Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyrede browsere til MS-Windows
Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-11-07 21:49

Der er tilsyneladende et par browsere med farvestyring på vej til Windows
platformen:
* Apple Safari
* Firefox 3.0
som begge er i beta for øjeblikket.

Apple Safari er lige kommet i Beta 2.
For mig at se, viser den billeder på samme måde som Adobe Photoshop CS og
Lightroom.

--
Venlig hilsen

Mogens Hanen

Fra : Michaelbs

Dato : 15-11-07 22:09

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Apple Safari er lige kommet i Beta 2.
> For mig at se, viser den billeder på samme måde som Adobe Photoshop CS og

YES!!!!!! Det virker!! Safari viser farvervne rigtigt.. fantastisk. Det er
så ærgerligt, når IE7 viser ens billeder med hudtoner som lyserøde grise.

Prøv at se det her i henholdsvis IE7 og Safari:
http://bennati.zenfolio.com/p351805038/?photo=h0D84BDEA#226803178

På min 30 tommers HP LP3065 er der bogstaveligt talt en VERDEN til forskel.

Takker for info

mvh Michaelbs

Fra : Ole Condrup

Dato : 16-11-07 00:44

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:473cb5a5$0$90263> YES!!!!!! Det virker!! Safari viser
> [...]
> http://bennati.zenfolio.com/p351805038/?photo=h0D84BDEA#226803178
>
> På min 30 tommers HP LP3065 er der bogstaveligt talt en VERDEN til

Er din skærm hardware kalibreret ? Jeg har aldrig oplevet problemer med
hudtoner i IE7 eller 6 for den sags skyld. Iøvrigt så står det foto du
linker til, perfekt i alle henseender..

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-11-07 07:46

On Fri, 16 Nov 2007 00:44:14 +0100, "Ole Condrup"
<ole@FJERNCAPScondrup.eu> wrote:

> [...]
>>

>Er din skærm hardware kalibreret ? Jeg har aldrig oplevet problemer med
>hudtoner i IE7 eller 6 for den sags skyld. Iøvrigt så står det foto du

Ja - nu er billedet også i sRGB farveprofilen, hvis man skal se en
væsentlig forskel med browserne skal billedet være i Adobe RGB
profilen, som IE ikke viser så godt.
Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Michaelbs

Dato : 16-11-07 10:34

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i meddelelsen

> Ja - nu er billedet også i sRGB farveprofilen, hvis man skal se en
> væsentlig forskel med browserne skal billedet være i Adobe RGB
> [...]

Det er simpelthen ikke rigtigt. Hvad der kræves for at se forskel er en
skærm med stor gamut. Alle, der sidder bag en skærm med stor gamut kan se
meget tydelig forskel på farverne i en farvestyret browser og en ikke
farvestyret browser, ligesom de kan se tydelig forskel om billedet bliver
åbnet i en farvestyret applikation som Photoshop, Lightroom og ACDSee i
forhold til ikke farvestyrede applikationer som Faststone Image veiwer,
ACDSee photomanager og hvad de ellers hedder. Samme forskel ser jeg i IE7 og
Safari.

mvh Michael

Fra : Kjeld

Dato : 17-11-07 02:08

Er Adobe Lightroom farvestyret ?, og hvor stiller man i givet fald sin
farveprofil i programmet ?

Hilsener Kjeld

Fra : Asboe

Dato : 17-11-07 07:03

Kjeld skrev i <473e3f07$0$90270$14726298@news.sunsite.dk>:

>Er Adobe Lightroom farvestyret ?, og hvor stiller man i givet fald sin
>farveprofil i programmet ?

Den korte version:

Lightroom bruger farvestyring. Den bruger de korrekte farver, hvis
billedet har en farveprofil. Er der ingen profil til billedet, bruger
den sRGB. Er billedet i RAW, bruger den ProPhoto RGB.
Til at gengive billedet i Library delen, bruger den Adobe RGB.
Billeder til Web og Slideshows konverteres til sRGB.
Exporterer du billedet, kan du selv vælge mellem de 3 farveprofiler.
Åbner du billedet via Lightroom, i Photoshop, er det i Prophoto RGB.

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Kjeld

Dato : 17-11-07 13:37

Tak til Asboe for en udmærket forklaring.

