Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billig brugt digitalt spejlrefleks?
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 12-11-07 22:11

Jeg har indtil nu kun have Canon IXUS modeller. Kameraene har taget fine
billeder af familiefester, ferier mv.

Men min interesse for motorsport, deler mit kamera ikke med mig. Derfor
kunne jeg godt tænke mig at prøve et kamera der kan fange objekter i
forbifarten.

Det er mest indendørs med begrænset lys jeg skal tage billeder af små
motorcykler og gokarts. Der bliver selvfølgelig også dage i god dagslys.
Desuden skal kameraet også kunne fungere til familiebilleder.

Det jeg er på udkig efter, er et brugt kamera.
Hvilke modeller skal man kigge efter? Prisen skal selvsagt være lav, da det
er på "forsøgsbasis".

Mvh
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-11-07 22:59

Thomas Buus Andersen wrote:

> Det jeg er på udkig efter, er et brugt kamera.

Så smut over i news:dk.marked.privat.foto

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 13-11-07 05:54

> Så smut over i news:dk.marked.privat.foto

Er det på markeds gruppen at jeg skal søge råd om hvilket kamera jeg søger?
Næppe!

Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 13-11-07 07:11

Thomas Buus Andersen wrote:
> Er det på markeds gruppen at jeg skal søge råd om hvilket kamera
> jeg søger? Næppe!

Nej, dertil er gruppen dk.fritid.foto.indkoeb oprettet.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-11-07 08:35

Thomas Buus Andersen wrote:

> Er det på markeds gruppen at jeg skal søge råd om hvilket kamera jeg søger?
> Næppe!

Hmm...

Jeg opfatter med rette flg. udsagn som en slet skjult annoncering efter
et billigt tilbud på et brugt kamera.

> Det jeg er på udkig efter, er et brugt kamera.

Men hvis du kun ønsker råd og vejledning til indkøb af et brugt kamera,
så er det også off-topic i denne gruppe, den slags hører hjemme i
news.dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-11-07 16:45

> [...]

Ups! Nils, du kom nok lige til at fjerne resten af teksten:

"Hvilke modeller skal man kigge efter?"

> Men hvis du kun ønsker råd og vejledning til indkøb af et brugt kamera, så
> er det også off-topic i denne gruppe, den slags hører hjemme i
> news.dk.fritid.foto.indkoeb

Hvorfor henviste du så ikke til den med det samme?

Langgaard

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-11-07 07:11

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Så smut over i news:dk.marked.privat.foto

hvor det vil være off-topic.

Spørgsmålet hører til i

Fra
http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto.indkoeb
"3. Fundats:
Gruppen er tiltænkt spørgsmål, vejledning og debat omkring indkøb af
fotoudstyr, det være sig spørgsmål vedrørende indkøb af nyt eller
brugt fotoudstyr. "

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Medom

Dato : 13-11-07 06:42

Thomas Buus Andersen skrev:
> [...]
>
> Det jeg er på udkig efter, er et brugt kamera.
> Hvilke modeller skal man kigge efter? Prisen skal selvsagt være lav, da det

En billig kombination er et brugt 20D + ef 50 1.8 mrk 2. Det giver en
brændvidde svarende til ca 80 mm.

I Den blå avis er der mange af dem (20D) til salg.

Gert Medom Madsen
http://www.Gertmedom.net
http://Gertsfoto.wordpress.com

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-07 20:24

> En billig kombination er et brugt 20D + ef 50 1.8 mrk 2. Det giver en
> brændvidde svarende til ca 80 mm.

Jeg er ikke ening i anbefalingen omkring 50mm objektivet.

Det er min erfaring at 100mm brændvidde (på et croppet kamera) er absolut
minimum for et objektiv der skal bruges til action fotos af motorsport (go
karts og pocket bikes), medmindre du går efter "gruppebilleder" med flere
køretøjer, eller hvis du kan komme helt hen til banens afgrænsning, fx. ved
at stille dig i en "flagpost" på go kart banen.

Jeg vil anbefale 200mm eller 300mm objektiver, og det er vel og mærke på et
croppet kamera såsom 350D, og 20D. Fx. canons 100-400 L objektiv er
velegnet. Eller måske det noget billigere 70-300 DO IS USM.

