Overhaling
Fra : Leonard

Dato : 09-11-07 18:33

Herude på de små fynske veje, hvor jeg kører til daglig, har vi en lille
by, dvs. der er skiltet med bymæssig bebyggelse og der ligger huse på
begge sider af vejen og ikke specielt gode oversigtsforhold, så der er
rimelighed i en begrænsning på 50 km/t.
Det er der mange, der ikke har tid til, men det har jeg, så ofte når jeg
kører ud af det sidste sving og byen ophører, har jeg en bil liggende
ret tæt på min bagkofanger, som med det samme trækker ud til overhaling.
Dette opdager jeg samtidig med at jeg er begyndt at give gas for at
komme i fart. Hvis jeg ikke var så opmærksom i mine spejle ville jeg
først opdage dem, når vi et par hundrede meter længere henne møder de
fuldt optrukne linier inden det næste sving, hvor den overhalende ville
være nået op på siden af mig, men ikke foran. Nu opdager jeg dem oftest
med det samme, da jeg forsøger at holde ligeså meget øje med tafikken
bag mig som foran mig, og når jeg nu ved at jeg er ved at blive
overhalet, så må jeg jo ikke øge hastigheden, så jeg holder op med at
give gas indtil de er forbi.
Det er sådan set ikke noget problem, men hvorfor har folk så travlt med
at komme udenom, ofte vil de alligevel kun køre 70-75 km/t når de har
overhalet mig, samme hastighed som de gerne ville være kørt igennem byen
med. Hvorfor kan de ikke være bare lidt mere tålmodige og lade mig komme
op i fart inden de overhaler, og se hvor hurtigt jeg har tænkt mig at
køre udenfor byen?

Og hvem får hvilken straf, hvis jeg ikke opdager den overhalende før
denne er ved at overskride de fuldt optrukne linier, for at gøre
overhalingen færdig og vi bliver standset?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 09-11-07 18:49

On Fri, 9 Nov 2007 18:33:28 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

> [...]
>denne er ved at overskride de fuldt optrukne linier, for at gøre
>overhalingen færdig og vi bliver standset?
-----------------

Hmmm... kan godt se din pointe - Jeg kører tit på landevejen mellem
Assens og Odense. Der er meget tæt trafik om morgenen - og den
modsatte vej om eftermiddagen. Hvis man ligger og kører ca. 80 + - så
følger man jo trafikmønsteret, og det glider rimeligt problemfrit. Men
så kommer der (briantyper) - der absolut skal køre ud og ind i køen og
stjæle os andre tålmodige bilisters bremselængde. OK - det tror de jo
nok, at de henter en masse tid på - men faktum er jo, at når vi andre
holder for rødt lys , ja så hoilder de også for rødt - bare 8 biler
længere feemme bøøøhhhhhh... idioter tænker man så, men det hele
bunder i den danske trafikkultur de (vi) kan ikke lide at lægge bagved
en "Skoda" eller en eller anden gammrle øse - de (vi) vil vise, hvad
vi kan præstere, og så moser de(vi) sig frem uden at få et hak ud af
det.
Har kørt så mange tusinde km i USA og Canada - og her sætter man sin
fartpilot på 55 miles på highway og så justerer man den sådan at alle
kører samme hastighed - det er så behageligt - næ i DK foregår det ud
og ind på motor/landevej - "lad da mig komme forrest !
Tror ikke det kan ændres.
Mogens

PS. Hvordan går det med din flyvning (vi snakkede lidt i Vøjstrup)

Fra : Leonard

Dato : 09-11-07 20:31

On Fri, 09 Nov 2007 18:49:10 +0100, mogens.amd64@gmail.com wrote:

> PS. Hvordan går det med din flyvning (vi snakkede lidt i Vøjstrup)

Flyvningen er opgivet, SLV er for besværlige og dyre at slås med og lige
pludselig mistede jeg lysten. Jeg var ellers taget til Norge for at lære
at svæveflyve, men det sagde mig bare ikke noget.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-07 18:58

On Fri, 9 Nov 2007 18:33:28 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

<...>
> [...]
>med. Hvorfor kan de ikke være bare lidt mere tålmodige og lade mig komme
>op i fart inden de overhaler, og se hvor hurtigt jeg har tænkt mig at

Oplever dem tit - men nordud af Borup kan de overhale, og det gør de
så. Den bedste lå helt oppe i numsen på mig ud af byen - gennem 1½ km
dobbelt optrukne linier og jeg lagde farten på ca. 85 efter byskiltet.
Endelig fri - overhaling, knalde bremserne i , tænde venstre blinklys
- idiot!!, så måtte jeg holde der og vente til han kunne komme til
venstre. Men hvad der driver folk til den slags - gid jeg vidste det.

>Og hvem får hvilken straf, hvis jeg ikke opdager den overhalende før
>denne er ved at overskride de fuldt optrukne linier, for at gøre
>overhalingen færdig og vi bliver standset?

