Portautomatik til vippeport
Fra : Carsten Keller

Dato : 24-10-07 09:29

Hej gruppe.

Jeg har en dejlig tør garage og har nu også fået en bil at fylde i den. Der
er jo så bare ikke så meget ved at skulle ud af dytten når man kommer hjem,
derfor må vi hellere få noget automatik på den.

Det er en træport, vippeport tror jeg det hedder, monteret med nogle fjedre
for at lette åbning og lukningen. Størrelsen er "sådan standard", vel ca.
250 cm bred og 200 cm høj.

Den er jo temmelig tung så jeg skal nok ikke have den mindste HaraldNyborg
åbner til den, men hvor meget kræves der? Hvordan måler jeg eventuelt hvor
meget saft der skal være i åbneren?

Jeg kan se at der står noget om minimum frihøjde i nogle specs, der er fint
plads mellem min port og loft hvis det har noget at sige.

Keller

Fra : Bent E.

Dato : 24-10-07 10:01

> Den er jo temmelig tung så jeg skal nok ikke have den mindste HaraldNyborg
> åbner til den, men hvor meget kræves der? Hvordan måler jeg eventuelt hvor
> meget saft der skal være i åbneren?

Hva' med en fjedervægt?

> Jeg kan se at der står noget om minimum frihøjde i nogle specs, der er
> fint plads mellem min port og loft hvis det har noget at sige.

Det har det!!, jeg har så hut jeg visker 12 cm, og det var lige til øllet.
Det er en vippeport, jeg har.

Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Carsten

Dato : 24-10-07 10:01

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> åbner til den, men hvor meget kræves der? Hvordan måler jeg eventuelt hvor

Jeg stod i samme "problem" for et par mdr. siden. Jeg var også meget i tvivl
om jeg kunne nøjes med den lille bauhaus model til ca. 2k eller om jeg
skulle op i en større. Det endte med at jeg fandt en Liftmaster 5580 hos ham
her: http://www.dorborsen.dk/?page=automatk - prisen var meget meget
fornuftig, og så er modellen så stærk at den ville kunne klare meget større
porte (min var 210h x 236b).
Jeg havde ikke frihøjde så det endte med at jeg var nødt til at sænke
porthøjden. Noget af et arbejde, men dejligt nu hvor det hele virker.
Montering af selve liftmasteren var forholdsvis nemt.

Carsten

P.S: på daværende tidspunkt havde "dørbørsen" ikke den lidt mindre model, så
jeg skal ikke gøre mig klog på om du kan "nøjes" med sådan en.

Fra : Armand

Dato : 24-10-07 10:42

Carsten Keller skrev:
> [...]
> HaraldNyborg åbner til den, men hvor meget kræves der? Hvordan måler jeg
> eventuelt hvor meget saft der skal være i åbneren?

ER den nu også så tung i brug? Jeg mener: Fjederopspændingen skulle jo
kompensere for selve portvægten :-/

I modsætning til når man udefra løfter port-bunden ud/op, virker
automatikken ved at trække bagud i portens overkant. Prøv evt. at trække
indefra med et reb/strop i overkanten for at erfare hvor meget (lidt?)
der skal til for at åbne porten á dén metode!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 24-10-07 11:57

> [...]
> indefra med et reb/strop i overkanten for at erfare hvor meget (lidt?) der
> skal til for at åbne porten á dén metode!

Armand har ret. Det er ikkedet at åbne porten der er det tunge. Fjedrene
skal stadig være spændt som skulle porten betjenes med håndkraft. De kloge
siger at fjedrene skal være spændt således at porten kan "stå" af sig selv i
næsten alle positioner. Min er dog sat således at fjedrene "slipper deres
tag" i porten når den er ca. 80-90% åbnet. Det er her at automatikken har
det hårdeste træk-arbejde, men eftersom porten i den stilling nærmest glider
af sig selv i skinnerne så er det ikke særlig hårdt alligevel.
Der hvor jeg kan se at automatikken arbejder mest er derimod når porten skal
lukkes og den derfor skal sørge for at fjedrene spændes igen. Især de sidste
15-20% hvor porten står i en vinkel på ca. 75 grd er hårde. Jeg kan ikke med
håndkraft skubbe porten i som automatikken gør. Kun hvis jeg samtidig hiver
i det håndtag som jo stadig er i bunden af portbladet.

