Tempra-lort
Fra : Martin

Dato : 15-11-07 09:18

Jeg var vidst lidt for hurtig til at rose Tempra den anden dag. I går aftes
ringede konen i al fald: Nu dur den ikke igen og vi fryser! Hjælp!. Så ud og
finde lånebil og træktov og trække lortet hjem.

Hvad ser man når man åbner motorhjelmen!
Knækket tandrem!

Det nummer lavede den også 14 dage efter jeg købte den, så jeg ved at på den
motor bliver det ikke nødvendigt at tage topstykket af.

Bør sådan en ikke holde mere end 20K km??? Satte de bare en elendig kvalitet
på sidst eller kan der være andre grunde til den møgspand tilsyneladende er
storforbruger af tandremme? Ville i brokke jer til personen som lavede det
sidst med krav om gratis rep?

Sidst men ikke mindst:

Burde jeg blot kunne fremskaffe en ny rem og sætte den på påstedet, eller må
den så død og pine på værksted igen? Er det meget svært at montere en
tandrem, ellers kan man vel gøre det selv?

Fra : Søren C

Dato : 15-11-07 02:26

On 15 Nov., 09:17, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> den så død og pine på værksted igen? Er det meget svært at montere en
> tandrem, ellers kan man vel gøre det selv?

De gange jeg har fået skiftet tandrem på mine biler blev vandpumpen
også skiftet.
Kunne det tænkes at det var den der ødelægger din tandrem?

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 10:31

De gange jeg har fået skiftet tandrem på mine biler blev vandpumpen
også skiftet.
Kunne det tænkes at det var den der ødelægger din tandrem?

Det blev den vidst ikke nej. Jeg har ikke overdrevet meget forstand på
biler, så jeg spør: Hvorledes/hvordan har vandpumpen indvirkning på
levetiden af tandremmen?

Fra : Dak

Dato : 15-11-07 10:53

> Det blev den vidst ikke nej. Jeg har ikke overdrevet meget forstand på
> biler, så jeg spør: Hvorledes/hvordan har vandpumpen indvirkning på
> levetiden af tandremmen?

Hvis den yder særdeles meget modstand så slider den jo meget på remmen. Men
også kan den løbe skævt og så fungere remmen som en elastik som bliver
strækket for hver omgang måske og det er remmen ikke beregnet til. MEn det
kan du hurtigt selv se hvishjulene løber "skævt/slår"

Men nu kan det også være at mekanikeren strammer den alt for meget og så
bliver den også ødelagt hurtigt.

At skifte en er ikke så omfattende, ved ikke lige med din bil men køb evt.
en Haynes manual til din model, men som regel er det to møtrikker som lige
skal løsnes og så kan man dreje generatoren/vandpumpen/andet så den lige er
til at pille ud.

Men igen køb en HAYNES manual, koster 250kr men sparer dig for tusinder i
længden. Der står alt hvad man kan lave på bilen med billeder og de fleste
ting kan gøres hvis du bare har de basale værktøjer.

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 11:00

> [...]
> skal løsnes og så kan man dreje generatoren/vandpumpen/andet så den lige

Okay. Men er der ikke noget med at den skal stå helt bestemt? Hvis det blot
er 2 møtrikker og lidt snilde bør jeg kunne klare det selv. Eller må jeg jo
se om jeg kan opdrive en haynes evt på biblioteket for at spare lidt mønter
;)

Fra : alexbo

Dato : 15-11-07 11:48

"Martin" skrev

> Okay. Men er der ikke noget med at den skal stå helt bestemt?

Jo, jeg tror Dak tænker på generatorremmen.

Tandremmen eller rettere tandremshjulene skal sidde rigtigt når remmen
sættes på.

Hvis du nu forsøger selv, så start med at tage det alvorligt, lån Haynes på
biblioteket, læs den flere gange, og spørg om det du er i tvivl om, enten
denne Ng eller dk.teknik.bil.
Men skriv konkret, lad være med at fylde indlægget med lort og møgspand, det
giver et drengerøvsagtigt indtryk og vil i hvert fald få mig til at undlade
at svare.

Hvis tandremmen trækker vandpumpen er det meget sandsynligt at problemet
ligger der.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 11:57

> Men skriv konkret, lad være med at fylde indlægget med lort og møgspand,
> det
> giver et drengerøvsagtigt indtryk og vil i hvert fald få mig til at
> undlade at svare.

Ok, det skal jeg nok prøve ;) Men for satan hvor er man handicappet når den
ikke vil ;)

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 12:49

Afslutningsvis på denne tråd vil jeg bare oplyse at der ER bestilt ny rem,
og jeg har også fundet en bilkyndig person som til små penge gerne vil
montere den i løbet af weekenden ;)

Fra : Dak

Dato : 15-11-07 12:52

Kig evt. lige her.
http://www.brickfieldspark.org/temp/fiatmanuals/porter-fiat-tipoand-tempra-service-and-repair-manual-1988-1996.pdf

Ja kom lige til at bytte om på de to ting i forgående spørgsmål. Men på side
65 står der det du har brug for tror jeg nok. Så på 13 trin kan du selv
skifte den ud.

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 13:10

Tusind tak for det link ;)

Fra : Mogens

Dato : 15-11-07 18:29

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tusind tak for det link

Enhver ved, at Fiat af den årgang/model er noget skidt.
Hvorfor fan køber folk sådan noget skrammel som brugt?
Jeg forstår det ikke.

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 18:47

> Enhver ved, at Fiat af den årgang/model er noget skidt.
> Hvorfor fan køber folk sådan noget skrammel som brugt?
> Jeg forstår det ikke.

Det da ret simpelt. Skulle en Escort af samme årgang da være bedre? Det er
ikke alle som har over 100K eller råd til at smide en kaskoforsikring efter
en bil - slet ikke hvis man er af yngre årgang. Derfor findes der masser af
folk som har "ældre" biler som enten bare elsker den eller blot ønsker at
begrænse den økonomiske konsekvens hvis man en dag skulle værre rigtigt
uheldig at køre galt, den selvantænder eller mange andre muligheder ;)

Det er muligt Fiat trods alt er skidt i den årgang, så det bliver nok noget
Toyota næste gang den må skiftes ud. Det efter at have været forbi skoda,
Nissan, Peugeot, Mazda, VW, Lada, og så vidre ;), men jeg lader den nok lige
"leve" i al fald til der kommer en synsindkaldelse ind ad døren.