Nyt fra DR....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-07 12:41

Til orientering

I forbindelse med problemer med at kunne hente/bruge forskellige
udsendelser fra DRs arkiver gennem podcastsystemet og brugen af DRUpdate
og direkte TV på nettet - har jeg lige haft en snak med en af folkene på
DR (Jakob Mollerup). Han oplyste mig i løbet af samtalen, at DR er ved
at afprøve et helt nyt system, der skulle gøre det muligt for alle Mac
brugere at kunne bruge samtlige DRs tjenester uden problemer. Han
oplyste også, at der var kommet adskillige klager fra Mac brugere over
manglende tilgang til div. tjenester, og at han også var klar over, at
'problemet er stigende med den øgede tilgang af Mac brugere...' (frit
citeret).

Han kunne ikke give en eksakt dato for, hvornår det vil blive sat i
drift, men han forventer, det vil ske i løbet af en måneds tid.

Håbet er lysegrønt....

mvh. Erik Richard

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-09-07 15:17

http://epn.dk/teknologi/internet/article1054059.ece

Fra : Per Rønne

Dato : 10-09-07 16:03

> 'problemet er stigende med den øgede tilgang af Mac brugere...'

Åh, Apple vinder frem på bekostning af Windows - Vista?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-07 16:24

Per Rønne wrote:

> Åh, Apple vinder frem på bekostning af Windows - Vista?

Jeg véd ikke, om det kun er på bekostning af Vista, men han kunne
ihvertfald ikke selv lide Vista...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-07 16:42

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> [...]

> Han kunne ikke give en eksakt dato for, hvornår det vil blive sat i
> drift, men han forventer, det vil ske i løbet af en måneds tid.

Hvilke DR tjenester er det som mac brugere ikke kan bruge?

såvel direkte tv og radio samt arkiver og podcast fungere da glimrende.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-07 20:11

> Hvilke DR tjenester er det som mac brugere ikke kan bruge?
>
> såvel direkte tv og radio samt arkiver og podcast fungere da glimrende.

Jep ... det kræver i visse tilfælde de rigtige "stumper" .. som f.eks.
Flip4mac .. men hvis det er på plads så virker det glimragende ... Det
er da kun hvis DR droppe windows media og går mpeg4 / .h264 hele vejen
at det bliver _lidt_ nemmere ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-07 20:34

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> [...]
> Flip4mac .. men hvis det er på plads så virker det glimragende ... Det
> er da kun hvis DR droppe windows media og går mpeg4 / .h264 hele vejen

ikke for windowsbrugerne - så skal de til at installere tredieparts
software i form af et H.264 codec (splitteren for MP4 i windows XP er
iøvrigt ej heller noget at råbe hurra for)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-07 20:53

> ikke for windowsbrugerne - så skal de til at installere tredieparts
> software i form af et H.264 codec (splitteren for MP4 i windows XP er
> iøvrigt ej heller noget at råbe hurra for)

nej, men så må de jo encode deres video 2 gange ;)

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-09-07 10:39

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> nej, men så må de jo encode deres video 2 gange ;)

Nemlig. Og lur mig om ikke det er det der sker. Systemet bliver opbygget
med en stak sourcefiler som så bliver encoded til forskellige
slutformater. (originalbåndene vil stadig blive gemt, da det er for
bekosteligt at gemme alle i lige så høj kvalitet som båndene)... Er mit
gæt.

Har været med til at levere et par af den slags systemer i mit gamle job
og det er ganske almindeligt at gøre det på den måde. Hvis man vil spare
penge ender man som regel med at skære i systemet hvorved det ender med
at man finder ud af at Windows Media er det nemmeste/billigste. (hvilket
jo er det DR har været ude i indtil nu).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-07 10:48

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> at man finder ud af at Windows Media er det nemmeste/billigste. (hvilket
> jo er det DR har været ude i indtil nu).

Billigere ? ... jeg ved ikke hvad en windows media streaming server
koster i licenser, men det kan da ikke være småpenge ...

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-09-07 13:55

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Billigere ? ... jeg ved ikke hvad en windows media streaming server
> koster i licenser, men det kan da ikke være småpenge ...

Det er ikke mit argument - det er kundernes. Set fra deres synspunkt er
det nok også billigere. For dem er det jo ikke kun noget med licens til
serveren, men også om driftfolkene vil tage ansvar for fx en Darwin
streaming server, om man skal til at lære frontend folkene at embedde
tingene på nogle andre måder end de er vant til osv. osv.

Når det er sagt er licens til windows serverne ikke så dyre igen. Modsat
fx real ( i gamle dage) og Flash streaming serveren stiger licensen ikke
med antallet af brugere. Det er primært hardwaren der sætter
begrænsningerne.

Personligt synes jeg det er ekstremt behageligt at der anes lys forude.
Adobes træk med at implementere H.264 og AAC understøttelse i næste
version af deres Flash plug'in gør det til den første ægte konkurrent
til Windows Media i mange år (hvis man ser isoleret på video i
browsere).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-07 14:08

> [...]

> version af deres Flash plug'in gør det til den første ægte konkurrent
> til Windows Media i mange år (hvis man ser isoleret på video i

Enig. Flash Video kan godt ende med at blive defacto standard .. og det
er vel ikke det værste der kan ske ?

/thomas