Isolering, hvad er bedst.
Fra : Brian XJ

Dato : 12-07-01 22:02

Hej, jeg har tænkt mig at spare lidt mere gas den kommende vinter, så jeg
vil have 100mm mere på loftet. Der er kun 100 i forvejen og samtidig har jeg
også haft overnattende gæster (mår) der oppe.
Men hvad er bedst og især tænker jeg også holdbarheden, Glasuld eller
Rockwool. Og hvad med de "billige" svenske isolering.

PS jeg venter nok lige lidt med at ligge det ud

mvh
Brian

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-07-01 09:59

> Men hvad er bedst og især tænker jeg også holdbarheden, Glasuld eller
> Rockwool. Og hvad med de "billige" svenske isolering.

Rockwool og glasuld har nogenlunde samme pris pr. m2, men det er lidt
billigere i Sverige. Du kan også ringe til "Egen Vinding og datter" i
Ringsted. De har et naturprodukt, men jeg kender ikke prisen på det.

Mvh Maria

Fra : SEB

Dato : 13-07-01 10:09

Brian XJ skrev:

> Men hvad er bedst og især tænker jeg også holdbarheden, Glasuld eller
> Rockwool.

Diskusionen om hvad der er bedst, Glasuld eller Rockwool, er
hørt før. Produkternes isoleringsevne er ens. Der var nogen
der engang mente, at Rockwools produkter var bedre. Det tror
jeg ikke på! Hvorfor skulle Glasulds isolering også være
dårligere?

Holdbarheden: Den er sikkert den samme. Jeg har aldrig set
nogen af ovennævnte produkter gå til grunde ved normalt brug.
Den lille "fætter" du har på loftet, er nok den der hårdest ved
isoleringen

Nej, det er mere et spørgsmål hvad du bedst kan lide at arbejde
med - og prisen spiller måske også en rolle.

Her er et par links:
http://www.rockwool.dk/tekniskservice/PDFBib/index.asp?page=proj
http://192.38.241.187/default.asp?id=7
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-01 22:50

Brian XJ <bljsoft@yahoo.com> skrev

> Men hvad er bedst og især tænker jeg også
> holdbarheden, Glasuld eller Rockwool.

Har du slet ikke tænkt på papiruld?

Det bliver sprøjtet ind på loftet og isolerer lige så godt - og så er der
også det miljømæssige aspekt at tage hensyn til.

Prøv lige at checke priser på det. Min nabo fik sprøjtet 400 mm ind over
hele loftet sidste år oven på den gamle glasuld (100 mm), men jeg kender
ikke prisforskellen på det ene eller det andet.

Min vurdering er dog at det må være nogenlunde det samme - ellers er det vel
ikke konkurrencedygtigt.

Det bedste ved der er at det ikke kradser.

--
Allan

Fra : Claus Carlsen

Dato : 16-07-01 19:46

Om der er forskel i k-værdi på 100/200 mm glasuld i forhold til stenuld kan
kun undersøges ved at besøge en fabrikants hjemmeside, uanset om fabrikanten
er dansk eller svensk.
..
Et forhold tæller til fordel for stenuld og det er, at denne er
vandafvisende.

Stenuld/glasuld kontra papir granulat bør undersøges hos forsikringsselskab,
da papir granulat er brandfarligt (brandforsikring).

Fra : Brian XJ

Dato : 17-07-01 22:19

Jeg siger tak for de hints og links jeg har fået.
Jeg vælger nok Rockwool

mvh
Brian