grønne laver på Pelargonie, Dronning Ingri~
Fra : Linnea

Dato : 12-11-07 11:29

Jeg tog min pelargonie ind for en måned tidsiden. Den er stor, med mange
blomster stadigvæk.

Da jeg stod og pillede visne blomster/blade, opdagede jeg to grønne larver
på den.
Se billede:
http://picasaweb.google.dk/linnealarsen/DeGrNneLaverPPelarginoen/photo#5131898172460195378

Hvilke larver er det?
Skal jeg lade dem side og forvente sommefugle, eller skal de bare ud? Jeg
kan se der er et blad som er spist, hvor meget vil de spise inden de går til
næste stadie?

Håber her er en som vil hjælpe mig.

Venlig hilsen Linnea.

Fra : Armand

Dato : 12-11-07 21:55

Linnea skrev:
> Jeg tog min pelargonie ind for en måned tidsiden.
> Da jeg stod og pillede visne blomster/blade, opdagede jeg to grønne larver
> [...]
Jeg er helt blank, men er også blevet forstyrret af at du ikke blot er
navnesøster i dobbelt forstand til fruen her i huset, og i tilgift også
har en brun dværggravhund liggende under dynerne
Vores er dog glathåret men har akkurat samme blik i øjnene som jeres
røver

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-11-07 22:52

On Mon, 12 Nov 2007 21:54:31 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>har en brun dværggravhund liggende under dynerne
>Vores er dog glathåret men har akkurat samme blik i øjnene som jeres
>røver

Det udtryk har alle gravhunde - min også
Min kan i øvrigt fange sit eget øre og lede efter steder at begrave det.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Linnea

Dato : 13-11-07 22:59

> Jeg er helt blank, men er også blevet forstyrret af at du ikke blot er
> navnesøster i dobbelt forstand til fruen her i huset, og i tilgift også

I dobbelt forstand?? Det er et dejligt navn, jeg er hvertfald glad for det.

> har en brun dværggravhund liggende under dynerne
> Vores er dog glathåret men har akkurat samme blik i øjnene som jeres røver

Ja det er en skøn hund!
Jeg kan huske da jeg var til dyrlægen første gang med en gravhund og
fortalte at hunden altså frøs meget om natten, for den krøb ind under dynen.
Han var ved at falde bagover af grin og fortalte blot at gravhunden er et
putte-dyr Og det må man jo så sige...

Fra : Armand

Dato : 14-11-07 00:14

Linnea skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> I dobbelt forstand??

Jup! Både for og efter -navn!

> Det er et dejligt navn, jeg er hvertfald glad for det.

Hun ligeså!
Har dog "snydt" sig til det sidste "n" for nyligt

> [...]
> Han var ved at falde bagover af grin og fortalte blot at gravhunden er et

Jup!
Gudskelov har vi vandseng, så jeg vågner i samme stilling som da jeg
faldt i søvn. Ellers ved jeg ikke hvorledes de sølle 6 kg ville gøre sig
mod mine 95 når jeg vendte og drejede mig igennem natten
Men alligevel er der noget om snakken om at fryse, for vintertide er
bestemt ikke dens kop te, ligesom at den på bedste katte-vis følger
solstrålerne rundt i stuerne!

Jeg er mest glad for så rolig og ligegyldig den kan være: Med fremmede
(børn?) på gaden og selv ved dyrlægen, hvor den godtnok ikke er stolt,
men roligt lader sig håndtere uden den mindste snerren; men det sidste
år er den dog blevet tiltagende årvågen og gør af alle "beskeder" der
kommer drivende med vinden og folk på gaden (men kun på den anden side
af hækken - Står den i den åbne indkørsel kigger den bedøvende
ligegyldigt på folk der går forbi!)!

--
Armand.
(glad for at han tidligt nåede at tilføje et Off-topic i emnelinien)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-11-07 22:10

"Linnea" <nospam@nospamm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan se der er et blad som er spist, hvor meget vil de spise inden de går

Jeg ved ikke, hvad det er for larver, men jeg har haft noget lignende på en
potteplante.
Jeg opdagede den ved, at der lå små kugler af l... i vindueskarmen.
Og jeg har altså den holdning, at udenfor er jeg gæsten og må vise rimeligt
hensyn - men jeg vil ikke ha larver indenfor!
Uanset hvad de har tænkt sig at blive til.

De æder, og de æder meget - så hvis du har tænkt dig at ville beholde
pelargonien, må de væk.

Hvis du kan affinde dig med deres efterladenskaber, og blomsten alligevel
snart ryger ud, kan du da godt beholde dem som et eksperiment, men de kan
næppe udvikle sig til sommerfugle på denne årstid.

Hilsen Inger

Fra : Linnea

Dato : 13-11-07 23:15

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Uanset hvad de har tænkt sig at blive til.
>
> De æder, og de æder meget - så hvis du har tænkt dig at ville beholde

Pelargonien bliver alligevel klippet ned til foråret så den kan skyde på
frisk. Jeg kan ikke se at de har spist mere end et par blade, og de har
formegentligt været der siden den kom ind for en lille måned siden.

> Hvis du kan affinde dig med deres efterladenskaber, og blomsten alligevel
> snart ryger ud, kan du da godt beholde dem som et eksperiment, men de kan
> næppe udvikle sig til sommerfugle på denne årstid.

Jeg beholder dem som et eksperiment, den ene har faktisk hængt med hovedet
nedaf hele dagen, det kan være den allerede er igang med at blive forpuppet
eller hvad det hedder...

Jeg takker for alle imput.
Hilsen Linnea.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-11-07 22:58

On Mon, 12 Nov 2007 11:29:14 +0100, "Linnea" <nospam@nospamm.dk> wrote:

>Jeg tog min pelargonie ind for en måned tidsiden. Den er stor, med mange
>blomster stadigvæk.

Mine står stadig ude i gården, jeg er bange for de har taget varig skade
af frosten. Men hvis jeg husker det, forsøger jeg at slæbe dem ind i
stalden og så håber det bedste.

>Da jeg stod og pillede visne blomster/blade, opdagede jeg to grønne larver
> [...]

Den store ligner en smule henad en ligustersværmer. Farverne er ikke
helt som jeg husker dem jeg så i sommers, men mønstret minder meget om
det. Størrelsen på dem jeg så i sommers var dog også noget anderledes,
de var større.

>Skal jeg lade dem side og forvente sommefugle, eller skal de bare ud? Jeg
>kan se der er et blad som er spist, hvor meget vil de spise inden de går til
>næste stadie?

Jeg ville smide dem ud - du ved ikke hvor længe de bliver ved med at æde
inden de forpupper sig og et par larver i den størrelse kan formentlig
æde en hel del.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/