trætag med fer og not - hvem har ret?
Fra : Peter T.

Dato : 05-11-07 09:01

Jeg og en anden har en diskussion udfra en bekendts kolonihavehus, hvor
taget over terrassen er begyndt at bule op i efterårsvejret.

Taget er bygget op af brædder med fer og not og huset er et selvbyggerhus
af finsk træ, der er bearbejdet på en fabrik i letland eller estland.
Taget er så dækket med tagpap fra Icopal.
Brædderne i taget over terrassen er så begyndt at udvide sig og bule op
pga. fugten i luften pt.. Og så kommer diskussionen;

1) Jeg holder på, at træet simpelthen er tørret for hårdt på fabrikken og
at brædderne skal ligge helt tæt i fer og not. Dette har jeg fået
bekræftet af en tømrer.

2) Min ven siger, at netop tagbrædder skal lægges med en lille afstand så
de kan arbejde. i forskellig slags fugtighed. Dette har han fået
bekræftet af en anden tømrer.

Altså to lægmænds meninger mod hinanden.

Hvilket udsagn er det rigtige? :)

--
Peter T.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-11-07 14:55

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> de kan arbejde. i forskellig slags fugtighed. Dette har han fået
> bekræftet af en anden tømrer.
>
> Altså to lægmænds meninger mod hinanden.

Jeg sætter min tro på nr. 2 og afventer et resultat.

PS. Kan man vinde noget

Fra : mrs.x.

Dato : 05-11-07 19:29

> Jeg sætter min tro på nr. 2 og afventer et resultat.

2, mener jeg er rigtig.Jeg har for ca. 20 år siden brugt nogle sommere på,
at ligge tagpap på netop kolinihavehuse. Jeg kan ikke mindes der på noget
tidpunkt har ligget brædder med feder og not.
Og der er jo sådan,at træ arbejder meget i vind og vejr, ikke kun taget, men
også spær og andre trækonstruktioner vil arbejde p.g.a. fugt og tempratur
svingninger.

Hilsen
Kim S.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-07 19:33

> [...]
> de kan arbejde. i forskellig slags fugtighed. Dette har han fået
> bekræftet af en anden tømrer.
>
> Altså to lægmænds meninger mod hinanden.

Men ikke nødvendigvis i modstrid med hinanden. Er det lagt om sommeren, skal
det lægges med noget afstand, så det kan udvide sig om vinteren, men er det
lagt om vinteren, skal det ligge tæt, så der er plads til at det kan tørre
om sommeren uden at der kommer huller.

Mvh Maria

Fra : Per H

Dato : 05-11-07 20:57

On Mon, 5 Nov 2007 19:33:29 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

> [...]
>lagt om vinteren, skal det ligge tæt, så der er plads til at det kan tørre

Ahhr maria, så let er det vist ikke, det kommer nok lidt an på træets
fugtighed. og det ændrer sig ikke fra dag til dag, og alt efter
hvordan det har været lagret. Umiddelbart vil jeg syndtes at man skal
løfte på træet, og derved mærke hvor fugtiget det er. Er det tungt,
skal det have et slag extra når det samles
Så det er nok både nr 1 og 2 der er rigtige, alt efter fugtigheden.
Men lidt afstand skader jo ikke , når det ikke er et gulv.

Vh Per
skype

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-07 21:07

> Ahhr maria, så let er det vist ikke, det kommer nok lidt an på træets
> fugtighed.

Enig, men jeg læste det som ovntørt, og det er altså for tørt til vinteren
hvis det er sommerlagt.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 05-11-07 21:14

> Enig, men jeg læste det som ovntørt, og det er altså for tørt til vinteren
> hvis det er sommerlagt.

Det er vist ikke normalt at ovntørre rupløjede brædder ;)

Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-07 23:06

Fra : jesper

Dato : 08-11-07 19:30

Maria Frederiksen skrev:

> Næ
>
> Mvh Maria

det er sådan at der aldrig har været not og fer i bræder til tagpap og
5-7 mm skal der være mellem bræderne det har der været på de tage jeg
har været med til at renovere...

er pappen sømmet på eller den klæbet på bræderne???????

Jesper

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 08-11-07 19:40

> [...]
> været med til at renovere...
>
> er pappen sømmet på eller den klæbet på bræderne???????

Du er gal på den. Sidst i 1960'erne hvor jeg byggede, lagde man høvlede og
pløjede tommebrædder under builtup tage, hvor man sømmede første lag pap på.
Mvh. Jørgen.

Fra : SEJ

Dato : 09-11-07 20:14

yeps det gjorde man, men der havde den ansvarlige tømrer snedker også haft
brædderne liggende i over et år til tørring i et køligt lagerrrum.
Det sker ikke idag. det skal være billigt og være nu, mnaglende materialer
og for stor efterspørgsel på håndværkere.
Dårligt materiale( det gode vil man ikke betale for, og man vil ikke vente
på at få det lave ordenligt/betale for at gode håndværkerer tager sig tid
til at gøre hvad der skal gøres)
Jeg har eks kun lavet VVS éen gang, havde uddannet VVS i sidste uge, jeg
græmmes, Tid, uddannelse, indlevelse (Jeg ønsker ikke at kritisere en der
har Thors økse tatoveret 20*30 cm oven i hanekammen, jeg udbedrer selv og
vil tage ca. 20 min, vil jeg tro)

Årsagen skyldes at Træet ligger for kort tid eller når det bliver
ovntørret!! det har det sgi da ikke godt af (så er man sgu da også selv ude
om det)
Hvis du køber for billigt .. du kører jo heller ikke trabant vel ?

mvh
SEJ

("Jørgen Christensen" <jchrist@slet@detvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:473357f2$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Per H

Dato : 08-11-07 19:48

On Thu, 08 Nov 2007 19:29:46 +0100, jesper <bb@hh.dk> skrev:

> [...]
>har været med til at renovere...
>
>er pappen sømmet på eller den klæbet på bræderne???????

Hmm jeg har lært at der skal bruges tagbrædder med fer og not, og at
tagpap første lag altid skal sømmes på tagbrædder.

jeg ville da nødig gå på et tag der ikke hænger sammen i fer og not
Vh Per
skype

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 09-11-07 12:08

> [...]
> tagpap første lag altid skal sømmes på tagbrædder.
>
> jeg ville da nødig gå på et tag der ikke hænger sammen i fer og not

Hvis det mig, du kommenterer på, betyder høvlet og pløjet, at brædderne er
med fjer og not.
Mvh. Jørgen.

Fra : Per H

Dato : 09-11-07 13:12

On Fri, 9 Nov 2007 12:08:08 +0100, "Jørgen Christensen"

ja det ved jeg, så det er ik til dig
Vh Per
skype

Fra : Martin Bak

Dato : 09-11-07 22:33

"jesper" <bb@hh.dk> skrev i en meddelelse

> det er sådan at der aldrig har været not og fer i bræder til tagpap og 5-7
> mm skal der være mellem bræderne

Ahwa???

Martin