Billigste løsning for dig vil nok være et 70-200 F4.0 L USM. Dem kan du fine
tonsvis af brugt til en pris omkring de ca. 3500 kr. Og du kan endda
videresælge objektivet til næsten samme pris på grund af "L" et i navnet.

Gå efter et 20D, 30D eller 350D eller 400D hvis det skal være Canon.

10D, 300D og D60 er langsomme i forhold til ovenstående, og det er særligt
vigtigt med et hurtigt kamera til motorsport.

Altså:
Objektiv forslag: Canon 70-200 F4.0 L USM brugt til ca. 3500
Kamera forslag: Canon 20D, 30D, 350D eller 400D. Brugt pris: max 3500 kr.
Sørg for at få et standard zoom objektiv (Fx. kitlinsen) med i området 18-55
når du handler. Det vil du ikke fortryde. 50mm kan ikke bruges som
"erstatning" for kit objektivet.

Mvh
Anja

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 13-11-07 21:22

"Truntes Mor" <skriv email adressen her> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sørg for at få et standard zoom objektiv (Fx. kitlinsen) med i området
> 18-55 når du handler. Det vil du ikke fortryde. 50mm kan ikke bruges som

Tak for de fine forslag. Det er svært at sætte sig ind i tingene, når man
ikke har en dyt forstand på det, og ingen erfaring har.
Kender du nogle særlig gode sider, hvor man kan læse om spejlreflex,
objektiver og hvad det ellers hedder.

> Mvh
> Anja

Mvh
Thomas

Fra : Gert Medom

Dato : 14-11-07 06:46

Objektiver www.photozone.de, www.fredmiranda.com
kameraer= www.dpreview.com

Fra : Karsten Jensen

Dato : 14-11-07 16:29

On Tue, 13 Nov 2007 21:22:17 +0100, "Thomas Buus Andersen"
<andersen@thomasbuus.dk> wrote:

>Kender du nogle særlig gode sider, hvor man kan læse om spejlreflex,
>objektiver og hvad det ellers hedder.

Gå evt på biblioteket og læs lidt det danske blad Digital Foto for
lige at få en god omgang basisviden. Dernæst kan du gå ud og kigge
lidt på diverse hjemmesider, brugerfora osv.

Hvor mange penge agter du at spendere?

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 14-11-07 17:22

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:hu4mj3dgk90mu3c2g570jo23f1u48nvjqi@4ax.com...

> Hvor mange penge agter du at spendere?

Min ide var 3000-3500kr for et brugt. Dertil har jeg så regnet med at skulle
bruge penge på taske, mem.kort ved siden af.

Er det helt urealistisk?

Mvh
Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 14-11-07 19:02

> Min ide var 3000-3500kr for et brugt. Dertil har jeg så regnet med at
> skulle
> bruge penge på taske, mem.kort ved siden af.
>
> Er det helt urealistisk?

Nej, men det begrænser noget på hvad du kan få, men det kan lade sig gøre.
Jeg tror staigvæk 350D + kit objektiv + 50mm f/1,8 vil være omtrent det
bedste du får til den pris, især hvis du også skal have memory kort og
taske.

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 13-11-07 21:37

> Jeg er ikke ening i anbefalingen omkring 50mm objektivet.

Det skal ses i den sammenhæng at Thomas (formodentligt?) har et noget
begrænset budget...

> Jeg vil anbefale 200mm eller 300mm objektiver, og det er vel og mærke på
> et croppet kamera såsom 350D, og 20D. Fx. canons 100-400 L objektiv er
> velegnet. Eller måske det noget billigere 70-300 DO IS USM.

Ja DO objektivet er da billigere, men ikke så meget at det gør noget hvis
man sidder på et 4-5000 kr budget, inkl objektiv! DO'eren koster trodsalt
over 8000 kr.

> [...]
> videresælge objektivet til næsten samme pris på grund af "L" et i navnet.

Ja, eller et 75-300mm uden IS!

