Hjælp til en syg iMac
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-09-07 14:46

Vi har en gammel iMac Blueberry, den kører MacOSX 10.2.8, vi har lagt
alle vores CD'er ind på den, og vi bruger den som jukebox på vores
stereoanlæg.

Men den laver problemer, når vi starter den op, så forløber processen
helt normalt lige ind til der hvor skrivebordet og dock'en burde komme
frem, her får vi kun en blå skærm med en curserpil som kan bevæges.

Jeg vil helst undgå at skulle geninstallere system og software, da jeg
har brugt mange timer på at overføre flere hundrede CD'er til iTunes.

Den har også det problem, at DVD-drevet har svært ved at spytte CD'erne
og DVD'erne ud, og lige nu sidder der en CD i drevet, som spærer for, at
jeg kan prøve at boote fra en System CD.

Er der nogen som har nogle gode råd og forslag.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 12-09-07 15:51

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Vi har en gammel iMac Blueberry, den kører MacOSX 10.2.8, vi har lagt
> alle vores CD'er ind på den, og vi bruger den som jukebox på vores
> stereoanlæg.
[snap]
> [...]
> jeg kan prøve at boote fra en System CD.
>
> Er der nogen som har nogle gode råd og forslag.

Prøv at holde Eject/F12 inde under opstart og se om ikke det tviner
cd'en ud...

Mvh. Jonas

Fra : Michael Holm

Dato : 12-09-07 16:25

Jonas Delfs <jonas@FJERNdelfs.dk> wrote:

> [snap]

> Prøv at holde Eject/F12 inde under opstart og se om ikke det tviner
> cd'en ud...
>
> Mvh. Jonas

eller hold museknappen nede under opstart!
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-07 16:30

Jonas Delfs wrote:
> [snap]

> Prøv at holde Eject/F12 inde under opstart og se om ikke det tviner
> cd'en ud...

Hm, den har jeg aldrig hørt før, - Normalt plejer det at være
musetasten, man holder nede, når man starter op for at smide en CD ud...

Tilføøjelse. Niels, prøv at zappe NVRAM og PRAM - COM+ALT+P+R holdt nede
og lad startlyden lyde 2 gange for at resette NVRAM og i alt 4 gange
for også at zappe PRAM.

Har du en 10.3 CD sæt, kan du også uden videre opgradere oveni en 10.2.8
uden at skulle slette / ændre på noget af dit bestående software. Du kan
opdatere til 10.3.5, og svjv. vil al 10.2.x kompatibel software også
virke, men hvis du går højere til fx. 10.3.9, er der nogle programmer,
der kræver nyere versioner.

Da du kører 10.2.8 kan du også bruge en Norton Systemworks 3.0 og rette
både directory fejl med DiskDoctor og defragmentere med SpeedDisk.

BEMÆRK! Du må _IKKE_ bruge den alm. Norton Utilities på OS X - kun
Norton Systemworks 3.0!

Eller har du en DiskWarrior 3.0 eller 3.0.3, så kør den og læg et nyt
directory på disken.

Herefter kører du så Mac OS X 10.2.8 opdateringen igen for at optimere
systemet ved at den optimerer eller udskifter systemfiler, der kan være
fejlbehæftet.

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-09-07 17:53

Erik Richard Sørensen wrote:

> Tilføøjelse. Niels, prøv at zappe NVRAM og PRAM - COM+ALT+P+R holdt nede
> og lad startlyden lyde 2 gange for at resette NVRAM og i alt 4 gange
> for også at zappe PRAM.

Jeg har meget travlt de næste par dage, men jeg skal nok vende tilbage
med en melding om resultatet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-09-07 12:25

Erik Richard Sørensen wrote:

> Tilføøjelse. Niels, prøv at zappe NVRAM og PRAM - COM+ALT+P+R holdt nede
> og lad startlyden lyde 2 gange for at resette NVRAM og i alt 4 gange
> for også at zappe PRAM.

Den virker ikke, det kan muligvis skyldes, at batteriet er fladt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-07 13:13

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Den virker ikke, det kan muligvis skyldes, at batteriet er fladt.

Det er meget muligt. De gamle CRT iMacs kan godt opføre sig på de mest
'mærksynderlige' måder, når PRAM batteriet er færdigt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-07 17:52

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Den har også det problem, at DVD-drevet har svært ved at spytte
> CD'erne og DVD'erne ud, og lige nu sidder der en CD i drevet, som
> spærer for, at jeg kan prøve at boote fra en System CD.

Det kan let være den der hyler OS X ud af det. Hvis problemet er at
drevet ikke kan få den proppet ud gennem slidsen (ellers var problemet
vel ikke så stort) selv efter diverse bønner, så skal du nok have
underdelen af, strøm på og så lade maskinen skubbe disken ud.

Hvis den stadig ikke vil, så hold "v" (eller er det Æble-V) nede under
opstart så viser den opstartsbeskeder, og så kan man se hvor langt du
kommer førend den hænger.

Lad høre hvad du når frem til.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-09-07 18:18

> [...]

