Frostsikring af springvand
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-11-07 19:15

Jeg er den glade ejer af et springvand. Det har givet mange glæder i
den tid vi har boet her, men nu hvor vinteren begynder at trænge sig
på, kommer jeg til at spekulere over hvad jeg skal gøre for at sikre
det imod frostskader. Det er mest pumpen jeg tænker på. Resten skal
nok overleve.

Jeg ar overvejet simelthen at tappe alt vandet af det, men med det
klima vi har, med frost og tø på skift, ender det jo bare med at
nedbøren fylder det op igen. En anden mulighed er at fylde en dunk
kølervæske i, og håbe.

Men hvad siger panelet?

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Henning Lund

Dato : 12-11-07 19:39

Anders Wegge Jakobsen tastede:
> [...]
> at
> nedbøren fylder det op igen. En anden mulighed er at fylde en

Vi har brugt kølevæske i flere år, ingen problemer i det ud over
det sikkert ikke smager de der vil drikke af vandet.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-11-07 19:46

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> Vi har brugt kølevæske i flere år, ingen problemer i det ud over det
> sikkert ikke smager de der vil drikke af vandet.

> [...]

Kølervæske der er giftigt smager desværre glimrende. Hunde og andre dyr
sikkert vil sikkert drikke af "vandet" hvis de får lov. Så pas på med at der
ikke er synlig "vand" med kølervæske, hvis der er adgang for dyr.

http://www.netdyredoktor.dk/sw10961.asp

Bjarne K.

Fra : Henning Lund

Dato : 12-11-07 19:54

Bjarne K. tastede:

> [...]
> pas på
> med at der ikke er synlig "vand" med kølervæske, hvis der er

Da vi havde det gamle åbne springvand havde jeg en akvarie
varmeelement eller hvad det nu hedder i, den klarede jobbet fint,
de fåes i mange størrelser (W) og kan bare tændes når frosten
kommer.

Fra : Ivar

Dato : 12-11-07 21:38

Bjarne K. skrev:

> Kølervæske der er giftigt smager desværre glimrende.

Ja, der var en sag for hel del år siden, hvor det blev brugt som
sødemiddel i østrigsk hvidvin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Diethylene_glycol

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Max

Dato : 12-11-07 20:14

Hej Anders

> Men hvad siger panelet?

Få det lavet så du kan tage pumpen ind.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-11-07 21:23

On Mon, 12 Nov 2007 19:14:44 +0100, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> [...]
>klima vi har, med frost og tø på skift, ender det jo bare med at
>nedbøren fylder det op igen. En anden mulighed er at fylde en dunk

Vi har på arbejdet en hel del granitvandsten stående. De fleste er
placeret ovenpå en plastikmurerbalje, 65 eller 90 liter.

Vi har et enkelt år haft noget sprinklervæske hældt i dem - de frøs godt
nok ikke, men det skummede ad pommern til, så meget at man alligevel
ikke kunne se stenen.

Måske det kan holdes nogenlunde frostfrit ved at hælde salt i vandet -
men jeg er ikke sikker på om pumperne kan klare at køre i saltvand.

Forrige vinter, hvor det frøs så længe, havde vi, som sædvanligt, ikke
fået pillet pumperne op selv om alle sten er monteret så det er muligt.
Vi får dem nu aldrig pillet op ..... Der var slukket for stenene i
vinteren, men da foråret kom og jeg igen gik i gang på arbejdet, fik vi
væltet en stor 65 eller 90 liter stor isklump ud af murerbaljerne. Efter
et par dage var der tøet så meget at pumperne kom fri. En uges tid
senere hvor det hele var flyttet rundt og monteret igen, kørte samtlige
pumper igen. Til trods for at have været frosset ned i en stor massiv
isblok i temmelig lang tid.

Husk i øvrigt at hvis du tager pumpen op/ind, så hav den stående i en
spand vand. Vi har oplevet flere som har pakket fungerende pumper væk om
efteråret, haft dem liggende tørt i garagen, men til foråret vil de ikke
mere. Det eneste vi kan se er galt er at de er tørret ud på en eller
anden måde.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-11-07 21:55

> [...]
> på, kommer jeg til at spekulere over hvad jeg skal gøre for at sikre
> det imod frostskader. Det er mest pumpen jeg tænker på. Resten skal

Vi har en granitsten på størrelse med en stor fodbold og en balje med 90 l
vand under - dertil en masse grønt, så det ser pænt ud. Vores kører året
rundt og det fungerer fint. Det ser flot ud om vinteren i frostvejr, når
vandet lige så stille pibler hen over stenen og dyrene er glade for vandet.
Pumpen kører på 3. år

Mvh Maria

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 13-11-07 17:15

> Men hvad siger panelet?

Hvis du har købt en ordentlig pumpe, er den også frostsikret. (hvis den er
slukket)
Står der ikke noget i manualen om dette ?

Vi piller aldrig nogle af vores op, vi slukker dem bare når der begynder at
komme frost, og tænder dem så igen til foråret.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-11-07 10:00

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> writes:

> Hvis du har købt en ordentlig pumpe, er den også frostsikret. (hvis
> den er slukket)
> Står der ikke noget i manualen om dette ?

I betragtning af at jeg har købt den sammen med resten af huset, har
jeg ikke den fjerneste ide om hvad det er for en, ej heller om den
kan tåle at være bundfrosset.