nyt om virus?
Fra : Erling Hansen

Dato : 06-09-07 05:45

Hvordan ligger det egentlig med virus og Mac i dag. Er det stadig let
overflødigt at købe antivirusprogrammer?
Mvh
Erling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-09-07 06:20

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:
> Hvordan ligger det egentlig med virus og Mac i dag. Er det stadig let
> overflødigt at købe antivirusprogrammer?

Som privat person: ja

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-09-07 10:47

> Som privat person: ja

Går ikke ud fra du mener virus kun rammer virksomheder, så hvad går din
skelnen på? Hvad nu hvis man er en bette enmandsvirksomhed med en enkelt
eller to Mac'er?

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-09-07 17:17

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Går ikke ud fra du mener virus kun rammer virksomheder, så hvad går din
> skelnen på? Hvad nu hvis man er en bette enmandsvirksomhed med en enkelt
> eller to Mac'er?

og hvad med en bette pensionist med to Mac'er? Jeg er godt nok
forsigtig, og åbner aldrig en fil, hvor jeg ikke kender afsenderen. Men
jeg har da et par gange fået et lille chock, når jeg er kommet ind på en
side, der slet ikke vil lade sig lukke - og kun de 5 sekunder på on/off
knappen kan gøre noget ved det.
Mvh
erling

Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-07 03:15

Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> og hvad med en bette pensionist med to Mac'er? Jeg er godt nok
> forsigtig, og åbner aldrig en fil, hvor jeg ikke kender afsenderen.

Mac'en kan slet ikke afvikle vira sendt med e-mail, da disse forventer
Windows ...

> Men
> jeg har da et par gange fået et lille chock, når jeg er kommet ind på en
> side, der slet ikke vil lade sig lukke - og kun de 5 sekunder på on/off
> knappen kan gøre noget ved det.

Dermed ødelægger du systemet. Brug i stedet »Force Quit« som ligger
under æblemenuen, eller kan fremprovokeres med cmd-alt-esc.

Ja, med FruitMenu er der pludselig nogle af kommandoerne, der står på
engelsk ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-07 09:21

On 2007-09-07 04:14:30 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> under æblemenuen, eller kan fremprovokeres med cmd-alt-esc.
>
> Ja, med FruitMenu er der pludselig nogle af kommandoerne, der står på

Er det æble-menuen, du kalder FruitMenu? Hos mig er menuerne da stadig
danske. Der står da "Afbryd" og ikke "Force Quit" i æble-menuen, hvor
man skal afbryde programmer. Jeg kan i øvrigt slet ikke forestille mig,
at der er en side, man ikke kan lukke. Måske er der bare en lille
pause, fordi siden er tung at hente, så computeren er optaget af det.
   Jeg har også prøvet at komme ind på alle de der sider, man lokkes ind
på med spam. Det kan ske, at man åbner en ny side, når man lukker en
side. Nogle gange åbner man nye sider, ligegyldigt, hvad man trykker
på, og pludselig har man 20 åbne sider. Jeg synes dog altid, man kan
lukke dem, hvis man er lidt hurtig. Om ikke andet kan man bare lukke
browseren. Kan det virkelig lade sig gøre, at lave en side, der ikke
kan lukkes, eller som forhindrer, at man lukke browseren? Det har jeg
lidt svært ved at forestille mig.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-07 12:44

> Er det æble-menuen, du kalder FruitMenu?

Nej.

<http://unsanity.com/haxies/fruitmenu>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 11:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Dermed ødelægger du systemet. Brug i stedet »Force Quit« som ligger
> under æblemenuen, eller kan fremprovokeres med cmd-alt-esc.

På min PowerMac G4 virker den kombination ikke altid. F.eks. hvis det
hele er frosset eller em webside hænger eller låser eller hvad man skal
kalde det. Har prøvet at vente og vente, der sker bare intet.
I begge tilfælde må jeg trykke på den ene lille knap under den med lys
i. Altså genstarte. Skulle det ødelægge systemet??

Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-07 13:23

> [...]

> hele er frosset eller em webside hænger eller låser eller hvad man skal
> kalde det. Har prøvet at vente og vente, der sker bare intet.

Har du installeret et ekstra PCI-kort, eksempelvis med usb 2.0? Der kan
være problemer med dem.

> I begge tilfælde må jeg trykke på den ene lille knap under den med lys
> i. Altså genstarte. Skulle det ødelægge systemet??

Ja, og det samme gælder i øvrigt med Windows. Man skal lukke systemet
ned 'nicely'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-09-07 14:25

In dk.edb.mac Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> [...]

Det kan potentielt ødelægge systemet, men OS X kører mange checks på
disk og system når du har genstartet på den måde du beskriver. ned med
lukkeknappen på ovenstående måde.

> Ja, og det samme gælder i øvrigt med Windows. Man skal lukke systemet
> ned 'nicely'.

Det er jo så ikke altid det lader sig gøre, og man er nødt til at bruge
mere abrupte metoder.

--
| Jonas @ 53.20, 6.15 | <http://blog.verture.net/> |

Vescere bracis meis

Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-07 16:56

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> lukkeknappen på ovenstående måde.

