Metalbor typer 2
Fra : fsn

Dato : 25-10-07 21:06

Hej Flemming

> Hvem kan oversætte følgende og hvilke fordele og ulemper er der ved
> de enkelte typer?

Det er nemmere at vende den om:

Hvad skal du bore i ?

Hvad har du at bore med ?

Hvor meget skal du bore ?

hvad vil du ofre på sagen ?

Svar

Mit system vil ikke sende til "svar gruppe" så jeg prøver den her vej.

Jeg står ikke og skal bore, men vil gerne vide det generelt.
Flemming

Fra : Max

Dato : 25-10-07 21:23

Hej Flemming

> Jeg står ikke og skal bore, men vil gerne vide det generelt.

Ok, så vil jeg prøve lidt

>Valsede bor

Spångangen er valset ud istedet for fræset, det er billigere,
men giver upræcise bor.

>Slebne bor

Spångangen er fræset og slebet, giver bor med høj præcision.

>HSS

High Speed Steel, navnet på hærdet værktøjsstål.

>HSS-E

Også et handelsnavn for værktøjsstål.

>Coboltbor

Bor med belægning der gør dem mere slidstærke.

Men det er en jungle, specielt når man kikker på de billige
udgaver, der reklameres med kasser fulde af belagte cobolt
bor hvor man får 100 stk blandet for 198 kr og lignende.
Disse bor er da fine til et hul, men har intet med den slags
bor vi bruger ude i metalindustrien. Der betale vi et sted
mellem 30 og 150 kr for et 5 mm bor. Men så er det også
bor der holder til opgaven. Husk at lære du at slibe bor, ja
så kan et ordentlig kvalitetsbor holde i mange år og på
den måde være en billig løsning.

--
Mvh Max

Fra : Sidse

Dato : 26-10-07 19:52

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]

> bor der holder til opgaven. Husk at lære du at slibe bor, ja
> så kan et ordentlig kvalitetsbor holde i mange år og på

Og Max har ret, jeg er den lykkelige ejer af en håndfuld gode coboltbor, der
er simpelthen en verden til forskel. Bevares, et 6mm bor fra et sæt med 26
bor til 198kr kan bore et par huller uden videre, men har du f.eks brug for
at bore et 10mm hul i noget 8-10mm stål med en håndholdt boremaskine er de
billigere bor færdige efter 1 til 2 huller.

Henrik
www.ha-ts.dk