Carsten

Fra : Max

Dato : 24-10-07 12:01

Hej Carsten

> Armand har ret. Det er ikkedet at åbne porten der er det tunge.
> Fjedrene skal stadig være spændt som skulle porten betjenes med

Da jeg kørte med portåbner på vippeporten var fjedrene taget af.

--
Mvh Max

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-10-07 12:08

"Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in message

> Armand har ret. Det er ikkedet at åbne porten der er det tunge. Fjedrene
> skal stadig være spændt som skulle porten betjenes med håndkraft. De kloge

Det kan jeg godt skrive under på. Mit lille eksperiment viste i hvert fald
at den er nærmest umulig at åbne/lukke uden fjedrene

> [...]
> automatikken har det hårdeste træk-arbejde, men eftersom porten i den
> stilling nærmest glider af sig selv i skinnerne så er det ikke særlig

Vil det sige at jeg burde kunne justere den så den bliver nemmere at åbne,
måske også for en svagere motor? Der sidder et par skruer i bunden af
fjredrene som jeg kan spænde/slappe fjedrene med, gik bare ikke ud fra det
var noget der gjorde en forskel.

> [...]
> ikke med håndkraft skubbe porten i som automatikken gør. Kun hvis jeg
> samtidig hiver i det håndtag som jo stadig er i bunden af portbladet.

Kunne du ikke skubbe den i ved at skubbe på porten nederst udefra? Eller ved
at skubbe øverst indefra? De gange jeg prøvede at skubbe den i ved at stå på
en stige indefra var det også mest stigen der gav efter...

Keller

Fra : Carsten

Dato : 24-10-07 12:46

> [...]
> måske også for en svagere motor? Der sidder et par skruer i bunden af
> fjredrene som jeg kan spænde/slappe fjedrene med, gik bare ikke ud fra det

Jo mere du spænder fjedrene jo mere hjælper de når porten skal åbnes. Til
gengæld bliver den tilsvarende meget hårdere at lukke og du kan så risikere
at selv den stærkeste portautomatik ikke kan lukke den. Som tidligere
skrevet. De skal kun lige være spændt så hårdt, at de "holder" porten i alle
stillinger. Mine er lige præcis løst spændte (altså ikke som når man se
"forbrydelsen") når porten er i helt åben stilling.

> Kunne du ikke skubbe den i ved at skubbe på porten nederst udefra?

Jo, ingen problem - men det er jo ikke der at automatikken er spændt på.

>Eller ved at skubbe øverst indefra?

Nej, ikke med håndkraft. Som du skriver så vil det moment der skal til
istedet skubbe dig selv baglæns istedet.

Carsten

Fra : Armand

Dato : 24-10-07 13:01

Carsten skrev:

> [...]
> håndkraft skubbe porten i som automatikken gør. Kun hvis jeg samtidig hiver
> i det håndtag som jo stadig er i bunden af portbladet.

Hva' mæ' at justere fjedrene (som du selv nævner) men á let
overbalance/tyngde så porten uden automatik selv ville smække i efter at
have været trukket et kort stykke udaf og automatikken således kun skal
holde igen under vejen ned !?

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 24-10-07 13:31

> Hva' mæ' at justere fjedrene (som du selv nævner) men á let
> overbalance/tyngde så porten uden automatik selv ville smække i efter at
> have været trukket et kort stykke udaf

Hmmm, den kan jeg ikke lige se for mig ?! hvordan skulle det kunne lade sig
gøre ?? Min ports "arme" sidder fast nederst på portbladet og så selvsagt
ca. midt på karmsiderne. Den anden ende af armen (skulderbladet ?) rækker et
lille stykke (20 cm) ind i garagen og her sidder den ene ende af fjederen.
Den anden ende af fjederen sidder fast i karmen hele nede ved gulvet. Denne
"konstellation" gør at når man begynder at lukke porten så strammes fjedrene
mere og mere (og de hjælper derved IKKE til lukningen - tværtimod gør det
lukningen tungere). Først når porten mangler ca. 10cm (forneden) i at lukke
"kammer" fjederen over og porten smækker derfor nærmest det sidste lille
stykke i. Det sted hvor porten "kammer over" mener jeg ikke man kan justere.
Der er ingen mulighed for at flytte fjederpunktet på armene.