> Det er jo så ikke altid det lader sig gøre, og man er nødt til at bruge

Korrekt, men man bør i hvert fald gøre det, når det er muligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 14:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Har du installeret et ekstra PCI-kort, eksempelvis med usb 2.0? Der kan
> være problemer med dem.

Ja, det har jeg

> Ja, og det samme gælder i øvrigt med Windows. Man skal lukke systemet
> ned 'nicely'.

Jamen så har jeg været heldig i alle disse år. Efter at have lukket ned
"not so nicely" hænder det, at jeg må genstarte en ekstra gang.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-09-07 20:56

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Ja, det har jeg

Jeg ved positivt at der ikke findes noget PCI-kort med usb 2.0, der er
kompatibelt med G4 - i hvert fald ikke med G4/867 Quicksilver.

I hvert fald kan maskinen så ikke længere klare 'deep sleep', og man kan
så overveje, hvordan maskinen så fejler på andre måder.

Kort sagt: en G4 kan ikke forsynes med usb 2.0.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-09-07 20:23

Per Rønne wrote:

> Ja, og det samme gælder i øvrigt med Windows. Man skal lukke systemet
> ned 'nicely'.

Jeg oplever fra tid til anden af min Mac fryser, når jeg ævle+tabber
gennem åbne programmer. Der sker KUN når ved den tastekombination og
meget sjældent, men i det tilfælde er det altså kun power knappen der
virker. (hvis nogen kender en løsning så fyr endelig løs!)

Men det er altså sket en 20-30 gange, at jeg har lukket min Mac ned på
den måde, og jeg har aldrig lidt af datatab eller underlige følgeproblemer.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 21:26

> [...]
> meget sjældent, men i det tilfælde er det altså kun power knappen der
> virker. (hvis nogen kender en løsning så fyr endelig løs!)

mere ram eller tjek kvaliteten af dine usb dimser og ledninger.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-09-07 23:06

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> mere ram eller tjek kvaliteten af dine usb dimser og ledninger.

Har 3GB RAM i en C2D MBP (uden LED skærm), så der mere RAM gør vist bare
sandsynligheden for problemer endnu større ;) Problemet kan desuden
opstå både med og uden 'usb dimser og ledninger' tilsluttet, så eksternt
udstyr har næppe skyld i det.

Det er underligt, for der står ikke noget som helst om det i nogen logs
- heller ikke i perioden op til at problemet opstår.

Andre bud?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-07 00:33

> [...]

> Det er underligt, for der står ikke noget som helst om det i nogen logs
> - heller ikke i perioden op til at problemet opstår.

kør færre eller andre applikationer - det lyder som om den kløjs når
den skal swappe hurtigt mellem flere applikationer. Det er ikke
utænkeligt at du har et par løbske applikationer.

Har du prøvet at lade den stå 15-20 minutter uden du forsøger at
intevenere med klikkeri eller reset?

Alternativt kan du staret ssh serveren og og se om du kan ssh'en til
macbogen fra en anden maskine næste gang det sker.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-09-07 08:53

> kør færre eller andre applikationer - det lyder som om den kløjs når
> den skal swappe hurtigt mellem flere applikationer. Det er ikke
> utænkeligt at du har et par løbske applikationer.

Det tør jeg ikke sige. Men det er da værd at undersøge, næste gang det sker.

> Har du prøvet at lade den stå 15-20 minutter uden du forsøger at
> intevenere med klikkeri eller reset?

Nej. Kan der ikke ske noget slemt ved det?

> Alternativt kan du staret ssh serveren og og se om du kan ssh'en til
> macbogen fra en anden maskine næste gang det sker.

Det er hermed gjort. Kan du kort ridse op, hvad jeg kan gøre, hvis der
er hul igennem? Jeg går ud fra, at det er noget med at dræbe processer -
men hvordan? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-07 14:04

> Det tør jeg ikke sige. Men det er da værd at undersøge, næste gang det sker.

> Nej. Kan der ikke ske noget slemt ved det?

nej

> Det er hermed gjort. Kan du kort ridse op, hvad jeg kan gøre, hvis der
> er hul igennem? Jeg går ud fra, at det er noget med at dræbe processer -
> men hvordan? ;)

Det er ikke så meget fgor at dræbe dem, men mere for at hitte ud af
hvad der sker og for at kunne lukke computeren ned på en pÆn måde:

"sudo sync"
"sudo reboot"

burde være pænt nok.

Processovervågning kunne eks fortages med "top"

Du kunne også tjekke system.log og din egen console.log for at se hvad
der sker.

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-09-07 19:36

In dk.edb.mac Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Det er hermed gjort. Kan du kort ridse op, hvad jeg kan gøre, hvis der
> er hul igennem? Jeg går ud fra, at det er noget med at dræbe processer -
> men hvordan? ;)

Du kan køre top i terminalen for at se hvad der æder processorkraft.
Følgende kommando viser dig processor sorteret efter processorforbrug
sorteret faldende, og opdateret hver 3. sekund:

top -dus 3

Du kan evt. poste resultatet her, så kan vi se hvad der sker.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-07 03:55

> [...]
> meget sjældent, men i det tilfælde er det altså kun power knappen der
> virker. (hvis nogen kender en løsning så fyr endelig løs!)

