under
systemopdateringerne, som man downloader fra nettet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 16:57

>Det har jeg så, og det var officielt. Og med angivelse af datoen - som
>de så har måttet rykke. De kan jo altid rette på det under
>systemopdateringerne, som man downloader fra nettet.

Kan du linke til det?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 17:58

> Kan du linke til det?

Det tog min 10 sekunder at finde følgende link:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303572>

hvor jeg læser:

Warning: Boot Camp Beta is preview software licensed for use on a trial
basis for a limited time.
=

Jeg kan ikke længere finde angivelse af udløbsdatoen, der da også er
blevet udskudt op til flere gange.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-07 18:59

> [...]
>
>hvor jeg læser:
>
>Warning: Boot Camp Beta is preview software licensed for use on a trial

Det var det første jeg fandt.. synes dog det står meget svævende...
limited time...?? Og hvad med bagefter... ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 14-09-07 10:15

Takker til jer begge, jeg giver det videre.

Hygge

Bo

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-09-07 10:27

Bo Hellum wrote:

> Kan I sige hvad der skal til
> kan man køre begge systemer på en gang
> og hvad prisen vil være, og hvor besværligt det vil være at sætte op.

Som nævnt i tråden kan man køre det som en 'erstatning' for OS X (dog
kan man skifte til OS X, men det kræver genstart) eller oven på OS X,
hvor det mere eller mindre fungerer som ethvert andet program.

Hvis din kollega har brug for at arbejde med MEGET tunge programmer
eller spil under Windows er BootCamp nok at foretrække, men er der tale
om f.eks. suft, redigering af dokumenter og brug af andre 'almindelige'
programmer, synes jeg at enten Parallels eller Fusion klart at
foretrække. Ved almindeligt brug, kan man næsten ikke mærke at Windows
kører oven på OS X. Det er desuden nemmere at installere Windows under
Parallels og Fusion end på en almindelige PC ;)

Jeg bruger selv Fusion, hvilket jeg er rigtig glad for. Om man skal
vælge det ene eller det andet er vist et lidt religiøst spørgsmål, men
min subjektive vurdering er, at udviklerne Parallels er meget fokuserede
på at tilføje mange features, mens udviklerne bag Fusion fokuserer mere
på hastighed og stabilitet.

Du kan se en sammenligning af de to programmer her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_VMware_Fusion_and_Parallels_Desktop

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 14-09-07 10:33

On Fri, 14 Sep 2007 10:20:54 +0200, Bo Hellum <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan I sige hvad der skal til
> kan man køre begge systemer på en gang
> og hvad prisen vil være, og hvor besværligt det vil være at sætte op.

+++++++
Hun kan trygt overgi' sig til iMac. Hun kan installere XP meget let ved
hjælp af deen gratis download bootcamp:
http://www.apple.com/macosx/bootcamp/publicbeta.html

Det er lettere at installere end at installere XP på en almindelig PC.
Hvordan kan det være? jo det skyldes at når man starter programmet, så har
man en blank cd parat. Derpå installerer programmet alle de Windowsdrivere
man ellers selv skal ud og finde. De bliver brændt på CD-en.

Efterfølgende følger man anvisningen på skærnmen, lægger sin XP-plade i,
genstarter og XP bliver installeret. Derpå lægger man driverpladen i og
den installerer det hele på perfekt vis.

Nu kan man ved opstart trykke knappen "alt" og vælge hvilket styresystem
man vil starte op i. Mit gæt bliver at hun vil starte Windows op 1 gang ud
af 100.)) MÃ¥ske aldrig.

Folk som er forlovet med "Officepakken" kan købe den til Mac. men det er
bedre at sige farvel til den og downloade den tilsvarende gratis
Officepakke-Neo-Office til mac. Den kan gæmme i .doc som folk er vandt til
fra "Officepakken"(Der er flere gratis "Officepakker" til Mac.

Man kan naturligvis som beskrevet køre Windows på skrivebordet af iMac'en
ved hjælp af "Parallels" eller "VMWARE" som er virtuelle maskiner. Men de
er ikke særlig gennemtænkte, for så skal maskinens ressourcer fordeles på
to styresystemer på én gang.
Bedre at spare pengene og starte op i reel Windows når der er brug for
det. Til Windowsspil er det en god idé. Så får maskinen alle sine
ressourcer til rådighed under spillene.
3D spil er alligevel håbløse i et delt miljø på en virtuel maskine. Open
Gl og de nyeste DirectX kan slet ikke køre der.

Hilsen
jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-09-07 11:12

Lyrik wrote:

> [...]
> 3D spil er alligevel håbløse i et delt miljø på en virtuel maskine. Open
> Gl og de nyeste DirectX kan slet ikke køre der.

Har du overhovedet prøvet Parallels eller Fusion? De er netop
gennemtænkte, da der er tale om virtualisering og ikke emulering.

