Ventilation bag duggede ruder.......
Fra : Lars Hansen

Dato : 05-11-07 21:15

Hej i Gruppen

Jeg ved jo af faring at det er herinde at de kloge hoveder sidder klar til
at hjælpe, så derfor;

Hjælp mig med at skaffe bevis for at ventilation kan betale sig.....

Min kæreste og jeg har en større diskusion igang om ventilation i huset.
Huset er et el-opvarmet parcelhus fra 1971 på 240 m2, og nej det er ikke
formaninger om hvor dyrt det er jeg har brug for.
Hver morgen er vi nødt til at gå rundt og tørre dug af på indersiden af alle
ruder. Og tro mig, det er ikke småting der er af vand.
Der er ingen ventilation i huset udover emhætte i køkkenet og tagventil på
begge badeværelser. Selvfølgelig så den naturlige ventilation i form af
utætheder.

Jeg er af den overbevisning at tør og ventileret luft må være nemmere og
dermed billigere at varme op end fugtig luft.

Jeg kan sagtens overbevise hende om at mindst en ventil i hvert rum giver
bedre ventilation, men det er umuligt for mig at overbevise hende om at
el-regningen ikke stiger til det 100-dobbelte....

Hjælp mig med nogle konkrette beviser, tak.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Armand

Dato : 05-11-07 22:50

Lars Hansen skrev:
> [...]
> Hver morgen er vi nødt til at gå rundt og tørre dug af på indersiden af alle
> ruder. Og tro mig, det er ikke småting der er af vand.

Tag i bad og kig efterfølgende på badeværelses-spejlet der sædvanligvis
er godt emmet til!
Åbn vinduet og hold øje med hvornår emmen fortager sig fra spejlet!

Det er faktisk ikke særligt langvarig udluftning der skal til for at
fugten i luften er fjernet - Og med den AHA-oplevelse bør i kvæle den
elektriske nærighed/frustration og lufte grundigt, men kort, ud hver
dag, og dermed på emkleste vis slippe af med al den fugt der sætter sig
på vinduerne i nattens løb!

--
Armand.

Fra : Lars Hansen

Dato : 06-11-07 07:56

> [...]
> elektriske nærighed/frustration og lufte grundigt, men kort, ud hver dag,
> og dermed på emkleste vis slippe af med al den fugt der sætter sig på

Hej Armand

Den med udluftningen er jeg med på, og det gør vi trofast hver morgen og
aften. ca. et kvarter med alle vinduer og døre åbne.
Desværre er det ikke nok om morgenen med den mængde vand på ruderne, der
skal også tørres af.

Man kan jo også stille spørgsmålet på en anden måde; Hvad har I andre af
luftfugtighed inde i huset??

Mvh
Lars Hansen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-11-07 10:49

Lars Hansen skrev:

> Hvad har I andre
> af luftfugtighed inde i huset??

53% pt. her hvor jeg sidder - og 63% i mit uopvarmede værksted.
Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-11-07 20:50

Lars Hansen wrote:

> [...]
> der skal også tørres af.
>
> Man kan jo også stille spørgsmålet på en anden måde; Hvad har I andre

Vi har ikke en luftfugtighedsmåler, men vi har aldrig dug indvendigt på
termoruderne.

Vi har altid vinduet i soveværelset åbnet på klem om natten, så er der
ikke fugtigt i rummet om morgen, og der er behageligt køligt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jørgen E.

Dato : 06-11-07 00:00

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> Jeg er af den overbevisning at tør og ventileret luft må være nemmere og dermed
> billigere at varme op end fugtig luft.

Om det er tilfældet ved jeg ikke, men luften skal være varmere jo mere fugtig
den er, for at man føler den samme varme på kroppen.
Under alle omstændigheder er det en rigtig god ide at luft ud. Mange gør det
desværre forkert og har et vindue eller lignende til at stå på klem eller åben
i lang tid. Man skal lave total gennemtræk i nogle få minutter så kun luften
skiftes og så vil rummet være lunt hurtigt igen, da luft er hurtigt at varme op.
Jeg selv plejer tit lige at lave total gennemtræk nogle minutter inden jeg går i
seng, hvilket på mange måder er ideelt.

Fra : Carsten

Dato : 06-11-07 08:42

> Hjælp mig med at skaffe bevis for at ventilation kan betale sig.....

Det kan det - punktum ! (nå ja, og så lige et udråbstegn)

> [...]
> Jeg er af den overbevisning at tør og ventileret luft må være nemmere og
> dermed billigere at varme op end fugtig luft.

Jeg har selv 250m2 fra 1973 - også med elvarme og jeg "afskyr" også når der
skal luftes ud. Al den strøm man møjsommeligt har tjent til lukkes lige ud
af vinduet (og nogle åbne døre også). Desværre er det bare sådan at det er
nødvendigt, og også - selvom man ikke vil tro det - billigere i længden. Det
er nemlig sværere - og dermed dyrere - at opvarme luft som er fuld af
vand(damp) end det er at opvarme kold luft (som ikke kan indeholde fugt).
Det siger lidt sig selv. Vand har en meget større massefylde og tæthed end
ren luft. Det er alt andet lige "tungere" at varme op.
Nå man så udlufter så skal det kun gøres i 5 - max.10 minutter (morgen og
aften). Så når møbler etc. nemlig ikke at blive kølet ned og så er det kun
den nye (vandfri) luft som skal genopvarmes. Det går hurtigt - efter 15-30
min er temperaturen oppe på normalen igen.

> Hver morgen er vi nødt til at gå rundt og tørre dug af på indersiden af
> alle ruder. Og tro mig, det er ikke småting der er af vand.