På min nye Apple Cinema 23" skærm er der også en 'power' knap på
skærmen, som virker på samme måde som knappen på MacBook'en. Den får en
dialog frem, hvor man kan vælge at lukke maskinen ned, sætte den på
vågeblus, genstarte eller annulere. Her lukkes naturligvis også ned
'nicely'.

Det installationen kan tage skade af er hvis maskinen pludselig slukkes,
enten ved at strømmen pludselig tages fra den, eller ved at man med
lukke-knappen tvinger den til at lukke /øjeblikkelig/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-07 09:52

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> [...]
> meget sjældent, men i det tilfælde er det altså kun power knappen der
> virker. (hvis nogen kender en løsning så fyr endelig løs!)

Hvordan præcis fryser? Hvilke programmer har du åbne når det sker?

Det er meget almindeligt at store programmer skubber hinanden ud på
fjernlageret på disken for at give bedre ydelse til det der bliver
brugt. Når så et program skal tilbage igen så kan det godt tage noget
tid.

Så - vær konkret :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-09-07 10:06

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvordan præcis fryser? Hvilke programmer har du åbne når det sker?

Programlisten der vises ved Æble+Tab (har den liste et rigtigt navn?)
"fryser" på skærmen, musemarkøren "fryser" også og tastaturgenvejen til
force quit reagerer Mac'en ikke på.

Jeg kan ikke huske præcist, hvilke programmer der kørte sidst. Typisk
er flg. åbnet (og ret sjældent andre):

- Firefox
- Thunderbird
- Adium
- iTunes
- Transmit
- Zend Studio
- Terminal
- TextMate

> [...]
> fjernlageret på disken for at give bedre ydelse til det der bliver
> brugt. Når så et program skal tilbage igen så kan det godt tage noget

Jeg kører ikke rigtig nogen programmer der er tunge i den forstand. Zend
Studio kan godt nappe op til 5-600MB RAM, men det er også det eneste.
Det virker ikke rigtig som noget swap relateret, men det kan
selvfølgelig godt være, at du har ret ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-07 10:14

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> "fryser" på skærmen, musemarkøren "fryser" også og tastaturgenvejen

Musemarkøren fryser HELT på skærmen? Altså kan ikke flyttes? Den
bliver ikke bare til en badebold?

Hvis den fryser HELT er det temmeligt skidt, fordi det er en meget
basal ting der ikke er koblet specielt til et program, og som i min
erfaring kun sker hvis operativsystemet selv er gået i gulvet.

Rygmarvsreaktionen er fejlbehæftet hardware. Jeg vil foreslå dig at
køre en ramtester på dyret.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-09-07 21:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Musemarkøren fryser HELT på skærmen? Altså kan ikke flyttes? Den
> bliver ikke bare til en badebold?

Den fryser fuldstændig og kan ikke flyttes. Badebolden vises ikke.

> Hvis den fryser HELT er det temmeligt skidt, fordi det er en meget
> basal ting der ikke er koblet specielt til et program, og som i min
> erfaring kun sker hvis operativsystemet selv er gået i gulvet.

Jeg har nemlig også på fornemmelsen, at det er noget rigtig skidt. Jeg
har aldrig oplevet hverken en pc eller en Mac dø på den måde :(

> Rygmarvsreaktionen er fejlbehæftet hardware. Jeg vil foreslå dig at
> køre en ramtester på dyret.

Det var også min første indskydelse, men tre fulde teste med MemTest
viste ikke nogen fejl.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-09-07 21:42

Peter Farsinsen skrev:

> Den fryser fuldstændig og kan ikke flyttes. Badebolden vises ikke.

Nu er spørgsmålet muligvis tåbeligt, men bare for at være sikker spørger
jeg alligevel: Kan tastaturet benyttes?

> Jeg har nemlig også på fornemmelsen, at det er noget rigtig skidt. Jeg
> har aldrig oplevet hverken en pc eller en Mac dø på den måde :(

Jeg har nu oplevet begge dele. Fejlen kan opstå fra både hardware og
software. Klassikerne er dårlige drivere eller fejl på harddisken.

Hvad siger SMART om din HD?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-09-07 09:46

Frank E. N. Stein wrote:

> Nu er spørgsmålet muligvis tåbeligt, men bare for at være sikker spørger
> jeg alligevel: Kan tastaturet benyttes?

Nej. Tastaturet kan ikke benyttes.

> Jeg har nu oplevet begge dele. Fejlen kan opstå fra både hardware og
> software. Klassikerne er dårlige drivere eller fejl på harddisken.

Ok. Jeg kan ikke lige mindes at have installeret 'dårlige drivere'. Det
har jeg ikke haft behov for endnu.

> Hvad siger SMART om din HD?

I Disk Utility er 'S.M.A.R.T Status' 'Verified' - skal jeg gøre mere end
det?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-07 19:38

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Nu er spørgsmålet muligvis tåbeligt, men bare for at være sikker spørger
> jeg alligevel: Kan tastaturet benyttes?

På 10.3 og tidligere har jeg ofte set en fukd fungerende maskine hvor
HID driveren ikke længere tog imod input. Man kunne fint ssh'e til
boxen starte programmer eller lukke boxen ned på en pÆn måde.

> Jeg har nu oplevet begge dele. Fejlen kan opstå fra både hardware og
> software. Klassikerne er dårlige drivere eller fejl på harddisken.

