Elektriker spørgsmål - eltavle
Fra : Jesper

Dato : 23-10-07 09:53

Hej

Et simpelt spørgsmål til dem der kender svaret.
Se denne eltavle: http://www.ilse.dk/
Kan man uden videre trække 220 v kabel fra toppen af denne eltavles to sorte
bokse til højre?
Der er idag trukket 380 v kabel fra den store sorte boks, men jeg ved ikke
om dette er noget hjemmestrik man skal holde sig fra - eller om det er helt
i øjet.

.... eller er det en større operation.

Der må gerne grines, men også gerne svares - hilsen Spørgejørgen.

Fra : Max

Dato : 23-10-07 10:24

Hej Jesper

> Kan man uden videre trække 220 v kabel fra toppen af denne eltavles
> to sorte bokse til højre?

Prøv at spørge i dk.teknik.el der sidder eksperterne.

--
Mvh Max

Fra : Michael Hansen

Dato : 23-10-07 10:58

Det kan sagtens lade sig gøre. Det er ikke den helt store opgave.

Michael

Fra : Børge Larsen

Dato : 23-10-07 12:49

"Michael Hansen" <mhansenFJERN@FJERNjyde.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan sagtens lade sig gøre. Det er ikke den helt store opgave.
>
> Michael
>
> "Jesper" <2006@edderfugl.dk> skrev i en meddelelse

Ja, du kan hente 230V fra de to gruppeafbrydere til højre. Men det kommer
selvfølgelig an på hvordan belasrtningen er i forvejen. Og hvormeget den nye
belastning bliver. Hvorfor ikke udvide tavlen med en ny gruppeafbryder for
neden der er jo plads til 2 stk.
Kabelførengen til venstre ligner noget fusk.
Iøvrigt har det de sidste 10 år ca. heddet 23oV/400V
Og husk så at du ikke selv må lave det påtænkte, men kun af en aut.
el-installatør.

Børge

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-07 12:22

Hej!

Jesper wrote:
> Der må gerne grines, men også gerne svares - hilsen Spørgejørgen.

Iorden :)

Tja, var det ikke på tide at få monteret en ny tavle? Idag kan man jo få
automatsikringer så du slipper for at stå i mørket og isætte nye
sikringer hvis uheldet er ude.

De koster ikke specielt meget og det ser samtidigt godt/moderne ud bagefter.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper

Dato : 23-10-07 23:23

> [...]
> hvis uheldet er ude.
>
> De koster ikke specielt meget og det ser samtidigt godt/moderne ud

Tak for svar. Jeg kontaktede en elektriker for et par uger siden for at høre
om det kunne betale sig at skifte tavlen, som skal sidde inde i et skab og
derfor ikke være synlig.
Han fortalte at det ville koste kr. 4.500,- og at den eneste fordel reelt
var automatsikringer.
Jeg synes derfor det er for mange penge at bruge på så lidt.

Men måske er der flere fordele som han blot ikke kender til?

Det er sprunget sikringer 2-3 gange de to år vi har boet i huset, og det var
fordi faserne var sat uheldigt op i forhold til forbruget.
Efter elektrikeren rettede det, har de ikke været sprunget.

Bare rolig - kunne ALDRIG drømme om at sætte fingrene i det selv hvis det
var.

vh. Jesper