Vi har også dråber i de nederste 2-3 cm af vinduerne om morgenen, men kun i
vores soverum og i tagvinduerne (varm luft stiger op). Grunden er
naturligvis at der hvor man opholder sig der afgiver man vand(damp). En 7-10
timer i kassen kan afgive en masse vanddamp - også selvom man kun sover
I stue, køkken og andre rum er der aldig vand(damp) i vinduerne. Det er der
to grunde til: 1) opholdsperioden i disse rum er mindre end i soverummene og
2) vi har varmepumpe som primær opvarmning af stue(r) og køkken. En
varmepumpe kan varmt (!!) anbefales. Ikke alene afgiver den en masse billig
varme (3-4 gange billigere end tilsvarende el-radiator), men den fungerer
også som affugter. Den suger nemlig den luft som allerede er i rummet ned
igennem inde-delen hvor luften bliver varmet endnu mere op. Vanddampen
sætter sig i indedelen hvorfra der går et "afløb" ud af huset. Den affugtede
og mer-opvarmede luft bliver så "pustet" ind i rummet igen. Affugtningen kan
slet ikke måle sig med en rigtig affugter men typisk klarer en varmepumpe at
affugte 10-15 liter/døgn.

> Jeg kan sagtens overbevise hende om at mindst en ventil i hvert rum giver
> bedre ventilation, men det er umuligt for mig at overbevise hende om at
> el-regningen ikke stiger til det 100-dobbelte....

Du har ikke brug for konstant ventilation, så den med ventilen i hvert rum -
åben 24t/døgn - kan godt komme til at koste mere end det gavner. Jeg vil
anbefale at i overvejer en varmepumpe (en ordentlig en !) og samtidig sørger
for at lufte ud i passende intervaller. Luft ud i soverum når i står op.
Luft ud i køkken efter madlavning (også selvom i har emhætte). Luft ud i
stuen lige inden i går i seng.

Carsten

Fra : Jakob M

Dato : 06-11-07 18:26

> [...]
> igen. Affugtningen kan slet ikke måle sig med en rigtig affugter men
> typisk klarer en varmepumpe at affugte 10-15 liter/døgn.

En varmepumpe affugter kun hvis den er sat til at køle (AC). Den kan ikke
både varme og affugte på en gang. Men derfor er varmepumpen nu en god ide
alligevel.

Mvh
Jakob

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-11-07 19:23

Jakob M wrote:

> En varmepumpe affugter kun hvis den er sat til at køle (AC). Den kan
> ikke både varme og affugte på en gang. Men derfor er varmepumpen nu
> en god ide alligevel.

derfor er genvex smart!

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Jakob M

Dato : 07-11-07 15:05

> derfor er genvex smart!

Men også en del dyrere, og mere omstændeligt at installere end f.eks. en
luft/luft varmepumpe.

Mvh
Jakob

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-11-07 16:59

Jakob M wrote:

> Men også en del dyrere, og mere omstændeligt at installere end f.eks.
> en luft/luft varmepumpe.

tjoo... men jeg kan ikke se prisen kan være så afgørende en faktor når det i
bund og grund handler om ens helbred...
og da ISÆR hvis der er småfolk involveret... det er sgu vigtigt at de er i
et sundt indeklima...
et genvex anlæg kan da nemt sættes op på en weekend hvis man er lidt
fingernem og så skal man bare ha en tekniker ud og indjustere det...

Fra : SR

Dato : 06-11-07 09:08

Køb og monter 2 luft til luft varmepumper du sparer strøm og dit problem er
væk pumperne tjener sig ind på 4-5 år. www.brikateknik.dk

Fra : SR

Dato : 07-11-07 22:28

"SR" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Køb og monter 2 luft til luft varmepumper du sparer strøm og dit problem
> er væk pumperne tjener sig ind på 4-5 år. www.brikateknik.dk
læs om emnet i det nye IDENYT der kommer med posten

Fra : kiwi.louise

Dato : 06-11-07 09:14

Hej Lars.

Vi havde store problemer med vand, ikke kun dug, men virkelig vand på
vinduerne hver morgen, og vi har nu sat nye vinduer i huset med
udluftninger i, og Al dug og vand er helt væk.Jeg ved du kan købe
udluftninger til selv at sætte i vinduer, så du behøver altså ikke en
stor investering for at rette op på det.Dem man kan købe er ikke ret
dyre.

Mvh Louise

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-11-07 11:36

Lars Hansen wrote:

> [...]
> giver bedre ventilation, men det er umuligt for mig at overbevise
> hende om at el-regningen ikke stiger til det 100-dobbelte....

jeg vil anbefale jer at investere i et genvex anlæg...
det suger fugtig varm luft ud og puster frisk luft ind i huset... varmen fra
den "gamle" luft flyttes til det "kolde" friske luft...
samtidig sænker det fugtigheden rigtig meget i huset...

du kan jo spørge din kæreste om hun gerne vil bo i et hus der har stor
risiko for skimmelsvamp-angreb, dårligt indeklima osv. med de følger de nu
kan have på Jeres helbred... for mig er det ikke prisen der er afgørende
parameter, men netop at sikre et godt indeklima så man har det rart...

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-11-07 20:53

Lars Hansen wrote:
> [...]
> giver bedre ventilation, men det er umuligt for mig at overbevise
> hende om at el-regningen ikke stiger til det 100-dobbelte....

Opvarmning af samme luftvolumen kræver mere energi jo større
vandindholdet er. Hvis du vil have nogle taleksempler, må du vente til i
morgen aften da mine bøger står i firmaet.

Fra : Lars Hansen

Dato : 07-11-07 19:29

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> er. Hvis du vil have nogle taleksempler, må du vente til i morgen aften da

Hej Erik

Det er nemlig nøjagtigt det der er min teori.
Hvis du har nogle taleksempler, så ville det være kanont.

Mvh
Lars Hansen