Mår på loftet.
Fra : Stefan Jensen

Dato : 15-11-07 16:43

Vi har fået en mår som overbo
vi bor i alm et plans villa

Gode råd ang. fælder osv modtages gerne

Er der andre alternativer??

Mhv SJ

Fra : Max

Dato : 15-11-07 16:51

Hej Stefan

> Gode råd ang. fælder osv modtages gerne

Kontakt den lokale jægerforening, de har ofte eksperter
på området der kommer ud og sætter fælder op.

> Er der andre alternativer??

Sæt en transistorradio og en lampe derop, så flytter
den måske.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-11-07 17:39

Max wrote:
> [...]
> på området der kommer ud og sætter fælder op.

> Sæt en transistorradio og en lampe derop, så flytter

du må da være vanvittig med en lampe på loftet... det går godt indtil den
dag noget vælter lampen og den bliver alt for varm af at ligge i isoleringen
og begynder at brænde...!!!

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Kim S

Dato : 17-11-07 10:42

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i meddelelsen

> du må da være vanvittig med en lampe på loftet... det går godt indtil den
> dag noget vælter lampen og den bliver alt for varm af at ligge i
> isoleringen og begynder at brænde...!!!

Sikke noget vås... Man kan da sagtens opsætte en lampe uden brandrisiko...
1: Hvorfor skulle den overhovedet vælte ?
2: En sparepære har ikke samme temp. som en glødepære, og udgør
derfor ikke en brandrisiko på samme måde.

Mvh, Kim

Fra : Max

Dato : 17-11-07 14:48

Hej Kim

> brandrisiko... 1: Hvorfor skulle den overhovedet vælte ?

Man bruger jo en pokerpære, så er den potte ude. :)

--
Mvh Max

Fra : Jakob Griffel

Dato : 15-11-07 18:52

> Sæt en transistorradio og en lampe derop, så flytter
> den måske.

Det med lampen ved jeg ikke, men min kammerat havde held med P3 døgnet
rundt...
Man skal bare ikke ha soveværelse lige nedenunder

--
Hilsen Jakob

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-11-07 16:52

"Stefan Jensen" <beowulfdk@hotmail.com> wrote in message
> Vi har fået en mår som overbo
> vi bor i alm et plans villa
>
> Gode råd ang. fælder osv modtages gerne
>
> Er der andre alternativer??
>
> Mhv SJ

Har endnu ikke haft fornøjelsen, men du kan købe fælder i Harald Nyborg.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7463

Som alternativ behandlig, bliver der vist foreslået alt fra tændt
transistorradio, til luftning af hund på loftet.

Jeg tror mest på fælder, men skal ikke kunne afvise det andet.

Bjarne K.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-11-07 17:40

Bjarne K. wrote:

> Har endnu ikke haft fornøjelsen, men du kan købe fælder i Harald
> Nyborg. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7463
>
> Jeg tror mest på fælder, men skal ikke kunne afvise det andet.

enig... køb en fælde... det bedste er da klart at slå dyret ihjel... ikke
bare jage det væk så det kan gøre skade et andet sted...
og forresten - så mener jeg æg skulle være ret godt at logge med... altså
"rå" OG hele æg...

Fra : Bent E.

Dato : 15-11-07 16:55

Stefan Jensen wrote:
> Vi har fået en mår som overbo
> vi bor i alm et plans villa
>
> Gode råd ang. fælder osv modtages gerne
>
> Er der andre alternativer??

Et godt gammelt råd er en skål med naftalin i skunken.
Det har virket hos mig.
Men det skal altså være den "rigtige" naftalin (mølkugler),
ikke de nyere midler mod møl.

Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Ralph

Dato : 15-11-07 17:52

"Stefan Jensen" <beowulfdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi har fået en mår som overbo
> vi bor i alm et plans villa

Køb et sæt billige cykellygter - dem der kan blinke - hænges så de er
synlige. Tænd dem på blink. Når de så engang er løbet tør for strøm er måren
garanteret væk.
Alternativ er minklort.

--
Ralph

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 15-11-07 20:06

"Stefan Jensen" <beowulfdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi har fået en mår som overbo
> vi bor i alm et plans villa
>
> Gode råd ang. fælder osv modtages gerne
>
> Er der andre alternativer??

Vi har i flere år forsøgt at komme af med mår på loftet. Uden alt for stort
held.
Det med at fange en mår i fælde, vil jeg påstå er næsten umulig. Vi har
forsøgt med alle mulige gode ting i fælden til at lokke den derind. Uden
held.
Det vi har haft mest held med, er at tænde lys deroppe hele døgnet. Musik
fra en radio skader heller ikke.
Når vi så tror, at nu er den flyttet, så slukker vi selvfølgelig for det
hele igen. Men pludselig en dag rumsterer der igen deroppe.
Så er der ikke andet for end at starte forfra igen.
Det er egentlig utroligt som de kan støje.
Hilsen Matthias

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 17-11-07 09:14

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så er der ikke andet for end at starte forfra igen.
> Det er egentlig utroligt som de kan støje.