> Gå efter et 20D, 30D eller 350D eller 400D hvis det skal være Canon.
>
> 10D, 300D og D60 er langsomme i forhold til ovenstående, og det er særligt
> vigtigt med et hurtigt kamera til motorsport.

Her er jeg helt enig!

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 13-11-07 10:58

> [...]
>
> Det jeg er på udkig efter, er et brugt kamera.
> Hvilke modeller skal man kigge efter? Prisen skal selvsagt være lav, da

Som sagt, forkert gruppe...

Men: et 350D med kit-objektiv kan fås billigt, og så vil jeg også anbefale
at du køber et EF 50mm f/1,8 - mk1 eller 2 er ligemeget, men 2'eren er lidt
billigere, brugt. Til sammen burde de 3 ting kunne fås for 3.000 eller
mindre vil jeg mene.

Skal det være ultimativt billigt skal du se om du kan få fat i et 300D, et
10D eller et D60! Men de er efterhånden ved at være godt forældede.

Brian

Fra : Karsten Jensen

Dato : 14-11-07 16:32

On Tue, 13 Nov 2007 10:58:16 +0100, "Brian Lund"
<geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote:

>EF 50mm f/1,8 - mk1 eller 2 er ligemeget, men 2'eren er lidt
>billigere, brugt.

Vil han ikke riskere at han får manglende dybdeskarphed med dén linse?
Hvad er forskellen på MKI og MKII?

>Til sammen burde de 3 ting kunne fås for 3.000 eller
>mindre vil jeg mene.

Hvor finder du et 50 mm brugt?

Fra : Jesper Juul

Dato : 14-11-07 16:45

Karsten Jensen skrev:

> Vil han ikke riskere at han får manglende dybdeskarphed med dén linse?

Hvorfor det, blænden er jo ikke fastlåst på 1,8?

> Hvad er forskellen på MKI og MKII?

Byggekvalitet og den ene er med plasticlinser hvor det andet har rigtigt
glas.

> Hvor finder du et 50 mm brugt?

dba.dk, fotokritik.dk, etc. der er en del brugtmarkeder i dk, ellers er
der jo også de udenlandske.

Jesper

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-11-07 17:29

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Byggekvalitet og den ene er med plasticlinser hvor det andet har rigtigt
> glas.

Hej

Jeg mangler stadigvæk dokumentation for påstanden om at der er
"plasticlinser" i MK II !

Den lave vægt skyldes nok brug af plast andre steder i optikken.

Langgaard

Fra : Brian Lund

Dato : 14-11-07 19:00

> Jeg mangler stadigvæk dokumentation for påstanden om at der er
> "plasticlinser" i MK II !

Ditto!

> Den lave vægt skyldes nok brug af plast andre steder i optikken.

Tror jeg også, jeg har I'eren og har prøvet II'eren en dag og testet dem mod
hinanden!

Billederne de laver er praktiskt talt ens! Til gengæld kan man let se og
mærke at der ikke er noget som helst metal i den nye.

Brian

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-11-07 12:16

Leif Langgaard skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Jeg mangler stadigvæk dokumentation for påstanden om at der er
> "plasticlinser" i MK II !

Ja det har du egentligt ret i, bare fordi man har hørt det en masse
gange behøver det jo ikke være rigtigt, er der nogen andre som ved noget
med dokumentation?

> Den lave vægt skyldes nok brug af plast andre steder i optikken.

Ja den del kan der ihvertfald ikke være tvivl om.

Jesper

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-11-07 17:09

"Thomas Buus Andersen" <andersen@thomasbuus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det jeg er på udkig efter, er et brugt kamera.
> Hvilke modeller skal man kigge efter? Prisen skal selvsagt være lav, da

Til billige penge er der Canon D60, ikke nyt men klarer dog de flestes
behov, og find så en 50mm til den, så er der lysstyrke 1,8 og en super
portrættele er det jo også. Giv ikke for meget for en brugt 50mm, da en ny
kun koster små 800,-
En EOS D60 kan også bruge kitobjektivet (let modifiseret), som du kan få
brugt fra 400,-kr. Optikken er langt bedre end dens rygte!

Men spørg "os" til råds i news:dk.fritid.foto.indkoeb , så du ikke bliver
snydt!

Langgaard