Assymmetrisk nærlys?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-11-07 18:25

Hvad er der sket med ovenstående?

Når jeg af og til gæster Storbrittanien, har jeg bemærket at man ikke
længere anvender de der sorte klistermærker på lygterne, som var
obligatoriske i gamle dage.

Hvad har de lavet med lyset?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lund

Dato : 11-11-07 18:32

Hej

På min Opel er der en pal man kan trykke på, for at den dermed ikke blinder
andre bilister.

Mvh. Torben

Fra : alexbo

Dato : 11-11-07 18:57

"Folmer Rasmussen" skrev

> Når jeg af og til gæster Storbrittanien, har jeg bemærket at man ikke
> længere anvender de der sorte klistermærker på lygterne, som var
> obligatoriske i gamle dage.
> Hvad har de lavet med lyset?

Det logiske må være at spørge dig selv, hvorfor bruger du det ikke?

Fra campingferie dk.

På biler med asymmetrisk nærlys skal der foretages afdækning med tape på
lygteglasset. En del biler, navnlig af fransk fabrikat, kan bruges uden
afdækning, idet deres lampefatninger kan drejes, så det asymmetriske nærlys
bliver venstrevendt. Er lygterne ikke i orden, vil man få forbud mod at køre
og tillige få en bøde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-11-07 19:34

On Sun, 11 Nov 2007 18:56:59 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>bliver venstrevendt. Er lygterne ikke i orden, vil man få forbud mod at køre

I gamle dage var der altid udlevering af disse sorte trekanter, der
hvor man løste billet. Det er der ikke mere.

I gamle dage var der også i rillerne på lygteglasset en klar markering
af, hvor trekanten skulle placeres. Det er der ikke mere, idet de
fleste nyere biler har helt klare lygteglas.

Der må foreligge en konstruktionsændring af en eller anden slags.

Den teori bekræftes af, at der ikke er noget blinkeri fra de
modkørende, i det hele taget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : alexbo

Dato : 11-11-07 20:53

"Folmer Rasmussen" skrev

> Der må foreligge en konstruktionsændring af en eller anden slags.
> Den teori bekræftes af, at der ikke er noget blinkeri fra de
> modkørende, i det hele taget.

Hvis du med konstruktionsændring mener at biler ikke har asymmetrisk nærlys
så er det ikke tilfældet.
Selv om man skulle have lavet en ændring på nye biler, ændrer det jo ikke de
gamle.

Hvis du ikke gør noget, kører du med asymmetrisk nærlys, til den forkerte
side.
Du kan jo bare prøve at lyse på en mur, men det er da muligt at din bil
lyser lige ned i jorden så blænder den ikke.

Jeg synes nu også at din teori om at der må være en konstruktionsændrig
fordi man ikke får udleveret mærkater er en smul tynd.

Fra FDM
Dækplader til asymmetrisk lys kan købes på tankstationer og i
autoudstyrsbutikker i GB. Pris ca. £7.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-07 23:58

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der må foreligge en konstruktionsændring af en eller anden slags.
>
> Den teori bekræftes af, at der ikke er noget blinkeri fra de

De engelske biler har assymetrisk lys som lyser til venstre i stedet for til
højre som i resten af Europa. Når jeg kører ud af værkstedet med korrekt
indstillede lygter, så vil disse lygter ikke blænde, hvis jeg kørte i
England fordi de lyser ned i jorden. Hvis lygterne til gengæld indstilles
således, at de lige akkurat ikke blænder modkørende trafik i DK vil de
blænde modkørende trafik i UK.

Summasummarum: Dine lygter er indstillet efter reglerne.

Hvis man skal klistre trekanterne på lygterne, skal det ske mens lyset er
tændt, da man så godt kan se den skæve vinkel i lygteglassets ene side. Men
jeg må indrømme, at nogle af de nymodens lygter med klart "glas" har et
rigtigt dårligt lys - men det er en hel anden historie.

Når jeg har kørt i UK har jeg skruet helt ned for forlygternes
højdejustering.

Min erfaring fra flere ferier i det engelske er, at udenfor motorvejene
råder der en meget høj disciplin og tolerance. Derfor vil en engelsk bilist
sandsynligvis ikke blinke selvom han bliver blændet, idet han så er klar
over, at der så vil være to bilister, der vil være blændede. På den første
ferie i 1980 skulle det med lygter tages med et gran salt: De engelske
lygter lyste dengang i alle mulige retninger men det har rettet sig
siden. Der kører dog stadigvæk ret mange gamle smadrekasser rundt derovre.

Ulrik

Fra : Lund

Dato : 12-11-07 18:55

Altså, der er jo forskel på lygterne.

De er monteret efter det land som bilen nu skal til.

Mvh. Torben

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-11-07 21:26

On Mon, 12 Nov 2007 18:54:45 +0100, "Lund" <tNOSPAM@lund.mail.dk>
wrote:

>Altså, der er jo forskel på lygterne.
>
>De er monteret efter det land som bilen nu skal til.

>--

Næh, det er de ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars [6710]

Dato : 12-11-07 22:58

Folmer Rasmussen skrev:

> Næh, det er de ikke.

Altså

Man har vel også asymetrisk lys på bilerne i England ? ikk´?

Og da de kører lidt omvendt af os må lyset jo også være justeret
anderledes på køretøjerne derovre...

Formentlig er det her venstre forlygte der lyser længst frem.

Rattet er jo også monteret alt efter hvilket land bilen skal sælges i

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen