Lugtproblemer nye vinduer
Fra : Preben Kaas

Dato : 26-10-07 11:12

Vi har fået nye vinduer fra KPK i huset.

Når vi derefter brænder stearinlys oplever vi, at det opstår en
ubehagelig og kvalmende lugt, som også giver mig allergiske
reaktioner, såsom kløende øjne og løbende næse.

Lugten forsvinder kort tid ( en halv til en hel time) efter at
stearinlysene er slukket og så mærker vi intet til den før vi igen
tænder lysene.

Nogen som har haft lignende erfaringer og vil dele ud af dem??

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx
www.prebenkaas.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-10-07 11:41

"Preben Kaas" <prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænder lysene.
>
> Nogen som har haft lignende erfaringer og vil dele ud af dem??

Tror du ikke, det er lysene
mvh/Preben

Fra : Preben Kaas

Dato : 26-10-07 11:49

On Fri, 26 Oct 2007 12:40:51 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Tror du ikke, det er lysene

Nej, for det er samme type lys og fabrikat, som vi også brugte før vi
fik nye vinduer og nogle af fyrfadslysene er rester fra den pakke, som
også blev brugt før vinduesskiftet og uden lugtgener.

Til gengæld kan jeg tilføje, at vi har oplevet samme lugtgener, når
jeg tidligere har malet et eller andet i huset, men der forsvinder
lugtproblemerne i løbet af et par dage.

Vinduerne blev skiftet for ca. en måned siden og problemet er her
stadig.

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx
www.prebenkaas.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 26-10-07 12:26

> [...]
> lugtproblemerne i løbet af et par dage.
>
> Vinduerne blev skiftet for ca. en måned siden og problemet er her

Det er jo sandsynligvis overfladebehandlingen eller behandlingen med
fungicider der giver generne. Man kan ikke på hjemmesiden se hvad de bruger
til at male med, men vinduerne er behandlede med fungicider i henhold til
VSO´s tekniske bestemmelser.
Prøv at forelægge problemet direkte for KVK på kpk@kpk-vinduer.dk
De må have en teknisk afdeling der kan svare på hvad der er brugt til
behandlingen af vinduerne. Det vil måske kunne give et fingerpeg om, hvor
længe der vil gå før behandlingen er helt afdampet.

Martin

Fra : Preben Kaas

Dato : 26-10-07 13:11

On Fri, 26 Oct 2007 13:26:10 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>behandlingen af vinduerne. Det vil måske kunne give et fingerpeg om, hvor
>længe der vil gå før behandlingen er helt afdampet.

Det lyder sandsynligt, så jeg vil tage kontakt til KPK.

Tak for oplysninger.

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx
www.prebenkaas.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-10-07 16:51

Preben Kaas wrote:

> Nej, for det er samme type lys og fabrikat, som vi også brugte før vi
> fik nye vinduer og nogle af fyrfadslysene er rester fra den pakke, som
> også blev brugt før vinduesskiftet og uden lugtgener.

Det lyder ikke logisk, at dine vinduer skulle begynde at afgive lugt, bare
fordi du tænder et stearinlys. Problemet ligger snarere i, at dine gamle
vinduer var så pivutætte, at osen fra dine lys forsvandt hurtigere end du
nåede at registrere den. Dine nye vinduer er tætte, så osen fra lysene
bliver længere i stuen.

Som du selv skriver: Lugten forsvinder efterhånden, når lysene bliver
slukket. Det kan kun være lysene.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 26-10-07 16:56

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
> Dine nye vinduer er tætte, så osen fra lysene bliver længere i stuen.
>
> Som du selv skriver: Lugten forsvinder efterhånden, når lysene bliver
> slukket. Det kan kun være lysene.

Jeg er ikke enig med dig Erik.

Du kan selvfølgelig godt have ret, men mine stearinlys lugter ikke når de
brænder, kun i et øjeblik kort tid efter at de er blevet slukket.

Hvis lysene står i vindueskarmen (har jeg gået ud fra), så vil varmen såmænd
nok kunne frigive nogle dampe fra de nye vinduers overfladebehandling,
afhængig af hvad de er lakerede med og hvor længe siden det er.

Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-10-07 17:46

> [...]
> såmænd nok kunne frigive nogle dampe fra de nye vinduers
> overfladebehandling, afhængig af hvad de er lakerede med og hvor længe

Det er nok samme problematik som når man står og ryger samtidig med man
maler med noget på terpentinbasis. Dampene bliver brændt af, og bliver til
noget andet. I dette tilfælde noget ildelugtende.

Jeg ville nok bare droppe lysene noget tid. Sørge for at have god varme på,
og lufte ud ofte. Ganske som jeg plejer. :)

- Martin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-10-07 17:09

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Det lyder ikke logisk, at dine vinduer skulle begynde at afgive lugt, bare
> fordi du tænder et stearinlys.

Det lyder ikke særlig underligt.
Åben ild (stearinlys, gasblus etc.) kombineret med nogen slags maling, nogle
pudsemidler, etc. kan lugte fælt.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-10-07 17:10

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Åben ild (stearinlys, gasblus etc.) kombineret med nogen slags maling,
> nogle pudsemidler, etc. kan lugte fælt.

Og da jeg havde gaskomfur, kunne blussene antage de spøjseste farver i de
situationer.

Hilsen Inger

Fra : Preben Kaas

Dato : 27-10-07 15:38

On Fri, 26 Oct 2007 18:10:25 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Og da jeg havde gaskomfur, kunne blussene antage de spøjseste farver i de
>situationer.
>
>Hilsen Inger

Tak skal I ha' for alle svar og erfaringer.
Nu venter jeg spændt på at høre fra KPK Vinduer.

mvh
Preben
ved mail fjern xxxx
www.prebenkaas.dk