Det var blot ikke det jeg var ude efter, jeg vil gerne vide om Lightroom kan
gøre brug af en ICM skærmprofil som eksempelvis er genereret af Spyder 2, og
i givet fald hvordan.

Hilsener Kjeld

Fra : Michaelbs

Dato : 17-11-07 13:39

"Kjeld" <kjeldkjaer@dbmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan gøre brug af en ICM skærmprofil som eksempelvis er genereret af Spyder

Hvis du genererer en skærm-profil og bruger den som standard, så vil den
også gælde for Lightroom og alle andre programmer.

mvh Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-11-07 14:19

Michaelbs wrote:

> Hvis du genererer en skærm-profil og bruger den som standard, så vil den
> også gælde for Lightroom og alle andre programmer.

Det er ikke alle programmer, der bruger den valgte icm/icc profil, f.eks
kan jeg nævne IE7 og den indbyggede billedviser i XP. Men Spyder laver
sine målte+beregnede justeringer på grafikkortet, så det vil gælde på
systemet som helhed, uanset om de enkelte programmer bruger icc-profilen
eller ej.

Der er så en beslægtet debat, om brug af den indlejrede profil i
billedet; men det er så en helt anden snak.

--
Don't waste space

Fra : Michaelbs

Dato : 17-11-07 14:31

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sine målte+beregnede justeringer på grafikkortet, så det vil gælde på
> systemet som helhed, uanset om de enkelte programmer bruger icc-profilen
ja, det var sådan jeg mente det.
Det kom ud lidt forkert.
mvh Michael

Fra : Kjeld

Dato : 17-11-07 16:52

Hmm, jeg er lidt forvirret nu.

Hvis Spyder2 lægger målekorrektionen direkte ned som ofset'er i grafikkortet
og det bliver load'et ved boot og dermed gælder for alle programmer, så må
det vel også gælde for IE7 og alle andre programmer. Hvorfor er det så
nødvendigt med en ICM tabel i Color Management, og hvad bruger diverse
fotoprogrammer så ICM profilen til i det hele taget ? Kan man tænke sig at
det så bliver brugt 2 gange og dermed bliver forkert ?

Undskyld hvis jeg lyder dum, det er nok mit manglende overblik.

Hilsener Kjeld

Fra : Asboe

Dato : 17-11-07 22:13

Kjeld skrev i <473f0e3f$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>:

Kalibrering med f.eks. Spyder'en er for at få skærmen til at vise
farverne korekt.

Farvestyring i f.eks. Photoshop er til for at få programmet til at
håndtere og vise de rigtige farver.

Manglende farvestyring i f.eks. IE7, kan få farverne ud af kontrol.
Det kan være farven rød, som bliver brunlig - eller blå som bliver
violet. Det kan skærmkalibreringen ikke ændre på.

Modsat kan rigtig håndtering af farverne via et program være noget så
frustrerende, når skærmen (systemet) ikke gengiver dem rigtigt!

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 18-11-07 10:22

On Sat, 17 Nov 2007 13:18:36 +0000 (UTC), Thomas Corell wrote:

> [...]
> sine målte+beregnede justeringer på grafikkortet, så det vil gælde på
> systemet som helhed, uanset om de enkelte programmer bruger icc-profilen

(XP underforstået nedenfor)
Findes der en god beskrivelse af hvordan samarbejdet er mellem skærmkortet
og programmer?

Når Spyder har loadet sin profil i skærmkortet -betyder det så at alle "dumme"
programmer vil vise sRGB rigtigt. (ie farverummet er implicit sRGB)
Eller er det kun en grov justering, der laves i grafikkortet.
Hvad sker der så når et program, der er bevist om farveprofiler startes.
(fx Capture One, Photoshop) Er der yderlige justeringer ud over dem som laves
på skærmkortet.
/hjj

Fra : Thomas Corell

Dato : 18-11-07 12:11

Hans Jørgen Jakobsen wrote:

> (XP underforstået nedenfor)
> Når Spyder har loadet sin profil i skærmkortet -betyder det så at alle "dumme"
> programmer vil vise sRGB rigtigt. (ie farverummet er implicit sRGB)

For mit vedkommende er der en acceptabel gengivelse af farver i samtlige
programmer jeg bruger på min XP, efter kalibrering med en Spyder.

