Kursus i mekanik for næsten nybegyndere
Fra : Lau

Dato : 10-11-07 23:55

Hej

Jeg ønsker at finde et eller flere weekend kurser i automekanik for næsten
nybegyndere.
Det skal ikke være et "kvinde kend din bil-kursus", da jeg har rimeligt styr
på at skifte dæk, pærer og olie.

Jeg har søgt via google, AOF, FOF og diverse tekniske skoler og lign. uden
held. Det eneste jeg har fundet er et "§26 kursus (svejsning)" i Gråsten.

Er der nogen der er bedre til at søge end mig eller ved hvor jeg kan finde
noget - helst omkring østjylland - men både Jylland og fyn kan bruges.

Jeg vil sætte stor pris på hjælp

vh
Lau

PS Jeg er klar over at moderne biler kræver mere end man kan få af viden på
et weekend-kursus - men min plan var at købe en bil fra 60-70'erne og holde
den som sommerlegetøj. Dermed bliver teknikken også mindre kompliceret.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-11-07 07:35

Lau skrev:

> Jeg vil sætte stor pris på hjælp

En del af løsningen var måske at læse sig til emnet (hvis der ikke kører
noget "motorlære" et eller andet sted).

Jeg har en tudsegammel meget tyk bog stående udgivet af FDM og Readers
Digest, hvor alle reparationer på datidens biler (1964?) er gennemgået -
noget sådant kunne man måske låne på biblioteket eller købe.

Desuden er der Haynes-bøger til specifikke modeller, som også er meget
ilustrative (dog ikke på området rustarbejde).

Supplerende kan man så spørge i de to bil-newsgrupper.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jimmy_K

Dato : 11-11-07 20:28

Hvad med et AMU kursus. Så i deres folder, at de skulle have have nogen for
automekanikere, da jeg tog lastbilkørekort hos dem for et års tid siden. Men
om det så bliver for svært for dit niveau, skal jeg ikke kunne sige.
Det skulle gerne være tilgængeligt for alle, hvis du selv betaler.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Lau

Dato : 12-11-07 09:48

Hej Jimmy

God idé - så jeg googlede - fandt intet (det hører ind under teknisk skole i
Århus)
Fandt dette: http://www.lautrupsenior.dk/upload/efteraar-2007.pdf, men det
er i Ballerup.

Jeg leder efter noget man kan tage uden for normal arbejdstid.

vh
Lau

Fra : Jimmy_K

Dato : 12-11-07 18:27

"Lau" <lauremovethis@pc.dk> wrote in message

> God idé - så jeg googlede - fandt intet (det hører ind under teknisk skole
> i Århus)

Nej jeg fandt heller ikke noget da jeg googlede efter det. Jeg tog
kørekortet på AMU i Fredericia, og så folderen der. Men hvor og hvordan det
udbydes, aner jeg ikke.

> Fandt dette: http://www.lautrupsenior.dk/upload/efteraar-2007.pdf, men det
> er i Ballerup.

Ser ellers spændende ud...

> Jeg leder efter noget man kan tage uden for normal arbejdstid.

Det bliver nok ikke nemt. Men som tidligere foreslået, så prøv at købe nogle
Haynes manualer.
Er selv i gang med at restaurere en gammel Ford Granada og har købt manualer
der forklarer
stort set alt hvad jeg er i tvivl om (incl rustarbejde og lakering).
Du kan også søge på erhvervsskolernes forlag. Der kan du købe de lærebøger
de bruger på uddannelsen.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Lau

Dato : 13-11-07 09:16

> Det bliver nok ikke nemt. Men som tidligere foreslået, så prøv at købe
> nogle
> Haynes manualer.

Det ville jeg gøre under alle omstændigheder - Treenigheden, er det ikke
Gud, Jesus og Haynes?

Er selv i gang med at restaurere en gammel Ford Granada og har købt
manualer
> der forklarer
> stort set alt hvad jeg er i tvivl om (incl rustarbejde og lakering).

Lyder spændende - tog selv kørekort i en Ford Consul 3,0 GT Coupe (Der var 2
i Danmark - resten var Granada'er - og nølerne passede selvfølgelig på kryds
og tværs)

> Du kan også søge på erhvervsskolernes forlag. Der kan du købe de lærebøger
> de bruger på uddannelsen.

Jeg har en "back-up" i form af en ven gennem 35 år - han er værkfører og
racermekaniker - så hjælpen er ikke langt væk. Jeg ønsker bare at hæve mit
"bundniveau" inden jeg begiver mig ud i "opgaven", som skal være: 4 hjul - 2
sæder - ingen tag og helst minimum 6 cylinder.

Skulle der være andre der ved noget, er de velkommen til at byde ind. På
forhånd tak

Lau