Varmepumpe
Fra : Sofi

Dato : 23-10-07 15:29

Hej alle sammen ;)

Jeg skal bruge en varmepumpe til et lille "væksted"
som er ca 20 m3

Jeg har set en i Jem Og Fix til 2200 kr

der står 2800W / 9800BTU (varmeeffekt)

Kan jeg få glæde af den ?
Den skal primært bare kunne holde ca 15 grader
og når man så opholder sig der komme op på ca 20 grader
i rummet

Bruger den virkelig 2800 watt ???
eller er det en formel man går ud fra

betyder angivelsen at jeg får 2800 : 9800 = ca 3 gange i besparelse ?

please help

Sofi

Fra : SR

Dato : 23-10-07 16:45

www.brikateknik.dk læs her

Fra : tp

Dato : 23-10-07 18:19

> Hej alle sammen ;)
>
> Jeg skal bruge en varmepumpe til et lille "væksted"
> [...]

Til den pris kan det jo ikke gå helt gal. Den er ikke så effektiv som de
dyre, men den koster jo også en brøkdel.

og skal vi lige presse prisen lidt, så har Harald nybord en til 1950 denne
måned. Og når det nu er samme selskab, så er det nok også samme pumpe

Fra : TGJ

Dato : 23-10-07 20:14

"Sofi" <sofimail@jjjslet.dk> skrev i en meddelelse

spørg på www.heatpump.dk

Thomas

Fra : Hauge

Dato : 23-10-07 20:16

TGJ wrote:
> spørg på www.heatpump.

Tjaeh. Nu kikkede jeg lige i ca. 5 minutter på den side. Men hvis indholdet
virker lige så useriøs som det man oplever når man kommer ind på hovedsiden,
så er den da vist ikke til meget andet end at lukke op at skide i.

Men giver det da en chance, og kikker lidt mere..

/Hauge

Fra : Carsten

Dato : 23-10-07 20:03

"Sofi" <sofimail@jjjslet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge en varmepumpe til et lille "væksted"
> som er ca 20 m3
> Jeg har set en i Jem Og Fix til 2200 kr
> der står 2800W / 9800BTU (varmeeffekt)

Hej "Sofi"

Her finder du en del om produktet "varmepumpe":
http://www.varmepumper.nu/Varmepumperforbrugeroplysning.pdf

Vær opmærksom på een ting med det tilbud du har fundet - Hvad siger
energimærket ? Det er ligesom frysere og køleskabe. Hvis ikke det er en A
eller i det mindste B varmepumpe, så skal du regne med at den bruger næsten
lige så meget strøm som som afleverer

Jeg ved godt, at du "kun" vil bruge den i et lille rum, og derfor skal du
selvsagt ikke gå ud og købe en VP hvis pris slet ikke står mål med dit
behov. Tænk dog alligevel på elsparefondens reklamer omkring emnet. "Det er
jo ikke den billigste ??? - nej, men det bliver den (i det lange løb)".

Carsten

P.S. Jeg har selv en Panasonic Inverter som primær opvarmning af stue og
køkken/alrum - ialt ca. 70 m2.

Fra : Hauge

Dato : 23-10-07 20:11

Carsten wrote:
> Hvis ikke det er
> en A eller i det mindste B varmepumpe, så skal du regne med at den
> bruger næsten lige så meget strøm som som afleverer

Det er da vist en gang vrøvl, andet end hvis man køber en el-ovn forklædt
som varmepumpe.

> P.S. Jeg har selv en Panasonic Inverter som primær opvarmning af stue
> og køkken/alrum - ialt ca. 70 m2.

Har selv kørt med en Zibro i 5 år, der klarede 70kvm fint, og den hedder
ikke A, B eller C, men ca. 1:3 i effektivitet, hvilket er det interessante
når man kikke på data og energiforbrug.

Så altså kik efter hvor meget varme man får hvor en given mændre strøm. Hvis
produktets data er løgn, så ville det give samme fejl i den fine
energimærkning (A, B eller C), da de jo alligevel ikke tester produkterne.

Mvh Hauge

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-10-07 20:35

On Tue, 23 Oct 2007 21:11:26 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Har selv kørt med en Zibro i 5 år, der klarede 70kvm fint, og den hedder
>ikke A, B eller C, men ca. 1:3 i effektivitet, hvilket er det interessante
>når man kikke på data og energiforbrug.

