ændre søge fuktion i safari
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-07 14:31

Hej,

Hvis man ikke fatter terminalen på højt niveau (
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030514035516436 ), men
bare vil have søge maskinen til at være google.dk fremfor goolge.com i
safari, er der så nogen her i gruppen der ved hvordan jeg ændrer dette?

Det smarte ved google.dk er, at hvis man skal søge i danske sider, kan
man lige sætte flueben i "søg i danske sider". Hvis jeg sætter google
til DK som standard i google preferences, søger den KUN i dk sider
hvilket heller ikke er optimalt.

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-07 18:36

On 2007-09-05 15:30:39 +0200, Thomas Schreiber <find email på macfly.dk> said:

> [...]
> man lige sætte flueben i "søg i danske sider". Hvis jeg sætter google
> til DK som standard i google preferences, søger den KUN i dk sider

Det indstiller du ikke i Safari. Det indstiller du i Google. Sæt den
til at vise meddelelser på dansk og til at søge i websider på alle
sprog.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-07 19:45

On 2007-09-05 19:36:16 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:

> Det indstiller du ikke i Safari. Det indstiller du i Google. Sæt den
> til at vise meddelelser på dansk og til at søge i websider på alle
> sprog.

Du læser ikke hvad jeg skriver. Hvis jeg ændrer google til at vise mig
tekst i DK, søger google stadig på alle sider, og der er IKKE mulighed
for at vælge søg kun på DK sider med mindre man kommer over på google.dk

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-07 20:08

Thomas Schreiber <find email på macfly.dk> writes:

> [...]
> tekst i DK, søger google stadig på alle sider, og der er IKKE mulighed
> for at vælge søg kun på DK sider med mindre man kommer over på

Jeg plejer normalt at skrive site:.dk i søgefeltet, hurtigere end at
rode med musen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-07 10:45

On 2007-09-05 20:45:27 +0200, Thomas Schreiber <find email på macfly.dk> said:

> Du læser ikke hvad jeg skriver. Hvis jeg ændrer google til at vise mig
> tekst i DK, søger google stadig på alle sider, og der er IKKE mulighed
> for at vælge søg kun på DK sider med mindre man kommer over på google.dk

Jeg har nok ikke forstået dig helt. Hvis du følger mit forslag, så
søger Google i alle sider, hvis du bare skriver i feltet oppe til højre
i Safari. Når Googles hjemmeside med resultaterne kommer, kan man vælge
kun at søge på dansk og så søge igen. Er det ikke det samme som du
skriver om at sætte flueben ved kun at søge i danske sider? Forestiller
du dig, at valgmuligheden skulle dukke op i Safari, før man er begyndt
at søge? Jeg har valgt dansk som sprog og at Google skal søge i alle
sprog. Det er ligegyldigt, om jeg skriver google.com eller google.dk i
adressefeltet i Safari. Jeg får fuldstændig samme danske side med
mulighed for at vælge kun at søge i danske sider.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 16:08

On 2007-09-07 11:45:03 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:
> [...]
> adressefeltet i Safari. Jeg får fuldstændig samme danske side med
> mulighed for at vælge kun at søge i danske sider.

Måske tog jeg fejl, jeg prøvet dit forslag.

Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 16:42

On 2007-09-07 11:45:03 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:
> [...]
> adressefeltet i Safari. Jeg får fuldstændig samme danske side med
> mulighed for at vælge kun at søge i danske sider.

Nu har jeg prøvet igen. Se lige på http://macfly.dk/download/ss.jpg er
det ikke de korrekte indstillinger? som du kan se, hjælper det intet
hos mig

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-07 11:12

On 2007-09-07 17:41:46 +0200, Thomas Schreiber <find email på macfly.dk> said:

> Nu har jeg prøvet igen. Se lige på http://macfly.dk/download/ss.jpg er
> det ikke de korrekte indstillinger? som du kan se, hjælper det intet
> hos mig

Det kan jeg godt se. Sådan ser det ikke ud hos mig. Der står Google.com
i adressefeltet, men det er Googles danske hjemmeside, jeg ser. Jeg tør
ikke sige, hvorfor det er sådan hos dig. Måske er det systemsproget,
der er skyld i det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-07 13:48

On 2007-09-08 12:11:55 +0200, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> said:
> [...]
> i adressefeltet, men det er Googles danske hjemmeside, jeg ser. Jeg tør
> ikke sige, hvorfor det er sådan hos dig. Måske er det systemsproget,

Bruger du DK eller US settings i os x?

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-09-07 22:26

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Jeg plejer normalt at skrive site:.dk i søgefeltet, hurtigere end at
> rode med musen.

Hvad så med danske sider der ligger på en .com server? Google kan jo
sættes op til at søge i sider skrevet på dansk...
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-09-07 14:49

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> [...]
> man lige sætte flueben i "søg i danske sider". Hvis jeg sætter google
> til DK som standard i google preferences, søger den KUN i dk sider

Hvis du kører US OS X, så vælger den .com

prøv at skifte til DK OS X

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 16:09

On 2007-09-07 15:48:43 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:
> Hvis du kører US OS X, så vælger den .com
>
> prøv at skifte til DK OS X

Jeg har kørt med US os fra 1997, så nej tak, men tak for tippet

Thomas Schreiber
http://macfly.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 21:15

Thomas Schreiber <find email p? macfly.dk> wrote:

> Jeg har kørt med US os fra 1997, så nej tak, men tak for tippet

På Mac OS X er der ingen forskel ud over det sprog du præsenteres for.
Som nævnt andet steds i tråden kan du godt have dine menuer til at
snakke engelsk men bruge danske formater - det er denne indstilling
safari læse sin preference for top level domainer i.
I MSIE og Mozilla browsere er der en seperart indstiling for hvilke
top level domainer der skal fortrækkes frem for andre.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-07 16:18

> Hvis du kører US OS X, så vælger den .com

For safari's vedkommende er det ikke menuernes sprog der afgør om
browseren skal spørge efter et .dk eller et .com domiane. Det er text,
dato og tal formateringen der er afgørende: Systemprefrences ->
International, fanebladet "Formats".

Hvis man bruger en browser der ikke kan spørge efter eks .dk eller
..com vil google selv beslutte, at der skal serves google.dk såfremt din
IP adresse stammer fra danmark osv.