"Mogens" <no@reply.nu> wrote in message
news:7nJ_i.357$R_4.77@newsb.telia.net...
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:473b38b3$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Århh - jeg...
>
> Jeg citerer blot Finnerne - de bor i Lahti. Der ka være forskel...
>
Min post var nu også mest ment som en anekdote, hvor jeg vemodigt tænkte
tilbage på en svunden tid ..
Jeg husker stadigvæk en gang vi havde været på ferie hos svigerfamilien som
bor i Kemi - det ligger helt oppe i bunden af den botniske bugt.
Temperaturen havde ligget under -30 grader i en uges tid, og da vi skulle
køre tilbage til Helsinki, havde BX'eren ikke været startet i 3 dage, så den
totalt bundfrossen og hydraulikken var sunket helt sammen, den nærmest lå på
maven. Den gang var Citroen noget som kun kunstnere, tandlæger ondre
boehemer kørt i i Finland, så den morgen vi skulle køre de 800 km hjem, var
hele familien samlet for at se hvordan sådan en franskmand ville komme fra
byen.....
Det var med bævende hjerte jeg fik drejet nøglen, men efter et par langsomme
host, så startede maskineriet heldigvis i første forsøg, og efter et par
minutters tid, så kom der efterhånden tryk på hydraulikken, og bilen hævede
sig langsomt som en anden træt kamel...
Dine finske kolleger har skam helt ret - sådan en lang hård vinter kan
såmænd gøre livet rigtig surt for selv det mest robuste køretøj - for slet
ikke at tale om det rent komfortmæssige aspekt.
Langt de fleste biler deroppe leveres med elektrisk motorvarme, ofte
udbygget med varmeblæser i kabinen, og evt. batterilader.
I de senere år hvor dieselbiler også er blevet populære, er man i stigende
grad gået over til oliefyr.
Men det mest udbredte er nok stadigvæk en dyppekoger, de fleste
arbejdspladser har elstolper på parkeringspladserne, og i de fleste
boligområder hører der en eltilslutning med til den parkeringsplads der
hører til lejligheden.
mvh
Andreas M. Hansen