> Hvad sker der så når et program, der er bevist om farveprofiler startes.
> (fx Capture One, Photoshop) Er der yderlige justeringer ud over dem som laves
> på skærmkortet.

Kalibreringen med en Spyder laver også en .icc, som den aktiverer. Om
det blot er en dummy, eftersom LUT på grafikkortet er tilpasset skal jeg
ikke kunne sige.

--
Don't waste space

Fra : Asboe

Dato : 18-11-07 12:25

Hans Jørgen Jakobsen skrev i <slrnfk011q.1bem.hjj@freesbee.wheel.dk>:

>Når Spyder har loadet sin profil i skærmkortet -betyder det så at alle "dumme"
>programmer vil vise sRGB rigtigt. (ie farverummet er implicit sRGB)

Nej, det er ikke sikkert!

Din kalibreret skærm kan sikkert vise nogle farver, som ikke findes i
sRGB farverummet.
Omvendt kan du godt have et billede i sRGB, som indeholder farver din
skærm ikke kan gengive

> [...]
>(fx Capture One, Photoshop) Er der yderlige justeringer ud over dem som laves

Farstyring har ikke noget med justeringer at gøre.

Den ICC-profil, som skærmen (plus skærmkort) bruger, fortæller
coputeren hvordan den skal 'tolke' farverne, for at vi (gennemsnits
menneske) ser de rigtige farver på skærmen.
Ligeledes findes der ICC-profiler til printeren, skanneren og
kameraet.

I programmet (her Photoshop) håndteres farverne fra de enkelte
billeder udfra de oplysninger, der ligger i billedfilen. Det kan være
standardiserede profiler som sRGB, Adobe RGB eller Prophoto, der
ligger til grund for det farverum billedet befinder sig i.

Matcher billedets farverum og det farverum, som du og programmet har
valgt ikke ... kan man vælge at få konverteret (oversat) farverne i
billede til det nye farverum.

Prøver med et eksempel:

Typisk får man billeder fra et digitialkamera i sRGB. Dette er et
forholdsvis lille farverum- Skal man lave noget med det billede i
Photoshop vil man ofte vælge at konvertere til et større farverum
(Flere farver at gøre med) som Adobe RGB (1998). Til slut kan det være
at billedet skal lægges ud på en webside og her kan det være en fordel
med sRGB, som er det gennemsnits farverum, som mange ikke kalibrerede
skærme læner sig op af i dag.

Her er det vigtigt med 'oversættelsen' fra det ene farverum til det
andet .... og det er hvad Photoshop er god til.

Vi har altså 3 områder, hvor favestyring gør sig gældende:

1) ICC-profiler tilknyttet hardwaren (kalibreret eller ikke)

2) Faveprofiler tilknyttet billederne, som Potoshop, Lightroom og
ACDSee kan læse og gengive rigtigt. Men ikke IE eller Fax-vieweren

3) Farverummet, som billedbehandlingen foregår i. Det er her farverne
kan konverteres.

Alle 3 områder er vigtige for korrekt farvegengivelse i hele forløbet.
Er vi upræcise bare et sted, må vi eller programmerne forsøge sig med
gæt. Det kommer der ikke noget godt ud af.

Fra : Michaelbs

Dato : 16-11-07 10:36

"Ole Condrup" <ole@FJERNCAPScondrup.eu> skrev i meddelelsen

> Er din skærm hardware kalibreret ? Jeg har aldrig oplevet problemer med
> hudtoner i IE7 eller 6 for den sags skyld. Iøvrigt så står det foto du
> linker til, perfekt i alle henseender..

Naturligvis er den hardwarekalibreret. (Spyder2Pro).
Grunden til at du ikke oplever forskellen er at du ikke sidder bag en
monitor der har stor nok gamut.
Jvf mit svar nedenunder.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-11-07 18:56

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
> [...]
>
> Apple Safari er lige kommet i Beta 2.
> For mig at se, viser den billeder på samme måde som Adobe Photoshop CS og

Lyder interessant! Det må jeg se på når jeg er hjemme igen.
Mvh,
Hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-11-07 20:07

Hans Kruse wrote:
> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

De fleste der har prøvet den såkaldte beta 1, vil nok ikke engang kalde
den for en alpha version, man skal lede længe efter et stykke software
der var mere ustabil og mere sikkerhedsmæssigt farligt.

