Finland og afgifter
Fra : Jesper Lillesø

Dato : 12-11-07 15:03

Hej

Jeg skal måske udstationeres i Finland i godt 1 år i træk. Firmaet vil
betale for en bil, men den endelige forhandling er ikke på plads. Så
jeg går jo og overvejer hvad der er smartest:

- Leasing - så står firmaet for alt, og jeg bliver holdt skadesfri
(måske dog beskattet?)
- Privat køb - så kan jeg få betalt noget af afdragene på en ny bil,
men mister også noget til afskrivning. Står selv med forsikring,
vedligehold osv. Her er der følgende afarter:
- Grænseplader - det er vist dyrt i forsikring. Men hvad er
afgiften?
- Finsk indregistrering - vist 60% afgift, men hvad så med
genindførsel til DK efter endt udstationering? Måske skal man blot
sælge den deroppe?

Hvad ville I gøre, og kender I til steder man kan få gode råd?

--
Jesper

Fra : urlex

Dato : 12-11-07 15:25

On 12 Nov., 16:03, Jesper Lillesø <lille...@gmail.com> wrote:
> [...]
> jeg går jo og overvejer hvad der er smartest:
>
> - Leasing - så står firmaet for alt, og jeg bliver holdt skadesfri

Det tilbud skal du modtage ! Alt andet vil give dig problemer senere,
det lyder så fristende import af bil til DK, men regn med at du skal
betale 63% af handelsværdien på brugtvognsmarkedet i
registreringsafgift !

vh urlex

Fra : Mogens

Dato : 13-11-07 16:46

"Jesper Lillesø" <lillesoe@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad ville I gøre, og kender I til steder man kan få gode råd?

Det afhænger da vis af flere forhold. Skal du blot ha en bil eller
vil du udnytte chancen til at leve drømmen ud?
Vil du lave penge på det??

Hvis dit firma har en finsk afdeling? (lyder sån), kunne du jo
spørge en finsk kollega om de "lokale" forhold og vurdere ud
fra det.

Jég ville nok umidelbart vælge en BMW leasingbil...

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 14-11-07 07:51

Hej Urlex

On Nov 12, 3:25 pm, urlex <rolex6...@kokage.dk> wrote:

> [...]
> det lyder så fristende import af bil til DK, men regn med at du skal
> betale 63% af handelsværdien på brugtvognsmarkedet i

Takker. Jeg tænkete også på om forhold som at få den finske
registreringsafgift hjem igen. Men hvis man alligevel ender med at
betale det samme for bilen i DK, som hvis man havde købt den brugt i
DK, så er der jo ikke megt fidus ved det. Man ved selvfølgelig hvordan
bilen har været behandlet, hvis man har haft den fra ny...

--
Jesper

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 14-11-07 07:53

Hej Mogens

On Nov 13, 4:45 pm, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> Det afhænger da vis af flere forhold. Skal du blot ha en bil eller
> vil du udnytte chancen til at leve drømmen ud?
> Vil du lave penge på det??

Det var nok en kombi af de to sidste. Jeg ville gerne have noget i
stil med en Ford S-MAX (mange børn). Og hvis man kunne lave penge på
at købe den deroppe, og få afdragene betalt af firmaet osv. så vilel
det jo være fjong.

> Hvis dit firma har en finsk afdeling? (lyder sån), kunne du jo
> spørge en finsk kollega om de "lokale" forhold og vurdere ud
> fra det.

Den er ikke etabeleret endnu. Det er bla. det jeg evt. skal være med
til. Men godt råd.

> Jég ville nok umidelbart vælge en BMW leasingbil...

Er det personlig smag, eller hvorfor lige BMW?

--
Jesper

Fra : Mogens

Dato : 14-11-07 17:23

> Hej Mogens

Halløj Jesper

> [...]
> stil med en Ford S-MAX (mange børn). Og hvis man kunne lave penge på
> at købe den deroppe, og få afdragene betalt af firmaet osv. så vilel

Mon det går skattemæssigt?
Husk nu at få den med finske optioner, hvis der er forskel !!
Ingen af mine finske kolleger har en bil uden motorvarmer og
oliefyr. Så kommer de nemlig ikke åp arbejde, fordi bilen starter
ikke uden!

