Everlight Plus cykellygter
Fra : Carsten

Dato : 13-11-07 21:10

Hej gruppe

Det er nok lige OT i forhold til gruppen, men kunne ikke finde en bedre...

Jeg har købt et sæt Everlight Plus cykellygter til min datters cykel, men
det virker bare ikke særlig godt. Det er jo dem her som skal lyse ved at
nogle magneter på hjulet skal lave induktionsstrøm med selve lygten. "Plus"
versionen kan så (i forhold til den alm. everlight) også lyse selvom cyklen
står stille (indbygget kondensator). Problemet er bare at denne teori ikke
holder i praksis med det sæt jeg havde monteret (efter forskrifterne). Er
der andre der har købt og monteret sådan nogle med succes ?
Helt konkret så er min oplevelse at cyklen skal køre forholdsvis hurtigt
(15-20 km/t) for at skabe nok strøm og desuden ser det også ud til at de
første 1-200 m køres uden at lygterne lyser. Efter 1-200m og med god fart er
der ingen problemer men eftersom det er en børnecykel så kan man nok ikke
forvente den fremdrift altid :-|

Nogen erfaringer ?

Hilsen
Carsten

P.s. På min søn cykel sidder alm. everlight og de fungerer selv ved lave
hastigheder, men lyser altså så ikke når han holder for rødt lys mv.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-11-07 21:30

Carsten skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Det er nok lige OT i forhold til gruppen, men kunne ikke finde
> en bedre...

Et bud kunne være:

Ja - ja - jeg ved godt, at det var TRE bud

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : A.Kaup

Dato : 14-11-07 14:08

> Problemet er bare at denne teori ikke
> holder i praksis med det sæt jeg havde monteret (efter forskrifterne).

Tænker om det kan være fordi én (eller flere) af magneterne ikke
sidder korrekt? Dvs. der induceres ikke strøm ved passagen af
"lederen"/lygten. Men kan da godt læse, at de er monteret efter
forskrifterne...
Bare min tanke - Mvh. Akaup.

Fra : Lars

Dato : 14-11-07 18:53

Carsten skrev:
> [...]
> der ingen problemer men eftersom det er en børnecykel så kan man nok ikke

Da der jo er tale om, at induktionen via magneterne oplader
kondesatoren, skal man regne med at cykle lidt ekstra i starten for at
få på fuld styrke.

På de originale Relight (Everlight er dansk Supermarkeds egne
Kina-kopier) anbefaler leverandøren, at man kører 15-20 minutter på den
første tur ved god fart for at lade den helt op. Og for at sikre lige så
kraftigt lys i baglygten (der tilsyneladende er mere strømkrævende) som
i forlygten, skal man cykle yderligere noget tid.

Derefter er der blot tale om vedligeholdelse, også på kortere ture.
Holder cyklen stille i længere perioder, skal I dog nok regne med at
måtte gøre det igen.

Evt. kan et ekstra sæt magneter øge induktionen/opladningen.

Lars

Fra : Ivar

Dato : 14-11-07 20:04

Carsten skrev:

> Nogen erfaringer ?

Ja, det er vigtigt at magneterne sidder så tæt på lygten som muligt.
Hver millimeter tæller. Der skal ikke køres specielt hurtigt, og
især ikke på en barnecykel med små hjul. De første 100-200 m blinker
de ikke. Det hele bliver en halv gang bedre med 3 magneter frem for 2.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Ham selv \(7990\)

Dato : 19-11-07 07:44

Jeg er cykel mekaniker og kan oplyse at der skal køres ca. 20 km før at
lygterne er oppe på fuld efekt og så skal de selvfølgelig vedligeholdes
ved en cykeltur en gang i mellem...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-11-07 15:24

"Ham selv (7990)" <pol@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg er cykel mekaniker og kan oplyse at der skal køres ca. 20 km før at
> lygterne er oppe på fuld efekt og så skal de selvfølgelig vedligeholdes
> ved en cykeltur en gang i mellem...

