Nivelering?
Fra : BHR

Dato : 12-11-07 17:58

Jeg skal have et stykke jord (150m2 ) i vandret, og har tænkt på hvilke
metoder der kan bruges. Tidligere har jeg brugt en lang gennemsigtig
vandslange med vand i og på den måde fundet 2 højder der var ens med en
længde imellem. Har også brugt at vande indtil der står vandpytter, så man
kan se hvor jorden er højest, men nu er arealet noget stort og skal være
klar med koter til lørdag, fordi en rendegraver kommer og gør det grove
arbejde.

Idag findes også laser, men jeg har ikke set dem i anvendelse. De helt
billige laservaterpas bruger en libelle, men hvis den er en anelse
unøjagtigt indstillet vil det måske betyde en del på 10m?

Findes der en billig og nøjagtig lasermetode?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-11-07 19:07

On Mon, 12 Nov 2007 17:58:15 +0100, "BHR" <bhrFJERN@lic-mail.dk> wrote:

> [...]
>kan se hvor jorden er højest, men nu er arealet noget stort og skal være
>klar med koter til lørdag, fordi en rendegraver kommer og gør det grove

Et par pinde, et snorewatterpas og noget murersnor er altid godt at have
ved hånden.

>Findes der en billig og nøjagtig lasermetode?

Man kan nu om dage få laserudstyr til montering på rendegraver, når det
så er indstillet, så sørger maskinen helt af sig selv for ikke at gå
dybere ned end indstillet. Det er ganske smart, men med garanti langt
fra billigt.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : SB

Dato : 12-11-07 19:47

> [...]
> så er indstillet, så sørger maskinen helt af sig selv for ikke at gå
> dybere ned end indstillet. Det er ganske smart, men med garanti langt

ellers kan man ved div materiel udlejnings firmer leje en rotorlaser, de er
ret nøjagtige
koster ikke en bondegård for en weekend

Søren

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 12-11-07 20:26

> Et par pinde, et snorewatterpas og noget murersnor er altid godt at have
> ved hånden.

Men man skal sgu lede længe efter en snorvatter der er præcis, jeg brugte
10-12 forsøg inden jeg fandt en der viste det samme ved vending.

Stef

Fra : Anders Majland

Dato : 12-11-07 20:39

> Men man skal sgu lede længe efter en snorvatter der er præcis, jeg brugte
> 10-12 forsøg inden jeg fandt en der viste det samme ved vending.

Og man skal huske at have den ret præcist midt på snoren - Det er ikke til
at stramme en murersnor nok til at den ikke vil hænge en smule på midten

Det mest præcise er sikkert stadig den klare plastslange .... Medmindre man
går op i proff laserudstyr ...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-11-07 17:19

Mads Lie Jensen wrote:

> Et par pinde, et snorewatterpas og noget murersnor er altid godt at
> have ved hånden.

Det troede jeg også for et Par år siden, da jeg skulle opsætte et halvtag.
Desværre var snorewatterpasset noget billigt lo.., så jeg skal til sommer
have halvtaget brækket fra hinanden og wattet korrekt ud. Øv. ;-(

Morale:
Lav et krydstjek, hvor du vender snorewatterpasset om på snoren og tjek, at
visningen er den samme.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-11-07 17:21

BHR wrote:
> [...]
> hvilke metoder der kan bruges. Tidligere har jeg brugt en lang
> gennemsigtig vandslange med vand i og på den måde fundet 2 højder der

En god gammel metode. Hvorfor bruger du den ikke bare igen?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : BHR

Dato : 14-11-07 20:27

> En god gammel metode. Hvorfor bruger du den ikke bare igen?

Det gør jeg nok også alligevel.

Har idag været i XL for at høre om prisen på Stanley slangevaterpas TUP100
(0-42-498) og en anden tilsvarende Stanley TAC100 (0-42-430), som påsættes
en alm vandslange. Imorgen får jeg prisen.
Det smarte ved denne metode er, at vandet ikke løber ud, fordi der er
propper på enderne.

Fra : Ole V Jensen

Dato : 15-11-07 20:51

> [...]

> (0-42-498) og en anden tilsvarende Stanley TAC100 (0-42-430), som påsættes
> en alm vandslange. Imorgen får jeg prisen.

Har du så fået en pris?

mvh
Ole J

Fra : BHR

Dato : 15-11-07 22:03

> Har du så fået en pris?

Nej ikke endnu. XL lovede at ringe eller maile. Så snart den foreligger
skriver jeg den i denne gruppe.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-11-07 22:18

BHR wrote:
> Det smarte ved denne metode er, at vandet ikke løber ud, fordi der er
> propper på enderne.

Hvordan skal vandet så tilpasse sig, når du blokerer for luftens almindelige
påvirkning af overfladen?

