Mac OS 10.4
Fra : J.K Nyeboe

Dato : 02-09-07 10:17

Hej

Jeg har en gammel iBook G3 som i dag arbejde med Mac OS 10.3.9 og som
jeg gerne vil have til at køre med 10.4 som jeg har på min powerbook
G4. G3'en har jo kun et CD drev og man skal jo bruge et DVD drev til
installationens DVD'en.

Kan man via et lille lokalt netværk få G3'en til bruge G4'en som et
extern DVD drev??

Hilsen
Nyeboe

Fra : Per Rønne

Dato : 02-09-07 10:28

J.K Nyeboe <jan@nyeboe.dk> wrote:

> [...]
> installationens DVD'en.
>
> Kan man via et lille lokalt netværk få G3'en til bruge G4'en som et

Jeg ville råde dig til at købe en ekstern DVD-brænder, der understøtter
firewire [så du kan boote på den]. Umiddelbart ser jeg denne:

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255401>

Det er lidt dyrere end denne:

<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=174909>

Men den har kun usb 2.0.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-07 10:40

> [...]

> installationens DVD'en.

> Kan man via et lille lokalt netværk få G3'en til bruge G4'en som et

Nej netværk duer ikke - Firewire target mode såfremt din iBog har
firewire.

Ellers er den letteste mulighed at klone en eksisterende installation på
din G4, boote din 10.3 fra CD og installere dette image på din iBog.
Næste problem er hvordan du tilgår dit kilde image fra iBog'en når du
installerer. en USB eller FW disk er selvfølgelig en mulighed men det
letteste er oftest at lave en asr broadcast af imaget på din G4 og
installere fra denne stream. Hvis du er utrug ved komandolinien og asr
findes der en lille GUI frontend til denne del af asr ved navn "Proton
Pack Server".

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-07 10:47

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Nej netværk duer ikke - Firewire target mode såfremt din iBog har
> firewire.

Kan DVD-drevet ikke deles over netværket? Det mener jeg da, så er det
bare om at klikke.

> [...]
> installere fra denne stream. Hvis du er utrug ved komandolinien og asr
> findes der en lille GUI frontend til denne del af asr ved navn "Proton

Æh, det lød dæleme indviklet. Er det sårn en fiks måde at lave
netværksinstallationer på?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-07 17:31

> Kan DVD-drevet ikke deles over netværket? Det mener jeg da, så er det
> bare om at klikke.

Du skal boote fra det for at installere.

> Æh, det lød dæleme indviklet. Er det sårn en fiks måde at lave
> netværksinstallationer på?

jeps:

broadcast et image med asr over nætværket fra en anden maskine merd asr.
boot iBog fra CD/DVD.
klon det image der broadcastes ned på iBogs disk.

Man behøver ingen netboot server til dette, dvs det kan gøres fra en
Mac OS X klient.

Da der envidere kan anvendes multicast kan flere maskiner nappe den
samme stream. Det er smart hvis man skal installere mange maskiner på
én gang.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-09-07 19:48

> Du skal boote fra det for at installere.

Ah, havde lige overset det var selve 10.4. My bad.

> Da der envidere kan anvendes multicast kan flere maskiner nappe den
> samme stream. Det er smart hvis man skal installere mange maskiner på
> én gang.

Det var da fikst. Nød lærer nøgne systemadministratorer at spinne hva?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"