He he.
Hvad med at koble en bevægelsessensor til radioen, så kører det helt
automatisk

Mvh
Mads

Fra : Niels Peder Sørensen

Dato : 15-11-07 20:39

Jeg vil sige at en fælde er det bedste, både fordi en husmår er som alle
andre dyr, det bliver immun over for støj og larm på et tidspunkt, så du
skal nok ikke satse for meget på at P3 kan skræmme den væk, det mest
effektive er en fælde, det kræver dog at den der sætter den, ved hvad han
gør, for den er ikke nem at fange.
Og så skal i jo lige huske på at man faktisk skal havde jagttegn for at må
fange husmår i fælde, og det rent faktisk er ulovligt at slippe den fri
igen.
Men du kan kontakte mig, så kan jeg godt hjælpe dig, om ikke andet så med at
få fat i en som kan.

MVH

Niels Peder Sørensen
Skov og landskabsfagtekniker, vildtforvalter

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-11-07 06:09

"Niels Peder Sørensen" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> MVH
>
> Niels Peder Sørensen
> Skov og landskabsfagtekniker, vildtforvalter

Tak for dit tilbud.
Det vil jeg huske næste gang jeg får besøg.
Du skriver, at den ikke må slippes fri igen. Vil det sige, at den skal
aflives?
Er der jagttid på måren hele året?
Er du sikker på at man ikke selv må fange den, da den da må komme ind under
skadedyr, når den fanges i ens hus?
Hilsen Matthias

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-11-07 09:34

Matthias H Matthiessen wrote:

> [...]
> Er du sikker på at man ikke selv må fange den, da den da må komme ind
> under skadedyr, når den fanges i ens hus?

slap nu af... i "lov og styrelses danmark" skal du jo endelig passe på ikke
at gøre noget forkert... uha da...

bare få den mår fanget og så a' mæ' ho'et... alt det andet ævl er sgu bare
for at nogle hellige selv-fede miljøfreaks kan beholde deres job...

et godt eksempel herpå er øverste instans for infrastruktur - det er ikke
vejdirektoratet eller energi og transportministeriet...
nææ.. det er da danmarks naturfredningsforening... de har sidste stemme i
sager om anlæggelse af veje osv...
ja det er skræmmende... men fakta at i flere tilfælde tilsidesættes optimale
løsningsmodeller og råd fra vejdirektoratet...

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-11-07 06:29

> [...]
>
> MVH
>
> Niels Peder Sørensen
> Skov og landskabsfagtekniker, vildtforvalter

Hej igen.
Jeg har lige været inde på Skov og naturstyrelsens hjemmeside og kigge lidt.
Det du skriver om jagttegn og det med at slippe måren fri igen passer ikke.
Se selv:
http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Pattedyr/Rovdyr/husmaar/husmaar_paa_loft.htm
Som vildtforvalter burde du vide det.
Hilsen Matthias

Fra : Niels Peder Sørensen

Dato : 16-11-07 13:06

hvor henne på på skov og naturstyrelsens er det lige du ser at det med
jagttegn ikke passer, for det kan jeg ikke se, jeg kan netop se at man skal
havde jagttegn for at gøre det.
Når en mår er fanget i fælde, så må den i princippet ikke slippes løs igen,
da det er forbudt at udsætte mår i danmark, ved godt det måske ikke er det
man gør, men sådan er loven.

Og så til Rasmus, ved da ikke hvad det er for en gang gylle du skriver, for
det første er der ikke noget med at beholder et job, jægerne gør faktisk
dette ganske friviligt og uden betaling så. Og at sammenligne os med
Danmarks naturfredningsforening, det er nok lige at gå over stregen.

MVH

Niels Peder Sørensen

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-11-07 16:20

> [...]
> Når en mår er fanget i fælde, så må den i princippet ikke slippes løs
> igen, da det er forbudt at udsætte mår i danmark, ved godt det måske ikke

Du har ikke læst linket!

Klippet fra teksten:
Regulering af husmår
Når husmåren volder skade, må den ifølge Miljø- og Energiministeriets
bekendtgørelse om vildtskader enten skydes eller fanges i fælde året rundt
følgende steder af personer over 18 år

Intet om jagttegn ved indfangning!

Slippe måren fri:
Måren kan også køres væk og slippes løs. Men den kan finde vej over lange
afstande, og måske er den snart tilbage på loftet igen.

Hilsen Matthias

Fra : SR

Dato : 15-11-07 22:02

lån en stor hankat og smid derop så fortrækker måren

Fra : Stefan Jensen

Dato : 15-11-07 22:01

Tak for de mange GODE svar.

Jeg satser på en fælde da

det med at skræmme den ikke er holdbart i længden

¨Så forbliver naboskabet også intakt

Fra : Jeanette & Ivan

Dato : 16-11-07 15:54

Hej
Et et godt råd find det sted hvor måren kommer ind og sæt fælden der i
nærheden og fyld så en pakke rosiner i som lokkemad de har nemlig en sød
tand.

Ivan

Fra : Lau

Dato : 16-11-07 01:31

Min tømrer har følgende råd:

Ned til frisøren og tøm hans skraldespand for menneskehår.
Disse strøes rundt på loftet, så forsvinder måren - og den kommer ikke igen.

Skulle du forsøge, så hører jeg gerne nærmere.

vh
Lau

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-11-07 09:25

Lau wrote:
> [...]
> ikke igen.
> Skulle du forsøge, så hører jeg gerne nærmere.

sikke da et svineri at have på loftet... adrrr...