Brændstofsforbrug ved tomgang
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 10-11-07 14:24

Hej

Er der nogen, der har en målt værdi for brændstofsforbruget (liter/
time), når en motor kører i tomgang ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 10-11-07 14:39

"mbk112@hotmail.com" <mbk112@hotmail.com> skrev :

>Er der nogen, der har en målt værdi for brændstofsforbruget (liter/
>time), når en motor kører i tomgang ?

Man kan jo regne det ud, som en basis værdi når man regner ud hvor
meget luft der passerer gennem motoren i tomgang, og hvor meget bensin
der skal blandes heri, for at motoren tænder og går ordentligt

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-07 15:03

On Sat, 10 Nov 2007 05:23:32 -0800, "mbk112@hotmail.com"
<mbk112@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>Er der nogen, der har en målt værdi for brændstofsforbruget (liter/
>time), når en motor kører i tomgang ?

En diesel-Zafira påstår, den bruger 0,8-0,9 l/time i tomgang, når den
er varm, op til 1,2 når den er kold. Jeg mener at andre har omtalt
lignende tal for benzinmotorer, når emnet har været oppe.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 10-11-07 16:21

Ivan Madsen wrote:

> En diesel-Zafira påstår, den bruger 0,8-0,9 l/time i tomgang, når den
> er varm, op til 1,2 når den er kold. Jeg mener at andre har omtalt
> lignende tal for benzinmotorer, når emnet har været oppe.

En tanke, der lige strejfede mig, når forbruget ikke er større;
man kunne jo sætte en tilpas stor brokobling ekstra på generatoren og en 600 W eller 1 kW inverter sluttet til, trække forlængerledning ind i huset og bruge bilen som en billig nødgenerator, hvis der er strømafbrydelse.
Selv med en halv tank er der jo til mange timer, omend forbruget muligvis stiger hvis motorstyringen er sat til at holde et bestemt omdrejningstal i "nødgenerator-tomgang".
Det er selvfølgelig ikke alverden at en lille inverter kan trække, men det er jo rart nok f.eks. bare at have lys, især på denne tid af året.

Fra : alexbo

Dato : 10-11-07 16:48

"Jens C. Hansen" skrev

> Det er selvfølgelig ikke alverden at en lille inverter kan trække, men det
> er jo rart nok f.eks. bare at have lys, især på denne tid af året.

Den kan da holde strøm til fyret, en 6oow inverter kan trækkes direkte fra
batteriet uden noget ekstra udstyr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-11-07 22:54

On Sat, 10 Nov 2007 16:20:49 +0100, "Jens C. Hansen"
<175.519_dsl@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
>Det er selvfølgelig ikke alverden at en lille inverter kan trække, men det er jo rart nok f.eks. bare at have lys, især på denne tid af året.

Jow... Jeg har en 2 kW 230VAC generator på benzin til netop det formål
- hvis man regner anskaffelsesprisen på sådan en med skal man
alligevel have en del strømudfald før den har tjent sig hjem.

Generatoren bruger cirka 1 liter benzin i timen til gengæld kan den så
producere strøm til køleskab mv selv om man ikke er hjemme med bilen.

** Lars

Fra : Lars [6710]

Dato : 10-11-07 15:05

mbk112@hotmail.com skrev:
> Hej
>
> Er der nogen, der har en målt værdi for brændstofsforbruget (liter/
> time), når en motor kører i tomgang ?
>
> mvh
> Michael Kristensen

Min Skoda 1.9 TDI 105 HK
bruger 0.6 - 0.7 l/time i tomgang (uden Klimaanlæg)

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 10-11-07 15:17

<mbk112@hotmail.com> skrev

<Er der nogen, der har en målt værdi for brændstofsforbruget (liter/
>time), når en motor kører i tomgang ?

Jeg er på linie med de øvrige svar 0,8 l i timen i en Mitsubishi Carisma
GDI.

Den viser det ikke direkte, men den bruger 0,8 l /100 km. når den kører 100
km/t i frigear og tomgang.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-11-07 15:42

<mbk112@hotmail.com> wrote:

>Er der nogen, der har en målt værdi for brændstofsforbruget (liter/
>time), når en motor kører i tomgang ?

Iflg computeren i min Octavia 2.0TDI 140hk svinger forbruget mellem
0,6 og 0,7 Liter i timen når motoren er varm. Det giver ikke nogen
forskel om sædevarme/aircon osv er koblet til eller fra.

** Lars

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 10-11-07 17:09

Lars Knudsen wrote:

> Iflg computeren i min Octavia 2.0TDI 140hk svinger forbruget mellem
> 0,6 og 0,7 Liter i timen når motoren er varm. Det giver ikke nogen
> forskel om sædevarme/aircon osv er koblet til eller fra.

Så måler den forkert... Det skulle da meget gerne give en forskel ;)

-Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-11-07 22:50

On Sat, 10 Nov 2007 17:08:53 +0100, Thomas Jørgensen
<thomas@no-spam.dk> wrote:

>Så måler den forkert... Det skulle da meget gerne give en forskel ;)

Ja men det gør den så.

Hvor stor forskel skulle mon give?

Hvis jeg sætter gearet i P er den faktisk altid på 0,6 L i timen
hvorimod den med gearet i D typisk er på 0,7 L i timen, så den kan
altså godt måle forskel.

** Lars

Fra : Anders Thorup

Dato : 11-11-07 08:25

Lars Knudsen wrote:

> Ja men det gør den så.
>
> Hvor stor forskel skulle mon give?

På min stiger forbruget fra 0,4 til 0,7 l/timen når AC tændes. Hvis jeg
samtidig tænder for sædevarme + elbagrude stiger det til 0,8 l/timen altså
en fordobling af forbruget i forhold til når alt er slukket.

> Hvis jeg sætter gearet i P er den faktisk altid på 0,6 L i timen
> hvorimod den med gearet i D typisk er på 0,7 L i timen, så den kan
> altså godt måle forskel.

Det skulle den da også gerne. Har du prøvet en varm sommerdag at koble
aircon til og sætte til maksimal køling? Hvis ikke der er en forskel, så er
der noget galt. Enten med forbrugsmåleren eller med din aircon.

Mvh
Anders

Fra : Mogens

Dato : 10-11-07 15:54

<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har en målt værdi for brændstofsforbruget (liter/
> time), når en motor kører i tomgang ?

En 3 liters Opel anvender 1 l pr time i tomgang, varm motor...

Fra : Anders Thorup

Dato : 10-11-07 20:54

mbk112@hotmail.com wrote:
> Hej
>
> Er der nogen, der har en målt værdi for brændstofsforbruget (liter/
> time), når en motor kører i tomgang ?
>
> mvh
> Michael Kristensen

Min 1,3CDTI (90Hk) Opel Astra Wagon bruger 0,4L i timen i tomgang med varm
motor.

Mvh
Anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-11-07 09:29

On Nov 10, 2:23 pm, "mbk...@hotmail.com" <mbk...@hotmail.com> wrote:
> Hej
>
> Er der nogen, der har en målt værdi for brændstofsforbruget (liter/
> time), når en motor kører i tomgang ?

Jeg har ikke, men i en snestorm for 2 år siden holdt vi i kø i over 2
timer med motoren i gang og jeg kunne overhovedet ikke se det på
måleren, der er tale om en 2.0 90 HK HDi.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og