stenkant
Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 25-10-07 17:10

Hej NG

Jeg skal lægge en nu stenkant omkring græsplænen og vil gerne have at den
ligger helt fast,

SILVAN skiver:
Du kan blande cement og betongrus i forholdet 1:5 (det er alt for dyrt at
bruge færdigblandet tørcement)

Du graver lidt ned ca. 20-25 cm både i bredden og i dybden, og fylder
betonblandingen heri. Herefter kan du lægge stenene direkte i den tørre
cementblanding.

jeg syntes at det er et voldsomt arbejde samt en frygtelig masse beton at
putte ned omkring de små chaussésten (på max 10cm x10cm x10cm) , er der
nogle der kan foreslå en nemmere løsning.
Jeg vil også gerne "fæstne" større chausséarealer så duer det ikke at der
skal graves så meget op.

Hilsen Birgitte

Fra : Anton

Dato : 25-10-07 18:01

> [...]
> nogle der kan foreslå en nemmere løsning.
> Jeg vil også gerne "fæstne" større chausséarealer så duer det ikke at der

Jeg kan kun anbefale at grave det ned i tørbeton på den angivne måde.
For 5 år satte jeg chaussesten hele vejen rundt i haven og lyttede til en
der mente at man ikke behøvede at grave
dem ned i tørbeton. Det har jeg så bittert fortrudt idag.
Cirka 1/3 af stenene ligger hulter til bulter.
Nogen steder er de kommet ned i tørbeton igen, og de bliver der bare.
Jeg lagde et mindre areal med chaussesten (med hældning) i tørbeton og de
bliver der også bare.
Så, desværre, på med vanten (eller arbejdshandsken) og grav.

Med venlig hilsen
Anton

Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 25-10-07 18:30

Hej Anton tak for svaret.

Jeg regnede også med at der skulle beton til, da de kun ligger i sand nu og
de kommer virkelig til at ligge hulter til bulter, som du også skriver.
Mit problem er mere, om jeg virkelig behøver at lave så dybe huller for
chaussésten på 10x10 cm.

Hilsen Birgitte

Fra : Armand

Dato : 25-10-07 20:42

Birgitte Sembach Lauridsen skrev:
> [...]
> de kommer virkelig til at ligge hulter til bulter, som du også skriver.
> Mit problem er mere, om jeg virkelig behøver at lave så dybe huller for

Når nu det ikke ligefrem er armeret jernbeton, så skal der vel en vis
tykkelse til for at det støbte lag ikke knækker så man er ligevidt :-/

Jeg har udnyttet et forekommende antal små chaussé-sten (kan man
overhovedet kalde dine 10X10 cm's for chaussé-sten?) som kantlinie á én
række langs plænen, men der er ikke gået meget mere end 3 år inden de nu
kræver omlægning p.g.a. stigende plænehøjde og i dén situation er det
praktisk blot at kunne vippe dem op for at lægge et lag sand i bunden og
løfte dem derved. Jég er ihvertfald glad for at det ikke er en
triple-række faststøbte sten at jeg står med nu :-|

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-10-07 06:48

On Thu, 25 Oct 2007 21:41:31 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Jeg har udnyttet et forekommende antal små chaussé-sten (kan man
>overhovedet kalde dine 10X10 cm's for chaussé-sten?)

Det kalder jeg i hvert fald den størrelse.
Er de større kalder jeg dem brosten.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 26-10-07 12:13

Mads Lie Jensen skrev:

> Det kalder jeg i hvert fald den størrelse.
> Er de større kalder jeg dem brosten.

Jeg har forsøgt at google mig til definitionen af chaussésten, men kan
kun udlede at chaussésten primært er uligesidet og højest har én
dimension på op til 10-11 cm.
Er der andre der kan specificere nærmere??

--
Armand.

Fra : Mureren

Dato : 25-10-07 20:45

www.kantdesign.dk er svaret

Mvh.
Mureren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-07 22:19

"Birgitte Sembach Lauridsen" <mailfjerndette@sembach.dk> skrev
> Du graver lidt ned ca. 20-25 cm både i bredden og i dybden, og fylder
> betonblandingen heri. Herefter kan du lægge stenene direkte i den tørre
> cementblanding.

Kunne man ikke lige så godt pillotere når man nu alligevel er ved at lave
fundament til en skyskraber?
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-10-07 10:23

On Thu, 25 Oct 2007 23:19:20 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Birgitte Sembach Lauridsen" <mailfjerndette@sembach.dk> skrev
>
>Kunne man ikke lige så godt pillotere når man nu alligevel er ved at lave
>fundament til en skyskraber?

L.O.L