Ja så er de jo ikke meget bevendt til børnecykler - jeg købte ellers mine
for at være sikker på at min datter altid havde lys på.
Hun cykler jo kun til/fra skole. og det er en strækning på på højst en km.
Det synes jeg nu nok at man kunne have skrevet på pakken.
- Mange tak for info!

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Armand

Dato : 19-11-07 18:56

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> Hun cykler jo kun til/fra skole. og det er en strækning på på højst en km.
> Det synes jeg nu nok at man kunne have skrevet på pakken.

Lav en opstilling med en boremaskine til at pre-indkøre sagerne v.h.a.!

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 19-11-07 18:56

Andreas M. Hansen skrev:

> Ja så er de jo ikke meget bevendt til børnecykler

Jo, det er de rigtig gode til. De behøves ikke køres 20 km for at
virke.
Min søn have to af den type, der kun blinker, når han kører (købt i
Netto). Da den forreste blev ødelagt, blev den erstattet af en
Everlight Plus (fra Bilka). Han kører ca. 100 m før end den begynder
at blinke. Da magnet-lygterne kun blinker, er de ikke gode til at lyse
en mørk cykelsti op. Han har derfor også en batterilygte på styret
(og en indbygget i bagagebæreren), så jeg er rimelig sikker på at
han har lys på sin cykel.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Ham selv \(7990\)

Dato : 20-11-07 07:20

de skal ikke køre så langt for at blinke men de er designet til at kunne
lyse selv om cyklen foretager et kort stop (i et kryds feks)
Og for at de kan det skal den have kørt et stykke først.

Fra : SEJ

Dato : 19-11-07 21:40

hej
Har købt til min søn, de virkede altså med det samme ?
Og klart skal det da stå på pakken at de skal køres til hvis det er det som
mangler.
Der er åbnebart flere mærker ...
Men som før skrevet så tæt afstgand som muligt før de støder på.
Børnehjul har så hurtig en omdrejningshastighed at to magneter er rigeligt.
mvh

SEJ

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-11-07 23:07

SEJ wrote:
> [...]
> Men som før skrevet så tæt afstgand som muligt før de støder på.
> Børnehjul har så hurtig en omdrejningshastighed at to magneter er rigeligt.

Jeg har lige monteret et sæt på min egen cykel, og ja afstand betyder
meget, specielt for deres egenskab til at blive ved med at blinke.
Desværre er det lidt noget pangel at montere hvis ikke lige ens cykel
passer til fabrikkens ideer til cykel.

Jeg har en alm. city-bik agtig ting og monteringen var ikke så nem som
de gjorde den til... jeg skulle dels bytte rundt på monteringsbeslag og
dernæst skulle det ene beslag alligvel voldtages rigtig meget før det
overhovedet var muligt at få selve lygten så tæt på egerne (og dermed
magneterne) så der kunne induceres en strøm. Dernæst så er magneterne
noget pangel at montere hvis at det ender med at passe lige der hvor
egerne krydser hinanden. De kan monteres men sidder ikke optimalt.

Så alt i alt skal man hvert fald lige høre om det kan monteres på ens
cykel før man smider penge efter dem. Min cykel er en alm. størrelse
herre-citybike agtig ting (Centurion et eller andet) hvor specielt
baghjulsmonteringen drillede da der var meget langt fra monteringen nede
ved møtrikken og ind til egerne.

Men ja de virker fint, og på turen hjem fra arbejde (3-4km) der blinkede
de hvert fald lystigt i mindst 20 sekunder efter jeg var stoppet... hvor
lang tid de bliver ved, det er jeg ikke klar over, men det er også
mindre vigtigt.

Men min batteri-forlygte bliver nu stadig fast brugt på cyklen, der kan
man nemlig også se med og ikke bare blive set.

Thomas

Fra : Ham selv \(7990\)

Dato : 20-11-07 07:22

Skal lige gøre opmærksom på at hvis i ikke kan montere dem så kan man
købe nogle længere beslag hos en cykelhandler det giver nogle flere
muligheder for at rette dem til