Sandt nok; de er ikke egnede som spillemaskiner. Til det formål er det
vist kun BootCamp, der giver mening.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 14-09-07 12:30

On Fri, 14 Sep 2007 12:11:33 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>
wrote:

> [...]
> gennemtænkte, da der er tale om virtualisering og ikke emulering.
>
> Sandt nok; de er ikke egnede som spillemaskiner. Til det formål er det
+++++++++++
jeg har dem begge to på maskinen lige nu. men jeg har slettet Parallels
fra min anden maskine. Den kører kun med dualBoot. Det er en MacBook som
jeg bruger som Multimediemaskine på mit TV.
Det jeg bruger Windows til er afspilning af wmv HD film, Min kones
køreprøve CD-er, Spille nogle af mine gamle Windowsspil så jeg slipper for
at købe nye Macspil.
Til HD-film skal maskinen bruge alle sine ressourcer, ligeledes til 3D
spil. KøreprøveCDen kunne måske nok køre i virtult miljø, men da Parallels
bruger Bootcamp partitionen til at generere virtuel maskine, ligesom
VMWARE gør, så kan der optræde fejl hvis den virtuelle maskine går ned.

Det har jeg faktisk lige været ude for. jeg tilskriver dt i hvert fald at
jeg pludselig havde besvær med at boote.

KISS=Keep It Safe and Simple. En luk og genstart er meget meget let. Og
fildeling er lettere. Det er bare at gå ned i FAT32 partitionen og hente
genererede filmfiler for eksempel.
Det ser smart ud med begge to eller flere på en gang, men det andet er
bedre.

Det er i hvert fald min konklusion efter at have prøvet samtlige virtuelle
maskiner på markedet. Har du prøvet "Q" for eksempel? Den er gratis.))
Eller skal jeg skrive som du:"Har du OVERHOVEDET prøvet Q?" ))

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-07 12:49

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> [...]
> genererede filmfiler for eksempel.
> Det ser smart ud med begge to eller flere på en gang, men det andet er

Nej, det kan være det er bedre for _dig_. Men jeg har brug for f.eks. at
have en lang rendering kørende på mac'en og så hurtigt starte windows
op, chekker noget i netbank, og så slukke den igen.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-07 20:11

> [...]

> have en lang rendering kørende på mac'en og så hurtigt starte windows
> op, chekker noget i netbank, og så slukke den igen.

Har din bank virkelig ikke en Mac-løsning? Det har min da, Den Danske
Bank.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-07 21:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Har din bank virkelig ikke en Mac-løsning? Det har min da, Den Danske
> Bank.

Den har ... og det er også danske bank, men jeg har ikke min
"lommeregner" med mig når jeg er ude af huset og så er det nemmere at
logge ind via deres alm. netbank

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 03:28

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Den har ... og det er også danske bank, men jeg har ikke min
> "lommeregner" med mig når jeg er ude af huset og så er det nemmere at
> logge ind via deres alm. netbank

Ja - også for eventuelle tyveknægte. Det er velkendt at
AcceptCard-løsningen giver langt bedre sikkerhed end den løsning, som
kun kan anvendes på Windows.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-09-07 12:58

Lyrik wrote:

> [...]
> Det jeg bruger Windows til er afspilning af wmv HD film, Min kones
> køreprøve CD-er, Spille nogle af mine gamle Windowsspil så jeg slipper for

Mht. til spil, så har vi vist slået fast, at der ikke er meget andet end
BootCamp, der dutter.

> [...]
> bruger Bootcamp partitionen til at generere virtuel maskine, ligesom
> VMWARE gør, så kan der optræde fejl hvis den virtuelle maskine går ned.

Mht. HD film - er det RAM eller CPU'en der er flaskehalsen? Det er jo
ikke helt uden betydning, hvor mange RAM du tildeler din virtuelle pc og
jeg kan forestille mig at 512MB (som både Fusion og Parallels foreslår
ved oprettelse af nye maskiner - i hvert fald på min pc) ikke er nok til
hverken Vista eller XP, hvis de skal håndtere den slags opgaver. Hvis du
kun har 1GB RAM i maskinen, er det formentlig årsagen til dine dårlige
oplevelser.

Jeg har kørt Fusion siden den første offentlige beta kom ud og har endnu
ikke oplevet at programmet er gået ned. Det kører vel og mærke stort set
hele tiden.

> KISS=Keep It Safe and Simple. En luk og genstart er meget meget let. Og
> fildeling er lettere. Det er bare at gå ned i FAT32 partitionen og hente
> genererede filmfiler for eksempel.

Det betyder vist nok også "Keep It Simple Stupid". En genstart er spild
af tid, og jeg har brug for at kunne tilgå både OS X og Windows
programmel på samme tid. Desuden kan jeg ikke se, hvordan det er lettere
at finde filer på en partition, end at gemme dem direkte i den mappe,
man gerne vil ha' dem i ;)

> Det ser smart ud med begge to eller flere på en gang, men det andet er
> bedre.

Det bliver vi vist ikke enige om.

> Det er i hvert fald min konklusion efter at have prøvet samtlige virtuelle
> maskiner på markedet. Har du prøvet "Q" for eksempel? Den er gratis.))
> Eller skal jeg skrive som du:"Har du OVERHOVEDET prøvet Q?" ))

Nej - der er vist ingen grund til at blande emulering ind i
diskussionen. Det giver jo slet ingen mening af sammenligne med
virtualisering. Hvis du vil have en gratis løsning tilbyder VirtualBox
virtualisering - og det virker ganske fint, men det har du vel allerede
konstateret ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 15-09-07 08:34

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Eller skal jeg skrive som du:"Har du OVERHOVEDET prøvet Q?" ))
>
> Hilsen
> Jens

Øhh.....der var da engang, hvor din signatur indeholdt noget med ikke at
gå efter manden, men bolden. Eller husker jeg forkert?

M.