> Hvis den stadig ikke vil, så hold "v" (eller er det Æble-V) nede under
> opstart så viser den opstartsbeskeder, og så kan man se hvor langt du

Det lyder som om niles's problem ligger i userspace. så verbose output
vil givetvis ikke føre til noget.

Niles, prov at logge ind som en anden bruger. HVis du holder shift
nede under start bør den ikke logge din bruger automatsik ind.

Keg vil tro det monteringen af den optisk disk der får hans user login
til at gå agurk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-07 19:36

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Det lyder som om niles's problem ligger i userspace. så verbose output
> vil givetvis ikke føre til noget.

Tanken var at man kunne se sårn cirka hvor den opgav ævred. Lidt
nemmere end rent gætværk.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-09-07 06:35

> Tanken var at man kunne se sårn cirka hvor den opgav ævred. Lidt
> nemmere end rent gætværk.

Jeg tror trost den opgiver efter login.app startes - på det tidspunkt
vil verbose output ikke længere være synligt i consollen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-09-07 12:29

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Niles, prov at logge ind som en anden bruger. HVis du holder shift
> nede under start bør den ikke logge din bruger automatsik ind.

Er forsøgt, det løste ikke problemet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-09-07 11:39

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Er forsøgt, det løste ikke problemet.

beskriv hvad der sker når du holde skifte tasten nede.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-09-07 11:48

> beskriv hvad der sker når du holde skifte tasten nede.

prøv at starte den i single user mode, montere disken i r/w og nuke
/Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist.

dvs start ved at holde æble+S nede.

/sbin/fsck -yf
/sbin/mount -uw /
rm /Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist
reboot

Det skulle gerne deaktiver automatisk login.

Disclaimer: Jeg kan ikke på stående fod hukse om preference filen
hedder dette på 10.2, da jeg ikke har beskæftiget mig med dette OS i
snart mange år.

NB har du prøvet at pille netværkskablet ud når den booter - det er
muligt du har fået slået en uhensigtsmessig Diorectoryservice til der
kigger efter noget på netværket.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-09-07 12:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Lad høre hvad du når frem til.

Når jeg holder æble+v nede under opstart, så kører der en sort skærm med
hvide tekster, der oplyser hvad der starte, jeg kan slet ikke nå at læse
det hele, men det hele ender med samme blå skærm.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-07 13:21

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Når jeg holder æble+v nede under opstart, så kører der en sort skærm med
> hvide tekster, der oplyser hvad der starte, jeg kan slet ikke nå at læse
> det hele, men det hele ender med samme blå skærm.

OK, det er en kernel panic, som den alligevel prøver at bypasse...

Du kan muligvis redde den ved at køre seneste opd. til 10.2.8 igen. -
Ellers vil jeg stærkt tilråde, at du får fat i en OS X 10.3.x og
installerer den istedet for 10.2.x. Udover at 10.3.x er mere stabil, er
den også væsentlig hurtigere end 10.2.x.

- Jeg har lidt samme problem lige nu på min lille QuickSilver. Den
kommer også med en kernel panic, hver gang jeg koldstarter den. Så på et
tidspunkt vil jeg reinstallere hele molevitten igen, - men jeg har jo
heller ikke som dig en masse musikfiler på den.... Mit problem opstod
efter en processoropgradering fra en 733mhz til en Dual 1ghz (original
QS CPU), hvor jeg i første omgang glemte at køre den seneste comboupdate
til 10.4....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-09-07 13:54

> OK, det er en kernel panic, som den alligevel prøver at bypasse...

Nej, æble+v er "verbose" startup ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-07 16:07

Thomas von Hassel wrote:

> Nej, æble+v er "verbose" startup ...

Det véd jeg godt, men dialogfeltet, der så kommer, plejer nu at være med
hvid baggrund...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-09-07 17:39

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det véd jeg godt, men dialogfeltet, der så kommer, plejer nu at være
> med hvid baggrund...

Havde der været kernel panic, var den stoppet der. Det er nok
almindelige opstartsbeskeder i sårn noget programmørelingo.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-09-07 11:39

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det véd jeg godt, men dialogfeltet, der så kommer, plejer nu at være med
> hvid baggrund...

Nej, du tænker på OpenFirmware prompten. det er noget helt andet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-09-07 11:38

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> OK, det er en kernel panic, som den alligevel prøver at bypasse...

Nej. Niels starter den i verbose mode dvs han får lov til at se
console meddelserne ind til Loginwindow.app starter.

Fra : Christian Lynbech

Dato : 13-09-07 19:45

Niels> Jeg vil helst undgå at skulle geninstallere system og software, da jeg
Niels> har brugt mange timer på at overføre flere hundrede CD'er til iTunes.

Nu kender jeg ikke 10.2.8 men ihvertfald med den 10.4.2 der fulgte med
min mac mini, så har man som option under (re)installation at man
istedet for at slette disken blot får omdøbt system folderen og
installeret en ny frisk og så siden får importeret bruger katalogerne
inklusive data.

Har din 10.2.8 ikke den facilitet, og er du parat til at kaste penge
efter at undgå at genindspille dine CD'ere, kan du jo enten investere
i en Tiger eller en USB harddisk.

Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)