Forskel på aliufælge
Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-07 14:13

Hej;

Vi købte i sidste måned en Accord Touring 2.4 som vi er voldsomt
tilfredse med.

Der hører 2 sæt alufælge med til bilen, et sæt pt uden dæk (vistnok de
originale) samt dem der sidder på bilen; ligner til forveksling nogle
i Honda's katalog over ekstraudstyr. Størrelsen er den samme, passende
til 205/55R16. Alle fælge er i pæn stand.

Hvordan finder jeg ud af hvilke fælge der er de bedste, hvis der altså
er nogen videre forskel på dem?

Planen er at få sat vinterdæk på det ene sæt, og så sælge fælge og dæk
når vinteren er overstået. Næste vinter er både os og bil efter planen
i Portugal, og der er behovet for vinterdæk ikke så voldsomt.

Nåja, nogle gode anbefalinger til dæk i den dimension?

Og hvordan finder jeg ud af hvilke biler der ellers kan bruge fælgene?

mvh

Martin

PS: Vi bor pt i Basel, Schweiz. Vinterklimaet er et par grader lunere
og noget tørrere end i DK, men da vi gerne vil have muligheden for at
køre op til sneen vil vi have vintersutter - og det koster ca det
samme som 3 weekenders billeje.

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-07 15:54

>Hej;

>Vi købte i sidste måned en Accord Touring 2.4 som vi er voldsomt
>tilfredse med.

Det forstår man

> [...]
>til 205/55R16. Alle fælge er i pæn stand.

>Hvordan finder jeg ud af hvilke fælge der er de bedste, hvis der altså

Pas

>Planen er at få sat vinterdæk på det ene sæt, og så sælge fælge og dæk
>når vinteren er overstået. Næste vinter er både os og bil efter planen
>i Portugal, og der er behovet for vinterdæk ikke så voldsomt.

Grrr... man er slet ikke misundelig

>Nåja, nogle gode anbefalinger til dæk i den dimension?

Ja da - Har lige købt Goodyear UG 7 i samme str til min Honda FR-V de er
super støjsvage og er sidste års testvindere i netop den størrelse bl.a.

--
/HB

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-11-07 17:24

"HB" <hbOOsnabela.dk> writes:

> Det forstår man

> Pas

Et godt gæt er: som de sidder. De "løse" til vinterdækkene. Eller: De
pæneste til sommerdækkene.

Hvis fælge ikke ligefrem er skæve så skal man være meget feinschmecker
for at kunne mærke nogetsomhelst på køreegenskaberne.

> Grrr... man er slet ikke misundelig

Men pas på trafikken dernede, de kører som ind i h... (vistnok EU's
højeste ulykkesrate)

> Ja da - Har lige købt Goodyear UG 7 i samme str til min Honda FR-V de
> er super støjsvage og er sidste års testvindere i netop den størrelse
> bl.a.

Skarpt forfulgt af Michelin Alpin A3, svjh. Mine fire kom på i morges
(185x60R15). Under alle omstændigheder: Det er et skidt sted at prøve
at spare penge.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-07 17:32

In article <x2mytgpzgv.fsf@viggo.kubism.ku.dk>,
Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> Skarpt forfulgt af Michelin Alpin A3, svjh.

Ja og i år er det omvendt.. de kører rundt i de testvindere så det er
helt tosset.. som min dækmand siger: De er "farvede" som ind i helvede.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-07 13:09

> Ja og i år er det omvendt.. de kører rundt i de testvindere så det er
> helt tosset.. som min dækmand siger: De er "farvede" som ind i helvede.

Forskellen mellem de bedste dæk er meget lille - og det har jo også meget
med bilen at gøre og ikke mindst den testede dimension. Og godt nok kårer de
oftest en samlet vinder, men det er jo ikke sikkert at man selv ville
prioritere de enkelte kategorier som har gjort det ...

På fabia'en havde vi UG7 - dels fordi det i den dimension var kåret som
blandt de bedst, men også fordi den lokale skoda forhandler kunne sælge et
sæt på fælge til en god pris....

Nu har c5'en så fået michelin - Dels udfra den gamle overtro om at franske
biler kører bedst på franske dæk men også at det er i toppen af testene og
udmærker sig på bla. slidstyrke. Vil da gerne have at de kan holde et par
vintre inden de skal slides herover forår/sommer

/A

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-07 16:17

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Ja og i år er det omvendt.. de kører rundt i de testvindere så det er
> helt tosset.. som min dækmand siger: De er "farvede" som ind i helvede.

Der er noget om din snak..
Som en anden skriver er der ikke megen forskel på de bedste vinterdæk. Jeg
var faktisk ude efter Michelin Alpin A3, men så havde min lokale pusher
tilbud på 4stk. alu m. Goodyear UG7... Solgt!

--
/HB

Fra : Allan F

Dato : 14-11-07 17:20

> [...]

> tilfredse med.

> Hvordan finder jeg ud af hvilke fælge der er de bedste, hvis der altså

Dem, der er nemmest at gøre rene er de bedste til sommerdæk. Vinterhjulene
kommer alligevel til at se grimme ud, når vejene er våde.

> Nåja, nogle gode anbefalinger til dæk i den dimension?

Michelin Alpine A3 - det vinterdæk jeg selv bruger på min privatbil

> Og hvordan finder jeg ud af hvilke biler der ellers kan bruge fælgene?

Snak med forhandleren

Allan F