Defekte USB dismer er også fæle.

> Hvad siger SMART om din HD?

Sikkert ikke noget, Diskutility's snabel til smart er ikke særlig
kritisk, den skal være gruelig gal før den bliver rød.

Kig istedet efter i/o error's i /var/log/system.log.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-09-07 21:27

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> På 10.3 og tidligere har jeg ofte set en fukd fungerende maskine hvor
> HID driveren ikke længere tog imod input. Man kunne fint ssh'e til
> boxen starte programmer eller lukke boxen ned på en pÆn måde.

Man støder på mange "sjove" ting. Jeg har oplevet trådløse mus der holdt
op med at fungere i perioder. Deraf spørgsmålet.

> Defekte USB dismer er også fæle.

Jeg har en USB-HD som gør at jeg ikke kan boote hvis den er tilsluttet.
Når først skidtet er i gang, er der ingen problemer.

> Sikkert ikke noget, Diskutility's snabel til smart er ikke særlig
> kritisk, den skal være gruelig gal før den bliver rød.

Kedeligt.

> Kig istedet efter i/o error's i /var/log/system.log.

Det var selvfølgelig en mulighed.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-09-07 22:06

Frank E. N. Stein wrote:

> Man støder på mange "sjove" ting. Jeg har oplevet trådløse mus der holdt
> op med at fungere i perioder. Deraf spørgsmålet.

Løste du det? Min Microsoft Wireless Laser 8000 (som er rigtig fed!)
fryser i 1-2 sekunder et par gange om dage. Det er rigtig træls, men jeg
har ikke kunnet finde en løsning på det. Og da det er en BlueTooth
dimmer med egen dongle, har jeg en ide om, at det bare ikke vil virke på
OS X.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-09-07 22:31

Peter Farsinsen skrev:

> Løste du det?

Ja, ved udskiftning af enheden.

> [...]
> har ikke kunnet finde en løsning på det. Og da det er en BlueTooth
> dimmer med egen dongle, har jeg en ide om, at det bare ikke vil virke på

Min erfaring med BT er at det ikke er noget jeg vil benytte til
mus/tastatur.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-09-07 08:30

Frank E. N. Stein wrote:

> Ja, ved udskiftning af enheden.

Selvfølgelig ;)

> Min erfaring med BT er at det ikke er noget jeg vil benytte til
> mus/tastatur.

Mit "gamle" Apple Wireless BlueTooth keyboard virkede nu ellers
upåklageligt - det bliver spændende om det samme gælder for den nye
model ;) Anyway, jeg må nok prøve ad med en anden mus. Mit indtryk er at
folk generelt har gode oplevelser med BT udstyr fra Kensington - har du
nogen erfaring på den konto?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-09-07 05:23

Peter Farsinsen skrev:

> Selvfølgelig ;)

Det var den billigste og hurtigste løsning.

> Mit "gamle" Apple Wireless BlueTooth keyboard virkede nu ellers
> upåklageligt

Der var ikke en pause før det vågnede op?

> [...]
> model ;) Anyway, jeg må nok prøve ad med en anden mus. Mit indtryk er at
> folk generelt har gode oplevelser med BT udstyr fra Kensington - har du

Nix. Gider ikke at blande mærker mere end højst nødvendigt og Kensington
har ikke tastaturer længere så vidt jeg ved.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-09-07 18:20

Frank E. N. Stein wrote:

> Der var ikke en pause før det vågnede op?

Næh, det virkede fuldstændig som et trådet tastatur. Jeg har netop - i
dag - fået nys fra Apple om, at de har shippet det "nye" trådløse
keyboard afsted til mig. Det bliver spændende at se, hvordan det virker ;)

> Nix. Gider ikke at blande mærker mere end højst nødvendigt og Kensington
> har ikke tastaturer længere så vidt jeg ved.

Nu var det så også en mus, jeg var på kig efter ;) Mht. til at "blande
mærker", så vil jeg da også helst købe en mus fra Apple, men så længe de
insisterer på at den skal være grim, dårlig og latterlig (i.e. Mighty
Mouse) sker det ikke.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-09-07 22:04

> Defekte USB dismer er også fæle.

Hmm, jeg har et HAV at USB dimser, men jeg mener at have oplevet det
uden at de var tilsluttet. Jeg har en mus fra MS, som fryser i få
sekunder periodisk - den ku' ellers godt være skyld i det ;)

> Sikkert ikke noget, Diskutility's snabel til smart er ikke særlig
> kritisk, den skal være gruelig gal før den bliver rød.
>
> Kig istedet efter i/o error's i /var/log/system.log.

Kan jeg søge efter "i/o" i syslog? Jeg har ikke fundet noget konkret i
den, selvom den bliver tjekket flittigt - men det er jo altså også noget
af en høstak at lede i, når man ik' ved, hvordan en nål ser ud og ikke
er helt sikker på, at det er sådan en man leder efter :D

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-07 21:57

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Jeg har nemlig også på fornemmelsen, at det er noget rigtig skidt. Jeg
> har aldrig oplevet hverken en pc eller en Mac dø på den måde :(

Det har jeg - kræver bare en syg driver. Det er jo så fordelen ved
Mac at det er Apple der står for tingene, så det plejer at være i
orden.