> Den er ikke etabeleret endnu. Det er bla. det jeg evt. skal være med
> til. Men godt råd.

He he...

> Er det personlig smag, eller hvorfor lige BMW?

Fordi min gl. '03 BMW 530d Touring stadig rumsterer i baghovedet.
Nuvel, den duer ikke til mange børn - du må have en Scenic/Espace

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-11-07 19:05

> [...]
> Ingen af mine finske kolleger har en bil uden motorvarmer og
> oliefyr. Så kommer de nemlig ikke åp arbejde, fordi bilen starter

Århh - jeg overlevede nu to år med en dansk Citroen BX, dengang jeg boede i
Finland - den eneste finske option som jeg fik eftermonteret var et sæt
Nokia Hakkapelliitta pigdæk - og jeg oplevede aldrig ikke at kunne starte -
heller ikke i 40 graders frost, men den lød og føltes nu noget underlig de
første 10-15 km - alting styretøj, pedaler osv. føltes som var det klistret
ind i beg...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 14-11-07 22:02

> Århh - jeg...

Jeg citerer blot Finnerne - de bor i Lahti. Der ka være forskel...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-11-07 22:44

"Mogens" <no@reply.nu> wrote in message
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg citerer blot Finnerne - de bor i Lahti. Der ka være forskel...

Min post var nu også mest ment som en anekdote, hvor jeg vemodigt tænkte
tilbage på en svunden tid ..
Jeg husker stadigvæk en gang vi havde været på ferie hos svigerfamilien som
bor i Kemi - det ligger helt oppe i bunden af den botniske bugt.
Temperaturen havde ligget under -30 grader i en uges tid, og da vi skulle
køre tilbage til Helsinki, havde BX'eren ikke været startet i 3 dage, så den
totalt bundfrossen og hydraulikken var sunket helt sammen, den nærmest lå på
maven. Den gang var Citroen noget som kun kunstnere, tandlæger ondre
boehemer kørt i i Finland, så den morgen vi skulle køre de 800 km hjem, var
hele familien samlet for at se hvordan sådan en franskmand ville komme fra
byen.....
Det var med bævende hjerte jeg fik drejet nøglen, men efter et par langsomme
host, så startede maskineriet heldigvis i første forsøg, og efter et par
minutters tid, så kom der efterhånden tryk på hydraulikken, og bilen hævede
sig langsomt som en anden træt kamel...

Dine finske kolleger har skam helt ret - sådan en lang hård vinter kan
såmænd gøre livet rigtig surt for selv det mest robuste køretøj - for slet
ikke at tale om det rent komfortmæssige aspekt.
Langt de fleste biler deroppe leveres med elektrisk motorvarme, ofte
udbygget med varmeblæser i kabinen, og evt. batterilader.
I de senere år hvor dieselbiler også er blevet populære, er man i stigende
grad gået over til oliefyr.
Men det mest udbredte er nok stadigvæk en dyppekoger, de fleste
arbejdspladser har elstolper på parkeringspladserne, og i de fleste
boligområder hører der en eltilslutning med til den parkeringsplads der
hører til lejligheden.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-11-07 22:38

"Mogens" <no@reply.nu> writes:

> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg citerer blot Finnerne - de bor i Lahti. Der ka være forskel...

Det er ellers kun 100 km nord for Helsinki. Der er forresten _ret_
lækkert nede ved søen (Mukkula) om sommeren.

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 15-11-07 00:40

Hej i 3

On Nov 14, 10:37 pm, Peter Dalgaard <p.dalga...@biostat.ku.dk> wrote:

> Det er ellers kun 100 km nord for Helsinki. Der er forresten _ret_
> lækkert nede ved søen (Mukkula) om sommeren.

Mange tak for input... Under alle omstændigheder lader det til at være
et dejilgt sted. Jeg håber jeg bliver "udvalgt"

Stak/afgifter osv. Jeg mener firmaet har tilknyttet en revisor til
rådgivning - han må kunne nogle ting

--
Jesper