Så deres beta 2, er hvad andre firmaer nok vil kalde for en alpha, eller
til nøds beta 1.

Når man tænker på Apple forsøger at bilde folk iknd safari er lavet med
sikkerhed i høj prioritet, tør jeg ikke tænke på hvordan deres software
er når det ikke har prioritet.

Fra : Michaelbs

Dato : 16-11-07 20:13

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Kan du uddybe dine kommentarer?
mvh Michael

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-11-07 21:52

Michaelbs wrote:

> [...]
>
> Når man tænker på Apple forsøger at bilde folk iknd safari er lavet med
> sikkerhed i høj prioritet, tør jeg ikke tænke på hvordan deres software

Gerne den crashede på helt alm. web sider, den kunne ikke rendere
korrekt, den har som alle andre safari browsere problemer med at køre
javascript korrekt (specielt text editorer til f.eks. blogs).

Og så blev der fundet en hel del store sikkerhedshuller på meget meget
kort tid.

/Søren

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-11-07 20:33

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Så deres beta 2, er hvad andre firmaer nok vil kalde for en alpha, eller
> til nøds beta 1.

Ja - den er crashet et par gange for mig.
Og den kan ikke logge på en proxy-server.

Så det....

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 16-11-07 21:50

> [...]
>
> Apple Safari er lige kommet i Beta 2.
> For mig at se, viser den billeder på samme måde som Adobe Photoshop CS og

Jeg har lige erfaret at ved billeder i flash albums virker farvestyringen
ikke i safari
Øv

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-07 19:56

> [...]
>
> Apple Safari er lige kommet i Beta 2.
> For mig at se, viser den billeder på samme måde som Adobe Photoshop CS og

Ja, det virker nu!! Måske har Apple lyttet til sidst F.eks. dette
billede http://www.pbase.com/hkruse/image/77045569/original er der kolossalt
stor forskel på IE og Safari (som altså viser det korrekt).

Jeg downloaded og installerede Firefox 3 beta, men den viser på samme måde
som IE. Så endnu ikke her, men det kommer jo nok. Dejligt at se at
farvestyring efterhånden bliver taget alvorligt.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-11-07 22:41

> [...]
> som IE. Så endnu ikke her, men det kommer jo nok. Dejligt at se at
> farvestyring efterhånden bliver taget alvorligt.

Ja selv på min laptop kan man se tydelig forskel på ovenstående billede.
Mvh,
Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 22-11-07 23:36

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Ja selv på min laptop kan man se tydelig forskel på ovenstående billede.
> Mvh,
> Hans

Ja og på dette billede såvel som mange andre er der en verden til forskel
med det ene farvesæt i forhold til det andet. Et kvantespring i kvalitet.
Desværre virker farvestyringen ikke på flash baserede webgallerier. Hvorfor
mon ikke?

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 22-11-07 23:46

Michaelbs skrev:

> Desværre virker farvestyringen ikke på flash baserede webgallerier.
> Hvorfor mon ikke?

Det er vel fordi Flash ikke er en del af browseren, men et plugin.

Robert Piil

Fra : Michaelbs

Dato : 23-11-07 00:28

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Det er vel fordi Flash ikke er en del af browseren, men et plugin.
>
> Med venlig hilsen
> --
> Robert Piil

Det lyder temmeligt logisk
Hvorfor laves der ikke flash plugin, der farvestyrer? Eller gør der?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-07 08:27

> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Det lyder temmeligt logisk
> Hvorfor laves der ikke flash plugin, der farvestyrer? Eller gør der?

Mon ikke det er noget, der vil komme med den fokus der er på korrekte farver
efterhånden og med de gode skærme, der findes?
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-11-07 08:48

> Ja og på dette billede såvel som mange andre er der en verden til forskel
> med det ene farvesæt i forhold til det andet. Et kvantespring i kvalitet.

Også dette (mere almindelige) billede giver stor forskel specielt på HP
LP3065 skærmen. Jeg undrer mig over at jeg ikke kan se nogne måde at køre
Safari i full screen ligesom med IE (F11), men måske overser jeg noget.
Mvh,
Hans