Carsten

Fra : Armand

Dato : 25-10-07 01:09

Carsten skrev:

> [...]
> stykke i. Det sted hvor porten "kammer over" mener jeg ikke man kan justere.
> Der er ingen mulighed for at flytte fjederpunktet på armene.

OK!
Detaljen med at den "kammer over" havde jeg overset.
Men kigger man på det indefra så bevæger overkanten af porten sig
vandret frem/tilbage i et sæt skinner og jeg tror at geometrien i
systemet gør at det er noget lettere at bringe porten "over kammen" ved
at lægge kræfterne i portens overkant (prøv evt. med en snor/strop
udvendig/øverst), hvilket er dét en port-automatik gør!

Ellers kan man ved at ændre placeringen af omdrejningspunktet hhv.
(port/arm-)beslagets højde, eliminere "Kam-punktet", som ikke er så
væsentligt når der er kræfter fra en automatik til at lukke porten :-/

--
Armand.

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-10-07 12:00

> [...]
> indefra med et reb/strop i overkanten for at erfare hvor meget (lidt?) der
> skal til for at åbne porten á dén metode!

Den er ikke tungere end andre træporte jeg har åbnet og lukket i tidens løb.
Med mindre man som jeg fejlagtigt troede fjedrene mest var til for at holde
den i åben/lukket position. Jeg skal love for der skulle holdes igen når den
skulle ned uden fjedrene monteret

Jeg ville mest høre om andre havde monteret noget automatik på en sådan
gammel port uden at skulle bløde alt for mange kroner. De fleste skriver
noget om vægten af porten i kilo, men det må da være mere relevant med det
træk der skal til. Skal jeg så måske bruge den fjedervægt (newtonmeter??)
som Bent E foreslog?

Keller

Fra : Max

Dato : 24-10-07 12:04

Hej Carsten

> Jeg ville mest høre om andre havde monteret noget automatik på en
> sådan gammel port uden at skulle bløde alt for mange kroner. De

Hvor bor du i danmark ?

--
Mvh Max

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-10-07 12:09

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Carsten

> Hvor bor du i danmark ?

8230, ved Århus.

Keller

Fra : Max

Dato : 24-10-07 12:41

Hej Carsten

> 8230, ved Århus.

Hvis du har mod på det, så ligger der en der kan afhentes UB
i 8700. Den er amerikansk så der skal bruges en speciel
transformer som medfølger.

--
Mvh Max

Fra : Carsten

Dato : 24-10-07 12:49

> [...]
> noget om vægten af porten i kilo, men det må da være mere relevant med det

Idet fjedrene (ved åbning af port) ikke længere hjælper til mere (de sidste
10-20%) da skal automatikken trække portens vægt. Jeg tror at det er derfor
at man næsten altid taler om hvad en automatik kan trække i kg. Nok også
fordi 800Nm (som min kan trække) ikke lige siger ret mange noget som
helst...

Carsten

Fra : Armand

Dato : 24-10-07 13:05

Carsten Keller skrev:

> [...]
> noget om vægten af porten i kilo, men det må da være mere relevant med
> det træk der skal til. Skal jeg så måske bruge den fjedervægt

Jeg tror at vægten mest relaterer til decideret led-hejseporte; men prøv
da bare forsøgsvis at måle hvad der skaltilaf træk på din vippeport!

--
Armand.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-10-07 18:27

> [...]
> åbner til den, men hvor meget kræves der? Hvordan måler jeg eventuelt hvor

Jeg har en port der svarer til din.
Den er dog ikke så tung. Fjedrene svinger den
halvt op og resten af vejen skal den skubbes. Når
der altså ikke er automatik på.
Den mindste Einhell, købt hos Harald Nyborg, klarer det
uden den mindste sved på panden. Nu på 5. år.
Og ja, det er lækkert at man ikke skal stå ud af bilen

Peter Schrøder

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-10-07 18:35

On Wed, 24 Oct 2007 19:27:22 +0200, Peter Schrøder
>Den mindste Einhell, købt hos Harald Nyborg, klarer det
>uden den mindste sved på panden. Nu på 5. år.
>Og ja, det er lækkert at man ikke skal stå ud af bilen

Motion skal ikke overdrives