Man skal jo i nogen grad respektere overhalende og bør være opmærksom
på dem. Så det må komme an på en konkret vurdering - man må jo ikke
køre chikanekørsel. Jeg kommer ofte et sted, der ligner det, du
beskriver og en dag for en djævel i mig - jeg lagde Puntoen i 3 kort
før byskiltet og så gav den fuld power. Den der Audi-ting der var
halvvejs inde i mit bagagerum og på vej ud blev nogenting muggen )
NB: Han var ikke i overhaling
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : A.Kaup

Dato : 09-11-07 18:57

>ja så hoilder de også for rødt - bare 8 biler længere feemme

Tja - da jeg kørte på den gode gamle 9'er mellem Svendborg og Odense,
så var det ikke sjældent at jeg mødte den samme der havde overhalet
mig lige uden for Svendborg ved afkørslen ind mod Odense.

Anyways - sgu godt at de fik taget inititiativet til den motorvej -
det var pænt kedeligt at køre den vej hver morgen og eftermiddag med
ca 60 km/t i snit! (Til gengæld godt for benzinøkonomien - under
vejarbejdet inden den første motorvejsstrækning fik jeg min gamle
spand af en micra op på 20 km/l. over en tankfuld)

Nå - nu tager jeg toget - det er billigere og mere besværligt - SUK!

Mvh. Akaup.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 09-11-07 19:31

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Det er sådan set ikke noget problem, men hvorfor har folk så travlt med
>at komme udenom

Fordi de er lamme i roen - ganske enkelt

Jeg ser tit folk, der efter at have holdt bag mig ved en af de lokale
jernbaneoverskæringer, prøve med det samme at overhale straks jeg er
sat i gang - de slipper de sjældent ret godt fra.

Jeg har da ikke tænkt mig, at jeg ikke skal have lov til at lave en
normal accelleration fra standsningen til landevejsfarten, bare fordi
de er dumme.
--
Jan_stevns

Fra : Klaus G.

Dato : 09-11-07 19:33

> [...]
> bag mig som foran mig, og når jeg nu ved at jeg er ved at blive
> overhalet, så må jeg jo ikke øge hastigheden, så jeg holder op med at
Ja, her må jeg sq nok indrømme at jeg bare giver gas som jeg plejer, hvilket
somregl resultere i en masse dytten og fagten med arme og ben fra den anden
bil.

Sjovt nok er det tit jeg bliver indhentet i byer og andre "lav hastigheds
zoner" i det ganske land. Og altid på vej ud af byerne vil folk overhale.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-11-07 19:56

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> Sjovt nok er det tit jeg bliver indhentet i byer og andre "lav
> hastigheds zoner" i det ganske land. Og altid p† vej ud af byerne vil
> folk overhale.

Det er vel fordi de der kan gøre det uden at skulle køre for stærkt - det
handler bare om at være hurtigst med accelerationen.

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-11-07 22:04

> Og hvem får hvilken straf, hvis jeg ikke opdager den overhalende før
> denne er ved at overskride de fuldt optrukne linier, for at gøre
> overhalingen færdig og vi bliver standset?

Hej Leonard

Reelt får i begge et klip.

Dig pga du "øger farten når du bliver overhalet." nr 13 på listen
den anden "overtræder forbud om overhaling." nr. 6 på listen

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Carsten Andersen

Dato : 10-11-07 08:49

> [...]
> med. Hvorfor kan de ikke være bare lidt mere tålmodige og lade mig komme
> op i fart inden de overhaler, og se hvor hurtigt jeg har tænkt mig at

Hej,

Den danske trafikmoral er bundrådden, det kan vi vist godt konkludere. Den
er præget af egoisme og nultolerance, men en gang imellem når jeg har lidt
overskud til det trækker jeg ud til højre, så den bagvedkørende kan se at
jeg viger eller øger afstanden når en anden trafikant overtræder sin
vigepligt ved at køre ud foran mig m.m., tilgengæld holder overskuddet som
regel ikke ret længe fordi man stadig bliver presset selvom man udviser
hensyn. Så kan det fandme også være ligemeget tænker jeg og bidrager igen
til at gøre trafikmoralen ringere. Det bliver nok ikke bedre, måske
differentierede hastigheder på vejene vil gøre sit til en bedre afvikling af
trafikken?

Carsten Andersen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-11-07 09:41

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> Den danske trafikmoral er bundrådden, det kan vi vist godt konkludere. Den
> er præget af egoisme og nultolerance,

Nultolerance - hvorfor? Er det fordi man ser andre lave de samme irriterende
ting hele tiden.

Nummer 1 på min liste over irriterende ting er at man ikke begynder at
orientere sig _f'ør_ man kommer til en rundkørsel om der nu kommer nogen,
men først gør det når man næsten holder stille. Os andre, som forsøger at
glide gennem rundkørslen i een bevægelse bliver på den måde tvunget _helt_
ned i hastighed om ikke _helt_ ned på nul :(

Irriterende, når man på en forholdsvis kort strækning skal igennem et større
antal rundkørsler. De lokale burde da vide bedre :(

I den forbindelse er det ret træls at mindstehastighed i højeste gear er 50
km/t (af hensyn til motor og drivlinje) :)

--
Per