Sommerdæk vs. vinterdæk - igen....
Fra : KASO

Dato : 13-11-07 21:57

Mange taler jo for, at man ikke har behov for vinterdæk i Danmark fordi det
er så få dage, man har behovet. Igår var så een af de dage, hvor vinterdæk
var en nødvendighed. Det fik jeg dokumentation for, da jeg kørte stille og
roligt mod et T-kryds, hvor jeg stoppede for ubetinget vigepligt for at
afvente fri bane. Jeg kører med vinterdæk, og havde ingen problemer med at
bremse - intet behov for ABS. Et godt stykke bag mig kørte en varevogn med
tilsvarende roligt tempo, men desværre var den udstyret med sommerdæk - og
føreren var ikke istand til at bremse, hvorfor han ramte direkte op bag i
min bil.

Skaden ser beskeden ud - men erfaringsmæssigt kan en plastikkofanger gemme
"overraskelser", så værkstedet får lov til at afgøre, hvor meget der er
skadet inde bag ved kofangeren.

Morale: Montér vinterdæk - eller bliv hjemme, når temperaturen kommer under
3 grader - der kan være glat!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-07 22:25

KASO skriver:

> Mange taler jo for, at man ikke har behov for vinterdæk i Danmark fordi det
> er så få dage, man har behovet. Igår var så een af de dage, hvor vinterdæk
> var en nødvendighed.

I morgen bliver det næppe bedre. Lige nu er her hvidt af sne og det er
begyndt at fryse.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Vollert

Dato : 14-11-07 03:27

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skadet inde bag ved kofangeren.
>
> Morale: Montér vinterdæk - eller bliv hjemme, når temperaturen kommer

Nu køre folk jo også op i røven på hinanden med vinterdæk på og ja selv på
tør vej med sommerdæk sågar, det der er afgørende er vist mere folks
manglende opmærksomhed i trafikken, du kunne jo også ha givet farten
skylden som Duracellen ville ha gjort men du valgte vinterdækkene fordi det
er din kæphest

--
Hilsen
Martin Vollert

Fra : KASO

Dato : 14-11-07 20:10

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> manglende opmærksomhed i trafikken, du kunne jo også ha givet farten
> skylden som Duracellen ville ha gjort men du valgte vinterdækkene fordi

Nu kørte han faktisk relativt langsomt - og med god afstand. Jeg havde holdt
stille nogle sek. før han ramte. Hans egen forklaring var, at han ikke kunne
bremse - fordi han kørte på sommerdæk, så der er ikke megen kæphest over
historien - blot rene fakta! Det er OK med mig, at han beholder sine
sommerdæk på - så skulle han bare være blevet hjemme i mandags - og alle
andre dage med risiko for glatføre.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-11-07 09:38

On Nov 13, 9:57 pm, "KASO" <a...@b.dk> wrote:
> Mange taler jo for, at man ikke har behov for vinterdæk i Danmark fordi det
> er så få dage, man har behovet. Igår var så een af de dage, hvor vinterdæk
> var en nødvendighed.

Enig, dog kommer mine først på her i dag da det var der der var tid.
Så jeg måtte køre meget forsigtigt her til morgen da det var p***e
glat både på vores lille vej og på villavejene ved børnenes
institution.
Så mine udprægede sommerdæk (Bridgestone Potenza RE720) er intet,
intet, intet værd på sne, selv om de har masser af mønster.

> Morale: Montér vinterdæk - eller bliv hjemme, når temperaturen kommer under
> 3 grader - der kan være glat!

Nemlig.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Klaus G.

Dato : 14-11-07 18:42

> Morale: Montér vinterdæk - eller bliv hjemme, når temperaturen kommer
> under 3 grader - der kan være glat!
3 grader er ikke altid = glat.

Mine sommerdæk står fast som de plejer. Men ja, er der is, sne eller sjap,
så er de absolut intet værd.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : KASO

Dato : 14-11-07 20:12

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> 3 grader er ikke altid = glat.

Nej - jeg skriver også _kan_ være glat - men du ved det ikke, når du kører
hjemmefra, for der kan være glat på skyggefulde steder, broer, viadukter
etc. - og så er det for sent.

> Mine sommerdæk står fast som de plejer. Men ja, er der is, sne eller sjap,
> så er de absolut intet værd.

Præcis - og pletvist isglat forekommer mange dage i løbet af en dansk
vinter!

Fra : Klaus G.

Dato : 15-11-07 06:17

> Præcis - og pletvist isglat forekommer mange dage i løbet af en dansk
> vinter!
Også derfor at jeg har vinterdæk til bilen :) Skal bare lige have dem smidt
på bilen engang.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-11-07 07:59

Klaus G. wrote:
> Også derfor at jeg har vinterdæk til bilen :) Skal bare lige have dem smidt
> på bilen engang.

Det tænkte Citroenkvindens mand sikkert også :
http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=23&t=13126

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-07 21:44

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Morale: Montér vinterdæk - eller bliv hjemme, når temperaturen kommer
> under 3 grader - der kan være glat!

Vinterdæk er ikke garanti for ingen ulykker.
Nogen opfatter det måske som en sovepude istedet.
Påpasselighed er meget mere værd.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-07 21:46

> Vinterdæk er ikke garanti for ingen ulykker.

Nej men det hjælper godt på det.

> Nogen opfatter det måske som en sovepude istedet.

Det er farligt..

> Påpasselighed er meget mere værd.

Ja.. men ikke på bekostning af vinterdæk.