Effektiviveten afhænger - meget - af temperaturen udenfor. Derfor skal
man også være opmærksom på, ved hvilke ude temperatur effektiviteten
gælder.

Specielt til opvarmning i bolig er det - efter min mening - meget
vigtigt at man også kan få den ønskede varme når det er frost udenfor,
alternativt at man har en anden varmekilde i de tilfælde.

Nogen af de billige jeg har set... Har en effektivitet på omkring 1:1
når temperaturen er under -7°C så er det lige pludselig ikke meget
varme man får ud af dem.

** Lars

Fra : Carsten

Dato : 23-10-07 21:00

> Det er da vist en gang vrøvl, andet end hvis man køber en el-ovn forklædt
> som varmepumpe.

...og det er lige netop hvad du får hvis du køber en (alt for) billig VP. En
strømsluger af format hvor det meste af den genererede varme kommer fra
friktionen ved elmålerens omdrejninger

Carsten

Fra : Hauge

Dato : 23-10-07 21:04

Carsten wrote:
> ..og det er lige netop hvad du får hvis du køber en (alt for) billig
> VP.

Og hvad har du så det at have i, altså udover det samme som min lokale
VP-forhandler, der lever af at sælge et produkt til 3-4 gange for høj pris?

> En strømsluger af format hvor det meste af den genererede varme
> kommer fra friktionen ved elmålerens omdrejninger

Gaab..

/Hauge

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-10-07 16:26

On Tue, 23 Oct 2007 22:04:19 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Og hvad har du så det at have i, altså udover det samme som min lokale
>VP-forhandler, der lever af at sælge et produkt til 3-4 gange for høj pris?

Læs her - en masse personlige erfaringer:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0

Det ER bestemt stor forskel på de enkelte mærker. Man kan jo også bare
se efter at købe en mærke til billig pris. http://www.citcop.se/ er
f.ex. udmærkede og sælger Panasonic der siges at være blandt de bedste
af luft/luft pumperne.

hilsen Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-10-07 20:39

On Tue, 23 Oct 2007 16:28:57 +0200, "Sofi" <sofimail@jjjslet.dk>
wrote:

> [...]
>
>der står 2800W / 9800BTU (varmeeffekt)
>
>Kan jeg få glæde af den ?
>Den skal primært bare kunne holde ca 15 grader

Måske. Er rummet isoleret - hvor meget varme kræver det at holde 15
grader.

>Bruger den virkelig 2800 watt ???

Nej, den kan yde 2800 watt varme. Fidusen ved en varmepumpe er, at den
som oftest bruger en del mindre strøm end den varme den afleverer. Det
benævnes med COP værdi, eksempelvis 1:3. Det vil i dit tilfælde så
sige at den bruger 2800/3 = 933 watt for at give 2800 watt varme.

>betyder angivelsen at jeg får 2800 : 9800 = ca 3 gange i besparelse ?

Nej... BTU er en anden måleenhed for varme.
http://en.wikipedia.org/wiki/British_thermal_unit

** Lars

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-10-07 21:31

Sofi skrev:
> Bruger den virkelig 2800 watt ???
Vist op til 2800watt, til 20m3 kommer den nok ikke på så hårdt arbejde,
men tilslutningen skal kunne klare det.

> betyder angivelsen at jeg får 2800 : 9800 = ca 3 gange i besparelse ?
Ja(ca), I forhold til elvarme.

Fra : Finn Erichsen

Dato : 24-10-07 07:16

Hej Sofi
Jeg vil lige starte med nogle tal 9800 BTU svare til 3.86 kW +-
0.3% det vil derfor sige at jeg ikke helt ved hvad det er de
oplyser men jeg formoder det har noget at gøre med udbyttet du
får for det du putter ind men det har også noget at gøre med
temperaturen og om der er vand til vand, vand til luft eller
luft til luft og som jeg forstår det er det sikkert luft til
luft. Jeg bor i Australien og her har de bedste luft til luft
varmepumper et udbytte 1:1 mellem +2 til +4 grader og så bruger
maskineriet lidt ekstra til at defroster elementet med. 1:1
betyder at du lige så godt kunne bruge elektricitet lige ud af
kontakten. Som jeg husker Danmark har du sikkert mest brug for
varme når ude temperaturen er fra +6 til et eller andet sted i
minus og det vil generelt sige at det vil blive uhyre sjælden du
vil få brug for en varme pumpe. Jeg kunne forestille mig at
noget strålevarme i langt højere grad ville blive nyttigt for
dig.
Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia