Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveprofil
Fra : Ole Steen Bornak

Dato : 14-11-07 20:21

Inspireret af Anders Houmark's problem.

Jeg får ikke de rigtige farver på skærmen ved brug af windows billed
og faxfremviser. Hvordan indstiller jeg programmet så det
viser de samme farver som i Photoshop, her er de indstillet til Adobe
RGB. Jeg har samme problem med Microsoft RAW Image Wiewer.
På forhånd tak for hjælp.
Ole Steen B.

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-11-07 09:46

Ole Steen Bornak wrote:
> [...]
> viser de samme farver som i Photoshop, her er de indstillet til Adobe
> RGB. Jeg har samme problem med Microsoft RAW Image Wiewer.

Det nemme svar er vel at erstatte dem med programmer, der bruger den
valgte icc profil for skærmen ;)

Husk der er forskel på den embedded/indlejrede profil i billederne, og
den icc-profil din skærm/printer/whatever har. Den første er en
oplysning om hvilke "enheder" værdierne i billedet er regisreret efter,
den/de andre er oplysning om hvilken korrektion der skal påføres en
given farve for at se rigtig ud på din skærm/printer/...

Det er formodentlig dit "workspace" du har sat til "Adobe RGB", og ikke
din skærm ?

Skærmkort har en LUT (look-up-table), som er en tabel over hvilken
justering af farver der skal foretages, før de sendes til skærmen. Hvis
man får sin icc-profil overført til denne, så vil du få farvekorrigeret
dit system globalt for alle programmer. Men det kræver at du har et
program der kan gøre det.

Jeg bruger en hardwarebaseret kalibrering, med en dims jeg sætter på
skærmen, og så er der et program som måler på farverne. Udfra det laver
den en icc-profil over mit system. Den har også installeret et program i
windows 'Start' gruppen, som overfører den profil til LUT'en på mit
grafikkort hver gang jeg starter pc'en. Det er meget tydeligt, når pc'en
starter op, hvornår den indlæses; der er et markant farveskift.

I virkeligheden gælder icc-profil'en for kombinationen
grafikkortet+skærm, da grafikkortet også kan introducere farvestik. Så
det vil ikke være en løsning at slæbe sin skærm over til en anden, og
lave en icc-profil på hans/hendes PC/grafikkort.

Hvis man skal være nitpicker, så har indstillingerne af grafikkortet
også betydning. Eksempelvis kan farverne se anderledes ud ved 60 Hz, i
forhold til f.eks 75 Hz. Den aktuelle opløsning kan også have betydning.

Jeg *mener* Adobes gamma-loader også indlæser icc-profil'en i LUT'en,
men er ikke sikker. Måske andre ved dette ?

Adobe's gamma-loader er ikke en jeg personligt vil anbefale, jeg har
brugt *mange* timer på at prøve at få noget fornuftigt ud af den, men
er næsten altid endt med lidt farvestik et-eller-andet sted. Men hvis
du vil eksperimentere med den, så ligger den som regel i kontrol-panelet
og hedder "Adobe gamma", som er en wizard ting, der guider dig
(forudsætter du har installeret noget Adobe Photoshop e.lign).

Nå det blev en længere smørre, håber du kunne bruge noget af det ;)

--
Don't waste space

Fra : Ole Condrup

Dato : 15-11-07 13:44

"Ole Steen Bornak" <aa.ob@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> viser de samme farver som i Photoshop, her er de indstillet til Adobe
> RGB. Jeg har samme problem med Microsoft RAW Image Wiewer.

Kort fortalt: Det kan du ikke.

Forklaringen er, at Windows ikke kan vise billeder i RGB, men kun sRGB.

Prøv at tage et foto som du skriver ikke vises korrekt og ændre det til sRGB
i Photoshop, så vil du se det vises korrekt bagefter...

Windows Vista kan arbejde med RGB, men det er så desværre et tungt og trælst
styresystem samlignet med og en dyr løsning ;)

Jeg vil anbefale dig at finde en anden viewer, eksempeltvis Irfan View,
ACDsee eller andre, hvor du har mulighed for at ændre farverummet der skal
vises.

Mvh Ole C.

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-11-07 18:21

Ole Condrup skrev i 473c3f10$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:

> Windows Vista kan arbejde med RGB, men det er så desværre et tungt og
> trælst styresystem samlignet med og en dyr løsning ;)

Tjae - min Lightroom kører væsentligt bedre og mindst lige så hurtigt (min
fornemmelse siger hurtigere) under Vista 64bit som med XP Pro. Om det er
dyrt og trælst ved jeg såmænd ikke - alt er jo relativt. Jeg synes efter et
par ugers brug at det er fedt.

Og farvestyring/kalibrering med min Spyder2 fungerer fremragende.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Ole Condrup

Dato : 15-11-07 20:26

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> et par ugers brug at det er fedt.
>
> Og farvestyring/kalibrering med min Spyder2 fungerer fremragende.

Tjae, men den snak hører til i en anden gruppe :)

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-11-07 12:29

Ole Condrup skrev i 473c9d70$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
dette:

> Tjae, men den snak hører til i en anden gruppe :)

Tråden handler om farvestyring, DU roder lidt Vistabashing ind i det - hvor
eller hvem er problemet?

Fra : Ole Steen Bornak

Dato : 15-11-07 22:41

> [...]
>
>--
>Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A:
>Der er altså også et liv uden for nettet!

Hej Jan.
Forstår jeg dig ret så er brug af en Spyder2 en løsning. Det vil
jeg se nærmere på. Vista kommer jo nok næste gang der skal
handles ny PC.
Og så en tak til alle for jeres hurtige svar omkring mit
problem.
M v h
Ole

Fra : Ole Condrup

Dato : 15-11-07 23:57

> [...]

> handles ny PC.
> Og så en tak til alle for jeres hurtige svar omkring mit

Nej, en hardware kalibrator løser ikke dit "farveproblem" i Windows Fax og
billedfremviser, men en sådan en giver dig derimod korrekte farver, så det
du ser på skærmen også er det du ser på fremtidige print. :)

Iøvrigt kan jeg anbefale Pantone Huey Pro, den er rigtig god og koster ikke
så meget. Vælger du Spyder, så er den lige kommet i version 3..

Fra : Ole Steen Bornak

Dato : 16-11-07 16:57

Ole Condrup <ole@FJERNCAPScondrup.eu> skrev:

> [...]
>ikke dit "farveproblem" i Windows Fax og
>billedfremviser, men en sådan en
>giver dig derimod korrekte farver, så det

Ja jeg kan jo se at Pantone Huey Pro er en væsentlig billigere
løsning end Spider, er den lige så god?
m v h
Ole

Fra : Michaelbs

Dato : 16-11-07 18:00

"Ole Steen Bornak" <aa.ob@nypost.dk> skrev i meddelelsen

> Ja jeg kan jo se at Pantone Huey Pro er en væsentlig billigere
> løsning end Spider, er den lige så god?
> m v h
> Ole

Nej absolut ikke.
Mange klager over farvestik efter Huey kalibrering. Det kan ikke betale sig
at spare de kroner.
Apparatet skal gøre en eneste ting. Hvis den gør den ene ting dårligt, er
det et meget skidt køb.

mvh Michael

Fra : Ole Condrup

Dato : 17-11-07 23:37

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:473dcce3$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> sig at spare de kroner.
> Apparatet skal gøre en eneste ting. Hvis den gør den ene ting dårligt, er

Sandt og så alligevel ikke... Du taler om Huey, jeg taler om PRO UDGAVEN og
jeg har absolut ingen farvestik, hvis jeg havde så skulle kunderne satme nok
være i røret..

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-11-07 11:56

Ole Steen Bornak wrote:

> Ja jeg kan jo se at Pantone Huey Pro er en væsentlig billigere
> løsning end Spider, er den lige så god?

Uden at vide hvad du har set af priser... Du kan få en Spyder2 express,
som kan kalibrere skærm+grafikkort for LCD+CRT, for 797,50.
http://www.fifonetwork.com/PartDetail.aspx?q=p:1284653

--
Don't waste space

Fra : Esben

Dato : 15-11-07 20:33

"Ole Condrup" <ole@FJERNCAPScondrup.eu> skrev i en meddelelse

> Prøv at tage et foto som du skriver ikke vises korrekt og ændre det til
> sRGB i Photoshop, så vil du se det vises korrekt bagefter...

Det vil det ikke, fordi Windows Billed- og Faxfremviser ikke korrigerer
farverne jvf. icc profilen - det gør Photoshop jo.

--
Esben

Fra : Michaelbs

Dato : 16-11-07 10:39

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det vil det ikke, fordi Windows Billed- og Faxfremviser ikke korrigerer
> farverne jvf. icc profilen - det gør Photoshop jo.

Det er rigtigt men det har Ole Condrup ikke forstået.
Jvf tråden oven over "Farvestyrede brosere til MS-Windows"

mvh Michael

Fra : Ole Condrup

Dato : 17-11-07 23:38

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:473d6574$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> "Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev i meddelelsen

> Det er rigtigt men det har Ole Condrup ikke forstået.
> Jvf tråden oven over "Farvestyrede brosere til MS-Windows"
>
> mvh Michael

Tror vist jeg har styr på mine farver, smarte fyr...

Fra : Michaelbs

Dato : 18-11-07 13:31

"Ole Condrup" <ole@FJERNCAPScondrup.eu> skrev i meddelelsen

> Tror vist jeg har styr på mine farver, smarte fyr...

Det var ikke hensigten at være en "smart fyr". Beklager hvis jeg fremstod
som sådan.
Jeg er ikke i tvivl om, at du har styr på farverne. Men det ER et meget
forvirrende emne - for alle, tror jeg.

mvh Michael