Du mindes ikke du ved et tilfælde har installeret en
trediepartsdriver, vel? Eller noget hardware?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-09-07 09:48

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det har jeg - kræver bare en syg driver. Det er jo så fordelen ved
> Mac at det er Apple der står for tingene, så det plejer at være i
> orden.

Det eneste jeg har installeret en driver til er min Canon scanner, men
problemet var der allerede inden da, så jeg tror ikke fejlen skal findes
der.

> Du mindes ikke du ved et tilfælde har installeret en
> trediepartsdriver, vel? Eller noget hardware?

Der er ikke plads til megen hardware i en MBP ;) Det enester jeg har
installeret er 2GB RAM - de er som allerede nævnt testet grundigt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-09-07 23:39

In dk.edb.mac Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Går ikke ud fra du mener virus kun rammer virksomheder, så hvad går din
> skelnen på? Hvad nu hvis man er en bette enmandsvirksomhed med en enkelt
> eller to Mac'er?

Så længe man ikke er i et miljø med blandet maskinpark (hvor virus kan
bæres af en mac uden at bryde ud, men snildt kan overføres til andre
maskiner i landskabet, i f.eks. en email), så er der ikke så meget at
være bange for.

Hvis man endelig insisterer på at have noget antivirus, så findes der
gratis alternativer der vist er ligeså gode som betalingsversionerne.
Mener der er noget der hedder ClamAV, eller lignende.

--
| Jonas @ 53.20, 6.15 | <http://blog.verture.net/> |

"I went mad for a while,' said Ford, 'did me no end of good."

Fra : Johann Friedrich Str~

Dato : 06-09-07 23:40

Jonas Voss skrev:

> Hvis man endelig insisterer på at have noget antivirus, så findes der
> gratis alternativer der vist er ligeså gode som betalingsversionerne.
> Mener der er noget der hedder ClamAV, eller lignende.

ClamXav - www.clamxav.com

Johann

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-09-07 18:48

On 2007-09-07 00:38:57 +0200, voss@null.dk (Jonas Voss) said:

> [...]
> gratis alternativer der vist er ligeså gode som betalingsversionerne.
> Mener der er noget der hedder ClamAV, eller lignende.

Og det er så vidunderligt at være fri for - virusprogrammer altså! Går
det godt i Irland? :)
- David

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-09-07 01:59

In dk.edb.mac David Blangstrup <david@blangstrup.info> wrote:

> Og det er så vidunderligt at være fri for - virusprogrammer altså!

Jeps.

> Går det godt i Irland? :)

Det går helt fint, tak (:

--
| Jonas @ 53.20, 6.15 | <http://blog.verture.net/> |

   "When I eat a biscuit," said Arthur, "it stays eaten."

Fra : Morten Lind

Dato : 29-09-07 05:24

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeps.

> Det går helt fint, tak (:

Bortset fra de 12.000 arbejdsløse tobaksarbejdere
(driller bare).

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 00:37

> Går ikke ud fra du mener virus kun rammer virksomheder, så hvad går din
> skelnen på? Hvad nu hvis man er en bette enmandsvirksomhed med en enkelt
> eller to Mac'er?

Du siger det selv: privatperson:virksomhed

Fra : Jens

Dato : 07-09-07 01:51

> Du siger det selv: privatperson:virksomhed

Jeg er mulligvis en smule langsom på denne tid - men jeg fik ikke rigtig
fat i begrundelsen for at skulle købe antivirusprogram, hvis man driver
virksomhed.
--

Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 16:06

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Jeg er mulligvis en smule langsom på denne tid - men jeg fik ikke rigtig
> fat i begrundelsen for at skulle købe antivirusprogram, hvis man driver
> virksomhed.

Hvis du driver en en virksomhed er dit og andres levebrød på spil.

Fra : Jens

Dato : 07-09-07 16:17

> Jens <spam@finds.dk> wrote: > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk>

> Hvis du driver en en virksomhed er dit og andres levebrød på spil.

OK. Risiko = sandsynlighed * konsekvens

Sandsynligheden for virusangreb er ringe for private og virksomheder.
Konsekvensen af en infektion må antages at være større for virksomheder.

Derfor større risiko (Uden at den derfor behøver at være stor).

Tak for opklaringen
--

Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 21:07

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Sandsynligheden for virusangreb er ringe for private og virksomheder.
> Konsekvensen af en infektion må antages at være større for virksomheder.

lige netop.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 22:47

> lige netop.

Som jeg læser de andre indlæg, er der stadig muligheden for at sende
snavs videre til andre, private eller virksomheder. Hvis en privat
Mac-bruger lægger sin gode vens PC ned fordi Mac-brugeren ikke gad bruge
beskyttelse.... Jeg tror PC-brugeren ville blive knotten, og med nogen
ret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-07 11:05

On 2007-09-07 23:46:59 +0200, angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) said:

> [...]
> Mac-bruger lægger sin gode vens PC ned fordi Mac-brugeren ikke gad bruge
> beskyttelse.... Jeg tror PC-brugeren ville blive knotten, og med nogen

Hvis den pågældende pc bliver lagt ned så let, er der nok også en ven
med en pc, der har gjort det samme. Det bliver altid nævnt som en
risiko, at en Mac-ejer kan sende virus videre til en pc, men der er
aldrig nogen, der har konkrete eksempler på det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-07 12:24

> [...]
> risiko, at en Mac-ejer kan sende virus videre til en pc, men der er
> aldrig nogen, der har konkrete eksempler på det.