Brug af et 'vandslangewatterpas" på større afstande end en armlængde er en
tomands-opgave: Den ene holder slangens ene ende ved et fixpunkt og den
anden fører slangens anden ende op og ned ved næste punkt, til overfladen
ved førstepunkt står rigtigt. Det kræver, at slangen er åben i begge ender.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : BHR

Dato : 16-11-07 07:19

> [...]
> anden fører slangens anden ende op og ned ved næste punkt, til overfladen
> ved førstepunkt står rigtigt. Det kræver, at slangen er åben i begge

Det er klart at propperne skal af når instrumentet bruges, for at "loven om
forbundne kar" gælder. Propperne er blot for at vandet ikke løber ud mens
man flytter slangen ud til de to punkter, hvor man f. eks. sætter en pind.
Herpå kan afsættes et mærke på begge pinde som så er i samme højde,
hvorefter man kan bruge disse punkter til at måle ud fra.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 19-11-07 13:27

Hejsa.

Jeg vil nu mene at der ikke behøves 2 mand?
Starter man med at markere vandspejlet (i ro) på begge rør, vil begge
rør igen stå ens, når denne markering rammes på det rør man selv render
rundt med - uanset afstand?
I princippet er det derfor ligemeget hvad det fjerne rør står på, for
når vandspejlet står på markeringen på det rør man selv har i hånden, så
vil det fjerneste rør også stå rigtigt, når vandet er kommet i ro.

Løfter man sit eget rør, vil vandspejlet her falde, og stige i det
fjerne rør - og omvendt når man sænker sit eget rør, så stiger det her,
og falder i det fjerne rør.

Sådan mener jeg at jeg brugte det - men det er mange år siden, så måske
husker jeg forkert? Så må I gerne rette mig

/Finn

Fra : BHR

Dato : 19-11-07 14:15

Jeg har nu sat fire jernrør op på arealet, og banket dem ned i samme højde
efter vandslangeniveleringsprincippet.
Det er med mm-nøjagtighed selvom der er 15 meter mellem rørerne. Nu kan jeg
lægge en tynd snor på overkanten af rørene, og måle derfraned til den
rigtige jordhøjde.

Jeg brugte en ½-tommer vandslange med et gennemsigtigt plasticrør på 20cm i
hver ende, der lige kunne presses ind i slangen, så de var tætte.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-11-07 01:18

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Jeg vil nu mene at der ikke behøves 2 mand?
> Starter man med at markere vandspejlet (i ro) på begge rør, vil begge
> rør igen stå ens, når denne markering rammes på det rør man selv
> render rundt med - uanset afstand?

En rigtig god finte. Det forenkler processen, når man ikke skal finde en
makker.

> Sådan mener jeg at jeg brugte det - men det er mange år siden, så
> måske husker jeg forkert? Så må I gerne rette mig

Jeg er overbevist om, at din hukommelse ikke fejler noget.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 24-11-07 11:34

Erik Ginnerskov wrote:

> En rigtig god finte. Det forenkler processen, når man ikke skal finde
> en makker.

Niveauet ændrer sig i det første rør mens man render rundt med det
andet. Når det er anbragt, må man tilbage til det første og
efterjustere.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-07 02:10

Erik Olsen DK wrote:

> Niveauet ændrer sig i det første rør mens man render rundt med det
> andet. Når det er anbragt, må man tilbage til det første og
> efterjustere.

Jeg tror ikke, du fangede essensen af Finns beskrivelse. Hvis du starter med
at holde de to rør samlet og markerer vandstanden udenpå rørene, skal du
bare fastgøre det ene rør med markeringen i den ønskede sluthøjde.

Derefter går du til næste markeringspunkt og fører det andet rør op eller
ned, indtil vandstanden er præcis ud for det mærke, du har sat på røret. Du
kan så med 100% garanti (forudsat du ikke undervejs i processen har mistet
noget vand) gå ud fra, at det også passer med markeringen i det fikserede
rør.

Keine Hexerei, nur Behändichkeit.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Armand

Dato : 24-11-07 11:40

Erik Ginnerskov skrev:

> En rigtig god finte. Det forenkler processen, når man ikke skal finde en
> makker.

Sagen er nok ved at være forældet for spørgeren; men det slår mig først
nu at omend at primi-tricket med slange og vand er billigt, skal man
alligevel slå pinde/pæle i omkring på grunden for at markere
nivelleringen, hvorefter der skal graves ud i henhold til dé markeringer.
Et laser-waterpas koster ikke en hund på tilbud og klarer samme arbejde
ganske enkelt! Jeg har grov-nivelleret faldet(!) på min parkeringsplads
i baghaven (der i forvejen skråner markant mod bag-skellet) v.h.a. mit
laserwaterpas: Det blev tiltet til at have samme højde ved dét og ved
bagskellet, hvorefter at jeg kunne fange pletten med spaden undervejs
mellem de to punkter og vurdere om der skulle fyldes efter eller graves af!

--
Armand.

Fra : BHR

Dato : 24-11-07 22:07

> [...]
> bagskellet, hvorefter at jeg kunne fange pletten med spaden undervejs
> mellem de to punkter og vurdere om der skulle fyldes efter eller graves

Jeg er glad for alle bemærkningerne!

Min grund er nu grovnivelleret af ham der kørte rendegraveren.