Loft over gammel stald
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 03-11-07 21:07

Hej.
Jeg har fået fat i nogle spånplader med dim. 18mm 80cm X 120cm.
Jeg vil gerne bruge dem til et nyt loft over en gammel stald.
Der er ca. 3,5 meter mellem bjælkerne. Det gamle loft bliver taget ned da
det har en gammel fugt skade.
Loftet bliver ialt ca 8 X 4,5 meter.
Jeg har tænkt mig at ligge strøer med 40 cm mellemrum.

Hvilken dim. skal disse strøer have for et godt resultat?
Hvis andre foreslag modtages disse med glæde.

MVH
Niels Peter

Fra : Jørgen E.

Dato : 04-11-07 13:49

"Niels Peter Nielsen" <npnfjerndette@tv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken dim. skal disse strøer have for et godt resultat?
> Hvis andre foreslag modtages disse med glæde.

Jeg vil ikke komme med et bud ud over, at du skal fastgøre pladerne ret
tæt, da de ellers vil komme til at "hænge".
Generelt er det ikke godt at bruge spånplader i uopvarmede rum, da de
arbejder en del. I dit tilfælde ville jeg ikke turde bruge dem på grund af
den store bevægelse der er i dem og de forhold der i øvrigt lyder til at være.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-11-07 18:37

> Jeg vil ikke komme med et bud ud over, at du skal fastgøre pladerne ret
> tæt, da de ellers vil komme til at "hænge".

Risikerer du "trafik" over loftet ?
Hvis ikke ville jeg nok tage nogle almindelige regler på 45x95mm* - og så
vil jeg som jørgen overveje om ikke at andet materiale end spånplader var
mere velegnet. Det er jo ikke mange m2 lodt du skal bruge så jeg ville nok
tage et lag vådrumsgips eller lign ...

* Og så lige lave et "mockup" og se om det virker stabilt nok - 3,5 meter er
langt.