Såvidt jeg erinderer har Mitch præsteret at gøre det.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-09-07 10:03

> Såvidt jeg erinderer har Mitch præsteret at gøre det.

Hvem er Mitch ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-07 14:01

> Hvem er Mitch ?

Ham der ikke må ryge hjemme hos Dr. Monster.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-07 20:37

On 2007-09-09 15:00:50 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Ham der ikke må ryge hjemme hos Dr. Monster.

Det staves Mich. (I ved, hvordan Morten har det med at tastatur), Mich.
Ottosen. Jeg vil gætte på, at han egentlig hedder Michael, men han
skriver og kaldes altid Mich. Mine forældre kender en, der altid kaldes
Johs., men det er vel strengt taget en forkortelse for Johannes.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-07 19:40

> [...]
> skriver og kaldes altid Mich. Mine forældre kender en, der altid kaldes
> Johs., men det er vel strengt taget en forkortelse for Johannes.

Jeps, always blame the keyboard! - han præsterede at videresende en
milissa virus til sin bedre halvdel fordi den ikke selv kunne hitte ud
af det fra en mac.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-09-07 21:29

> Jeps, always blame the keyboard! - han præsterede at videresende en
> milissa virus til sin bedre halvdel fordi den ikke selv kunne hitte ud
> af det fra en mac.

Det husker jeg nu ikke noget om. Kan du ikke hitte en reference?
Hvis det var gået så galt, så ved jeg godt, hvem der skulle rede trådene
ud min bedre halvdels Mac. Mig.

--
v.h.,
Mitch.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-09-07 21:29

> Hvem er Mitch ?

Det er mig. Ham der eks-seminaristen har aldrig hørt ordentligt efter i
stavetimerne på sem.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 11:55

> Du siger det selv: privatperson:virksomhed

Må bede om det skåret ud i pap, forstår ikke hvad du mener.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-09-07 15:44

> Må bede om det skåret ud i pap, forstår ikke hvad du mener.

Der er ikke nogen forskel på om du er privat eller virksomhed. Jeg er
ikke stødt på vira til OS X endnu og jeg har set mange Mac'er.

Jeg tror, at Mortens pointe er, at hvis man sidder i en virksomhed i et
af de såkaldt blandede miljøer (Mac og PC sammen), så kunne man
argumentere udfra devicen; for at skåne PCerne, så har du virus software
på din Mac, så du ikke er med til at sprede........

Personligt kunne jeg ikke drømme om at installere Norton på min Mac.
Hverken for at skåne PCere eller for at lede efter noget som ikke er
aktuelt på min Mac.

Håber det gav klarhed ?

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 18:44

> [...]
> argumentere udfra devicen; for at skåne PCerne, så har du virus software
> på din Mac, så du ikke er med til at sprede........

Jeg skrev netop "enmandsvirksomhed med en enkelt
Mac eller to" - altså ikke noget blandet miljø med PCere...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 21:06

> let

> Jeg skrev netop "enmandsvirksomhed med en enkelt
> Mac eller to" - altså ikke noget blandet miljø med PCere...

Hvad med dine kunder? Du bliver ikke populær hvis du får distribueret
en DVD med dine foto's /og/ virus.

Sidst men ikke mindst. Jeg anser sansynligheden for at få inficeret en
mac med virus som værende endnog meget lille, men det betyder ikke at
du kan komme til at downloade en trojansk hest der wiper dine data.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 22:47

> Hvad med dine kunder? Du bliver ikke populær hvis du får distribueret
> en DVD med dine foto's /og/ virus.

En privatperson der distribuerer vira med eb DVD med billeder eller
andet til en anden privatperson, bliver næppe heller populær

> Sidst men ikke mindst. Jeg anser sansynligheden for at få inficeret en
> mac med virus som værende endnog meget lille, men det betyder ikke at
> du kan komme til at downloade en trojansk hest der wiper dine data.

Nu er jeg forvirret på et højere plan. Så sansynligheden for at få en
virus på sin Mac er meget lille, men man kan få en trojansk hest der
giver seriøse problemer.... Er det ikke underordnet om det hedder virus
eller hest hvis det giver seriøse problemer - uanset om du er
privatperson eller lille enmandsfirma? Eller er det fordi et
virusprogram ikke kan spotte hestene???

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-07 12:23

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> En privatperson der distribuerer vira med eb DVD med billeder eller
> andet til en anden privatperson, bliver næppe heller populær

Konsekvensen er mindre. Privatpersonens levebrød står ikke på spil.

> [...]
> eller hest hvis det giver seriøse problemer - uanset om du er
> privatperson eller lille enmandsfirma? Eller er det fordi et

en virus spreder og exekverer sig selv, en trojansk hest aktiveres og
dirstibueres af brugeren selv. Antivirus skrives normalt til også at
kigge efter sidstnævnte.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-07 11:07

On 2007-09-07 22:06:29 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Sidst men ikke mindst. Jeg anser sansynligheden for at få inficeret en
> mac med virus som værende endnog meget lille, men det betyder ikke at
> du kan komme til at downloade en trojansk hest der wiper dine data.

Er det noget, der er sket tit? Jeg har ikke hørt om trojanske heste i
frit omløb.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-07 12:20

> Er det noget, der er sket tit? Jeg har ikke hørt om trojanske heste i
> frit omløb.

Heller ikke jeg, men min pointe er at der er fornuft i at sikre sig
såfremt man lever at de data der findes på computeren.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 21:04

> [...]

> argumentere udfra devicen; for at skåne PCerne, så har du virus software
> på din Mac, så du ikke er med til at sprede........

Du kan også sprede inficerede data til en kunde eller
samarbejdspartners PC eller server.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 22:47

> Du kan også sprede inficerede data til en kunde eller
> samarbejdspartners PC eller server.

Igen, er det ikke mest hensynsfuldt at have beskyttelse - uanset om du
har momsnummer eller ej??

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 16:11

> Må bede om det skåret ud i pap, forstår ikke hvad du mener.

Tjener du penge i din virksomhed og bruges disse penge til at betale
din husleje og købe mad for? Såfremt du kan svare ja til disse
spørgsmål har du også råd til at kaste små 1000kr om året efter en
antivirus løsning.

Som privat person kan man overveje om man gider ofre penge på en
antivirus løsning - jeg gider i al fald ikke når det drejer sig om
beskyttelse af min mac. MIn data på den er ganske enkelt ikke vigtige
nok.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 18:44

> [...]
> antivirus løsning - jeg gider i al fald ikke når det drejer sig om
> beskyttelse af min mac. MIn data på den er ganske enkelt ikke vigtige

Det oprindelige spørgsmål gik på, om det var overflødigt at købe
antivirusprg. Ikke om man ville investere penge i at beskytte sine data.
Jeg kender mange privatpersoner der gerne vil bruge små 1000 kr. på at
beskytte deres data. Og ikke mindst bøvlet hvis det går galt. Man tager
selvfølgelig back-up, men det fjerner jo ikke bøvlet - og det man ikke
liiige har fået lavet back-up af.
Så for mig lyder det som om det alligevel er en god ide at bruge små
1000 kr. på at sikre sig.
Det bringer mig til spørgsmålet: Hvilket program er det så du (og andre)
mener, man skal investere sine små 1000 kr. i??

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-09-07 18:50

On 2007-09-07 19:44:01 +0200, angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) said:

> [...]
> Det bringer mig til spørgsmålet: Hvilket program er det så du (og andre)
> mener, man skal investere sine små 1000 kr. i??

Lad være.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 22:47

David Blangstrup <david@blangstrup.info> wrote:

> Lad være.

Jamen hvorfor? Hvis man kan skåne sine PC-venner for snavs, hvorfor så
ikke?

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-09-07 15:27

On 2007-09-07 23:46:59 +0200, angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) said:

> Jamen hvorfor? Hvis man kan skåne sine PC-venner for snavs, hvorfor så
> ikke?

Fordi det nærmer sig det hysteriske. Du får ikke noget. Fordi det
koster en bondegård, og en stald hvert år. Fordi det sløver computeren.
Fordi det ikke er nødvendigt.
- David
--
Read my Mac blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-09-07 11:51

Jørgen Angel skrev:

> Jamen hvorfor? Hvis man kan skåne sine PC-venner for snavs, hvorfor så
> ikke?

Tror du ikke der bliver ballade når du fjerner Windows fra dem?

Fra : Morten Lind

Dato : 29-09-07 05:32

> Tror du ikke der bliver ballade når du fjerner Windows fra dem?

He, he....

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 21:12

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Det bringer mig til spørgsmålet: Hvilket program er det så du (og andre)
> mener, man skal investere sine små 1000 kr. i??

Norton antivirus (ikke alt det andet skidt med firewalls mm.) fungerer
glimrende på Mac OS X uden at genere for meget. Autoprotect betyder
dog performance tab hvilket jeg kan forstille mig vil genere dig i dit
photoshopperi - autoprotect kan dog slås fra eller konfigureres til
kun at omfatte udvalgte zoner på filsystemet, eks den mappe du har
defineret som download mappe. Du kan også konfigurere den til at
scanne eks flytbare diske.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 07-09-07 22:47

> [...]
> kun at omfatte udvalgte zoner på filsystemet, eks den mappe du har
> defineret som download mappe. Du kan også konfigurere den til at

Se det var nyttige informationer, som jeg siger tak for!!

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-09-07 15:28

On 2007-09-07 23:46:59 +0200, angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) said:

> Se det var nyttige informationer, som jeg siger tak for!!

Lad være med at købe det tunge lokum. Det er altså ikke nødvendigt.
- David
--
Read my Mac blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Jørgen Angel

Dato : 09-09-07 11:43

David Blangstrup <david@blangstrup.info> wrote:

> Lad være med at købe det tunge lokum. Det er altså ikke nødvendigt.
> - David

Lyder som om jeg skal slå plat og krone om det.
Kunne være interessant at høre hvad andre der er afhængige af deres
computer + data har valgt at gøre: antivirusprogram eller ej?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-09-07 13:59

> [...]

> Kunne være interessant at høre hvad andre der er afhængige af deres
> computer + data har valgt at gøre: antivirusprogram eller ej?

ingen AV på mac'en derhjemme, AV på PC'en derhjemme. På jobbet er der
intet valg: AV overalt. På mac'en er det kun en gene hvis der er
anvendes autoprotect og den ene gang om ugen /Users scannes. VVore IT
politiuk forskriver at grafikse arbejdsatationer (mac'er) ikke skal
have slået autoprotect til.

Fra : David Blangstrup

Dato : 09-09-07 18:06

On 2007-09-09 14:59:28 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> anvendes autoprotect og den ene gang om ugen /Users scannes. VVore IT
> politiuk forskriver at grafikse arbejdsatationer (mac'er) ikke skal

Har du stadig ikke fået skiftet det keyboard, Morten? lol grafikse
politiuk'er? Lyder som noget fra min RUC tid. :D
- David
--
Read my Mac blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-07 20:41

On 2007-09-09 19:05:42 +0200, David Blangstrup <david@blangstrup.info> said:

> Har du stadig ikke fået skiftet det keyboard, Morten? lol grafikse
> politiuk'er? Lyder som noget fra min RUC tid. :D

Næ næ, der står "grafikse arbejdsatationer". At der ikke skal være
slået autoprotect til, er dderes IT politiuk. Morten arbejder i et
grønlandsk firma
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-07 20:44

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> slået autoprotect til, er dderes IT politiuk. Morten arbejder i et
> grønlandsk firma

Det forklarer hvorfor han fatter sig sårn i korthed - taster man mere
end 15 sekunder, fryser fingrene.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-07 19:46

> Næ næ, der står "grafikse arbejdsatationer". At der ikke skal være
> slået autoprotect til, er dderes IT politiuk. Morten arbejder i et
> grønlandsk firma

Det lyder som en glimrende forklaring, skal vi ikke holde fast i den
fremover?

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-09-07 21:30

On 2007-09-10 20:46:09 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Det lyder som en glimrende forklaring, skal vi ikke holde fast i den
> fremover?

Morten Krakamut Knudsen? ;)

--
Read my Mac blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-09-07 19:47

David Blangstrup <david@blangstrup.info> wrote:

> Har du stadig ikke fået skiftet det keyboard, Morten? lol grafikse
> politiuk'er? Lyder som noget fra min RUC tid. :D
> - David

Always blame the keyboard!

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-07 20:45

On 2007-09-09 12:42:42 +0200, angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) said:

> Lyder som om jeg skal slå plat og krone om det.
> Kunne være interessant at høre hvad andre der er afhængige af deres
> computer + data har valgt at gøre: antivirusprogram eller ej?

Min computer står hjemme i privaten, så der er ikke behov for det helt
store sikkerhedssystem. Omvendt skriver jeg til et ugeblad, så det er
da lidt professionelt. Jeg har bare den gratis ClamXav på familiens 4-5
Mac'er, og det giver ikke bøvl. Den er sat til at overvåge
brugermappen, og man mærker den faktisk ikke. Omvendt har jeg en svag
mistanke om, at den måske heller ikke overvåger computeren vanvittigt
nøje, for jeg hører aldrig noget til den. Jeg scanner meget sjældent
computeren. Når jeg gør det, er det sket, at der er fundet en virus i
en e-mail, som jeg formoder er noget spam-mail. Det har jeg som regel
valgt at ignorere, bortset fra at jeg har slettet mit spam.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-09-07 00:33

> [...]

> Kunne være interessant at høre hvad andre der er afhængige af deres
> computer + data har valgt at gøre: antivirusprogram eller ej?

Ej.

--
| Jonas @ 53.20, 6.15 | <http://blog.verture.net/> |

Disk cache (n): Pennies, nickels, dimes and quarters.

Fra : Niels Poulsen

Dato : 11-09-07 12:43

Nu har vi skrevet om virus i temlig mange dage. men kan vi blive enige
om at der på nu værre tidspunkt ikke findes nogen former for virus til
Mac så vil jeg sove rolig i aften eller i nat!!

--
Niels Poulsen
Bovangen 57B

Fra : Jørgen Angel

Dato : 11-09-07 16:02

Niels Poulsen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Nu har vi skrevet om virus i temlig mange dage. men kan vi blive enige
> om at der på nu værre tidspunkt ikke findes nogen former for virus til
> Mac så vil jeg sove rolig i aften eller i nat!!

Med risiko for at ødeløgge din nattesøvn: I går så jeg en notits om at
der var et sikkerhedshul i iTunes og BÅDE Wind.- og Macbrugere blev
opfordret til at hente den seneste udgave af iTunes.
Nu er et hul og en virus jo ikke det samme, men kan et antivirusprog.
forhindre at andre benytter et hul i f.eks. iTunes?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-07 18:18

> [...]

> der var et sikkerhedshul i iTunes og BÅDE Wind.- og Macbrugere blev
> opfordret til at hente den seneste udgave af iTunes.

Der er _masser_ af huller i OS X ... de fleste er apple gode til at
patche.

> Nu er et hul og en virus jo ikke det samme, men kan et antivirusprog.
> forhindre at andre benytter et hul i f.eks. iTunes?

nej...